Nový Jičín

Výlet do Nového a Starého Jičína

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Fotografie (12)  • Foto: JENNY-JANA

Nový Jičín je překrásné historické město, leží na jižním okraji Moravské brány, na levém břehu řeky Jičinky, na východní straně u Podbeskydské pahorkatiny. Spousta pamětihodností ve městě tvoří Městskou památkovou rezervaci. Vydáváme se sem autobusem ze Zlína, cesta trvala asi dvě hodiny. Přijíždíme brzy ráno, Masarykovo náměstí je ještě liduprázdné, zaujme nás jeho čtvercový pravidelný tvar po celém obvodu je lemované podloubím. Turisté si zde prohlédnou spoustu zajímavých památek. Střed náměstí zdobí Morový sloup, kašna se sousoším tančících sedláků. Dále jsme zde viděli Starou poštu, Radnici, sloupy, sochy a zajímavé domy. Kolem náměstí je i spousta restaurací.

Naší pozornosti neunikl ani nádherný Žerotínský zámek s dvojicí věží, stojící uprostřed města. Před jeho vchodem stojí fontána. Ve 14. století plnil zámek funkci obranného systému města. Původně to byl opevněný dům mnohokrát přestaven. Postupně byl rozšiřován, od 16. století přestavěn na renesanční sídlo. V 19. století byla zbořena většina věžic. Po roce 1945 bylo do zámku umístěno muzeum se spoustou sbírek. Nelze vynechat prohlídku expozice s 600 klobouky a různými čepicemi z 19. a 20. století. Dokonce si je návštěvníci mohou vyzkoušet a prohlédnout se s nimi před spoustou zrcadel.

Dále jsou zde expozice s díly umělců Novojičínska a expozice o historii města a další výstavy. Prohlédli jsme si zde i pět pokojů. Moc se nám tu líbilo. Z jedné části obklopuje zámek i zámecký park.

Za další historickou památkou se vydáváme nejdřív kousek pěšky přes město. Abychom ušetřili aspoň 5 km chůze, neboť je hrozné vedro, vydáváme se dál autobusem. Cestou vidíme restauraci Skalky s chatkami. Vlevo v údolí láká ke koupání velké jezero Čerťák. Tato nádrž se nachází vedle hlavní silnice z Nového Jičína do Kojetína asi 3,5 km od města. V létě je to oblíbené rekreační místo. Vystoupili jsme na konečné v Kojetíně. Jdeme kolem vsi s romantickými zalesněnými vršky, pak se ulicí strmě dostáváme na horní konec osady a po louce na vrchol kopce Svince. Z 535 metrů se naskytuje pohled do KRAJINY jako z letadla.

Pod námi se za Moravskou bránou rozprostírá kopec se zříceninou hradu a pásmo Oderských vrchů, vpravo za zády vidíme Beskydy - nádhera !!! Z kopce v silném větru sestupujeme po louce dolů k lesu. Tady nás ale čekal horor - strašně strmý sestup dolů. Takže pomalu od stromu ke stromu sestupujeme, mezitím odpočinek. Nejhorší byl závěrečný úsek - sestup k Oční studánce. Po jeho zdolání jsme si konečně na lavičce oddechli. Z lesa pak vycházíme polňačkou, obcházíme malé jezero. Serpentýnami pak po silnici vystoupáme k hradu Starý Jíčín.

Procházíme se po areálu hradu. Je to rozlehlá zřícenina na Starojickém kopci z počátku 13. století, je spjatý s rodem hraběte Arnolda z H"ucheswageni, patří mezi nejstarší hrady na Moravě. Po několika změnách majitelů po husitských válkách získal panství počátkem 16. století rod pánů ze Žerotína. Po 3O. leté válce je hrad poškozen, majetek získává rod Seilemů, však měli o něj jen malý zájem, a tak rychle chátral.

V 90. letech 20. století byla zrekonstruována věž u hlavní brány - slouží jako pokladna, je zde zřízená malá restaurace s občerstvením a vyhlídková věž, ze které se otevírá výhled do KRAJINY kolem Moravské brány, Oderských vrchů a Beskyd. Počátkem 2O. století se stává hrad zřáceninou. Dnes zde vidíme zachovalou část paláce se zbytky parkánové hradby a dělové bašty s tvarem okrouhlé věže. Po prohlídce hradní zříceniny si dáváme v hradní restauraci vyhlídkové věže kávu před cestou dolů do městečka.

