Prešovský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Prešovský kraj se rozprostírá na severovýchodě Slovenska. Po Banskobystrickém kraji je druhým největším krajem na Slovensku. Severní hranice kraje je tvořena státní hranicí s Polskem, na východě hraničí s Ukrajinou, dále sousedí s Košickým krajem, Banskobystrickým krajem a Žilinským krajem. Významným městem kraje je Bardejov a leží zde také turisticky nejpřitažlivější oblast Slovenska - Vysoké Tatry

Turistika Prešovský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Kriváň / Studenovodské vodopády Zelené pleso / Téryho chata

Vysoké Tatry
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Vysoké Tatry

Ždiar, brána Belanských Tater.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Ždiar, pohled na Belianské Tatry
Ždiar, pohled na Belianské Tatry  •  Fotografie (33)  • Foto: Bohumir

Cesta na Slovensko je pro nás vždy mimořádným zážitkem. Naším cílem se tentokrát staly Belanské Tatry a Spišská Magura. Nejvhodnějším východiskem pro cesty do těchto horských celků se nám jevila obec Ždiar, která leží v údolí Ždiarského potoka a potoka Biely. Nad ní se na jihu zvedá hřeben Belanských Tater a na severu již zmíněná Spišská Magura. Výhodou je také nadmořská výška obce, která je mezi 850 až 1000 metry. Samotná obec je rozložena podél ulice ve směru východ západ nad levým břehem Ždiarského potoka. Po pravém břehu vede silnice č. 66, ze které lze na několika místech do obce odbočit.

O osadě se první písemná zmínka objevuje až v roce 1590. Jejím zakladatelem byl údajně František Lužinský, který byl kastelánem rodu Horvátovců. Lidé se tu zabývali především uhlířstvím, dřevorubectvím a chovem skotu. V roce 1629 byl Ždiar již větší vsí, školu tu měli od roku 1800 a kostel byl dostavěn v roce 1831. V současnosti se dá říci, že obec staví především na turistickém ruchu. Je zde řada penzionů, hospůdek a obchůdků a mají tady i muzeum. Domy jsou z větší části opravené, ale řada zajímavých starých stavení a stodol se mění ve zříceniny. Tolik pohled do minulosti a náš první výlet samozřejmě patřil tomuto zajímavému místu.

Již po prvních krocích je jisté, že každého okouzlí hřeben Belanských Tater. Pohledy na Hory se postupně mění. Na západě hřbet začíná Havraněm ( 2151 m.n.m.) a postupně k východu jsou Ždiarská vidla ( 2142 m.n.m. ), Hlupý ( 2061 m.n. m. ), Zadné jatky ( 2019 m. n. m. ). Následují Košiáre ( 2012 m.n.m. ) a vše končí Bujačím vrchem 1946 m.n. m. ). Kouzlo hor navíc ovlivňují neustále se měnící mračna zabarvená od bílé po černou. Od severní části obce je výhled na táhlé svahy Spišské Magury. Obci vévodí kostel Navštívení Panny Marie. Je to jednolodní stavba s plochým stropem a hranolovou věží v jeho průčelí. U kostela je místní hřbitov se zajímavou dřevěnou márnicí. Fara a malá kaplička doplňují okolí kostela. Kolem cesty se střídají hezky upravené domy a pohádková, dřevěná stavení.

Ubytovali jsme se v penzionu Šilon, kde jsme se i stravovali a to k naší plné spokojenosti. K tomu se dá posedět v několika místních hospůdkách na dobrém pivku.

Ždiar je zajímavá a hezká obec a nám se tady líbilo. Když se k tomu přidají výhledy na okolní horské velikány, dá se tvrdit, že je to jedno z nejzajímavějších míst v této oblasti.

Když se obec celá projde, tak je v nohách něco kolem pěti kilometrů a stále je co obdivovat. Jediným nemilým překvapením byla skutečnost, že jediná cesta na hřeben Belanských Tater byla v červnu ještě uzavřena. Ale turistických zajímavostí v okolí je celá řada, stačí si vybrat.

Poslední aktualizace: 3.3.2016
Autor: Bohumir

Ždiar

Příspěvky z okolí Ždiar, brána Belanských Tater.

