Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Zlín

Za poznáním štípských pamětihodností aneb luhačovický výlet devátý

Tipy na výlet Romantika Za kulturou

poutní chrám Narození Panny Marie
poutní chrám Narození Panny Marie  •  Fotografie (33)  • Foto: markyz63

Vzhledem ke vzdálenosti mezi Luhačovicemi a Štípou – tedy přibližně třicítce kilometrů – se nabízejí zejména všechny možnosti dopravy silniční. Já osobně jsem využil automobilu. Tento výlet - převážně sakrálního zaměření – jsem přitom původně v plánu vůbec neměl. Ale tak nějak mi vyšlo jedno pěkné odpoledne navíc a také jsem se nechal inspirovat několika Frantovými příspěvky na Turistice. Hlavně díky nim jsem si uvědomil, že by byla velká škoda se na toto místo během luhačovického pobytu nepodívat. Přesto, že jsem kolem Štípy projížděl již několikrát, zdejší poutní kostel jsem ještě nikdy nenavštívil. A také jsem už od minula věděl, kde naberu levný benzin na závěrečný sobotní výlet a nedělní cestu domů.

Vyjedu tedy z Luhačovic - již známou cestou přes Biskupice a Bohuslavice – na Zlín. Valašská krajská metropole je celkem bez problémů průjezdná a tak se brzy „řítím“ po Sokolské ulici k okraji města. Aniž bych jakkoliv změnil směr, jedu najednou po ulici Fryštácké. Po odbočení doprava mě podobná zkušenost čeká ještě jednou, kdy se stejným způsobem změní ulice Lázně ve Štípskou. Nejprve mě ale čeká krátká zastávka v lázních Kostelec. Ty byly založeny již v I. polovině 18. století, aby je následně II. polovina století minulého téměř zahubila. Ostravským soudruhům z VŽKG se zkrátka lázně v Jurkovičově stylu silně nelíbily. Asi tam bylo příliš málo strusky a betonu …

A mě už konečně čeká hlavní cíl výletu, poutní Štípa, dnešní zlínské předměstí. Konkrétně tedy památkově chráněný barokní poutní kostel Narození Panny Marie. Mariánské místo vděčí za svůj vznik ženám. Jeho výstavba byla zahájena v roce 1616, a to z odkazu Lukrecie Nekšové, manželky Albrechta z Valdštejna. Chrám však byl nakonec dostavěn až roku 1765, tentokrát z odkazu paní Antonie, ovdovělé hraběnky z Rottalů. První fáze výstavby, kterou zajišťoval vévoda Albrecht z Valdštejna řemeslníky a umělci z Itálie, ukončil rok 1620 a začátek třicetileté války. Přitom kostel už byl dostavěn po klenby a klášter po trámové stropy. Do roku 1744 byla část kláštera rozebrána a z kostela se stala v podstatě ruina. Po dokončení chrámu v roce 1765 vznikla jednolodní stavba s půlkruhovým presbytářem a bohatě zdobenou klenbou. V interiéru uvidíte – mimo jiné - středověkou Madonu i klasicistní oltářní náhrobek hraběte Seilerna. Krásné chrámové varhany postavili roku 1890 František Čapek a Max Zachistal z rakouské Kremže (Krems).

Díky tomu, že jsem nenavštívil stavbu sousední, tedy Valašský šenk, mohu hned pokračovat o pár kroků dále. Mířím do míst, kde se psala historie o něco starší.

Založení poutního kostela je spojováno se středověkým objevem sochy Panny Marie s Ježíškem v blízkém háji. A přitom už od 14. století se zřejmě konají poutě k Panně Marii Štípské. Již ve II. polovině 14. století zde totiž stával kostelík, který pravděpodobně nechal postavit rod Šternberků. Tento kostel dnes stojí nedaleko chrámu Narození Panny Marie. Najdete ho uprostřed zrušeného hřbitova, ale jeho dnešní podoba je dána barokní přestavbou v hřbitovní kapli. V roce 1807 byl dokonce stržen původní presbytář a odstraněny rohové podpěry, takže gotiku pamatuje jen kamenný portál s gotickým lomeným obloukem. Perlou interiéru jsou čtyři goticko-renesanční náhrobní kameny (figurální jsou ale jenom tři a ten čtvrtý je podle mě i novější). Ty dva na jižní straně patří prarodičům mecenášky Lukrecie, tedy Janovi Nekešovi mladšímu z Landeku a jeho manželce Barboře Bítovské ze Slavíkovic a na Lukově. Reliéfy na náhrobnících představují postavy obou zemřelých v životní velikosti. Moc pěkné. Škoda, že tento půvabný kostelík svého času dokonce sloužil jako skladiště. Na jedno století – tedy v letech 1807 až 1907 – se kostelík stal hraběcí hrobkou Seilernů. Rozsáhlá oprava starého štípského kostela byla zahájena v roce 1997. V současné době probíhají opravy této památky a pod jeho podlahou byly nalezeny hromadné hroby s obrovským množstvím kosterních pozůstatků. Viděl jsem tedy tuto stavbu v podobě archeologického naleziště, kombinovaného s kostnicí. Prohlídka kostela v tomto stavu byla opravdu více než zajímavá.

