Travel blog Žiju Lípou Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Česká Lípa

Česká Lípa má přibližně 37tis. obyvatel. Rozkládá se mezi Lužickými horami a CHKO Kokořínsko. Česká Lípa byla vystavěna u vodního hradu Lipý u brodu přes řeku Ploučnici. Za zakladatele je považován rod Ronovců, především Jindřich z Lipé.

TIP: / /
  Tipy na výlet (212)
   Trasy Česká Lípa a okolí (98)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy

Lužické hory, Ještědský hřbet
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Lužické hory, Ještědský hřbet

Okruh okolo Kvítkova

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody Na kole

V Pavlinině údolí
V Pavlinině údolí  •  Fotografie (27)  • Foto: Karolus

Za výchozí bod dnešního výletu použijeme nádraží ČD v Zahrádkách v Čechách, nacházející se na malebné, jedné z nejstarších severočeské železniční trati z České Lípy do Lovosic. Ještě nedávno bylo zdejší nádražíčko vyhodnoceno jako nejkrásnější nádraží v Čechách, ale automatizace trati připravilo zdejší zaměstnance o jejich práci a nádražíčko o ruce, které se starali o jeho krásu. Opustíme nádraží, přejdeme rušnou silnici na Litoměřice a záhy narazíme na okraji lesíka na modrou turistickou značku. Tento okruh je nově značený, nedávno tu ještě byli značky označující okruh.

Bývalá kounická hájenska

Cesta nás vede nehlubokou strží lemovanou vzrostlými stromy a skálami bizardních tvarů, později se napojíme na tzv. Pavlinino údolí s romantickým lesním jezírkem. Po chvíli značená cesta odbočuje vlevo, nacházíme opět stopy po devastujícím zásahu dřevařů. Cesta nás zavede na okresní silničku nedaleko domku, na jehož štítě se zachoval erb rodu Kouniců,dva leknínové květy v červeném poli, zřejmě se jedná o bývalou panskou hájovnu.

Kousek se držíme silničky, na dohled od osady Podolí, která z větší části slouží k rekreačním účelům, odbočíme vlevo, opět lesem. Nacházíme se pod zalesněným Skleněným vrchem (358m.nm.), ale záhy se opět setkáváme se stopami po vytěžování lesa. Cesta nás vede smíšenými lesy, tu a tam narazíme na skaliska, až se ocitneme na okraji pole, za nedlouho se napojíme na polní cestu nad Kvítkovem. Okolo prvních chalup dojdeme k sotva znatelným rujnám bývalé tvrze ze 14.století patřící zemanskému rodu Vlků z Kvítkova. Zbytky tvrze se nacházejí na soukromém pozemku a po pravdě řečeno, moc se toho nedochovalo, takže se ani nevyplatí žádat majitele o vstup.

Podolí
Podolí  •  Foto: Karolus

Po mírném svahu dojdeme do obce Kvítkov. Pěkná, udržovaná ves jako by odpovídala svému jménu, první zmíňky o vsi pocházejí již z 13.století, patřila zmiňovaným Vlkům z Kvítkova. Dominantou obce je opravený barokní kostel sv.Jakuba Většího. Projdeme obcí, která se v současné době rychle rozrůstá moderní výstavbou, kousek za místním hřbitůvkem opouštíme komunikaci i dosavadní modrou značku, odbočíme vlevo po žluté, která nás provede Studenou roklí, ta se po kilometru napojuje do známé Přírodní památky Peklo.

PP Peklo tvoří kaňonovité údolí, které se vytvořilo díky Robečskému potoku, který si prorazil v délce asi 4km cestu v druhohorných hrubých pískovcích. V přilehlých mokřadech a nivách se výtečně daří bledulím Jarních, na které je v době jejich květu uchvatný pohled. Díky nim bylo Peklo vyhlášeno v roce 1967 chráněnou Přírodní památkou. Dnes ale toto divukrásné místo prochází,- jak je zvykem-, "nutnou revitalizací", díky niž bylo v lokalitě vykáceno nebývalé množství vzrostlých a zdravých stromů a díky tomuto zásahu je vstup do Pekla v současnosti omezen.

Pohled na Vlhošť

Naštěstí se nemusíme proplétat přes padlé velikány, přejdeme po lávce přes Robečský potok, mineme těsně bývalou chalupu známého disidenta Ladislava Lise. Procházíme pod tzv. Novým Dvorem. Kdysi zde pravděpodobně stával strážní hrádek, soudě podle zachovalých terenních reliktů v podobě příkopů a valů. Před dvěma sty roky zde vznikl selský dvorec, který slouží dnes jako kozí farma.

Podél náspu železniční tratě a kozích ohrad dojdeme k několika samotám a posléze opět přejdeme Robečský potok za malebnou osadou Karba. Pokračujeme po červené značce, která nás podél potoka zavede k zajímavé technické památce, železničnímu mostu, které překleňuje údolí potoka. Dojdeme k renesančnímu zámku Zahrádky, který je bohužel po požáru nepřístupný, ale můžeme navštívit rozlehlý zámecký park, kde se nachází množství zajímavých a vzácných stromů a dřevin.