Belianské Tatry
Start od hotelu Magura ve Ždiaru (880 m/m). Monkovou dolinou po naučné stezce stoupáním do Širokého sedla v nadm. výšce 1826. Přes Vyšné Kopské sedlo (1934) do Doliny Bielých plies. U největšího Bieleho plesa po č…
Ze Ždiaru Monkovou dolinou přes Kopské sedlo do Javoriny Nádherný přechod Belianských Tater - dříve tato oblast byla uzavřená, nyní je možný přechod pouze v tomto směru. Ze Ždiaru do Kopského sedla se dokonce jed…
Pokud nejsou počasí či vaše nálada příhodné pro horskou túru, navštivte centrum Ždiaru s tímto místním muzeem. Zde si můžete prohlédnout 4 místnosti s dobovým zařízením, a to nejen obytným,…
Na Slovensko do Popradu (kde naše cesta začíná) se dostaneme autem, které nám pak dobře poslouží i při přesunech k jednotlivým turistickým cílům. Kdo nechce ris…
 Celoročné rodinné horské stredisko Bachledka Ski & Sun disponuje unikátnym prostredím, neopakovateľnou atmosférou, výhľadmi na  Belianske Tatry a bezbariérovým prístupom. Bachledka SKI & SUN sa…
Pokochat se výhledem do korun stromů v lesích Spišské Magury jedeme do Bachledovy doliny. Zde zaparkujeme auto na obřím parkovišti u dolní stanice lanovky, kde se nachází ski areál…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady i zámky, podívat se na dřevěné kostelíky, ale také se z…
Dolina Siedmich prameňov leží pri obci Tatranská Kotlina.V doline nájdeme turistickú chatu Plesnivec.Cez dolinu vedie žltá turistická značka,ktorá končí na spomínanej chate.Vedľa doliny sa nachádzajú početné vápen…
Vytvořili jsme si vlastní okružní cestu z horní části obce Jezersko k rozhledně Bachledova dolina. Sice jsme původně chtěli jít z větší části po značce a stejnou cestou zpátky, ale značení bylo všelijaké, resp. ce…
Ždiár, hezká obec pod Beliánskými Tatrami, nás moc přívětivě nepřivítal. Vrcholy okolních hor zakrývala černá mračna a na zem se snášely provazy prudkého deště. Cesta do tohoto nádherného…
Belianske Tatry boli v roku 1991 vyhlásené za Národnú prírodnú rezerváciu.Rozloha rezervácie je 5408 ha.Verejnosti sú Belianské Tatry neprístupné až na náučný chodník z Monkovej doliny do Kopského sedla a okrajové…
Naučný chodník a Belianská jeskyně   Nachází se v Tatranské Kotlině na svahu Kobylího vrchu v Belianských Tatrách a je Národní přírodní památkou. Naučný chodník (délka 1km) má 6 zastavení a dozvíme se z něj něco…
Belianska jaskyňa,ktorá sa nachádza vo Vysokých Tatrách.Autom sa dostaneme do Tatranskej kotliny a odtial asi 20 min.peši po žltej značke. Jaskyňa,ktorá sa nachádza na území Belianskych…
Počasí nám při pobytu ve Vysokých Tatrách přálo, a tak jsme se rozhodli pro výstup na nejvýchodnější štít těchto velehor. Tím je Jahňací štít s nadmořskou výškou 2.229,6 m. Výstup zahajujeme na parkovišti mezi Ta…
Na tomto výlete sa vydáme do Vysokých Tatier pod Jahňací štít,kde sa často pasie stádo tatranských kamzíkov.Tieto typické horské zvieratá si tu už na ľudí zvykli,preto sa dá k nim dostať na krátku vzdialenos…
Turistická Chata Pri zelenom plese se nachází ve východní části Vysokých Tater ve výšce 1 551 m n.m. Dolina Kežmarskej Bielej vody a Dolina Zeleného plesa byly navštěvovány již od 15. století pastevci a…
Skalnaté pleso/Sedlo pod Svišťovkou/Zelené pleso/Biela voda Trasa vedúca východnou časťou pohoria, poskytujúca prekrásne výhľady na malebné Zelené pleso v Doline Zeleného plesa, do ktorej sa zbiehajú ko…
Zelené pleso - pleso v Dolině Bielej vody pod Jastrabiou vežou. Přístupné je po žluté značce Dolinou Kežmarskej Bielej vody. Další možností je přístup po Tatranské magistrále ve směru Skalnaté pleso (Encián) - odb…
Tatry jsou naše oblíbená lokalita a tak jsme se rozhodli navštívit takovou perlu ve Vysokých tatrách – Zelené pleso. Lanovkou z Tatranské Lomnice vyjíždíme na Skalnaté pleso, svého času mě pobavil nápis na Skalnat…
Lomnický štít Zmíníme-li se o Vysokých Tatrách, vybaví se většině z nás kromě Gerlachovského, zřejmě také Lomnický štít. Je to logické, neboť právě toto místo bylo po řadu let považováno za nejvyšší bod V…
Lomnický štít bol dlho považovaný za najvyšší štít Vysokých Tatier.Ako prvý ha tento tatranský vrchol vystúpil Robert Townson v roku 1793.Na vrchole Lomnického štítu sa nachádza najvyššie položená meteorologická s…
Nejvýše položená vysoko tatranská osada- ve středu Skalnaté doliny u Skalnatého plesa, 1751 m. Je východiskem turistických a horolezeckých výstupů do horské skupiny Lomnického štítu a nejlepším terénem sjezdového …
Jeden z nejznámnějších a nejpopulárnějších štítů Vysokých Tater. Ze štítové trojhranné pyramidy, která vysoko převyšuje okolí pokračují tři výrazné hřebeny.  Kdysi jej nazývali Děd a po mnoho let byl považo…
Visutá lanovka z Tatranské Lomnice. První projekty meteorologických stanic s visutými lanovkami vznikly už v 19.století na Gerlachovský nebo na Slavkovský štít. Po jejich definitivním zamítnutí se začalo uvažova…
Lomnické sedlo 2196 m n.m. 27.6.2011 Na Lomnické sedlo se vypravíme sedačkovou lanovkou ( 3 body z TATRY TOURIST CARD). Za asi 7 min. jízdy překoná na 1140km převýšení 419m. Z horní stanice sedačkové lanovky…
Na další výlet z Vyšných Ružbachů jedeme opět autem směr Vysoké Tatry - trasa Starý Smokovec, Hrebienok a vodopády. Starý Smokovec je nejstarší turistickou osadou pod Slavkovským štítem a je východiskem do centrál…
Nejvyšší štít Vysokých Tater a celého Slovenska. První zaznamenaný výstup se uskutečnil roku 1855. V současnosti se nabízí dva možné směry náročného turistického výstupu možného pouze v doprovo…
Vzniká spojením Černého a Bílého Dunajce. Řeka protéká údolím uprostřed hor, místy jsou zde Krátké ostřeji ohraničené peřeje. údolí se postupně zužuje a u Červeného Kláštora vstupuje Dunajec do kaňonu Pieninskéh…