Velhartice
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Velhartice

Svatoborskou vrchovinou na horu Teleček.

Tipy na výlet Pro zdatnější Vycházka - půldenní Na hory

Chotěšov, náves
Chotěšov, náves  •  Fotografie (40)  • Foto: Bohumir

Jedním ze zajímavých podcelků Šumavského podhůří je zcela jistě Svatoborská vrchovina. Horské pásmo je protažené ve směru severozápad – jihovýchod a jeho délka je kolem 27 kilometrů. Směrem k jihu se dotýká hor Šumavy, na severu sousedí s Nepomuckou vrchovinou. Nejvyšší horou vrchoviny je Kamenáč ( 989 m.n.m.). K známým vrcholům patří Svatobor ( 845 m.n.m.) s kamennou rozhlednou a chatou na vrcholu. Na jihovýchodě pak hora Sedlo ( 902 m.n.m.) s jistě nejhezčí dřevěnou rozhlednou v celé zemi. Jižní a východní částí pohoří protéká řeka Otava a vody ze severní a východní části sbírá řeka Ostružná. Náš výlet patří ale hoře mezi turisty méně známé, Telečku ( 886 m.n.m.). Ze Sušice jedeme silnicí směrem na Běšiny. Z ní nedaleko Velhartic odbočujeme na okresku do Chotěšova, odkud jdeme pěšky.

Ves je v nadmořské výšce kolem 700 metrů na severovýchodním svahu naší cílové hory. Minulost Chotěšova je spojena s velhartickým panstvím a první zmínka o vsi je z roku 1412. Mají tady hezkou kapličku sv. Antonína Paduánského a postavili ji v roce 1869. Náves zdobí staleté stromy a stavení jsou rozložená kolem průchozí silnice. Ze vsi míříme k jihu úzkou asfaltkou směrem na Radvanice. Za obcí míjíme rybníček a kamenný kříž. V okolí se střídají pole, louky a menší lesíky. Tak tomu je až do údolí Radvanického potoka. Podzim je tady v mírném předstihu a okolní stromy převlékl většinou do odstínů žluté barvy. Protože jsme vystoupali o nějaký metr výše, otevřela se nám při pohledu zpět krajina v okolí Borku ( 859 m.n.m.). Údolí se postupně úží a nad jeho pravým břehem se zvedá pásmo kopců, kterému na jihu dominuje Svinský vrch ( 971 m.n.m.). Uvítání v osadě Radvanice na sebe vzalo mazlivé kotě, které nám dělá průvodce až na druhý konec vísky. Na malé návsi je pod lípami kříž. Stavení jsou tak napůl v dobrém a velmi špatném stavu. Cesta stále stoupá a za poslední chaloupkou se díky bohu mění i povrch cesty, asfalt střídá tráva. Cesta se odklání od potoka a nám se otevírá nádherný pohled k severu na pásmo Brd. Skladba lesů se začíná měnit a s přibývající výškou mají převahu smrky. Rozlehlou Taušovu louku máme po pravé straně a za ní je již bývalá jarkovická hájovna a kaplička. Schází se tu několik cest ze všech směrů a my se tu obracíme k severu.

Dále jdeme po žluté a černé mračno nad námi nevěstí nic dobrého. Louka se dvěma čarokrásnými smrky končí u lesa. Cesta doznala značné proměny a bláto se zdá být bezedné. Jdeme raději lesem ke stezce se žlutou k místu, kde začíná stoupat k vrcholu. Les kolem sice neničí kůrovec, zato si tu na něm smlsly pily. Procházíme kolem několika pasek a konečně jsme na hřebeni. Velká, vyasfaltovaná plocha tu zřejmě zůstala po armádě. Odtud se jde po rovině. Několik ploch s mladými buky je asi snahou změnit druhovou skladbu lesa. Přicházíme k další pasece, po které se vzhůru vine sotva znatelná pěšina. Ta končí u vrcholové tyče. Pohled je odtud omezený, ale vidíme oba vrcholy Plošiny a za nimi severní část Pancířského hřbetu s Velkým Prenetem ( 1070 m.n.m.). Za tím vším na západě vyčnívá kupka, zda to již patří Českému lesu je záhadou. Sestupujeme severním svahem. Les je hodně hustý a v okolí to je samé mraveniště a mezi nimi je jedno obzvlášť vysoké. Sestup končí na okraji lesa a pod námi se mezi lípami krčí dobřemilická kaplička. Opouštíme žlutou a lesní cestou jdeme k východu a po několika minutách jsme na silnici. Tady začíná to pravé výhledové místo. Na severu je pásmo Chudenické vrchoviny a město Klatovy. Na severovýchodě velhartický hrad a část Svatoborské vrchoviny a v dáli vše končí pásmem Brd. Východ patří Borku, Svatoboru a celé Javornické hornatině, prostě paráda. Výhledy končí se vstupem mezi domky Chotěšova a i náš hezký výlet se stává minulostí.

