Großschönau

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody Na hory

Hora Luž
Hora Luž  •  Fotografie (33)  • Foto: klana

Jedeme autem z Mělníka do Lužických hor do obce Horní Světlá, na krátkou dovolenou.

Jedeme do Lužiských hor , jedním naším cílem je i hora Luž.

Hora Luž je nejvyšší vrchol Lužických hor. Lužické hory jsou tak trochu neprávem opomíjené, leží mezi Krušnými horami a Jizerskými horami. Do života na těchto horách zásadně zasáhla 2. světová válka, nejdříve odsunem Čechů a po skončení nejhorší války v dějinách lidstva ,odsun německého obyvatelstva. Jen z historických fotografií a knížek se můžeme podívat na prosperující vesnice, kde vedle sebe žili Češi a Němci....

Cesta na Luž  •  Foto: klana

Pro náš podzimní výlet jsme se rozhodli pro Lužické hory, v raném mládí jsem do tohoto kraje docela často jezdil na chalupu příbuzných a tak jsem byl zvědavý jak se Lužické hory za pár desetiletí změnily. Ubytování jsme si zamluvili v Horní Světlé v penzionu Lyžařská bouda. Tak jsme sem po pohodové cestě z Mělníka dojeli, jen některé silnice a kruhové objezdy jsem tak trochu nepoznával. Naše krátká dovolená trvala tři dny a zažili jsme zde déšť, sluníčko i sněhovou přeháňku.

Cílem jednoho našeho výletu naší mini dovolené byla hora Luž 793 m n. m. , Od penzionu Lyžařská bouda nás čekal asi 1 km dlouhý nenáročný výstup na vrchol Luže. Tento vrchol byl u turistů oblíbený už od poloviny 19. století, na jeho vrchol stoupali výletníci z Čech tak i ze Saska. na vrcholu byl hotel s výletní restaurací a rozhlednou. Platilo se zde rakouskou i německou měnou. Hotel po 2. svět. válce v roce 1946 vyhořel a ze staveb zde zbyly jen kamenné základy a sklepení, na kterých je dnes vyhlídková plošina. Dnes prochází vrcholem Luže státní hranice z Německem.

Jednoho listopadového pondělí jsme se ráno kolem osmé hodiny probudily v malebném penzionu, kde jsme v ten čas pobývali sami. Po lahodné snídani a po důkladném pohledu na trošku podmračenou oblohu balíme vše potřebné a jde se.

Cesta na Luž  •  Foto: klana

Prošli jsme vsí Horní světlá a odbočuje u rozcestníku doprava a stoupáme po červené TZ na vrchol. Cesta vede krásným jehličnatým lesem, počasí zatím přeje a tak jdeme na pohodu. Pod vrcholem je cesta trochu kamenitá a míjíme kamenné pole. Na vrcholu jsme byli po 30 minutách klidné chůze a kocháme se zatím trošku zamlženými výhledy. Na plošince Luže jsou lavičky a vyhlídková plošina a panely s popisky co naše bystré oči vidí. Necháme pracovat naší fantazii a představivost a podle zbytků staveb odhadujeme jak to tu dříve vypadalo. Až po návratů domů na internetu objevuji fotografie hotelu ze začátku 20. století.

Zapsali jsme se do vrcholové knížky a klesáme z Luže na druhou stranu, uděláme pár kroků a už jsme v Německu a zavzpomínáme si na doby nedávno i dávno minulé, na hraniční přechody a celní prohlášení. Teď už si to šlapeme pod bukovými stromy a po krásné široké cestě do německé vsi Waltersdorf. Z cesty vidíme sjezdovky s vleky, zde se ještě bude lyžovat, v Horní Světlé byl bohužel lyžařský areál v roce 2014 zrušen. Při příchodu na kraj obce se zastavujeme u německého hotelu, chvilku si odpočineme a pokocháme se výhledy k sousedům. Již svítí sluníčko a je krásný podzimní den, udělám si pár fotek a vracíme se bez pasů a celních kontrol zpět do naší vlasti. Překročíme státní hranice přes hraniční přechod Dolní Světlá/ Waltersdorf a zastavujeme se u památníků naších obránců hranic.