Nad litomeřickou silnicí a později po jejim okraji po novém zámkovém chodníku se nakonec dostaneme zpět k železničnímu nádraží v Zahrádkách, kde také náš výlet končí.

Les nad Kvítkovem

Navrhovaná trasa je málo známá, dočkala se turistického značení docela nedávno, přesto je velkým lákadlem turistům, kteří již znaji tuto malebnou, romantickou část českolipska. Trasa není náročná ani co do členitosti terénu, ani do délky,- asi 10km, takže ji mohou hravě zdolat i rodiny s dětmi. Převážně vede lesnatým, zajímavým terénem, kde se určitě nejmenší turisté dosytosti vydovádějí.

V Kvítkově můžeme k občerstvení využít hospodu Konírna, v Zahrádkách si můžeme odpočinout a nabrat sil v restauraci U zámku a nebo v nedaleké hospůdce U Dlabačů.

Poznáváme na svém výletě romantické krásy tohoto zákoutí Máchova kraje, s rozmanitým terénem, skýtající pravý ráj pro milovníky turismu a přírody. Bohužel i tady se setkáme s devastujícím vlivem neuvažené těžby dřevin a příkladem dopadu tzv "revitalizace prostředí" na vlastní přírodu.

Zatím,- doufejme, že to ještě nějaký pátek vydrží-, za vstup do této jinak obdivuhodně krásné přírody nic neplatíme, tak toho využijme a neváhejme, tuto lákavou lokalitu navštívit.