Na nějaké občerstvení v těchto končinách musí člověk zapomenout. V Chotěšově je ale v týdnu otevřený obchod. Dobře se najíst a ubytovat lze v nedalekých Velharticích.

Krásná a opuštěná končina má něco do sebe. Setkání s lidmi je téměř vyloučené, naopak zástupci zdejší fauny jsou vidět častěji. Rozhledy z několika míst cesty jsou neopakovatelné a když se k tomu přidá barevný podzim s proužky modré oblohy, co si člověk může více přát.

Celá cesta je dlouhá mezi 8 až 9 kilometry s celkovým převýšením kolem 200 metrů. Vše se dá sledovat na mapě KČT č.. 64 Šumava – Železnorudsko.

Poslední aktualizace: 24.02.2015
Autor příspěvku: Bohumir
Svatoborskou vrchovinou na horu Teleček. - Služby, informace
Svatoborskou vrchovinou na horu Teleček. na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Svatoborskou vrchovinou na horu Teleček.

Šumava - tentokrát se vydáme se na prohlídku Hradu Velhartice a projdeme si naučnou stezku . Jedeme autem z Prahy přes Plzeň, Klatovy a odtud do Velhartic. Chceme se podívat na hrad a pak si projdeme naučnou …
Pozdně gotický Hrad Velhartice patří k ojedinělým dílům české hradní architektury. Hrad se nachází na Klatovsku v Plzeňském kraji. Hrad Velhartice lze navštívit v dubnu a říjnu pouze o víkendech a svátcích a v kvě…
Naše společná cesta začíná v Sušici u nádraží. Odtud směřujeme do centra a dále pokračujeme po trase Hrádek, Kašovice, Mokrosuky, Hory Matky Boží, Drouhavec a Velhartice. Ve Velharticích projedeme podél Obecního ú…
Zachovalá zřícenina gotického hradu se spřístupněnou barokní částí a renesančním pivovarem. Stavitelem byl komorník Karla IV., Bušek z Velhartic, zpodobněný v Nerudově romanci.
Rozhlednu Svatobor nalezneme 5 km od Sušic. Až na vrchol můžete dojet autem, které je možné zaparkovat 100 metrů od rozhledny. Rozhledna se tyčí do výšky 31,6 m a na její vrchol vede 182 schodů. Po zdolání všech schodů se vám naskytne pohled na Hřebeny Plesné, Polední hory, Ždánidla a při dobré viditelnosti můžete spatřit i hřeben Boubína. Na vrcholu rozhledny se můžete…
Vrch Svatobor se vypíná asi 3 km západně od Sušice do výšky 845 m. Svatobor je místem, které bylo zřejmě osídleno již v dávné historii. Na jeho úpatí byly objeveny stopy po primitivní polozahlou…
Hora Pancíř (1.214 m) je jedním ze tří vrcholků známé šumavské hřebenové trasy Prenet, Můstek, Pancíř. Tyčí se nad Železnou Rudou vzdálený asi 6 km severovýchodním směrem od středu města. Hora tvoří evropský vod…
Sušice leží v Západních Čechách, západním směrem od města Strakonice. Město se rozkládá na okraji Šumavského podhůří a na soutoku Otavy s Roušarkou. Městečko je známé továrnou na výrobu zápalek značky Solo. Sušice bylo hornické město a v jeho okolí byly naleziště zlata. Město obklopují zalesněné stráně kopců zvedajících se nad městem. U jižního a severního okraje města jsou…
Na Klenové, asi 13 km od města Klatovy, najdeme nejen rozsáhlou zříceninu středověkého hradu, ale i novogotický zámek, ve kterém je expozice moderního umění nejen významných, ale i začínajících umělců a …
