Přehrada Les Království.
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Přehrada
Navštívít tuto krásnou památku jsme se chystali už dlouho. Příležitost přišla, když jsme jeli na kola na podzimní víkend do Jizerských hor. Udělali jsme malou zajížďku a dorazili do Dvora Králové. Tady jsme nechali auto a na kolech jsme vyrazili po cyklostezce 2.Labská směrem na Nové Lesy. Pak jsme pokračovali přes Filířovice na rozcestí Bílá Třemešná - Aleje. Sjeli jsme do údolí a mezi lesy se před námi objevila hráz této krásné stavby. Přehrada Les Království, které se někdy také říká Bílá Třemešná nebo Těšnovská, je nenápadně zasazena doprostřed lesů pod vrchem Zvičinou.
První přípravné práce na přehradě byly zahájeny v roce 1903, kdy se začaly připravovat podklady pro zpracování projektu. Ten vypracovala firma Technické oddělení pro úpravu řek za vedení stavebního rady Ing. Josefa Plicka. Samotnou stavbu pak provedla firma Ing. J. V. Velflík (část stavební) - a firma Fanta & Jireš (část strojní). Stavební práce započaly v roce 1910 a trvaly po protažení stavby kvůli první světové válce až do roku 1920. Hráz přehrady je gravitační oblouková a jako materiálu bylo použito místního královédvorského pískovce. Návodní líc je tvořen řádkovým a vzdušní líc kyklopským zdivem. V základu je hráz široká 37 metrů a v koruně 7,2 metrů, její délka je pak v koruně 218 metrů a maximální výška nad základovou spárou je 41 metrů. Kromě hráze patří ještě k vodnímu dílu obtokové tunely, přelivy, výpusti a domek hrázného. Celkové náklady na vybudování vodního díla činil ve své době 4,7 milionu rakouských korun. Po zprovoznění hráze byly zjištěny značné průsaky do obtokových tunelů, proto byla v letech 1929 - 1930 vystavěna na levém břehu 182 metrů dlouhá ochranná zeď k zamezení průsaků, na kterou byla v letech 1937-1938 napojena kolmo do svahu betonová zeď. Tím byly průsaky v tomto místě odstraněny. Další utěsňování bylo provedeno v rámci generální opravy v letech 1952 - 1959, kdy byla provedena celková injektáž pravého obtokového tunelu. V rámci této generální rekonstrukce došlo také k opravě hrázové výpusti a přivaděče na elektrárnu a všech jejích vtokových elementů. Dále došlo ke změně původního uspořádání spodních výpustí na obtokových tunelech - tři výpusti u pravého obtokového tunelu byly zrušeny a tunel před pravou šoupátkovou šachtou pod domkem hrázného zabetonován. Díky své poloze v zalesněném údolí řeky Labe a svým architektonickým ztvárněním je přehrada jednou z nejkrásnějších v celé České republice a proto byla v roce 1964 prohlášena národní technickou památkou.