Cesta do Chorvatska autem 2024 Chaty a chalupyUbytování Chorvatsko  Mapa Chorvatska

Hlavním městem Chorvatska je Záhřeb. Na pobřeží najdeme historická města DubrovníkSplitZadarŠibenik nebo Rijeka. Na poloostrově Istrie to je město Pula se známým římským amfiteatrem. Další navštěvované turistické město je Trogir, malebné městečko nedaleko Splitu je zařazené mezi mezinárodní kulturní dědictví UNESCO.

TIP: Rekreační apartmány na ostrově Murter

Turistické cíle (362)  Trasy  (21)
  Cestopisy  (48)   Moje dovolená  (5)    Fotogalerie  (19)

Varaždín - město barokních paláců

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Fotografie (25)  • Foto: Miaucis

Chorvatské město Varaždín najdeme cca 100 km východně od Záhřebu, asi 30 km od maďarské hranice, kousek od dálnice A4.

Severní Chorvatsko každý přefrčí rychlostí blesku za vidinou pláže, moře a slunce. Nicméně srdce cestovatele uspokojí nejen pláž a moře, ale také krásná historická města a kulturní pamětihodnosti. A to severní Chorvatsko nabízí opravdu v hojném počtu - v čele s elegantním Varaždínem.

Foto: Miaucis

Půvabný historický Varaždín je plný barokních paláců s působivým hradem situovaným ve středu města, to vše je zasazené do malebné kopcovité KRAJINY s roztroušenou zástavbou.

Varaždín je městem výrazně středoevropského stříhu, barokní domy a paláce, kostely jsou podobné těm našim. Historické centrum je malé a má dobře dochované historické jádro, které je možné snadno projít. V centru je velká pěší zóna, domy jsou upravené, některé fasády září novotou, najdeme zde různé obchody, kavárny, pekárny apod.. Město je plné mladých lidí, je zde prestižní fakulta výpočetní techniky, jedna z nejlepších v Chorvatsku, několik středních škol, gymnázií, významná hudební škola apod. Omladinu najdeme všude, posedává v parku u zámku, v četných místních kavárnách a jejich letních zahrádkách, které fungují i v zimě nebo jen tak na schodech paláců a kostelů.

Foto: Miaucis

Příjemnou atmosféru životem kypícího města umocňují četné pamětihodnosti, které zde najdeme. Za vidění stojí nebývalé množství skvostných barokních paláců, kterými je město doslova prošpikované. Na hlavním náměstí (Trg kralja Tomislava, místní mu neřeknou jinak než Korzo) stojí monumentální Dražkovičův palác, sídlo rodu Dražkovičů a později rodu Nadásdy. Palác byl od roku 1767 sídlem Regionální královské rady a bydlela zde vyhlášená milovnice a krasavice Zuzana Dražkovičová. Za prohlídku stojí také rokokový palác francouzského rodu Sermage, kde nyní sídlí obrazová galerie. Fasáda paláce je sice v poněkud nevhodných, „nerokokových“ barvách černohnědého odstínu, ale palác sám je pěkný a určitě stojí za prohlídku. Kousek od paláce stojí také zajímavá jednopodlažní budova bývalé kovárny. V boční ulici za ní najdete informační centrum.

Dominantou Korza je mimo barokní paláce také renesanční dům Ritz z roku 1540 s krásnými podloubími v přízemí a samozřejmě reprezentativní budova Radnice s vysokou hodinovou radniční věží v průčelí, postavená v roce 1523 (dnešní podoba je z roku 1791).

Ve městě je také mnoho významných sakrálních staveb (kostely, kláštery františkánů, jezuitů, kapucínů, kaple, katedrála (bývalý jezuitský kostel, vedle sídlí v bývalé koleji místní technická univerzita). Většina sakrálních památek má barokní, rokokovou nebo klasicistní podobu včetně typicky barokních interiérů plných kudrdlinek, tmavého dřeva, obrazů ve zdobných rámech a zlata.

Foto: Miaucis

Celkově je na městě vidět, že kdysi bylo významným královským městem a centrem severního Chorvatska, kde sídlili četné šlechtické rody z Chorvatska, Maďarska a dalších zemí. Ve své době město neslo pro svou mondénost označení "malá Vídeň" . Roku 1725 se město stalo dokonce centrem celého Chorvatska, sídlil zde totiž bán Franjo Nadasdy a byl zde ustanoven sněm Sabor. Rozvoj města zastavil až velký požár roku 1776 a úřady byly tak přemístěny zpět do Záhřebu. Další vlna vzestupu města přišla v 19. a 20. století v souvislosti s průmyslovou revolucí. Proto ve městě najdeme také krásné secesní a klasicistní stavby a v okrajové části města zajímavý, parkově upravený hřbitov. Ve městě najdeme také zajímavé a docela unikátní muzeum hmyzu sídlící, jak jinak, v klasicistním Hercerském paláci z roku 1791.

