Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Dobruška

Výlet do Dobrušky a Bohuslavic.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Dobruška, náměstí
Dobruška, náměstí  •  Fotografie (40)  • Foto: Bohumir

Probuzení do deštivého rána nevěstí pro cestování nic příjemného. Navíc večer plánovaná návštěva nedalekých Orlických hor musí být odložena. Na druhé straně, sedět v hotelovém pokoji a dívat se jak prší je také nepřijatelné. Nezbývá, než si vzít na pomoc mapu a hledat východisko. Rozhodnutí padá na nedalekou Dobrušku a doufáme, že to nějak dopadne. K cestě z obce Kleny volíme jízdu po okreskách, člověk se trochu více seznámí s okolím, než při jízdě po frekventovaných silnicích. A tak projíždíme několika vesničkami na východ od přehrady Rozkoše a po slabé půlhodince se dostáváme na jedničku č. 14, která prochází východně od města. Po vjezdu do Dobrušky nás čeká další překvapení v podobě pouťových atrakcí, které se právě staví na náměstí. Prostě pech od samého rána. Mimo staré město nacházíme parkoviště a může začít naše seznamování s tímto místem.

O něm je první písemná zmínka v roce 1320. V této době došlo v místě trhové osady Leštno k založení městečka. Minulost naších měst se tak trochu podobá jako vejce vejci. Městu se nevyhnuly ani zničující požáry, ty nejhorší byly v letech 1806 a 1866. Určitá odlišnost Dobrušky se nalezne až koncem 18. století, kdy se stala tak trochu centrem národních buditelů. Tolik stručný pohled do historie, o které se toho dá dozvědět více na webových stránkách města.

Naše cesta Dobruškou začíná na náměstí F. L. Věka. Tomu dominuje 43 metrů vysoká věž radnice ze 2. poloviny 16. století. V době naší návštěvy jí ale zdárně konkurovaly rostoucí pouťové atrakce. Pohled na měšťanské domy z Ochozu radnice byl také omezený. V několika jsme nakoukli do interiéru, kde lze ještě vidět gotická a renesanční jádra. Údajně některé mají i podzemní prostory. U radnice je socha F. L. Věka z roku 1962. Toto jméno dostal od Aloise Jiráska, jeho pravé bylo František Vladislav Hek. Barokní mariánský sloup, skrýval se za kolotočem, je z let 1733 až 36. Ze „stavebního ruchu“ na náměstí odcházíme uličkou k rodnému domku F.V. Heka. Cedule na dveřích domku o dočasné nepřítomnosti průvodce nedávala naději, že se dostaneme dovnitř. Museli jsme vzít za vděk hezkou barokní sochou sv. Jana z Nepomuku z poloviny 18. století. Vracíme se na náměstí, kde si za zálohu 500,- Kč vyzvedáváme v info centru klíč od židovského hřbitova a pokračujeme ve vycházce městem.

Šubertovo náměstí je od náměstí F. L. Věka vzdálené jen pár desítek metrů. Tady je k vidění stará synagoga z poloviny 19. století. Z té se po druhé světové válce stala evangelická modlitebna. Ve vedlejším, bývalém rabínském domě je městské muzeum, které bylo otevřeno v roce 1984. Pokračujeme ke kostelu sv. Václava. Původně tu stála gotická svatyně, současná stavba je barokní z let 1709 až 1724. Opodál je raně barokní hranolová zvonice a stojí tady od roku 1693. Budova děkanství je také baroko z roku 1809 a před ní je postaven větší kříž. Od kostela pokračujeme Křovickou ulicí do severní části města k židovskému hřbitovu. Ten byl založen v roce 1675, je obdélníkového tvaru a s jeho údržbou to tady nepřehánějí. Cestou zpět obdivujeme v zahradě domku velmi hezkou barokní sochu Immaculaty. Blíže k městu je menší funkční pivovar. Deštík nás ke hřbitovnímu gotickému kostelu sv. Ducha už nepouští a tak hledáme místo k posezení.

Z Dobrušky se vracíme silnicí č. 309 k severu. Cestou domů nás v obci Bohuslavice zaujal areál hřbitova, kde stojí místní kostel a zvonice. O obci je první písemná zmínka z roku 1361. Zajímavá, původně gotická stavba kostela sv. Mikuláše byla v roce 1687 rozšířena v barokním slohu. Následné dvě přestavby v letech 1828 a 1893 daly kostelíku dnešní podobu. Hezkou a zajímavou stavbou je pozdně renesanční třípatrová zvonice, která se stavěla mezi lety 1605 až 1613. Z roku 1777 je stará kostnice. Před vchodem na hřbitov je socha sv. Václava. Nedaleká fara je přízemní, dosti zanedbaná stavba. Pod hřbitovem je parkoviště a stráň pod ním je parkově upravena. U silnice stojí zlatě natřená socha Panny Marie Ochranitelky z roku 1746. O deset let mladší je socha sv. Jana z Nepomuku. Zajímavá je i budova hostince. Pobavily nás kozy s kůzlaty v zahradě u fary. Jejich chuť do života je obdivuhodná. Navíc nám v Bohuslavicích začalo přát i počasí. Jak se říká, konec dobrý, všechno Dobré.

