Reklama
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Teplice
Články redakce vybrat: vše / nic

Beuronská kaple v Teplicích

Nenápadná budova gymnázia v Teplicích skrývá skutečný unikát. Oficiálně se nazývá „Kaple Gymnázia Teplice“. Co na tom, řeknete si. Kaplí tady všude máme! Jenže tahle se pyšní přízviskem „beuronská“. A takových u nás moc nenajdete.

Všechno to začalo v roce 1863 příchodem benediktinů do kláštera v německém městečku Beuron. Chtěli povznést úroveň svých bohoslužeb, kromě jiného i výzdobou příslušných prostor zcela novým způsobem.

Jeho zásady formuloval zakladatel tzv. Beuronské umělecké školy Peter Lenz (1832-1928). Nechtěl, jako ostatní umělci té doby, jen bezduše napodobovat přírodu. Za nejdůležitější ve své tvorbě považoval uplatnit božskou „harmonii čísel“, která podle jeho názoru měla mít na diváka až mystický účinek, zvláště ve spojení se stejně harmonickými gregoriánskými chorály používanými při beuronských bohoslužbách.

Při hledání této harmonie se Lenz vrátil až do staré Byzance, Egypta a Řecka, kde za nejdokonalejším a tudíž božský obrazec byl považován rovnostranný trojúhelník. Použil ho tedy jako základ svých vzorových předloh, kartonů, podle nichž měli tvořit všichni umělci beuronské školy. Lidská postava tak na nich například byla rozkreslena na pozadí dvou rovnostranných trojúhelníků zaklesnutých do sebe a byly pevně stanoveny poměry mezi jejími jednotlivými částmi. Dodržení všech přesně stanovených geometrických pravidel mělo k věřícím promlouvat jako by k nim ve své dokonalosti hovořil sám Bůh.

Tato a další zásady našly své uplatnění i ve výzdobě teplické kaple. Nejdůležitější freska s Ježíšem Kristem zdobí stěnu, před kterou původně stával oltář. Doplňuje ji mnoho dalších působivých vyobrazení, mezi nimi například sv. Karel Boromejský, patron řádu sester boromejek, který tyto budovy původně vlastnil.

Bude však zapotřebí ještě mnoho času, práce a hlavně peněz, než se téměř totálně zdevastovaná kaple zaskví ve své původní kráse. Vždyť to není tak dlouho, co sloužila třeba jako sklad zeleniny. Vše komplikuje i to, že ani není prohlášena za kulturní památku, přestože „beuron“ inspiroval známého Alfonse Muchu a řadu dalších.

Tím více je třeba ocenit úsilí všech, kteří již řadu let neúnavně usilují o její záchranu a obnovu. Jak se jim to daří, můžete posoudit sami např. v září, kdy bude kaple pro veřejnost otevřena každou sobotu 10-16 hod.

Další díla beuronské školy u nás:

