Beroun

Město Beroun leží na soutoku řek Litavky a Berounky v kopcovité krajině na rozhraní chráněných krajinných oblastí Český kras a Křivoklátsko. Beroun má přibližně 20 tis. obyvatel.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Hrad Karlštejn / Lom Velká Amerika Ubytování Beroun
Turistické cíle / Mapa Beroun Svatý Ján pod Skálou / Koněpruské jeskyně Bubovické vodopády
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Brdy

Zámek Hořovice

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Vstup do zámku je už upravený
Vstup do zámku je už upravený  •  Fotografie (6)  • Foto: pavka07

K hořovickému zámku se dostanete pochopitelně nejednodušeji pochopitelně autem. Orientace není složitá. Z dálnice D5 vás vyvede směrovka na Hořovice. V městě Vás k zámku dovede směrová tabule. Do Hořovic se můžete dopravit pochopitelně i autobusem nebo vlakem

Je u nás řada památek, které mají co nabídnout a také každoročně přilákají davy návštěvníků. Jsou tu však i takové, které mají také co nabídnout, ale třeba zásluhou své polohy, se tak velké popularitě netěší. Do takové kategorie spadá i zámek Hořovice, neznamená to však, že by neměl co nabídnout..

Sníh ještě více zdůrazní půvab hořovického zámku

Když jsme sem v podmračeném únorovém odpoledni přijeli, působil zámek opuštěným dojmem. Jen v několika oknech se dalo zahlédnout světlo. Jako kdyby se toto panské sídlo probouzelo z dlouhého, těžkého snu. Však také historie tohoto místa je také dlouhá. Vše začíná polovinou 12. století, kdy zde v rámci kolonizační vlny vyrostl panský dvorec, ovšem písemné prameny zmiňují Hořovice teprve ve století třináctém a to ve spojitosti s rodem Žerotínů, tedy s rodem, který se zasloužil i vznik města Hořovic v polovině 14. století. Toto století je vůbec charakterizováno určitým zmatkem a z toho vyplývajícími nejasnostmi ohledně majitelů zdejšího panství. V době husitských válek vyrostl na místě původní tvrze hrad vlastněný rodem Hullerů z Hořovic, což mimo jiné dokazuje i záznam o devítidenním obléhání zdejšího hradu sirotky, kteří jej nakonec obsadili, když se tehdejší hradní pán nakonec přidal na stranu kališníků. Významně se do historie hradu zapsali pánové z Říčan, nejvíce pak Mikuláš Litvín, jenž nechal pozdně gotický hrad přebudovat na renesanční zámek, který ve svých zdech po určitou dobu skrýval i velkou sbírku humanistických knih vybudovanou Václav Litvínem. Tato velmi ceněná kolekce však byla, po prodeji panství do rukou rodu Hesenských v roce 1852, rozprodána. Mezitím v Hořovicích působil rod Martiniců, jenž zámek velmi levně získal jako konfiskát v roce 1622. Za všechny zmiňme alespoň Jaroslav Bořitu z Martinic, známého jeho nepopulární rolí při pražské defenestraci. Po smrti posledního Martinice Bernarda Ignáce se na Hořovicích usazují pánové z Vrbna a Bruntálu. S nástupem Jana Františka se tu začíná opět stavět. Starý zámek už nestačil požadavkům panstva a tak o pár desítek metrů dále vyrostlo nové sídlo, v němž zmiňovaný rod vydržel až do roku 1852, kdy z Hesenska přichází kurfiřt Friedrich Wilhelm i s jeho budoucí manželkou Gertrudou, kvůli níž vlastně Friedrich zdejší zámek zakoupil. Gertruda byla ženou neurozenou, ovšem zakoupením zámku i části panství se stala Gertrudou z Hořovic a tudíž i ženou urozenou.

Potomci kurfiřta vlastnili Hořovice prakticky až do roku 1945. Ke konci 2. světové války tu však sídlila už jen část rodiny. Právoplatný majitel Jindřich ze Schaumburgu totiž uř v roce 1938 narukoval do wehrmachtu, roku 1942 padl v Tunisku do amerického zajetí a na své sídlo se již nikdy nevrátil. Jeho syna Leopolda ke konci války uvěznilo gestapo a internovalo ho na Kladně. Z vazby se dostal v posledních týdnech 2. světové války, které s matkou strávil v Hořovicích. Brzy však oba odcestovali do Vídně a na zámek se také již nikdy nevrátili.