Cesta na Luž  •  Foto: klana

Jdeme opět po červené TZ značce, která nás dovede zpět do Horní světlé, ještě se zajdeme podívat do míst kde byl nedávno ještě lyžařský areál a dnes tu jsou jen louky. Od bývalé sjezdovky sejdeme do Dolní světlé a pak vyšlápneme kopeček do Horní světlé k autu, protože nás čeká cesta domů. Ještě se naobědváme v Chatě Luž a jedeme domů.

Vím na 1000 %, že jsem nebyl v Lužických horách naposled a rád se sem zase vrátím.

Uvádím se zde s laskavým svolení paní Hany Doskočilové její

Střípky vzpomínek na horu Luž

Něco z historie- bývalá„ Lausche Baude“ – chata na vrcholu hory

Luž........ vzpomínky posledních pamětníků.

Na vrcholu Luže byla nádherná chata a probíhal zde čilý turistický ruch.

Hned po válce chata vyhořela. Podařilo se nám zachytit poslední střípky

z vyprávění pamětníků, kteří tam chodili s rodiči :

Víme, že na vrcholu hory Luž vede hranice mezi Čechami a Saskem a tato

hranice byla kuriozitou v dalekém okolí. Hraniční kámen stál na dvoře

restaurace, podél chodby se táhla hraniční čára skrz stavení. U hlavního

Cesta na Luž  •  Foto: klana

vchodu byla vlevo česká restaurace a vpravo německá. Turisté si vybírali

libovolně českou i německou místnost bez komplikací. Čisté dřevěné stoly,

lavice, velká kachlová kamna, na zdech umístěno paroží a vycpané ptactvo,

to vše dávalo oběma restauracím útulný ráz. Pro hosty z Čech se nabízel

německý rosbiv s bramborovou kaší, k tomu „Moselské víno“- specialita

podniku. Němečtí hosté sem přicházeli na pravé Plzeňské pivo,zrnkovou kávu,

kecaný koláč. K zakoupení byly pohledy, muselo se dávat pozor, aby byly

správně ofrankované a byly vhozeny do správné poštovní schránky.

Na Luži voda není, proto se čerpala až z Lužické studně/673 m n m./

Nahoru se dopravovala na oslích hřbetech. Oslíci nachodili za den nespočet

kilometrů.

Výstupy na Luž se staly tradicí. Chodili sem nejen sportovci, rodiny, ale i

školní výlety. Pořádala se soutěž o největší počet výstupů. Byli turisté, kteří

dokázali za rok vystoupat na horu až stokrát. Prokazovali to lístky z návštěv

restaurace. Za takové rekordní výstupy byli lidé odměněni hrnečkem na

kávu. I když je Luž stále magnetem, tradice opětovných výstupů za rok se

již vytratila. Na Silvestra se sešli lidé z Čech i Německa, všichni si blahopřáli,

vyměňovali si český sekt či víno za německé svářo a družili se po celý rok.

Po požáru zůstaly na Luži zbytky základů budovy a schody. Dnes je dobrý

výhled na všechny strany, staří turisté mohou zavzpomínat na lavičce a

zapsat se do horské knihy. Jeden ze zápisů zní:“ Rádi vzpomínáme na

naše výlety s našimi rodiči před 70ti lety s výstupem na horu Luž. Vraceli

jsme se tak desetkrát do roka a bylo to nádherné.“

Vrchol Luže
Vrchol Luže  •  Foto: klana

Ubytováni jsme byli v penzionu Lyžařská bouda a byli jsme velice spokojeni. Jedli jsme většinou ze svých zásob.

Líbila se nám krásná příroda Lužických hor a je smutné konstatovat, že v Německu to bylo upravenější. Škoda, že zaniklo lyžařské středisko v Horní Světlé.