Když zlobí počasí a město žije přípravou pouti, tak by se zdálo, že nálada bude na bodě mrazu. Opak byl pravdou, výlet do této končiny byl zajímavý a když se to všechno shrne dohromady, tak se nám líbil i přesto, že jsme všechny památky města neviděli.

Dobruška patří mezi města pohostinná, zašli jsme si tady jak na oběd tak i na kávu. Jinak jsme byli ubytováni a stravovali se v pensionu Edison v obci Kleny nedaleko České Skalice.

Moc jsme toho na tomhle výletě nenachodili, přibližně se vejdeme do 3 až 4 kilometrů. Informační centrum je v Dobrušce na náměstí, kde jsme se o městě něco dozvěděli a dostali i mapku a další brožurky, jak o městě tak i jeho okolí. Jen ta příprava poutě nám ještě dnes zní v uších. Ale o to jsou výlety zajímavější.

Poslední aktualizace: 26.7.2015
Autor příspěvku: Bohumir
Praktické informace
Výlet do Dobrušky a Bohuslavic.</strong> mapa
Mapa Výlet do Dobrušky a Bohuslavic.

Příspěvky v okolí Výlet do Dobrušky a Bohuslavic.

Turistická trasa z Dobrušky vede přes vesnice Dobré, Rovné a Rovenské Šediviny do města Deštné v Orlických horách. Trasa je dlouhá necelých 19km a až ke konci trasy je nutné překonat převýšení.
Dobruška leží v Královehradeckém kraji, jižním směrem od města Náchod. Město se rozkládá v údolí tvořeném z východního směru Orlickým podhůřím. Západním směrem od města je krajina východočeského Polabí. Dobruškou …
Dobruška je na pohled příjemné městečko, které má dlouhou, někdy i krušnou historii. I když se mu vyhnuly útrapy třicetileté války, městečko postihlo několik velkých zničujících pož…
Budova radnice je nejvýznamnější dominantou města, postavena byla ve druhé polovině 16. století po požáru, který město v roce 1565 zničil. Následné Požáry v letech 1806 a 1866 radnici též značně poničily. Do dnešní podoby byla radnice upravena po zmíněném požáru v roce 1866. Dnes budova slouží reprezentativním účelům, jsou zde umístěny i prvotiny malíře Františka Kupky. Ve…
História mesta Dobruška s približne 7000 obyvateľmi siaha do obdobia stredoveku, kedy na križovatke obchodných ciest vznikla osada Leštno, ktorá neskôr dostala názov Dobruška podľa mien jej feudálnych pánov. V cen…
Dobrušský Mariánský sloup se nachází v centru města na náměstí F. L. Věka před budovou radnice. Popud k jeho stavbě byl dán v roce 1733. Sochu Panny Marie darovali otcové jezuité z průčelí své koleje v Hradci Králové. Dílo bylo dokončeno v roce 1736, sloup se sochou Panny Marie je obklopen čtveřicí soch svatých. Jsou to sv. František Xaverský, sv. Florián, sv. Václav a Sv. Jan…
Městečko v podhůří Orlických hor, v oblasti českých tradičních zvyků, písmáků českého jazyka, kořenů Národního obrození. Rodiště F.V.Heka, který byl předobrazem Jiráskova F.L.Věka.
Dobrušské informační centrum, kde návštěvník města najde vše potřebné, se nachází na náměstí F. L. Věka v budově městského úřadu čp. 32. Otvírací doba: letní sezona: 15. červen - 15. září zimní sezona: 16. září - 14. červen po-pá: 8:00-12:00, 13:00-17:00 po-pá: 8:00-12:00, 13:00-17:00 so, ne, svátek: 9:00-12:00, 13:00-16:00 so: 8:00-11:00…
Míříme do vstupní brány Orlických hor, do Dobrušky Jdeme za poznáním rodného města F.L.Heka, kterého „zviditelnil“ Alois Jirásek ve svém díle F.L.Věk. Rodný dům Heka, který je zřejmě největším lákadlem města, není významný jen tím, že se v něm F. L. Hek dne 9. září 1769 narodil, ale dokládá původní ráz dobrušské předměstské architektury 18. století. Dům…
Synagoga (bývalá) v Dobrušce s nachází východně od náměstí F. L. Věka, v místech, kde kdysi bývalo tzv. židovské město. Židé přišli do Dobrušky v 16. století, v roce 1721 jim byly, základě císařského nařízení, přiděleny domy na současném Šubertově náměstí. Požáry v letech 1806 a 1866 poničily i židovskou čtvrť se synagogou. Novogotická synagoga postavená po požárech sloužila…
Rodný domek V. L. Heka je jedním ze symbolů Dobrušky. Dům není významný jen tím, že se v něm spisovatel, kterého zpopularizoval Alois Jirásek, dne 9. září 1769 narodil. Dům dokládá původní ráz dobrušské předměstsk…
