Národní technické muzeum v Praze

Muzeum, Praha
Expozice národního technického muzea
Expozice národního technického muzea
lupa

Počátky sbírání technických památek na území Čech souvisí se založením podnikatelské organizace Jednota pro povzbuzení průmyslu v Čechách v roce 1833. V rámci vzdělávacích aktivit Jednoty vznikala postupně sbírka různých strojů a přístrojů, která byla přístupná zájemcům o vzdělání. První soukromé, veřejně přístupné technické muzeum založil Vojta Náprstek ze strojů dovezených převážně z USA a Anglie. Jednalo se ale spíše o nové stroje pro inspiraci domácím výrobcům.

Tip Turistika.cz: Program nedaleko ležícího Zemědělského muzea v Praze

Novinky 2011:

18. 7. 2011 – vstup od 15 do 18 hodin do dopravní haly zdarma!

V pondělí 18. července NTM oslaví 120. výročí první elektrické dráhy v Praze. Pro návštěvníky bude připraven vstup od 15 do 18 hodin do dopravní haly zdarma! Po 18 hodině v kinosále NTM budou probíhat tématické přednášky. Jste srdečně zváni!

V roce 1891, v souvislosti s Jubilejní výstavou, se objevily snahy ponechat část exponátů výstavy ve stálých expozicích. Tato myšlenka ještě nebyla realizována. Vznik vídeňského technického muzea na začátku 20. století ale tyto snahy urychlil. V roce 1907 vznikl přípravný výbor a 5. července 1908 proběhla zakládací schůze spolku Technické muzeum království českého. Vznik muzea souvisel i s další velkou průmyslovou výstavou v roce 1908. Část exponátů spolu se sbírkami Jednoty pro povzbuzení průmyslu se staly základem sbírek. První expozice byla otevřena ve Schwarzemberském paláci na Hradčanech 28. září 1910.

Nová budova muzea byla plánována už od 20. let 20. století. Architektonická soutěž však byla vypsána až ve 30. letech a stavba podle vítězného projektu (autor: Milam Babuška) proběhla v letech 1938 - 1941.

Budova byla pro muzejní účely využita až po válce. První expozice byly zpřístupněny v roce 1947. 1. března 1951 bylo muzeum zestátněno (předtím stále bylo ve vlastnictví zakládajícího spolku). Expozice byly dále rozšiřovány - především o expozici hornictví v letech 1952-1953. V roce 1995 byla z důvodu neutěšeného stavu budovy provedena částečná rekonstrukce. V roce 2007 začala celková rekonstrukce budovy i expozic.

V polovině února po více než čtyřleté rekonstrukci otevírá své zbrusu nové expozice Národní technické muzeum v Praze. Kromě dopravní haly s řadou vzácných exponátů budou k vidění i předměty, které dosud nebyly vystaveny. Zdá se, že se máme na co těšit!

Novinky v expozici dopravy

Poutavý historický příběh automobilové, motocyklové, cyklistické, letecké a lodní dopravy v českých zemích představí rozsáhlá expozice, umístěná opět v hlavní muzejní dvoraně se třemi galeriemi, 70 m dlouhé, 25 m široké a 14 m Vysoké. Chybět nebudou ani menší expozice vývoje hasičské techniky a železniční dopravy, i když některé exponáty tu už budete hledat marně – například obrovské lokomotivy, které se přesunou do chystaného železničního muzea na Masarykově nádraží.

Nablýskané parní krasavice ovšem uvolnily místo jiným vozidlům, na které dřív nezbývalo místo – například koněspřežnou hasičskou stříkačku z roku 1795, vůz Benz Viktoria z roku 1893, první automobil provozovaný na našem území, první automobil vyrobený na našem území roku 1898 NW Präsident nebo první u nás vyrobený závodní automobil NW 12 HP Rennzweier. Chybět samozřejmě nesmí ani muzejní klenot první kategorie, letoun Kašpar JK, systém Blériot z roku 1911, s nímž Jan Kašpar uskutečnil před sto lety první dálkový let u nás.