Tentokrát jdeme silničkou, cestou se zastavujeme v galerii s krásnými dřevěnými modely hradů našich i cizích, soškami a obrazy s krajinami a zátiší. Venku si můžou zájemci zastřílet z kuše. Je tu skupina historického šermu a kluci ze skupiny ochotně vše ukazují. Kdo chce, může so potěžkat meče a sekeru, navléci si ochranný štít na hlavu - Franta je nadšen, stává se opět malým klukem a vše zkouší. Krytou chodbou od kostela se pak dostáváme na náměstí městečka Starého Jičína, odtud jedeme autobusem do Nového Jičína. Vystupujeme u Staré pošty a pátráme po nějaké restauraci. Příjemné posezení najdeme na zahrádce restaurace Laudon, kde si dáváme večeři, pak dobře naladěni jdeme k autobusu do Zlína. Řidič to chce mít asi brzy za sebou, je pořád hrozné dusno, a tak řídí jako šílenec a než se nadějeme, vystupujeme na stanovišti ve Zlíně. No, ještě, že se nic nestalo.

Kávu jsme měli v restauraci hradu Starého Jičína, večeři pak v Novém Jičíně v restauraci -. Laudon.

Zámek v N. Jičíně nás zaujal svou expozicí s klobouky, město svým krásným historickým náměstím. Ve Starém Jičíně jsme se kochali prohlídkou hradní zříceniny, cestou výhledy do KRAJINY.

Hradní areál ve Starém Jičíně je otevřen celoročně, prohlídka je zdarma, vyhlídková věž je přístupná od března do října, vstupné 30 kč. Ve vyhlídkové věži je možno prohlédnout si dobovou expozici zbroje panovníků, kteří zde žili a z věže je pak překrásný pohled do KRAJINY a okresního města Nového Jičina a okolí. Konají se zde akce - např. Dětský den, Májový den, Jarmark a dobové slavnosti, pálení čarodějnic, šermířské souboje, atd.

Akce pořádané ve městě Nový Jičín - městě klobouků , např. Novojičínské léto - koncerty hudebních skupin, Velikonoční a Mikulášský jarmark, Vánoční trhy na náměstí atd.

Poslední aktualizace: 9.6.2013
Autor příspěvku: JENNY-JANA
Výlet do Nového a Starého Jičína</strong> mapa
mapa Výlet do Nového a Starého Jičína

