Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Západní část Českého ráje

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Po vyjití zkempu nastoupíme na zelenou TZN, která nás přes Branžež přivede až ke zřícenině hradu Valečova (cca 4 km), kde můžeme vykonat prohlídku a nezapomeňte se podívat i do zbytků skalní vesnice, která leží na kopci u hradu, takže nesestupujte zkopce a částečně lze říci, že vesnice se nacházela podél zelené TZN, kterou přijdete. Po prohlídce hradu využijte červené TZN, která Vás kousek povede zpět po zelené, ale na louce odbočuje na Klamornu a Drábské světničky a jde kolem osady Bunclava, kde je občerstvení. Další až po cca 6 km. Sledujeme dále červenou TZN se kterou dorazíme do údolí vlese odkud budeme stoupat do kopce. Projdeme kolem bývalé studny a stále stoupáme vzhůru. U bývalého Píčova statku se nachází křižovatka červených TZN. Zde odbočte na zříceninu hradu Klamorna, kterou navštívíce po cca 0,5 km, prohlédněte si zbytky hradu - pozor hrad není ve vrcholových partiích zajištěn zábradlím. Následně se po červené TZN vraťte na křižovatku sčervenou u Píčova statku - takové malé vysvětlení - Píčův statek se jmenuje po Josefovi Ladislavovi Píčovi, který byl jedním ze zakladatelů české archeologie. To jen tak, aby nevznikaly nějaké dezinformace. Ztéto křižovatky jděte dále po červené TZN směrem na Drábské světničky. Po cestě se nachází výhledová plošina zvaná Hrada, (okraj kopce Mužský) kde se podíváme na Mnichovo Hradiště a vdálce zahlédneme i Bezděz, když je tedy dobré počasí. Pokračujeme dále a po zajímavém sestupu po žebříku svyužitím řetězu jištěným ve skále, se dostanete ke zřícenině skalního hradu Drábské světničky. Vzdálenost mezi Valečovem a Drábskými světničkami je necelé 4 km. Projděte zbytkem dřevěného přístavku do hradu a prohlédněte si jej, vrcholové partii jsou zajištěné zábradlím. Nezapomeňte vlézt opravdu všude a navštívit tzv. kapli, ve které se nachází reliéf husitského kalicha. Po výstupu zhradu pokračujte dále po červené TZN, která Vás po chvíli dovede ke Studenému průchodu. Projděte jím, komu je moc velká zima a neprojde cca 150 m chladu tak může průchod obejít bokem, ale je to škoda. Pokračujte dále po červené TZN, která poskytuje přístup do zajímavých výhledových lokalit na Krkonoše a Jizerské Hory - Ještěd, Kolem trhlinové propasti dojděte až krestauraci Na vyhlídce - Krásná vyhlídka. (cca 1,5 km). Po případném občerstvení pokračujte dále po červené TZN kolem zříceniny hradu Stará hrada. Po té dojdete do obce Příhrazy. Zde přestupte na žlutou TZN, která Vás přivede ke zřícenině hradu Hynšta, který také bývá nazýván Modlitebna. Po prohlédnutí oněch dvou místností pokračujte po žluté TZN až do Nové Vsi, kde přestupte na zelenou TZN, která vede do kempu, kde bydlíte. Zbytek dne je na vás, tato trasa měří cca 13 - 15 km.

BRANŽEŽ

obec 3 km S od Kněžmostu

archeologické nálezy

Komárovský rybník

kaplička

kapličky v Kurandově a Nové Vsi

Vlastní popis objektu ve stručné formě

V místech kde dnes stojí škola stávalo v 5. - 1. století př. n. l. pravěké sídliště. Archeologové zde prokázali přítomnost keltského osídlení a to nejen v těsné blízkosti obce, či přímo v ní, ale i v okruhu cca 2 km. Obec je dnes srostlá s obcemi Nová Ves a Kurandov. Do tohoto seskupení vsí vede zelená TZN od Zásadky a hradu Valečova kolem oblasti Sněhurky k rozcestí s červenou TZN Příhrazy, Sobotka, kde končí. Novou Vsí prochází žlutá TZN od Příhraz přes Drhleny do Kněžmostu. Komárovský rybník bývá nejčastěji užíván k rekreaci. Na jeho březích též najdeme letní kino a zajímavé skalní výchozy z nichž dominuje zajímavá skála nad campem u severního břehu.