Když vynechám nedalekou ZOO v Lešné, tak Štípa nabízí svým návštěvníkům bezplatně ještě pár dalších zajímavostí. Zvláštní pozornost zaslouží zejména větrný mlýn holandského typu a několik památných stromů. V každém případě to byla příjemná návštěva. Přidám si ještě krátkou zastávku ve Hvozdné, kde se nachází smírčí kříž, a u rybníků pod touto obcí. Cestou do Luhačovic se ještě zastavím ve Vizovicích navštívit spřátelené kočky dvojnohé i čtyřnohé a je konec. No a mně nezbývá nic jiného než začít pomalu balit.

Poslední aktualizace: 15.05.2014
Autor příspěvku: markyz63
Za poznáním štípských pamětihodností aneb luhačovický výlet devátý - Služby, informace
Za poznáním štípských pamětihodností aneb luhačovický výlet devátý na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Za poznáním štípských pamětihodností aneb luhačovický výlet devátý

Doslova pár metrů od nového štípského kostela - Poutního chrámu Narození Panny Marie - stojí starý gotický kostel, který vznikl ve druhé polovině 14. století, kdy rodina Šternberků rozšířila původní kapli. Do této doby je možné zařadit i vstupní portál starého štípského kostela. Z tohoto kostelíku se do dnešní doby zachovaly jen některé části. Hodně změn v jeho …
V místní části krajského města Zlína na okraji Mariánského náměstí ve Štípě stojí jedna z nejstarších restaurací ve Zlínsku - restaurace s penzionem - Štípský Šenk. Najdete zde příjemné posezení v …
Jednou z významných památek ve Štípě (místní část města Zlín) je také hrobka hraběcího rodu Seilernů, která stojí na "novém" hřbitově. Nový hřbitov ve Štípě byl založen na konci 19. století…
Chsete - li se podívat do tropického pralesa, nemusíte ani do Ameriky, stačí, když si uděláte výlet do zlínské ZOO - Lešná. Od roku 2006 je zde vybudován nový prosklený pavilon - Tropická hala YUCATAN …
Zoo Zlín je jedna z nejoblíbenějších v České republice. JE rozdělena na kontinenty a tak postupně projdete Afriku, Evropu, Asii a Střední i Jižní Ameriku. Chlubí se tropickou halou Yukatan a nádherným zámkem Lešná…
Zámek Lešná je klenotem areálu zlínské zoologické zahrady. Zámek doplněný o menší budovy a další drobné objekty, rozptýlené v parku, tvoří architektonicky ucelený soubor pohádkového ladění. Hlavní zámeckou dvoup…
ZOO a zámek v Lešné u Zlína.
Máte - li rádi romantické zámky, v místní částí Zlína - Štípě stojí pohádková stavba zámku Lešná vybudována koncem 18. století. Je to jedno z nejmladších šlechtických sídel na Moravě. Do roku 1945 vlastnili…
   Ne, nezveme vás na výlet na daleký černý kontinent - ( kde bychom na to my a možná většina z vás vzali, že ?!? ) - ale do ZOo Lešná, ve kterém byla v sobotu 21.9.2012 veřejnosti slavnostně otevřena 2.…
Jedeme téměř na nejnavštěvovavnější zoo v české repulice.Od holešova jedeme autem do Fryštáku kde odbočíme na silnici č. 491.Po dvou kilometrech vidíme travnaté parkoviště.AUTOBUSEM:Ze Zlína odjíždí do zoo autobus…
  V sobotu 22.9.2012 byla v ZOo Lešná slavnostně otevřena druhá část expozice Etiopie. Najdeme ji při obdivování zvířat z "černého" světadílu. Jak už je širší veřejnosti jistě známo, ve zdejší zoologické zahr…
Příznivci zvířátek mají šanci zavítat do ZOO Lešná u Zlína nacházející se v městské části Lešná u silnice 491 mezi Fryštákem a Slušovicemi i v netradiční dobu. Při procházce s večerní atmosférou, kdy je rom…
 Kde leží lázně Kostelec? Určitě je bude znát každý návštěvník ZOO Lešná, neboť čtyřpatrová budova nových lázní je skutečně nepředhlédnutelnou dominantou návrší nad hlavní silnicí. Pokud vyjedete nahoru…
  Že máme my, Valaši, velmi kladný vztah ke zvířátkům, je jevem všeobecně známým. My ale nemilujeme jen naše domácí mazlíčky, ovečky a jinou domácí havěť, ale máme též v oblibě všelijaká zvířátka exotická. Za…
