Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Vrch Kalovy a Krásná vyhlídka.

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Do přírody Na hory

Kalovy, Krásná vyhlídka
Kalovy, Krásná vyhlídka  •  Fotografie (25)  • Foto: Bohumir

Velká Chmelná, turistický ukazatel

Svatoborská vrchovina má několik výrazných hor a jednou z nich je i Kalovy ( 727 m.n.m.). Od něho na západ je rozložitý a mohutný Svatobor ( 845 m.n.m.). A mezi nimi rozloženo, na březích řeky Otavy, je bývalé královské město Sušice nebo chcete – li, „Brána Šumavy“. Obě hory od prvních počátků turistiky byly cílem těch nadšenců, kteří cestování začali otevírat vrátka. A že se po krajině dokázali tito lidé velmi dobře dívat svědčí i skutečnost, že v těch dávných dobách prvních výletů vybírali zajímavá a hezká místa a dávali jim jména. A to se také stalo před mnoha desítkami let skále na jednom z bočních vrcholů hory Kalovy. A protože zcela jistě byli tímto místem okouzleni, nazvali jej Krásnou vyhlídkou. Skála si toto jméno podržela do dneška a jistě i dalším generacím bude dokazovat, jak výjimečný cit pro krásu měli ti před námi. Musím se přiznat, že nevím po kolikáté již na této skále stojím a dívám se na řeku a město pode mnou a vzdálené vrcholky hor na obzoru. Ale hora má ještě mnohem více kouzelných míst a tak neprocházejme dnes bránou k horám Šumavy, ale vydejme se malými dvířky na horu nad městem.

Ze sušického nádraží odjíždí vlak a turisté či vodáci se rozcházejí na různé strany. Naše žlutá, směrem do Velké Chmelné, se nikomu nehodila a tak po ní vyrážím sám se svojí rotvajlerkou.

Křížek u Velké Chmelné

Z Černého mostu se díváme na hemžení vodáků, jejich počty jdou zcela jistě do stovek, ale již za mostem je pásmo klidu. Značku necháme asfaltce a polní cestou nad kolejemi opouštíme město. U prvního křížku, na cestě pod dvěma lípami, jdeme Doprava do Malé Chmelné a již odtud začíná stoupání. Za osadou nás vede krásná úvozová cesta pod silnicí do Velké Chmelné. Odtud po zelené po svahu cílové hory vstupujeme do lesa, ale ještě před tím si vychutnáme pohled na pás hor severně od nás. Tato část hory se jmenuje Hřeben, stoupání dostává příjemnější tvář a pozvolna přechází v rovinu. Máme na dvou kilometrech za sebou skoro 300 metrové převýšení. Malá odbočka ze značky ke studánce a teď jsem na rozpacích jestli nejsme na území Křemílka a Vochomůrky. Větřík čechrá přesličky a jemnou trávu kolem nově zhotovené stříšky nad studánkou. I když jsme skoro na vrcholu, pramen má slušný odtok a voda je studená a vždycky se zde napiji. Vracíme se na značku, malý pomníček připomíná nějakou smutnou událost. Vrchol je rozsáhlý a dosti dlouho jdeme po rovině. Široká lesní cesta se stáčí doleva a nás vede skoro zarostlá pěšina mezi nově vysázenými stromky. Začínáme prudce klesat a jsme u odbočky na Krásnou vyhlídku. Je k ní nově upravená stezka a jsme na místě. Stojíme asi na 30 m skále a máme pod sebou město jako na dlani. Rozhled je pouze k západu a JZ, ale je jistě tím nejhezčím na Sušici. Slunce ukrojilo značný kus ze své dnešní cesty a my se zvedáme k odchodu. Ještě poslední pohled a jde se. Prudší klesání po dost kamenité stezce máme za sebou a cestou ze které přes vysokou trávu a ostružiní není skoro vidět, se dostáváme na kraj lesa. Pohled na kapli Anděla Strážce dává signál, že je město na dohled. Sestupujeme po louce na cestu kolem řeky a po několika hodinách jsme opět na Černém mostě. Hemžení milovníků vodního živlu trochu polevilo, ale nás láká hospůdka u nádraží. Dělíme se o pivko a vodu neboť pejskům se alkohol nedoporučuje a člověk přece ví, kdy má dost.

Jídlo a pití je dobré mít v batohu. Voda ve studánce je pitná, nikdy nebyly žádné následky. Jinak trochu diety také neuškodí a Sušice má tolik hospod, že dát si v každé jen jedno pivko, by jistě skončilo přinejmenším značnou únavou. Nedaleko nádraží je kemp, kde je občerstvení a dá se zde smýt i prach z cest.

Když se zamilujete do hory, je to stejné jako milovat ženu. A na milované bytosti nebo hoře se chybičky nehledají, i když tam nějaké malé jistě jsou. A kdo ještě nepoznal lásku k hoře, Kalovy a jeho Krásná vyhlídka mají náruč otevřenou.

Úvozová cesta k Velké Chmelné

Cesta je plná nádherných výhledů především k severu, na západ a JZ. Probíhá tudy mnoho cest a steziček, a když se dostanete na jižní či východní svahy rozhodně budete spokojeni. Pod jižním svahem je kouzelná kaplička se starou lípou v Roku. Celá cesta je něco mezi 6 až 8 km. Jde to přejít za 2 hodinky, ale je to tu tak kouzelné, že já potřebuji nejméně 4 hodiny. Skála pod vyhlídkou je vyhledávaná horolezci. Leze se zde hlavně na podzim, když je skála suchá. Převýšení mezi městem a vrcholem je necelých 300 metrů a zcela jistě se zapotíte.Je nutné dát si pozor na špatné značení při odbočení z lesní cesty na poměrně zarostlou pěšinu. Cesta odbočuje vlevo dolů, zelená pokračuje rovně. Kalovy je na mapě KČT č. 68 Pootaví.

Na výlet vlakem

Pokud rádi cestujete vlakem, tak Sušice je na trati č. 185 z Horažďovic-předměstí do Klatov. Od Horažďovic do Sušice jezdí vlaky poměrně často, během dne každé dvě hodiny. Směrem na Klatovy je to trochu horší.