Příběhy osobností

První návštěvníci vstoupí do interiérů Národního technického muzea 16. února 2011. Tohle datum nebylo vybráno náhodně – o den dříve, patnáctého února, si totiž připomeneme 180. výročí narození českého mecenáše, architekta a stavitele Josefa Hlávky (1831–1908), který se zároveň stal prvním prezidentem České akademie věd a umění. Mimochodem, po Josefu Hlávkovi je pojmenován most přes Vltavu, který spojuje Karlín s Holešovicemi, a mezi ostatními Pražskými mosty drží nezanedbatelný rekord: navzdory všem měnícím se politickým režimům dodnes nese původní jméno.

Příběh svých majitelů připomíná také řada exponátů Národního technického muzea. Těšit se například můžete na jediný dochovaný vůz dvorního salonního vlaku císaře Františka Josefa z roku 1891, automobil značky Tatra 80 z roku 1935, který používal prezident T. G. Masaryk, automobil Tatra 87 z roku 1947, který sloužil cestovatelům Hanzelkovi a Zikmundovi či pancéřovaný vůz Mercedes Benz 540 K z let 1939–1942, užívaný K. H. Frankem.

Staletí lidského důvtipu v několika unikátních expozicích

Při rekonstrukci se samozřejmě proměnily i další muzejní expozice a dostalo se i na obory, pro které dřív nezbývalo místo. Poprvé během více než šedesáti let existence Národního technického muzea tak budete moci obdivovat sbírky architektury, kde se projdete secesní a kubistickou ulicí s dobovou dlažbou a nahlédnete do pracoven architektů 19. a 20. století, vybavených originálním nábytkem. K vidění budou i atraktivní modely mnoha nerealizovaných staveb ze začátku 20. století, například plánovaná dostavba Staroměstské Radnice z roku 1909. Novinkou je také polygrafická expozice, která by měla připomínat

tiskařskou dílnu z přelomu devatenáctého a dvacátého století, stylově vonící tiskařskými barvami s prostorem určeným pro workshopy.

Do expozice Foto kino projdete přes maketu živnostenského fotografického ateliéru z přelomu 19. a 20. století, v expozici astronomie si prohlédnete vzácné astronomické přístroje ze 16. století, s nimiž pracoval Tycho Brahe – ty pocházejí ze sbírky technických přístrojů císaře Rudolfa II.

V polovině února sice nebudou otevřeny všechny prostory, ale na otevření dalších expozic určitě nebudete čekat další čtyři roky. Těšit se můžete například na hnací stroje a motory, sbírky „pomocníků v domácnosti“, příběh Národního technického muzea či znovuotevření makety uhelného a rudného dolu v podzemí muzea.

Další informace

Hodnocení:
1085. místo
Dostupnost:
Dostupné autem po celý rok
Národní technické muzeum v Praze navštívilo 14 turistů.

Doprava vlakem

Odkud: Datum:
Kam: Praha-Bubny
(vzdálenost od místa: 1.13 km)
Čas:

Diskuse k místu Národní technické muzeum v Praze

06.07.2011 10:40

Mišuplína

ja jsem tam byla a je to tam kresnýSmile

09.08.2011 19:08
Počkejte až bude otevřeno vše. Zatím je toho jen polovina.Ale jinak moc pěkné.
lampion zelený
13.08.2011 14:03

Lampoš

Sem tam nebyl ale chystam se tam pré je to tam moc dobré pěkné harapanty letadla tož až bode hezky čohnu se tamplain

Nadpis: (nepovinný)

Vaše jméno:

Email: (nezobrazí se)

Text:

Sledovat diskusi e-mailem
Váš email:
Sledování můžete kdykoliv zrušit jedním kliknutím.
Email:
Heslo:
Vytvořit účet Zapomenuté heslo