DRÁBSKÉ SVĚTNIČKY

lokalita 2 km J od Březiny

30 skalních místnůstek

První zmínka o objektu 1290

Jiný název objektu

Vlastní popis objektu ve stručné formě

Prvotní osídlení lokality je nutno tradovat společně s lokalitou Hrada do starší doby kamenné. Od této doby je až na několik výjimek osídlení trvalé. Trvalejší osídlení a vznik jakéhosi obranného bodu je možno položit do začátku 13. století a teprve v jeho polovině zde začíná vznikat hradiště. Vlastní hrad však vznikl až za husitských válek kolem roku 1430 kdy se zde zdržují husité. Nedlouho po bitvě u Lipan však husité hrad opouštějí a během dalších 50 let se zde zdržuje drobná šlechta, která však později také hrad opouští a celá stavba pustne. V průběhu 30-ti leté války se zde ukrývá prostý lid, stejně tak jako za druhé světové války se zde skrývají partyzáni. Do dnešní doby se zachovalo několik skalních místnůstek v sedmi skalních blocích, které jsou pospojovány můstky a žebříky. Nejzajímavější je prostora bývalé hladomorny, která je přístupná pouze okénkem ve stropě a uvnitř jsou dvě okénka. Nedoporučuje se lézti do jejího nitra z důvodu velmi obtížného výstupu, který je bez odpovídajícího vybavení téměř nemožný. Kdysi byly patrně na jednotlivých skalách vlastní obytné dřevěné nástavby. Hrad je dnes přístupný úzkou skalní rozsedlinou po pískovcovém schodišti přes dřevěnou stavbičku s výběrčím vstupného. Protější skála byla ulámána ve 20. století. V této době vzniklo i několik podvrhů dobových skalních rytin. Pověst o vzniku názvu hradu traduje, že zde sídlil i obr Dráb, který v okolí loupil. Skalní hrad se nalézá též 4 km severně po červené TZN od Valečova. Přístup je nejsnadnější po červené TZN z Mnichova Hradiště přes Valečov a Mužský k Příhrazům. Můžeme též zvolit modrou TZN od Zásadky u Valečova, která vytváří téměř okruhovou trasu přes okraj Mužského a Smrkovec k rozcestí TZN nad Zásadkou.

HRADA

lokalita 3 km J od Březiny

památný strom - borovice

zbytky valů

pseudokrasové jevy

Vlastní popis objektu ve stručné formě

Sídliště již v ml. době kamenné kol. 5000 př.n.l., hradiště 12.-8. stol př.n.l. v době bronzové, následně zde pobývali Keltové 4. st. př.n.l. a Slované v 8.-9. stol. n.l. Obvod borovice asi 340 cm. Tato výrazná část vrchu Mužský poskytuje, zejména v západní části, ojedinělé výhledy do okolí Mnichova Hradiště a na další zajímavá místa. V této části též nalezneme zbytky tzv. Píčova statku, zajímavé skalní stěny směřující dolů ke vsi Dneboh a několik pseudokrasových jeskyněk v pískovcovém masívu. Hrada též v historii poskytla několik míst pro fortifikační stavby mezi nimiž jsou nejznámější Drábské světničky a zbytky hradu Klamorny. K nejhezčím místům Hrady vede červená TZN od Příhraz přes Valečov k Mnichovu Hradišti.