Ceny byly přiměřené a oproti německým sousedům dokonce lidovéSmile

Odkaz na staré fotografie Luže a okolí

Poslední aktualizace: 29.11.2016
Autor příspěvku: klana
Výlet na horu Luž - Služby, informace
Výlet na horu Luž na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Výlet na horu Luž

Nejvyšší hora Lužických hor, protnutá česko - německou hranicí.
Výrazná znělcová hora (793 m), ležící asi 1,5 km severně od Horní Světlé, je nejvyšší horou Lužických hor. Poprvé je uváděna v roce 1538 jako Spitzberg (Špičák), místními lidmi z něme…
Co nám může být větší výzvou než nejvyšší vrchol Lužických hor se svými 792 metry? Milovníkům barev ještě mohu prozradit, že dnes budeme putovat po všech odstínech značek, co jich náš…
Z parkoviště v Lesném, u turistického rozcestí, vyrazíme po červené značce vedoucí přes lávku do lesa. Začínáme stoupat lesním úsekem, až dojdeme na lesní cestu, která nás dovede na rozcestí pod Ptačince…
Další trasa Lužickými horami, tentokrát z jejího vrcholu Luže až k železniční stanici Jedlová. Výhledy na okolní vrchy se nenabízí jen ze samotné Luže ale i při procházení trasy samotné.Od Horní Světlé j…
Hledáte-li místo k relaxaci a odpočinku v Lužických horách, vřele doporučujeme navštívit přehradu Naděje, která se nachází zhruba 2 kilometry na jih od Horní Světlé. Přestože přehrada nepatří mezi ty největší, po…
Malá puklinová jeskyně na severním svahu Suchého vrchu (641 m) nedaleko přehrady Naděje vznikla mrazovým zvětráváním hornin, při němž došlo k rozpukání znělcové skály a jejímu překrytí rozsáhlým suťovým polem. Jes…
Naše několikadenní cesta do Lužických hor začínala na hradě Tolštejně. Ten jsme si vybrali jako místo, ze kterého budeme vyjíždět na naše cesty tímto pohořím. Bývá zvykem alespoň zhruba popsat jeho historii. Byl p…
Jiřetín pod Jedlovou je nevelké městečko při severní části Lužických hor, dostaneme se tam po silnici I./9. Jiřetín byl založen v roce 1554 jako hornické město Jiřím ze Šlejnic, po kterém získalo i jméno. V okolí se našly ložiska stříbrné rudy, Jiří ze Šlejnic, pán na blízkém hradě Tolštejn, střežící zemskou stezku do Žitavy a Lužického Šestiměstí, sem přizval horníky ze Saska…
Z náměstí Jiřetína pod Jedlovovou jdeme asi 2 km přes Křižovou horu a Tolštejn na 3. nejvyšší horu Lužických hor. Procházka nám nabídne krásné výhledy na okolí Lužických hor. Vsutpné na rozhlednu na Jedlové cca 30…
Jiřetín jak název napovídá leží pod Jedlovou horou, která je součástí Lužických hor. Městečko najdeme v Severních Čechách, jihozápadně od Vansdorfu. Jiřetín je pohorské městečko hojně…
Mohutná znělcová kupa Jedlová (774 m) je po Luži a Pěnkavčím vrchu třetí nejvyšší horou Lužických hor. Pojmenována byla podle mohutných Jedlových lesů, které ji pokrývaly ještě v roce 1890, kdy byly po…
Romantická zřícenina hradu Oybin, stojící na temeni pískovcové Stolové hory, je jednou z největších turistických zajímavostí Žitavského pohoří. Hrad byl postaven v místech, kudy již v dávných dobách procházela v…
Sloup je převážně rekreační obec, ležící v širokém údolí Dobranovského potoka na severozápadním úpatí Svojkovských vrchů, asi 3 km jihovýchodně od Nového Boru. Má asi 700 obyvatel a díky zajímavým památkám i malebnému okolí je vyhledávaným letoviskem. Dříve k ní patřila také jihozápadně ležící osada Janov, která je dnes součástí Nového Boru. Krajinu v širokém okolí kdysi…
Na jižním okraji Sloupu ční nad údolí Dobranovského potoka asi 35 m vysoký pískovcový skalní suk (318 m), všeobecně považovaný za skalní hrad. O sloupském hradu se sice zmiňuje řada…