- klášter Emauzy, Praha 2

Beuronská kaple v Teplicích mapa
Mapa Beuronská kaple v Teplicích

Příspěvky v okolí Beuronská kaple v Teplicích

Do Teplic jsem se dostala díky tomu, že tam měl manžel pracovní povinnosti a mě vzal sebou. V době, kdy pracoval, já jsem chodila po městě a fotila místa, která se mi líbila. Neposkytnu vám výpis památek nebo …
Morový Sloup Nejsvětější Trojice na Lázeňském náměstí byl postaven v letech 1718-19 jako poděkování za odvrácení morové rány od Teplic v r. 1713. Autorem návrhu je vynikající český barokní sochař Matyáš Bernard Braun. Realizace kamenického díla se ujal V. A. Bümel; sochařské výzdoby pak sám Braun se svou dílnou. Šestiboký sokl se třemi bazénky kašny, nese trojboký…
Lázeňské město Teplice leží v kotlině mezi Českým středohořím a masívem Krušných hor, nedaleko od hranic s Německem. Přes Krušné hory a České středohoří vedly odedávna důležité obchodní cesty spojující české kraje…
Socha W.A.Mozarta v Teplicích. Před Kolostujovými věžičkami v parku za teplickým zámkem stojí socha v nadživotní velikosti 350 cm. Socha má bohatou minulost.Vyrobil ji německý sochař Franz Metzner, který se narodil ve Všerubech u Plzně.Po zhotovení sochy nebyla hned umístěna na určené místo, těch bylo několik,kam měla být dána….ve 2.světové válce měla být mimo…
Vypravili jsme se do Teplic, města, které má bohatou historii a to nejen díky svým lázním, kde se před 200 lety scházela smetánka celé Evropy. První písemná zpráva o městě pochází z 12. století, kde na místě kde v…
Jde spíše o fontánu. Z vysoké průhledné trubice přepadává prýštící voda do spodního bazénku. Tato atypická kašna nahradila v roce 2002 původní meteorologický sloupek, stojící pod skleněnou kopulí, kterou držela oc…
Zahradní a plesový dům u zámku v Teplicích. Barokní zahradní a plesový dům u zámku byl postaven r.1732 pro lázeňské hosty,aby zde mohli trávit volné chvíle při pobytu v lázních. Konaly se zde slavn…
Procházka po Teplicích   Procházku začneme na Zámeckém náměstí. Na jižní straně náměstí stojí zámek ve kterém sídlí regionální muzeum. K budově zámku přiléhá pravoslavný chrám Povýšení sv. Kříže, který nech…
Lázeňskou uličkou se v Teplicích nazývá pěší zóna, která protíná Lázeňský dům Beethoven a spojuje centrum města s historickým Zámeckým náměstím. Svou historií a architekturou patří mezi nejvýznamnéjší místa ve měs…
Světoznámé a nejstarší české lázeňské město na úpatí Krušných hor. Městská památková zóna.
Jako jednu z prvních letošních velkých procházek českou krajinou volíme lázeňské město Teplice v Čechách. Vezeme se autem, takže z Tanvaldu jedeme nejprve do Lib…
Nádraží v lázních Teplice.              Železnice v Teplicích byla zavedena v r.1858 pro lázeňské hosty,kteří si zde léčili své neduhy ale tak…
  V 2. polovině 12. století zakládá královna Judita na místě dnešního zámku klášter Benediktinek s kostelem Jana Křtitele. Kolem kláštera na přelomu 13.-14. století vzniká město Teplice. Za husitsk…
Regionální muzeum v Teplicích sídlí v budově nově zrekonstruovaného zámku, který se nachází v nejstarší čtvrti lázeňského města. Uvnitř zámeckých budov jsou dochovány původní zámecké interiéry.
Barokní Kostel sv. Jana Křtitele stojí na konci Zámeckého náměstí v Teplicích, v těsné blízkosti u zámku. Byl postaven již v 16. století, následně začátkem 18. století byl přestaven do barokní podoby. Kostel se skládá z trojlodní baziliky a hranolové věže s menší válcovou věží se schodištěm. Obě věže jsou zakryty nazelenalou střechou. Na věži je v posledním patře pavlač, která…
Teplice leží v Západních Čechách, západním směrem od města Ústí nad Labem a nedaleko hranice s Německem. Město se rozkládá pod východními vrcholky Krušných hor. Teplice jsou známým lázeňským městem, které je označ…
  Horský spolek, který sdružoval zájemce o pěší turistiku a podporoval rozvoj turistického ruchu v Českém středohoří a Krušných horách, kde také upravoval stovky kilometrů stezek, postavil v roce 1877 budovu s rozhlednou na tehdejší Královské výšině (dnešní Letná). Uvnitř se kromě spolkových místností nacházela ubytovna pro studenty na prázdninových cestách a…
Na konci 19. století byla na návrší na okraji Teplic postavena turistická chata s hostincem a vyhlídkovou věží. Později dostala jméno Stráž císaře Františka Josefa. Po II. světové válce budova chátrá a stává se z …
Květnová návštěva Botanické zahrady V Teplicích. Je po zimě a tak se probouzí příroda ze zimního spánku a snaží se nám ukázat v co největší svojí kráse,ať je to doma na zahrádce, nebo v Botanických…
Výlet do lázeňského města, kde je plno historických památek, parků a výletních míst.   Vycházíme z hlavního vlakového nádraží. Za Rakouska-Uherska to bylo jedno z nejhezčích nádraží, bohužel d…
Botanická zahrada v Teplicích leží na jihu města ve čtvrti Šanov v těsném sousedství Písečného vrchu a Janáčkových sadů. Osázená plocha přesahuje 2100 m2.
Pokud Cestujeme vlakem stačí přímo u Nádraží nasednout na autobus číslo 3 a ten Vás odveze na zastávku Nové lázně (je to zastávka ihned před konečnou…
Na osamoceném vrchu Doubravka v blízkosti Teplic byl na konci 15. století postaven pozdně gotický hrad, který později vyhořel. Na počátku 17. století byla ruina přebudována na pevnost, která pak po třicetileté válce byla na příkaz císaře zničena. Na konci 19.století zde byla vybudována Restaurace s vyhlídkovou věží. Po jedenácti letech objekt opět vyhořel. Hrad byl několikrát…
Zámek Teplice se nachází ve stejnojmenném městě v Ústeckém kraji. Trojkřídlá zámecká stavba je otevřená do nádvoří, po pravé straně vstupu je věž romanticky upravená v 19. století. V areálu je …
Zámek Duchcov je architektonickým skvostem severních Čech a kulturní dominantou města Duchcova v Ústeckém kraji. Zámek je možné navštívit v dubnu a říjnu od středy do neděle a od květ…
První den s našeho rozhlednového putování se blíží ke konci. Po zdolání čtyř rozhleden (Sokolí vrch, Pastýřská stěna, Velký Chlum, Děčínský Sněžník) se v pozdním odpoledni dostáváme do cíle prvního dne. Tím cílem …
Vrchol Milešovka leží nad obcí Milešov, 10 km severozápadně od Lovosic. Je nejvyšší horou Českého středohoří a zároveň největrnější horou celé ČR. Z východu odděluje Milešovku od ostatníc…
Zoologická zahrada vznikla z původně soukromé ptačí rezervace,kterou založil na svahu Mariánské skály Heinrich Lumpe,uznávaný ornitolog.Nazývala se Lumpepark. Postupně místo zveleboval a dodal mu podobu udržované…
Velice zajímavý skalní útvar známý jako Malé a Velké Tiské stěny, které se táhnou nad vesnicí Tisá (západně od Děčína) po celé její délce. Jedná se o skalní město z kvádrových pískovců s…
Zřícenina gotické hradu Hazmburk, stojící na strmém čedičovém útesu (418 m), je snad nejznámější dominantou Českého středohoří. Hradní zřícenina Hazmburk se nachází na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Hradní cesta ná…