HYNŠTA

lokalita 4 km J od Žďáru

skalní světničky

pseudokrasové jevy

Vlastní popis objektu ve stručné formě

Torzo bývalého hrádku. Cesta je značena odbočkou modré TZN od Drábských Světniček přes Obětní kámen na Smrkovci k Zásadce u Valečova. Ke značené odbočce modré TZN je možno přistoupit též po červené TZN z Příhraz ke Kosti. Z původního, nepříliš rozsáhlého skalního hrádku ze 13. století se dnes zachovala pouze jedna místnost se středovým sloupem k níž vede několik metrů dlouhá, ve skále sekaná chodba. V 17. století byl využíván jako modlitebna českých bratří, kteří se zde ukrývali před svými pronásledovateli. Později byla lokalita uváděna taktéž jako jeskyně Hynšta a tento názor v některých pramenech stále trvá. Zakladatel ani pozdější majetníci nejsou známi a historické prameny o lokalitě mlčí. Pravděpodobně i nevelký význam měla za husitských bouří. Ve skále nejsou ani příliš patrné zásahy lidské ruky vyjma několika schůdků u nichž však datace zřejmě nebude příliš stará, neboť jsou vysekány v měkkém pískovci nenesoucím příliš velkých stop užívání.

KLAMORNA

lokalita 5 km V od Mnichova Hradiště

skalní místnůstky

skalní cisterna

Vlastní popis objektu ve stručné formě

Pozůstatky skalního hradu leží nad obcí Dneboh. Prapůvodní osídlení pískovcového skalního ostrohu musíme společně s blízkými okolními lokalitami datovat do období kolem 2000 př.n.l. do starší doby kamenné a mladší doby bronzové. Prvotní slovanské osídlení je nutno dle archeologických nálezů položit do období mezi 6. až 10. stoletím našeho letopočtu. Z tohoto období pochází i zjevně obranný val. V období románském se zde vyskytl první hrádek, jehož část zasekaná do skály a tvořila základ snad dřevěné nástavby. Dodnes nevíme zda - li původní hrad byl celodřevěný, nebo částečně kamenný, neboť se nezachovala žádná z kamenných zdí. Tento hrad byl ještě v 15. století opravován, po té však z neznámých příčin zpustl. Jeho zakladatelé a pozdější majitelé mi nejsou známi a také prameny o nich mlčí. Stejně jako okolní skalní hrady je možné využití Klamorny při husitských válkách. Dnes se na místě nachází několik spodních částí skalních světniček, s výraznými stopami lidské činnosti, do nich se obtížně přistupuje. Některé části hradu byly poničeny lámáním pískovce. Cesta vede od rozcestí s červenou TZN po skalní úzké pěšině kolem bývalé ve skále tesané cisterny. U značené odbočky je také torzo tzv. Píčova statku.

MUŽSKÝ

lokalita 5 km V od Mnichova Hradiště

pamětní kámen

Hrada

Příhrazské skály

Mužský - obec (viz. heslo)

četné archeologické nálezy

Vlastní popis objektu ve stručné formě

Vrchol kopce je dnes ve výši 463 m.n.m. Původní nejvyšší bod byl snížen těžbou. Na hoře Mužský bylo archeologicky dokázané pravěké sídliště v době kamenné. Další nálezy se datují do období kolem 2000 př.n.l. Pozůstatky slovanského osídlení jsou ještě dnes dobře pozorovatelné v podobě mohyl, pocházejících ze 7. až 8. století našeho letopočtu, které se nacházejí na křižovatce zvané Hrázka. Pozůstatky dalších pravěkých a raně románských sídlišť můžeme najít ještě v lokalitě Hrada a nebo na Klamorně a lokalitě zvané Kobylí hlava, kde se nacházejí pozůstatky kruhové jámy, zřejmě původní studny. Tento strategicky důležitý vrchol byl využit i 28. 6. 1866 při prusko-rakouské válce, kdy zde bylo umístěno rakouské dělostřelectvo. Na památku bitvy je zde dnes pomník. Roku 1869 a 1890 se zde sešly tzv. tábory lidu. Obec Mužský byla v 15. století v majetku kláštera v Mnichově Hradišti. Původní stavby se do dnešní doby nezachovaly, ale pro neobvyklé stavební prvky a pozůstatky pozdějších staveb je obec od roku 1995 vyhlášena památkovou rezervací lidové architektury. Z vrcholu jsou úchvatné rozhledy na Ještědský pás a do údolních lokalit v okolí Mnichova Hradiště. Zmiňme se o několika zajímavostech kopce mezi něž bezesporu patří i Trhlinová propast, kterou nalezneme na modré a červené TZN od Studeného průchodu ke Krásné vyhlídce, jak bývá také nazývána výše uvedená restaurace. Tato propast není příliš široká, ale dosti hluboká proto dbejte zvýšené opatrnosti při průchodu jejím okolím.. Zajímavostí je i sesuv půdy nad bývalou osadou Kavčina, který způsobil růst ohnutých stromů - tzv. šavlový les. Od vyhlídky k Příhrazům se turista též nalezne u pseudokrasové jeskyňky na tzv. Starých hradách. Celý vrch je pokryt zajímavými skalními výchozy z nichž některé nesou ukázky pseudokrasových jevů. Vrch se stejnojmennou obcí. Přímo přes vrchol kopce vede zelená TZN se značenou odbočkou k pomníku. Tato zelená vychází od restaurace "Na vyhlídce" a přes obec Mužský směřuje k rozcestníku TZN na Skalce u Zásadky u Valečova. Vrchol obchází modrá TZN taktéž od Skalky a vede kolem Hynšty ke Studenému průchodu a Drábských Světniček k Dnebohu a do Zásadky u Valečova.

