Zákupy – sloup Nejsvětější Trojice
Zákupský sloup Nejsvětější Trojice je nádhernou ukázkou barokního sochařství. Ukázkou natolik monumentální a umělecky kvalitní, že v malém třítisícovém městečku na Českolipsku opravdu překvapí. Sloup vznikl v letech 1706 až 1710, je dominantou zdejšího náměstí Svobody a inspirací pro jeho vznik byl sloup Bernarda Fischera z Erlachu ve Vídni. A jak už je v Zákupech dobrým zvykem, také za touto stavbou stojí Anna Marie Františka Terezie, princezna Sasko-Lauenburská, hraběnka z Neuburgu a velkovévodkyně Toskánská. Autory díla pak byli velkovévodkyň dvorní sochař Ondřej Dudke, kamenický mistr Bartoloměj Einsele a malíř Jindřich František Krause. Zmiňován bývá také místní kameník M. Hubner.
Sloup byl spojen vodním kanálem – přes kaskády v zámecké barokní zahradě - se zámeckým rybníkem, takže jeho součástí byly i vodní nádrže. Zřejmě proto musel být poprvé renovován již v letech 1717 a 1756. Přesto byl roku 1860 označen za „zříceninu“, z které odpadávají kameny. Ještě téhož roku ale jeho celkovou rekonstrukci zafinancoval majitel zdejšího zámku Ferdinand V. Tehdy byl také odstraněn přítok vody a došlo i k výměně některých soch. Další opravy čekaly pískovcový sloup a jeho sochy ještě v letech 1972 až 1974, 1996, 2002 a 2007.
Celé pískovcové sousoší má trojúhelníkový půdorys a jeho výška je 14 metrů. Nejedná se o sloup morový, protože ani jedna z téměř dvacítky soch světců na něm nezobrazuje některého z ochránců proti moru (před rekonstrukcí z roku 1860 tomu však mohlo být jinak). Na zámku průvodkyně uvádí, že podle počtu soch se jedná o druhý největší sloup tohoto typu u nás. Vidět zde tedy můžeme vrcholovou Nejsvětější Trojici na kupících se oblacích a dále (spodní řada na šestiúhelníkové kuželkové balustrádě) sv. Floriana, sv. Kateřinu Alexandrijskou, sv. Eufemii, sv. Alžbětu Uherskou, sv. Lucii, sv. Vavřince, (následují „horňáci“ ve čtyřech řadách po trojicích) sv. Jana Nepomuckého, sv. Václava, sv. Mikuláše (tato trojice je nejvýše), sv. Dominika, sv. Benedikta, sv. Hedviku, sv. Josefa, sv. Annu, Pannu Marii, sv. Terezii z Ávily, sv. Edmunda a sv. Matyldu. Ty doplňuje zlacený znak toskánských velkovévodů, pozlacený symbol Božího oka a tři vodní nádržky ve tvaru mušle.
Vzhledem k významu a kvalitě tohoto díla jistě nepřekvapí, že na seznam našich chráněných kulturních památek byl barokní svatotrojiční sloup v Zákupech zařazen hned v „první vlně“, tedy v květnu roku 1958. Důvodem byl fakt, že se jedná o „monumentální obláčkový pilíř s Nejsvětější Trojicí na vrcholu, s bohatou sochařskou výzdobou a s trojicí kašen, který patří mezi nejzajímavější realizace mariánských a trojičních památek z počátku 18. století v rámci území celých Čech“.
Další upřesnění už jsou určena hlavně opravdovým nadšencům a obdivovatelům barokního sochařství.
Celá statue je natočená směrem k východu a terén kolem ní je oproti původnímu stavu navýšen. Vlastní pilíř obklopuje kuželková balustráda na půdorysu šestiúhelníka, kde trojice stěn je přímá a trojice konkávně prohnuta, s konvexně vypjatou nádrží na vodu ve tvaru mušle. Podle historických pramenů bylo na balustrádě původně celkem 12 soch, dnes jich zde uvidíme polovinu. Prostor mezi balustrádou a pilířem je vydlážděn pískovcovými deskami. Mohutný pilíř na trojbokém půdorysu s konkávně prohnutými stěnami zdobí ve střední části trojice velikých akantových kartuší s devočními nápisy. Na zvýrazněných nárožích spodní části můžeme vidět znak s korunkou velkovévodkyně Toskánské, kartuši se zlaceným monogramem Anny Marie Františky i kartuši se třemi pozlacenými paprsky Božího oka. Postavy světců, světic a mučedníků poznáme podle tradičního zobrazení a známých atributů (i když některé záležitosti – např. zlacené srdce sv. Terezie nebo žezlo sv. Edmunda – postupem času tak nějak zmizely). Jednotlivé sochy navíc doprovázejí nápisy se jmény. Zobrazení sv. Matyldy je v našich zemích poměrně vzácné a neobvyklé. Vrcholové sousoší Nejsvětější Trojice bývá nazýváno též Vítězné. Kristus je zde zpodobněn objímající levou rukou velký zlacený kříž, Bůh Otec se zlacenou svatozáří a Duch svatý, který se vznáší mezi nimi, také se svatozáří.