Zoo Lešná Zlínská zoologická zahrada je nejnavštěvovanější a nejkrásnější místo celé Moravy. Areál zoo se rozkládá v historickém lešenském parku, ve kterém roste více než1 140 druhů dřevin a okrasných bylin. Rom…
GPS : 49°18'11.16216"N, 17°44'22.55712"E PĚŠKY Na hrad vede turistická značka z parkoviště sv. Jana na konci ulice Hradská. AUTEM Zaparkovat lze na konci ulice Hradská, dále je hrad přístupný jen pěšky…
Zřícenina hradu Lukov se nachází asi deset kilometrů od Zlína, na kopci nad obcí Lukov, na dohled Zoologické zahrady Zlín a zámku Lešná. První zmínky o něm pocházejí ze 13. století, důkazy o osídlení této lokality však sahají ještě do dávnější historie – během archeologických výzkumů v 80. a 90. letech 20. století zde byly mj. nalezeny fragmenty pravěké keramiky, které…
Zlín leží na Jižní Moravě, jihovýchodním směrem od města Přerov. Město se rozkládá v severní části Vizovické vrchoviny a na obou březích řeky Dřevnice. Město je známé obuvnickou Baťovou továrnou, každoročním fes…
ZOO LEŠNÁ + ZÁMEK LEŠNÁ Autem ze Zlína jsou to asi 4km směr Holešov, Kostelec a Štípu. Z vlakového i autobusového nádraží jezdí přímo k Zoo autobusy.     Procházka,…
Poutní místo Svatý Hostýn na vrcholu stejnojmenné hory vévodí širokým rovinám Hané, silueta chrámu i blízké rozhledny a sousední větrné elektrárny na obzoru ojedinělá zdaleka viditelná z mnoha stran.
Hostýn je významné poutní místo v Hostýnských vrších. Nejvýznamějším objektem je bazilika Nanebevzetí Panny Marie. Základní kámen byl posvěcen r.1721, stavba byla dokončena r.1748.…
Svatý Hostýn je velice kouzelným kopcem Hostýnských vrchů. Dosahuje 735 metrů nad mořem a už po Dlouhá léta je vyhlášeným poutním místem. Stojí zde chrám zasvěcený Panně Marii, která podle pověsti zachránila oby…
Luhačovice leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Zlín. Luhačovice jsou vyhledávaným lázeňským a rekreačním městem. V lázních se léčí nemoci dýchacích cest, cukrovka a zažívací nemo…
Arcibiskupský zámek Kroměříž se nachází ve Zlínském kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu pouze o víkendech a od května do září každý den. Zámek patří k nejvýznamnějším památkám na Moravě. Zámek Kroměříž byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek, na rozdíl od mnoha jiných památkových objektů, v minulosti zpřístupnil téměř všechny své…
Hrad Helfštýn leží na úpatí Moravské brány. Nachází se nedaleko města Lipníku nad Bečvou v Olomouckém kraji. Helfštýn lze navštívit v březnu a listopadu o víkendech a od dubna do října…
Zámek Buchlovice, nacházející se poblíž Uherského Hradiště ve Zlínském kraji, je stavbou vrcholného baroka ve stylu italské vily. Zámek je vybaven původním mobiliářem, který doplňují novobarokní repliky, pocháze…
Dřevěné městečko je nejstarším areálem. Od roku 1925, kdy bylo poprvé otevřeno pro veřejnost, sem byly postupně přeneseny a znovu postaveny domy z rožnovského náměstí. K nim později dostavěn kostel podle kostela ve Větřkovicíc…
Již po několikáté jsem se byla podívat ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Musím uznat, že jsem byla mile překvapená. Čekala jsem, že vše bude tak jak minule, ale nebylo. Je vidět, že skanzen se neustále rozrůstá o nové a nové objekty. Prohlídka tohoto místa zabere celkem dost času. Je lepší si to naplánovat jako celodenní výlet. Vedle skanzenu je velké parkoviště. Za…
Štramberk leží na Severní Moravě, jižním směrem od Ostravy. Městečko se rozkládá pod vrcholky Moravskoslezských Beskyd a na pravém břehu říčky Sedlnice. U jihozápadního okraje města je na…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Olomouc je nejvýznamnější historické město na Moravě ležící na soutoku řeky Moravy a Bystřice. Město je centrem oblasti zvané…