PŘÍHRAZY

obec 2 km J od Žďáru

skály

Vlastní popis objektu ve stručné formě

Východisko značených turistických značek do skalních měst a ke skalním hradům v okolí. Červená TZN procházející Příhrazy vychází od Kosti a do obce pokračuje dále k Drábským Světničkám. Modrá TZN, která v Příhrazech začíná končí svou pouť v Březině. Zajímavá je žlutá TZN, která jdavše od Valečova a Kněžmostu prochází Branžeží a romantickými místy kolem zajímavých skal přichází do Příhraz od jihu, aby se stočila východním směrem a přes Skokovy a část údolí Žehrovky dorazila k Borku u Trosek. Okolí Příhraz je poseto zajímavými skalními výchozy, stěnami a jednotlivými věžemi s ukázkami většiny pseudokrasových jevů a zajímavých erozivních pochodů.

SKALNÍ BRÁNA

přírodní lokalita 5 km SV od Kněžmostu

Mapa 19 B2

Vlastní popis objektu ve stručné formě

V lokalitě je skalisko s přírodní skalní bránou, respektive brankou, neboť rozměry jsou asi 2 x 2 metry. Přístup ke Skalní bráně je umožněn po žluté TZN od Branžeže do Drhlen.

SRBSKO

osada 7 km SV od Kněžmostu

archeologické nálezy

kaplička

Jiný název objektu Srbsko u Kněžmostu

Vlastní popis objektu ve stručné formě

Poblíže této osady se nalezly předměty a nástroje z doby bronzové. Další nálezy pocházely z období keltského a germánského osídlení katastru obce. Odborná datace potvrdila období mezi 2. stoletím př.n.l. a 1. století n.l. Část nálezů pocházela z nedaleké lokality Sokolka. Osada využívaná spíše k rekreačním účelům je procházena červenou TZN od Příhraz ke Kosti.

STARÉ HRADY

lokalita 2 km J od Žďáru

zbytky skalních světniček

příkop

studna ve skále

Jiný název objektu Stará hrada

Vlastní popis objektu ve stručné formě

Původně zde stával dřevěný hrádek po němž zůstaly zmíněné artefakty. Příkop je sekaný ve skále, asi 10 metrů široký a nejasně patrný. Do dnešní doby nám nejsou známi stavitelé a pozdější držitelé hradu, který zřejmě zapadal do pásu skalních hradů v oblasti vrchu Mužský, jako je Klamorna, Drábské světničky a Hynšta. Přístup je umožněn po červené TZN z Příhraz ke Drábským Světničkám. V okolí se nachází větší množství pseudokrasových jevů na skalních výchozech, stěnách a věžích.

STUDENÝ PRŮCHOD

lokalita 2 km J od Březiny

Mapa 19 B1

Vlastní popis objektu ve stručné formě

Přírodní skalní útvar. Puklina ve skále na jejímž vrcholu stála také roku 1866 rakouská dělostřelecká baterie. Název dostal prostor pro své chladné ovzduší i v letních měsících. Přístup k lokalitě je značen např. žlutou TZN od Kurovodic strmým stoupáním, nebo červenou TZN od Drábských Světniček k restauraci na Vyhlídce. Téměř stejnou trasu sleduje i modrá TZN mezi udávanými místy. Červená však vede po vyhlídkových terasách vrchu Mužský, z nichž se za vhodných podmínek lze kochat pohledy na okolí Březiny, Mnichovohradišťska a případně i k Ještědu.