Čedičový vrch výrazně vystupující z náhorní plošiny u Práchně na východním okraji Kamenického Šenova je nejznámější geologickou rezervací u nás. Již v 18. století zde byl v činnosti lom, v němž byla postupnou tě…
Rozsáhlý areál hradu a zámku Grabštejn stojí na návrší nedaleko Hrádku nad Nisou na Liberecku. Původní hrad připomíná okrouhlý bergfrit. Návštěvníci si mohou prohlédnout severní palác, věž s vyhlídkou a přístupn…
Obec a rekreační místo v krásné pískovcové krajině, severozápadně od České Kamenice. Připomínána je koncem 14. století jako majetek hradu Sokolí. V roce 1778 byla zničena Prusy. Původně …
Zbytky skalního hradu Šaunštejn, nazývaného také Loupežnický hrad, stojí na mohutném pískovcovém bloku v Jetřichovických stěnách nedaleko Vysoké Lípy na Děčínsku v Ústeckém kraji. Vrcholo…
  Hřensko – soutěsky a Pravčická brána. V minulém výletu jsme se podívali na Moravu, a tentokráte jsme otočili na druhou stranu republiky, a to do CHKO České Švýcarsko, přesněji do Hřenska, kde se nachází lá…
Hřensko - soutěsky. Českosaské Švýcarsko je pojem, který turisté dobře znají. My dnes – obrazně řečeno - míříme přímo do jeho srdce - do soutěsek na malebné říčce Kamenici. Bohužel ještě předtím, než se ponoříme do stínu strmých srázů a začneme postupovat proti proudu Kamenice, musíme začít počítat. Parkovné za osobní auto na dobu delší než 3 hodiny – 120,- Kč! Bum!…
Dříve nazývaná Edmundova nebo Dolní, skalnatý kaňon řeky Kamenice, poslední ze tří soutěsek na dolním toku řeky, VJV od Hřenska. Jeho stěny tvoří strmé, často kolmé skalní stěny, vystupující nad úroveň hladiny do…
Ještěd, nejvyšší místo Ještědského hřbetu, je výraznou dominantou a orientačním bodem. V dřívějších dobách byl i přirozenou hranicí v pronikání od severu k jihu a stal se i hranicí národnostní mezi Čechy a Sasy. Samotný vrchol Ještědu je bezlesý, horní hranice lesa je proti normálu snížena tzv. vrcholovým jevem obvyklým v pohořích, kde je nejvyšší vrchol osamocen.…
Vrchol kopce Ještěd ( 1012 m.n.m.) je nepřehlédnutelnou dominantou Severních Čech. Přes vrchol kopce v minulosti vedla nejedna obchodní stezka. Ještěd rovněž tvořil hranici mezi Čechy a Německem. První označení …
Máchovo jezero je dnes velice navštěvovanou turistickou lokalitou. V okolí je spousta rekreačních zařízení a kempů.Rozkládá se v nadmořské výšce 266 m, má rozlohu 284 ha. Dosahuje hlo…
V roce 1919 vznikla nejstarší Zoologická zahrada na území České republiky, která je nerozlučně spojena s městem Libercem. Liberec leží v kotlině mezi Jizerskými horami a Ještědským hřbetem,…
Jedna z nejznámějších botanických zahrad v republice s nově rekonstruovanými pavilóny a řadou rarit. Botanická zahrada byla založena v roce 1876.Tip Turistika.cz: Masožravé rostlinyJen…
Hrad BezdězTento nádherný gotický hrad naleznete v blízkosti stejnojmenné obce. Těsně v jeho blízkosti se nachází přírodní rezervace, která ukrývá mnoho zajímavých rostlin a živočichů. DopravaZ Housky vede červená turistická značka (tzv. Máchova cesta) přímo na Bezděz. Připravte se asi na 11,5 km. Trocha historieHrad nechal postavit mezi lety 1265 – 1278 Přemysl Otakar II. k…
Zbytky skalního hradu Drábské světničky, které dnes tvoří malebný labyrint, se nacházejí na okraji rozsáhlé pískovcové plošiny Mužský nad osadou Dneboh východně od Mnichova Hradiště. Drábské světničky jsou jedním …
Zřícenina hradu Valečov se nachází na Zlaté stezce Českého ráje východně od Mnichova Hradiště. Historie hradu spadá do počátku 14. století, prvně je písemně zmiňován v letech 1316-18. Valečov je přístupný v květ…