Vznik Vlastivědného muzea v Dobrušce spadá do dvacátých let minulého století. V roce 1925 byl při místním KČT zřízen muzejní odbor. Po dvou letech, po výzvě obyvatelům mělo muzeum již 200 předmětů, které tvoří nej…
Historie děkanského kostela sv. Václava spadá do 13. století. Ve 14. – 15. století byl kostel již kamenný což dokládá nalezený kamenný svorník zdobený soukenickým cechem. Významnou přestavbu kostel „prodělal“ v letech 1709 – 1724, kdy byl barokně přestavěn italským stavitelem Mikulášem Rossim. Katastrofou pro kostel byl požár dne 9. května 1806, který zničil nejen kostel, ale…
Východně od dobrušského náměstí F. L. Věka se nalézá zajímá historická budova s loubím. Přesněji, jedná se o historickou Kovárnu koní čp. 364 v Kostelní ulici naproti kostelu sv. Václava. Zachována…
Kostel sv. Ducha nad Dobruškou je díky své poloze nad městem s pozadím orlických hor jedním z nejvýznamnějších krajinotvorných prvků v Podorlicku. Datum vzniku kostela znám není. V 16. st…
Koupaliště a kemp Broumar se nachází u stejnojmenného rybníku v severní části Opočna při cestě na Dobrušku. V areálu se nachází 50. metrový bazén s dráhou vyhrazenou pouze pro plavání a malý bazén pro děti do 10. …
Směřujeme do jednoho z našich nejmalebnějších měst, do Opočna, které se nachází cca 30 km severovýchodně od  Hradce Králové a cca 20 km jižně od Náchoda. Historie Opočna, tehdy zřejmě jako strážní h…
Zámek Opočno, který je národní kulturní památkou, leží nad údolím Zlatého potoka. Zámek Opočno je perlou české renesanční architektury. Zámek je hlavní dominantou stejnojmenného města v Královéhradeckém kraji. Z…
Renesanční trojkřídlý ardkádový zámek v italském stylu, otevřený do romantického parku.
Opočno se v Kosmově Kronice české připomíná v r. 1068 jako knížecí hrad, chránící odbojné účastníky sněmu na Dobeníně. O založení hradu a jeho historii do r. 1350 nejsou spolehlivé zprávy. V r. 1350 je uváděn jako…
Zámek v Novém Městě nad Metují v Královéhradeckém kraji je pro návštěvníky otevřen po celý rok. Z období na počátku 20. století mohou návštěvníci zhlédnout autentické interiéry ve stylu vrcholné secese, art deco a…
Jedeme na Náchodsko do historického Nového města nad Metují. Míříme za architekturou a historií města, které je prvně písemně doloženo roku 1501 a jehož historické centrum se rozkládá na skalnatém ostrohu nad…
Náchodský zámek je kulturní dominantou města Náchoda ve východních Čechách. Charakteristickým rysem zámku je gotická válcová věž s arkádovým Ochozem, která je vidět z dalekého okolí. Zámek je možné navštívit v kvě…
Empírově upravený barokní zámek Ratibořice, známý z díla spisovatelky Boženy Němcové ?Babička?, leží v údolí řeky Úpy, nazvaném Babiččino údolí. Zámek se nachází na Náchodsku v Královéhradeckém kraji, nedaleko m…
Babiččino údolí je velice půvabné místo rozprostírající se v údolí řeky Úpy nad vesničkou Ratibořice, ležící nedaleko České Skalice. Bylo pojmenováno podle známého díla Babička spisovatelky Boženy Němcové, kter…
Počátkem osmnáctého století nechal hrabě Sporck na svém panství, u obce Kuks, zbudovat velkolepý areál, který dodnes okouzluje návštěvníky. Kromě proslulých lázní, které patřily k nejslavnějším v tehdejší Evropě, vyrostl v nádherném labském údolí také klášterní Hospital, který ozdobily sochy Ctností a Neřestí z dílny mistra Matyáše Bernarda Brauna. Špitálnímu komplexu, který připomíná zámek, vévodí kostel Kostel Nejsvětě…
ZOO nabízí klasickou zahradu se všemi pavilony a s více než 2.400 zvířaty po celou otevírací dobu, velké letní výběhy osazené africkými kopytníky a ptáky a Africké safari, kde návštěvníci…
Adršpašské skály je přírodní rezervace, kde najdeme pískovcové skály, skalní soutěsky a jezírka. Roste tady také řada původních a chráněných rostlin. Adršpašské skály najdeme severovýchodně od města Trutnov …
Sněžka - nejvyšší hora České republiky, s pramenem Labe jednoznačně nejnavštěvovanější cíl Krkonoš. Do počátku 19. století byl náš nejvyšší vrchol znám pod německým názvem Scheekoppe. První český název vrcholu byl…