VALEČOV

lokalita 4 km V od Mnichova Hradiště

skalní světničky

zřícenina hradu

První zmínka o objektu 1316

Vlastní popis objektu ve stručné formě

Zřícenina hradu ležící nad obcí Zásadka (500 m) a obcí Boseň (1 km). Prvopočátky osídlení místa a velmi těsného okolí můžeme spatřit již v archeologických vykopávkách, které dokazují osídlení již v době pravěké, kdy zde bývalo hradiště, které později užívali i slovanští Charváté. Hrad založili patrně Valečovští z Valečova, patřící k tzv. drobné šlechtě, někdy ve 14. století. Roku 1316 je však znám Bartoš z Valečova. Přímí držitelé hradu nejsou do husitských válek známi a tak se jen seznámíme s bratry Bartošem a Bernardem z Valečova, kteří byli prý přáteli Jana Žižky. Ve třicátých letech 15. století je dosud dřevěný hrad vypálen a následně opět vystavěn, tentokrát však v kamenné podobě. O smýšlení Valečovských tíhnoucích k husitství svědčí i další spojenectví Vaňka z Valečova a Kněžmostu, který byl nakloněn králi Jiřímu z Poděbrad. V tomto období se majitelé velmi často střídali a tak v 15. století užívají hrad páni z Hrádku, Bedřich z Donína, Jiří ze Šelmberka a v 16. století Jiří Berka z Dubé, Vančurové z Řehnic, Kaplířové z Řehnic, Kaplířové ze Sulevic a Kapounové ze Svojkova. Roku 1623 se stává Albrecht z Valdštejna, který hrad získal v konfiskacích. Patrně již v tuto dobu přestává plnit funkci obrannou a obytnou a stává se sídlem úředníků. Tento stav setrvává do období kolem roku 1720. V této době je hrad opuštěn a chátrá. Zdaleka viditelná zřícenina hradu je vystavěna na třech pískovcových skalních blocích na nichž je umístěna ledvinovitá kamenná nástavba, která patrně měla tři až čtyři patra, poslední dřevěné. Celá spodní skála je protkaná sítí chodeb a světniček. V těsném okolí hradu můžeme nalézt i drobnou skalní vesničku, která byla obývána až do počátku 20. století lidmi z nejchudší vrstvy. V 80. letech minulého století byla tato vesnička znovu obnovena trampy a skupinami historického šermu, které dostavěly chybějící střešní konstrukce a přístupové chodníčky. Zasypané světničky byly zbaveny nánosů a vykopávky byly předány muzeu v Mnichově Hradišti. Po roce 1992 však MÚ Boseň tyto úpravy nechal vypálit a strhat, takže dnes je ze světniček opět žalostné torzo. Také hrad býval volně přístupný a v nejnutnějším udržovaný trampy a šermíři byl MÚ Boseň oplocen a opatřen hlídačem, který zde provádí turisty za vstupní poplatek. Valečov je možné také považovat za východisko značených turistických stezek do okolí. Nejfrekventovanější je červená TZN, vedoucí přes Klamornu, Drábské světničky a Studený průchod až do Příhraz. Další TZN vedou do Branžeže a na Kost (zelená), k obětnímu kameni a na Hynštu (modrá a žlutá).

ubytování je poměrně přijatelné v campu na Branžeži, jinak stravování různě po cestě a snad jenom bych vypíchl restauračku Na Vyhlídce při cestě z Drábských Světniček do Příhraz

nádherné skály a romantická zákoutí v lesních tišinách. Ochlazení ve Studeném průchodu za parných letních dní, je také báječné. Akorát pokud půjdete na Hrad Valečov tak bacha na "nášlapné miny" Kastelán chová dva velké psy, kteří se pohybují po hradě a zanechávají víte co.

vstupné bylo akorát na hradě Valečově, jinak všechny ostatní památky jsou bez průvodců

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.