Je vidět, že tu čeká ještě hodně práce

Hořovice byly na základě dekretu číslo 7 prezidenta ČSR Edvarda Beneše 30. června 1945 zestátněny a dány pod správu národního správce. Zámecký objekt necelý měsíc sloužil jako nemocnice, poté zde pobýval oddíl rudé armády a následně byl celý objekt předán městu Hořovice. Následná inventarizace už nemohla rozkrýt, kolik skvostů si jako válečnou kořist odvezla ruská armáda. Inventurní soupis v té době zaznamenal pouhých 2241 inventárních předmětů. Zbytek zmizel. Do zámeckých prostor se nastěhoval poštovní úřad, později také Musejní spolek pro úřady státní správy i Okresní rolnická škola. Přesto tu od roku fungoval Prohlídkový okruh, jenž byl však pro havarijní stav objektu v roce 1975 uzavřen.

Nový zámek Hořovice

Znovuvzkříšení se hořovický zámek dočkal v roce 1985, kdy byly v jeho interiérech instalovány výstavy hraček a drobných plastik ze středočeských zámků, později i výstava historických hodin. Teprve v následujících letech se začaly návštěvníkům otevírat další zámecké prostory. Díky tomu se dnes můžete seznámit s barokním interiérem zámeckého vestibulu, jemuž dominuje freska Jana Ferdinanda Schorra nebo s rozměrnými plátny na zámeckých chodbách. Působení šesti generací rodu Vrbnů na Hořovicích připomíná přijímací salón, zatímco Velká jídelna připomíná atmosféru zámku v době hesenského kurfiřta Friedricha Wilhelma. Vraťme se však ještě k rodu Vrbnů. Jeho příslušník Rudolf je patrně nejzajímavější osobností zde působící. Tento všestranně vzdělaný šlechtic se mimo jiné zasloužil o rozkvět hraběcích slévaren v nedalekém Komárově a má proto na zámku místnost, připomínající jeho osobu. Po architektonické stránce je zajímavý Hlavní sál, přebudovaný v 19. století z původní barokní kaple, později vyzdobený v novoklasicistním stylu. Najdete tu ale i Červený salónek, připomínající portréty zavěšenými na jeho stěnách éru rodu Schaumburgů, nebo salónek Hudební. Ten pro změnu připomene hraběte Rubena z Vrbna – obdivovatele umění a hudebního mecenáše.

Končí naše malá procházka po zámku Hořovice. Ukázala nám sice jen zlomek z těch 160 místností, kterými zámek disponuje. Třeba na ně zbyde čas někdy příště. Zámek Vám sice své brány v dubnu a říjnu otevře pouze o víkendech, od května do září sem však můžete zavítat každý den kromě pondělí.

Tip Turistika.cz - www.zamek-horovice.cz

Jídlo jsme nepotřebovali, neboť jsme na hořovický zámek dorazili až pozdě odpoledne, nicméně ve městě se určitě příležitost k dobrému obědu ujrčitě najde.

Nový zámek Hořovice

Zámek sám o sobě má své kouzlo. Ale snad nejvíce nás potěšil fakt, že se na zámku stále pracuje a je tedy naděje, že se brzy rozzáří do ještě větší krásy.

Ceny za prohlídku závisí na typu prohlídky, kterou si vyberete. Cena za první či druhý prohlídkový okruh činí 110,- Kč, resp. 90,- Kč, kombinace obou okruhů je možná za 150,- Kč. Návštěva sbírek hraček nebo hracích strojků Vás vyjde na 60,- Kč, resp. 40,- Kč.