Příspěvky v okolí Výlet do Nového a Starého Jičína

K novojičínské Španělské kapli z města vedla poutní cesta, která byla díky štědrým darů bohatých měšťanů časem olemována deseti sochami světců a křížů. Ano, v době „Temna“ sice došlo na straně je…
    Nový Jičín je krásné historické sídlo, vsazené do půvabné KRAJINY beskydského podhůří a sníženiny podél řeky Odry. Tak jako u většiny našich měst, ani jemu nechybí dostatek zeleně, důležité pro reg…
V malebném Novém Jičíně se nachází hvězdárna, odkud měli milovníci astronomie možnost nahlédnout přes dalekohled do tajuplné vesmírné oblohy. Byla otevřena v roce 1951. Budova se nachází na křižovatce Janáčkových …
Novojičínské městaké parky jsou dnes pěknými odpočinkovými i procházkovými místy. Jedním z nich jsou Janáčkovy sady, které byly vždy spjaty s odpočinkem. Dnes již zde neodpočívají nebožtíci, ale volný ča…
    Největším veřejným parkem města Nový Jičín jsou Smetanovy sady, které svou zelení vyplňují ve svahu kopce poblíž nemocnice a Španělské kaple plochu o rozloze 4.5 hektaru. V jejich bohaté a téměř st…
Pokud projdete malebným Novým Jičínem, pěkné místo k procházce i posezení je jeden z městských parků - Janáčkovy sady. Jedna z jeho zajímavostí jsou bludné balvany. Bludný balvan je blok horniny, který byl v do…
    Menší, ale hezká barokní sakrální stavba z roku 1757 byla původně hřbitovní kaplí. Přední strana s hlavním průčelím má zaoblené nároží a stavba je zezadu ukončena půlkruhem. Po stranách kamenného…
    Při průzkumu historického centra Nového Jičína nás vítr odfoukl až k tamní nemocnici, kde mne velmi překvapila honosná sakrální stavba, vypadající jako kostel obehnaný vysokou zdí. Dlouhý barokní š…
    Jeho vysoká a členitá silueta výrazně oživuje již tak dost rušnou novojičínskou ulici K nemocnici. Samotný kostel stojí na návrší nad silnicí na samotném okraji městského parku. Tyhle druhé nejvě…
  Pokud vyrazíte z centra města od Žerotínského zámku zhruba západním směrem, narazíte na něj už po 150 metrech. Jeho historizující budova je hlavní dominantou ulice, která po něm nese své jméno – Diva…
Historie zámku viz. http://icnj.cz/tema/tema.phtml?id=7575 Žerotínský zámek je využíván jako Městské muzeum. Infocentrum města cca 20m. od zámku.
V zámku v Novém Jičíně se nachází Muzeum Novojičínska.
  Při naší minidovolené v Novém Jičíně jsme si pochopitelně nemohli nechat újít prohlídku městského muzea, jehož exponáty se nacházejí v prostorách místního zámku. I když jsme v něm už kdysi byli, není na…
Ve městě klobouků v Novém Jičíně nelze vynechat novojičínský zámek, kde je lákavá stálá expozice nejrůznějších pokrývek hlavy všech druhů, stylů i tvarů v muzejní expozici zámku. Několik klobouků expoz…
Původní kostel byl zřejmě vystavěn již v době založení města, alespoň je dochovaná zmínka z r. 1366. Nejspíš částečně dřevěný kostel vyhořel r. 1503, byl pak opraven a přestavěn na trojlodní gotický kostel, nicméně poměrně malý. Věž před jeho průčelí vystavěna v l. 1587-1618, v 17. století pak byla zvýšena na dnešní výšku 66m. Barokní stavba kostela je z l 1729-32 a zadali ji Jezuité z Olomouce. Poměrně monumentální stavba je realizována v tzv.severském stylu baroka, nicméně je ukryta …
V historickém centru Nového Jičína, na Masarykově náměstí přitáhne pozornost návštěvníků města - pozdně renesanční měšťanský dům čp. 42 z počátku 17. stol. Dům - U Bílého anděla s půvabnou rokok…
V centru Masrykova náměstí v Novém Jičíně se nachází památná kašna se sochami Tančících sedláků z roku 1929. Dnes patří jejich postavičky k nepsaným symbolům města. Najdete ji na JZ straně Mariánského náměstí…
  Historie promítání filmů v Novém Jičíně přesáhla už 113 let. První filmová představení mohli místní shlédnout už v roce 1902 v sále tehdejšího Společenského domu, přeměněného později na Beskydské…
Nový Jičín leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Město se rozkládá na okraji přírodního parku Pobeskydí. Severním směrem od města je chráněná krajinná oblast Poodří. Městem protéká řeka Jičínka…
Starý Jičín leží jihozápadním směrem do města Nový Jičín. Kolem obce prochází silniční tah spojující Ostravu a Olomouc. Od severovýchodního okraje obce se zvedá Starojický kopec ( 496 m.n.m.), na jehož vrcholku se…
Štramberský hrad byl založen koncem 13. století jako centrum zbylého zeměpanského majetku po rozdělení držav pánů z Hückeswagen. Jádro hradu tvořilo malé nádvoří s válcovou 40 m vysokou věží, do níž se vcházelo …
Až pohádkově nádherné místo, pro svou malebnost je nazýváno též „Moravský Betlém“. Málokdo však ví, že Štramberk byl založen Janem Jindřicem Lucemburským již v r. 1359. Dnešní místní dominanta - kamenná válcová v…
Štramberk leží na Severní Moravě, jižním směrem od Ostravy. Městečko se rozkládá pod vrcholky Moravskoslezských Beskyd a na pravém břehu říčky Sedlnice. U jihozápadního okraje města je na…
Kopřivnice leží na Severní Moravě, jižním směrem od města Ostravy. Jižním směrem od Kopřivnice se zvedají vrcholky Moravskoslezských Beskyd. Město Kopřivnice je známé především výrobou automobilů, legendární Tatry…
Hrad Hukvaldy se nachází v Moravskoslezském kraji přibližně 14 km od Frýdku Místku a 9 km od Příbora. V obci Hukvaldy se nachází památník a rodný dům Leoše Janáčka. V červenci a srpnu se zde koná mezinárodní hudbní festival Janáčkovy Hukvaldy a mnoho dalších akcí pořádaných především na hradě. Na hrad se dostanete pěšky po cestě, která vede lesní oborou. V oboře se nachází…
Dřevěné městečko je nejstarším areálem. Od roku 1925, kdy bylo poprvé otevřeno pro veřejnost, sem byly postupně přeneseny a znovu postaveny domy z rožnovského náměstí. K nim později dostavěn kostel podle kostela ve Větřkovicíc…
Již po několikáté jsem se byla podívat ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Musím uznat, že jsem byla mile překvapená. Čekala jsem, že vše bude tak jak minule, ale nebylo. Je vidět, že skanzen se neustále rozrůstá o nové a nové objekty. Prohlídka tohoto místa zabere celkem dost času. Je lepší si to naplánovat jako celodenní výlet. Vedle skanzenu je velké parkoviště. Za…
Vrchol Radhošť (1129 m n.m.) se nachází 4 km od horského sedla Pustevny. Vrchol Radhoště je holý a můžeme z něj spatřit jeden z nejkrásnějších pohledů na beskydské panoráma, Vsetínské vrchy, Javorníky, Malo…
"Lysá hora je nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd (1323 m n. m.). Z jejího vrcholu, který není zcela zalesněný, se rozbíhají 4 velké rozsochy, jež se rozvětvují v další menší podruž…