Poslední aktualizace: 17.5.2014
Autor: Karolus

Kvítkov

Příspěvky z okolí Okruh okolo Kvítkova

Socha sv. Barbory u Kvítkova
Barokní socha svaté Barbory se nachází ve stráni nad obcí Kvítkov v okrese Česká Lípa. Postava je oděna v rytířském brnění, v pravé ruce drží kalich s hostií a u nohou má věž se třemi okny. Z Kvítkova i České lípy se k ní dostanete po modře značené turistické cestě. Rozcestník Sv. Barbora – odb. stojící 500 m východně od kvítkovského kostela sv. Jakuba staršího vám pak ukáže…
Obec Kvítkov se nachází zhruba 6km jihozápadním směrem od okresního města České Lípy. Je to půvabná, rázovitá obec, ležící stranou hlavních silničních tahů, autem se k ní dostaneme nejsnázeji pojedeme-li od České …
Asi kilometr jihozápadně od vesnice Kvítkov stál do patnáctého století stejnojmenný Hrádek. Hledání jeho zbytků se nám stane námětem na dnešní podzimní výlet. Ves nalezneme, když opustíme Lípu přes …
Vstup je do těchto míst volný bez poplatku. Ono by se také těžko něco vybíralo, když zde skoro nic vidět není. Krásná příroda ano, jisté výhledy také, ale kdo se vydá hledat nějakou zříceninu, tak moc neuspěje. Te…
Vyhlídku Hanlův kámen tvoří obrovské balvany na okraji lesa. Je odtud je zajímavý výhled na Českou Lípu, Mnišskou horu i další okolní kopce či jiné přírodní zajímavosti. K místu vede modrá turistická značka. Nad Č…
Blízko vstupu do Pekla po NS NPP Peklo ve směru od České Lípy se nacházejí Pekelské rybníky. Když je člověk obejde a přiblíží se k lesu, objeví se před ním samota, která je ale obydlená. Tu je potřeba po pravé str…
NPP Peklo , je tvořeno Hlubokou kaňonovitou průrvou dlouhou asi 4km, vytvořenou vodní erozí v druhorních hrubozrných pískovcích. Začíná asi 1km za obci Sosnová  na českolipsku. Z České Lípy také vede červená turis…
Zbytky skalní tvrze leží na západním okraji osady Kvítkov na Českolipsku v Libereckém kraji. Tvrz byla vestavěna mezi tři pískovcové bloky skal. Tvrz dnes připomíná vytesaná místnost, zbytky zdiva a s…
Blízko vstupu do Pekla po NS NPP Peklo ve směru od České Lípy lze spatřit ve skále vytesané dva obří reliéfy skladatele Richarda Wagnera a filozofa Friedricha Nietzscheho, které jsou umístěny jen kousek od sebe. Vytesali je tu místní amatérští sochaři Erich Hockel a Augustin Schindler. * O Máchově jezeru a bližším i vzdálenějším okolí jsem tady již něco napsal: Velký rybník neb…
Rokle, roklina či strž je úzké, srázné údolí na svahu nějakého kopce či hory. Ta, kterou jsem já navštívil, se nachází mezi obcí Kvítkov a NS NPP Peklo. Studená rokle měří necelý kilometr. My jsme se do ní vydali …
Areál pro wakeboarding a vodní lyžování se nachází v České Lípě-Dubici, v areálu zatopené bývalé pískovny. K dispozici jsou zde 2 vleky pro začátečníky s výškou lan 6m a 2 vleky pro pokročilé jezdce s výškou lan 9…
Sobota 1. 8. 2020 V noci to bylo úplně stejné jako včera – teplo, až k ránu se trochu ochladilo. Jen ráno j…
Leckomu se při vyslovení názvu "Peklo" ihned vyjeví neutěšené, silně negativní  místo, plné nepříjemně působících podnětů ,někde v podzemí zamořeném čadícími ohni s pachem síry, akusticky doplněném zoufalým sténán…
Pekelskými rybníky se nazývá soustava rybníků nacházející se asi 4km jihozápadně od centra České Lípy, přesněji řečeno na okraji jeho průmyslové části Dubice. K rybníkům se vcelku snadno dostaneme MHD, linkami 203…
Najdeme mezi Zahrádkami a Českou Lípou podél Robečského potoka pod bývalým mlýnem Karba. Místo je dlouhé 4 km a tvoří jej skalní stěny s potočními nivami. Je též známé velkým výskytem bledule Jarní ale samozřejmě …
NPP Peklo  se rozkládá zhruba mezi obcemi Zahrádky a Sosnová na českolipsku. Jedná se o kaňonovitou průrvu vytvořenou vodní erozí v druhohorních pískovcích o délce asi 4km.  Peklem prochází červená turistická znač…
Projdeme-li NPP Peklo ve směru do Zahrádek, můžeme ještě spojit výlet s procházkou k zřícenině bývalého hrádku Frýdlant. Nezajdeme si nijak daleko. U  rozcestníku na konci Pekla najdeme značenou odbočku k samotné …
Vypravíme se na krásný okruh kolem hradu Helfenburk kousek od města Úštěk.Vyrazíme od nádraží v Úštěku značenou cestou k hradu Helfenburk a potom místním okruhem přes Ptačí důl,kde jsou krásné pískovcové skály dojdeme do vesničky Ostré.Tady je poutní místo,od kterého jsou také krásné…
Občas slýchám, že jednou skončím v pekle. Dnes se mi to podařilo. A nebylo tam vůbec špatně. Společnost mi totiž dělala jedna kouzelná princezna a spousta krásných kytiček. „Jejda už mám 234 kroků,“ zaradovala se moje žena a úsměv na její tváři potvrdil, že se těší na svůj dnešní výkon. „Ještě jsme ale skoro nevyšli, tak to vypadá, že krokoměr počítal i tvé přešlapování před zr…
Tuto trasu jsem zvolil jako můj poslední letošní větší výlet na jízdním kole. Ukázalo se, že při této cestě tímto krásným krajem se vyskytuje mnoho zajímavých míst, které nejdou ani za jeden den navštívit. Já jsem…
Od nádraží v Zahrádkách jsem šel k místnímu zámku, který byl postaven v roce 1550. Dříve se vněm připravovali zahraniční studenti na studium na vysokých školách. V roce 1992 byl přebudovaný na hotel a v roce 2003 …
Město Česká Lípa se rozprostírá mezi třemi nevelkými vrchy a to Špičákem (459m.nm), Vinným vrchem (302m.nm) a Holým vrchem (301m.nm.), který je z této trojice nejnižší. Rozkládá se…
Nastává jaro a to je čas procházek přírodou. Přitom existují místa, o kterých lze bez přehánění říci, že nejhezčí jsou právě na jaře. Jedním z takových míst je i údolí Robečského potoka, kterému se zkráceně říká „…
Obec Zahrádky se nachází asi 7km jižně od okresního města České Lípy, většinou se rozkládá podél silnice směrem na Litoměřice. V blízkosti Zahrádek se nachází Národní přírodní památka Peklo, což je kaňonovitá průr…
Vydáme se do krásných a tajemných míst. Uvidíme zříceninu, barokní zámek, tajemná a strašidelná zákoutí a skalní masivy údolí zvaného Peklo. Z obce Zarádky se vydáme po červené značce , po naučné stezce Peklo, stezka je dlouhá 4 km, nikterak náročná.Vychází z obce Zahrádky a končí v částí České Lípy nazvané Dubice. Je určeně pouze pro pěší turisty!!Má plochu 59 ha a nadmořskou…
Mohutný zámek je dominantou obce Zahrádky na Českolipsku v Libereckém kraji. Zámek je dvoupatrový čtyřkřídlý objekt kolem čtvercového nádvoří, který je v rozích doplněn o kulaté věže, průčelí nad hlavn…
Klášterní zahrada vznikla jako součást Augustiniánského kláštera založeného v roce 1627 Albrechtem z Valdštejna. Samotná výstavba zahrady byla dokončená v roce 1629. Zahrada sloužila augustiniánům jako odpočinkové…
Je tvořena soustavou 23 rybníků napájených Bobřím potokem. O stáří rybníků nevíme nic přesného, vznikaly zřejmě postupně od pol. 16. stolení do pol. 17 století, umístěny v malebné krajině pod vy…
Za výchozí bod našeho výletu použijeme vlakové nádraží v Kravařích v Čechách, nalézající se na železniční trati 087 spojující Českou Lípu a Lovosice. Nedaleko od nádraží narazíme na odpočívadlo a pod ním se nalezá…