Poslední aktualizace: 17.2.2011
Autor: pavka07

Hořovice

Příspěvky z okolí Zámek Hořovice

Hořovice – kostel Nejsvětější Trojice
Barokní kostel Nejsvětější Trojice patří k výrazným dominantám i nejvýznamnějším historickým památkám sedmitisícového středočeského města Hořovice. Autor jeho podoby je sice neznámý, ale všeobecně se předpokládá, …
Mariánský morový sloup ve středočeských Hořovicích je barokní památkou pocházející z roku 1711. Je vyroben z pískovce a nachází se na zdejším Palackého náměstí. Morový sloup tvoří sokl, nad kterým se tyčí hladký kruhový sloup s vrcholovou sochou Panny Marie Immaculaty. U paty sloupu jsou umístěny sochy sv. Floriána a sv. Šebestiána, na podstavci pak můžeme vidět reliéfní zpodobnění sv. Kateřiny Alexandrijské. Mariánský slou…
Hořovice leží ve Středních Čechách, jihozápadně od Berouna. Hořovice se rozkládají pod severními vrcholky Brdů na pravém břehu Červeného potoka. Jižním směrem od města, v oblasti pohoří Brdy je vojenský výcvikov…
1. den cesta přes Strašice, Mirošov, Nové Mitrovice, Kasejovice, Chanovice a Velký Bor do Horažďovic / najeto 92,5km/ 2. den přesun přes Strakonice, Sudoměř a Putim do Písku /58km/  3.…
Významný zámecký areál stojí ve známém brdském městě Hořovicích na Berounsku ve Středočeském kraji. Starý zámek je trojkřídlá patrová budova na půdorysu písmene U s téměř hladkými fasádami, doplněná o hospodářsk…
Tandemové seskoky až ze 6000m. Zažít volný pád tandemovým seskokem není otázkou odvahy, zábavy nebo prestiže. Každý kdo to pozná, už navždy …
Původní hořovická radnice byla renesanční budovou, svou současnou podobu ve stylu české neorenesance však získala teprve v letech 1904 až 1905. Právě tehdy totiž byla přestavěna podle návrhu českého architekta Jos…
Je to sice menší aquapark, ale při parných dnech to postačí.V nově zrekonstruovaném areálu se nachází čtyři bazény: dětský,brouzdaliště,plavecký a s atrakcemi jako například chrliče vody. Najde se tu i skluzavka…
Náboženská židovská obec byla v Hořovicích založena roku 1875. Měla tehdy kolem 300 členů a jako modlitebna sloužil pronajatý pokoj v domě ve městě, který byl využíván až do roku 1903, kdy byla postavena nov…
Naše společná cesta začíná na Exitu 41 dálnice D5, odkud směřujeme na Cerhovice. Tuto obec projedeme a asi po půl kilometru je křižovatka na které se dáme Doprava. Na této křižovatce jsou již Hořovice značené. Pro…
V podstatě by se dalo říct, že Sloup odsouzenců ve středočeských Hořovicích jsou vlastně obyčejná boží muka. Ale pozor, boží muka pozdně gotická, pocházející pravděpodobně z období okolo roku 1500. A takových už u nás moc nezůstalo. Své neobvyklé pojmenování získal pískovcový Sloup odsouzených tím, že se tyčí v místě, kudy vedla poslední cesta odsouzených od zaniklé brány k popravišti na Šibeničním vrchu. U sloupu odříká…
Nedaleko dálnice D5, téměř přesně mezi Prahou a Plzní, se rozprostírá středočeské město Hořovice, které se často skloňuje se jménem pánů z Hořovic (později ze Žirotína). A zcela po právu. Ti se totiž zasloužili o …
Hořovický zámek a hrad Točník
Kdysi, v průběhu jara, či léta, obdržela Pavlína ve Veltrusech průkazku, do které měla sbírat razítka za návštěvy památek v držení státních památkářů. Pro razítka bylo šest kolonek. Když bude razítek pět, vstup do šesté památky je zdarma, po obdržení toho posledního bude losována, když vyhraje, poletí balónem. Let pro dva. Trpím sice na stará kolena…
Na dnešní výlet se vydáme vlakem ze Smíchovského nádraží a jedeme do Hořovic. Lze také jet z Hlavního nádraží.Od vlaku sejdeme dolů k rybníku Lázeňskou ulicí,pak Nádražní, 9.května a Zámeckou,tam se nachází Starý …
