Semily - Lomnice nad Popelkou po modré
Trasy • Pěší trasa • Malá náročnost
Semily, nádraží | Asfalt | 0,0 km | ||
Podél nádraží k přejezdu a vlevo po žluté a zelené značce směrem k centru. | ||||
Semily, u mostu | Asfalt | 0,7 km | ||
Pokračovat přes most je možné tehdy, chce-li někdo do centra (foto 1). Jinak zde odbočíme proti proudu Jizery k soutoku s Oleškou (foto 2 - 4). V blízkosti Olešky dojdeme brzy k zahrádkářské kolonii. | ||||
U zahrádkářské kolonie (foto 5) | 1,1 km | |||
Zde se odpojuje zelená značka. Modrá vystoupá nejdříve na kopec, pak sestupuje k silnici a po krátkém úseku této silnice odbočuje k řece. | ||||
Oleška (foto 6 a 7) | 2,4 km | |||
Stoupáme nad Poříčí (foto 8), z kopce je vidět na Semily a jejich okolí (foto 9). krátký sestup do Slané. | ||||
Slaná | Asfalt | 3,4 km | ||
A znovu do kopce, tentokrát trochu delšího. Jdeme přes Nedvězí (foto 10 - 12) na kopec, ze kterého jsou nádherné výhledy (foto 13 - 20). | ||||
Pohoří (foto 21) | Asfalt | 6,2 km | ||
Další vesnicí je Stružinec, část, kterou se jde, není nijak zvlášť zajímavá. Snad až na jednu vydatnou studánku (foto 22 a 23) na silnicí. | ||||
Rozcestí Na Cikánce | Šotolina | 8,5 km | ||
Rozcestí se žlutou značkou. Za ním další výhledy (foto 24 a 25). Na kopci je kříž mezi dvěma lipami a u něj lavička (foto 27 a 28). Z lavičky je poprvé vidět kopec Tábor (foto 26). Od lavičky sestoupíme do Nových Dvorů (foto 29) a pak naposledy do kopce na výhledy (foto 30 - 36). | ||||
Lomnice nad Popelkou, okraj | Asfalt | 10,5 km | ||
Kolem rybníka Matouš (foto 37 a 38) do města a na náměstí. | ||||
Lomnice nad Popelkou, Husovo náměstí | Asfalt | 11,7 km | ||
Na nádraží se jde z náměstí nejlépe po žluté značce. | ||||
Lomnice nad Popelkou, nádraží | Asfalt | 12,5 km | ||
Konec trasy |
Dvě nepříliš velká, ale velice hezká města mají pro turistu několik příhodných vlastností. Za prvé sama o sobě stojí za prošmajdání. Za druhé, mají vcelku kvalitní dopravní spojení. Za třetí, jejich společným okolím je Český ráj, tedy krajina k pohledání. Za další, jsou propojena několika turisticky značenými trasami. Jedno k druhému a hned je jasné, proč tento kraj zkrátka "nutně musíme" prochodit.
Jako první jsme zvolili cestu nejkratší, kterou představuje na mapě i v terénu modrá značka. Nutil nás k tomu hlavně čas, ale i fakt nepříliš dobrého počasí, které slibovali rosničkáři. To jim ale naštěstí (jako obvykle) nevyšlo. Pravda, bylo chladno, vítr ledový, i pár vloček se nám na hlavy sneslo, ale když se člověk dobře oblékne, špatné počasí neexistuje. Takže hlavně ten čas. Měli jsme k dispozici tři hodiny, což je na 12 km této trasy jentaktak. Přece jen je občas záhodno se zastavit, pokochat, pofotit..., svačinu jsme nestihli. Až ve vlaku.
Vyjdeme tedy v Semilech od nádraží směrem do centra města. Vede tam žlutá značka, od přejezdu pak i zelená. Na modrou značku do Lomnice narazíme před mostem přes Jizeru, ale když už v těch Semilech jsme, bylo by škoda do toho úplného centra nezavítat. Jen je potom nutné se k mostu zase vrátit. Zprvu nás doprovází i značka zelená, tu si ale necháme zase na někdy jindy. Vyjdeme nad město a hned zase sejdeme dolů k říčce Olešce. Za ní do kopce a znovu dolů, do Slané. Pokud máte rádi stoupání, tak na trase si ho docela užijete. Lomnice je prostě o nějakých 170 metrů výše než Semily. To nejdelší stoupání začíná právě ve Slané a provází nás přes Nedvězí až na Pohoří. Odměnou za výstup je nádherný výhled. Od Kozákova přes Jizerky až po Krkonoše vše jak na dlani.
Krátce sestoupíme do toho Pohoří a Stružince a hádejte, co? Jasně, zase do kopečka. Nad Stružincem je památná lípa s křížkem a lavičkou a opět výhledy. Na svačinu jak dělané. Tady jsme litovali toho nedostatku času. Systém chůze dolů - nahoru si ještě jednou zopakujeme u Nových Dvorů (bývalé Xaverovice), nad nimiž nás čeká poslední dávka výhledů. Kromě Krkonoš a Jizerských hor vidíme i známé kopce Kozákov a Tábor, méně známý Babylon a také už město Lomnice nad Popelkou. Seběhneme dolů, kolem rybníka Matouše a za chvilku jsme na náměstí. Je-li libo na vlak, počítejte zhruba s 10 minutami.