Bezpochyby největším magnetem města je však místní hrad (Stari Grad). Členitá hradní budova zvaná Starý Hrad je situována v anglickém parku obklopeném mohutnými valy. Součástí areálu je sýpka a samostatně stojící hradní brána ústící na náměstí Trg Miljenka Stančiča a dál do města. Pevnost je poprvé připomínána ve 12. století, přestavbami prošla v 14. a v 16. století, kdy dostala nynější podobu. Přestavbu vedl italský stavitel Domenico dell'Allio, který působil ve Štýrsku. Pozdější majitelé hradu, rod Erdödy prováděli ještě drobné stavební úpravy v barokním stylu. V současné době zde sídlí Městské muzeum a v bohatě zdobených interiérech je zámecká expozice historického nábytku, uměleckých a historicky cenných předmětů spjatých s dějinami města. V roce 2005 bylo historické jádro města a hrad zařazeny na tzv. Tentative (čekací) list památek UNESCO.

Pokud se chystáte k moří do Chorvatska a pojedete kolem Varaždína určitě se zde zastavte, nebude litovat.

Ubytování ve městě je možné, ale je zde pouze několik drahých hotelů, nějaké možnosti ubytování v soukromí v okrajových částech města (je nutné auto) a ty jsou neméně drahé. Podtrženo, sečteno, možnosti ubytování jsou zde velmi špatné. My jsme se nakonec za mnohem lepších podmínek ubytovali v nedalekém Maďarsku. Naopak různých restaurací a stánků s občerstvením, pekáren apod. je zde spousta a určitě si vyberete. Ceny jsou na místní poměry přijatelné.

Foto: Miaucis

Město má krásnou atmosféru, není zde mnoho turistů a památky jsou skvostné. Zajímavé jsou kontrasty dokonale opravených staveb a ulic s dalšími, které teprce čekají na opravují a vypadají, jakoby se zde zastavil čas.

Trošku zvláštní mě přišel přístup Městského muzea k placení kartou - mají zde limit na placení kartoucrying (viz. blíže zde: https://www.turistika.cz/rady/gradski-muzej-varazdin-platba-kartou.

otvírací doba. celoročně mimo pondělí a svátky, od 9.00-17.00, soboty a neděle od 9.00 do 13.00

vstupné na hrad: základní vstupné 25 kn, dále viz stránky městského muzea

Do paláce Sermage, na hrad a do muzea hmyzu je možné zakoupit společnou vstupenku za 55 kn

Poslední aktualizace: 27.3.2014
Autor: Miaucis

Varaždín

Příspěvky z okolí Varaždín - město barokních paláců

Turistická známka č. 81 - Jeruzalem Slovenija
Lendava Při našich cestách po Slovinsku jsme všude ochutnávali výborné místní víno. Ale nikde jsme ho neviděli pěstovat. Pravda, jezdili jsme nejčastěji do Julských Alp, kde ani vinice být nemohly. Až letos jsme objevili na pomezí Slovinska a Maďarska kouzelné město Lendava. Je to nejvýchodnější slovinské město nedaleko trojmezí ještě s Chorvatskem. Nad městem je středověký hrad z 12. století, kde se konají čet…
Ptuj je 20tisícové město ve východním Slovinsku, nedaleko hranic s Chorvatskem. Je to nejstarší město v celém Slovinsku. Písemně je doloženo již roku 69. Osídlení tohoto místa je však ještě starší, datuje se do mladší doby kamenné.V celém městě je řada památek na římské osídlení a tři muzea, představující nálezy z tohoto obd…
Čtyřpatrová Městská věž, stojící na náměstí Slovenski trg, je nejvýznamnější stavbou ve městě a tvoří jeho hlavní dominantu. Byla postavená ve 16. století. V roce 1830 místní farář Simon Povoden umístil do věže sbírku římských oltářů a náhrobků a založil tak první slovinské muzeum.
Minoritský Kostel Sv. Petra a Pavla byl považován za jeden z nejkrásnějších gotických kostelů ve Slovinsku. V lednu 1945 byl však téměř zničen spojeneckými bombami. Zůstala pouze část presbytáře. Po válce byl ko…
Památník, vysoký 5 metrů, se nachází na náměstí Slovenski trg a je ve skutečnosti mramorovým náhrobkem městského prefekta Marka Valeria Vara. Náhrobek z 2.století zdobí reliéf, který znázorňuje mýtus o Orfeovi, proto se mu říká Orfeův památník. Ve středověku byl památník používán jako pranýř.
Prvním řádem, který se usadil ve městě, byli v roce 1226 dominikáni. Budovu kláštera v roce 1926 město odkoupilo a v roce 1928 v ní otevřelo Městské muzeum, kde jsou nyní vystaveny archeologické sbírky ptujského…
O Maginotově linii ve Francii slyšel každý, rovněž asi nikoho nepřekvapí, že našemu předválečnému pohraničnímu opevnění se říká Česká Maginotova linie. Ale takzvanou „Maginotovu linii“ mají i Maďaři! Je dokonce nov…