Příjezd autem do obce Podluhy. Parkování je možné u kapličky ve středu obce. Veřejná autobusová Doprava je pouze v pracovní den z Hořovic. Pěšky dostupné od nádraží v Hořovicích po značených turistických cestách. V obci Podluhy najdeme žlutou turistickou značku a jdeme směrem na zříceninu Valdek. Po trase navštívíme dlouho nepřístupný tajemný vojenský prostor Brdy a zříceninu…
Listopadový výlet do české přírody nemusí nutně být jen pochod nebarevnou krajinou po blátivých cestách a v dešti. Jeden moc zajímavý výlet, který vymyslela opět kamarádka Jarmila, mě svou malebností doslova…
Jedeme se podívat na královské hrady Žebrák a Točník ležící asi 2 km severně od města Beroun.                                                                                       Z dálnice D5, vedoucí z Prahy do …
Než se podíváme na zříceniny Točníku a Žebráku, navštívíme Vraní skálu, která nám poskytuje nádherný kruhový výhled do kraje. Ve Zdicích se vydáme po modré značce, která nás vyvede na okraj města. Za benzínovou p…
Žebrák leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od města Beroun. Městečko se rozkládá u jižního okraje chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko. Městečko je známé především svou polohou pod zříceninou hradu …
Nejstarší zpráva o komárovské vsi pochází z roku 1263. V roce 1917 povýšil císař Karel I. Komárov na městys a udělil mu městský znak v jehož symbolech je zobrazen erb Pešíků z Komárova i místní hor…
    Z vlakového nádraží se vydáme podél silnice směrem na Jince. Na konci chodníku přejdeme a podejdeme pod železničním mostem. Dále pokračujeme po chodníku až k Oboře. Projdete Oboru a na konci zahněte do leva. P…
Jedeme na hrad Točník. Hrad se nachází kousek od sjezd 34 dálnice D5. Parkujeme pod hrame Točník ve vesnici Točník. U parkoviště je budka, avšak my jsme žádné parkovné neplatili, neboť byla…
Z Berouna vyrážíme po silnici E 50 ze které po pár kilometrech sjíždíme na Městečko Žebrák, kterým projedeme až na konec a pokračujeme dál do obce Točník. V Točníku pokračujeme pořád po hlavní silnici až se po pře…
Naše společná cesta začíná na Exitu 34 dálnice D5. Odtud směřujeme na Žebrák. Projedeme okolo supermarketu a na křižovatce se dáme Doprava. Po sto metrech, u násměstí, odbočíme doleva a směřujeme na obec Točník. V Točníce, na "trojúhelníkové" křižovatce odbočíme Doprava (zde již ukazatelé na hrad). Po cca 600 metrech je parkoviště, kde odstavíme automobil a dále pokračujeme…
Zřícenina hradu Žebrák se nachází ve Středočeském kraji, stojí na úzkém zalesněném ostrohu…
Náš třetí den na Berounsku měl být zcela zasvěcen pěší turistice. Už jen proto, že všichni meteorologové slibovali velmi slušné počasí a že i řidič mívá žízeň. V programu dne tak byly…
Zřícenina gotického hradu Valdek stojí na ostrohu nad Červeným potokem uprostřed hlubokých brdských lesů. Zřícenina hradu Valdek se nachází na Příbramsku ve Středočeském kraji. Hradní jádro, které bylo obklopené obvodovou hradbou, tvořil podélný palác a na severovýchodní straně velká válcová věž ? bergfrit, která střežila pod ní umístěnou bránu. Na severní straně bylo pom…
Plešivec, samotář, vystupující z táhlých hřbetů Brdské vrchoviny. Tato hora dostala název podle protáhlého hřbetu, který nesl staročeský název plechý. Tento vrchol je opředen řadou bájí a pověstí, má mnoho skalníc…
Jedeme navštívit Mekku českých trempů, posvátnou horu na severu brdského hřebene Plešivec. Původní největší hradiště v Čechách z doby 10.-12. stol. př.n.l. zabíralo plochu 57 hektarů a bylo opevněno…