Známý vrchol Železnorudska ve vypíná do výšky 1.202 m nad stejnojmennou rekreační obcí asi 4 km severně od Železné Rudy. Na svazích Špičáku byl vybudován rozlehlý lyžařský areál, který nabízí na celé řadě různor…
Přírodní rezervace Černé a Čertovo jezero (175 ha) byla vyhlášená již roku 1911 k ochraně dvou z osmi šumavských jezer ledovcového původu na úbočích Jezerní hory (1343 m). Černé jezero (zvané též Bystřické, Dešenické,…
Železná Ruda leží v Západních Čechách, jižním směrem od města Klatovy a v těsné blízkosti hranice s Rakouskem. Město se rozkládá v chráněné krajinné oblasti Šumava. Železná ruda je vyhledávaným celoročním rekreačn…
Klatovy leží v Západních Čechách, jižním směrem od Plzně. Klatovy jsou známé pěstováním tak zvaných klatovských karafiátů. Kolem západního okraje města protéká řeka Úhlava. V nedalekém okolí města se zvedaj…
Osada vznikla koncem 18. století, kdy kolem skelné hutě, vystavěné Lorencem Gattermayerem v roce 1739, vyrostly první obytné domky. Panství v této oblastivlastnil mimo jiné i rod Lobkoviců, který zavedl v obci výr…
Středověký strážní hrad jižně od Sušice se zachovanými věžemi a opevněním.
Zříceniny rozlehlého gotického hradu Kašperk stojí na vysokém skalnatém ostrohu nedaleko Kašperských Hor v Plzeňském kraji. Kašperk je otevřen denně kromě pondělí od dubna do října.…
Dobře zachovaná zřícenina gotického hradu se tyčí na skalnatém ostrohu na horním toku řeky Otavy ve Svatoborské vrchovině 3 km severně od Kašperských Hor. Svojí polohou 886 m n. m. je nejvýše položeným královským …
Hrad Rabí Znovu sedíme v naší škodověnce „Feďovi“ a pokolikáté už míříme na milovanou Šumavu, majíce pocit, že…
Čeňkova Pila leží na soutoku říčky Křemelné s řekou Vydrou 4 km od Rejštejna v Šumavských pláních v okrese Klatovy v nadmořské výšce 670 m. Soutokem Křemelné a Vydry tu vzniká řeka Otava. V 19. století byla při …
Nejrozsáhlejší hradní komplex v České Republice.
Horská obec a rekreační středisko Srní leží v nadmořské výšce 858 m 16 km jižně od města Sušice v okrese Klatovy na Šumavských pláních v Povydří v Národním parku Šumava. Původně dřevařs…
Kaňonovité údolí Vydry s peřejnatým řečištěm, obřími hrnci vymletými v žulových balvanech unášením drobného písku a štěrku proudem říčky. Odvedením části vod do Vchyninsko-Tetovského kanálu je síla toku Vydry zn…
Dvorec Antýgl, dřevěná rázovitá usedlost, leží na počátku Naučné stezky Povydří ve výšce 928 m nad mořem při silnici ze Srní do Modravy v klatovském okrese v Šumavském národním park…
Dobře dochovaný hrad Švihov je pozdně gotickým hradem s důmyslným vodním opevněním. Hrad vznikl na rovině v blízkosti řeky Úhlavy. Hrad Švihov se…
Asi 3 km severozápadně od Modravy se na ploše 5 ha rozkládá vrchovištní rašeliniště pojmenované podle tří rašelinných jezírek, z nichž největší má rozlohu 7 arů. Rašeliništěm prochází po povalovém…
Obec a rekreační středisko Modrava leží v nadmořské výšce 980 m v údolí při soutoku Modravského, Roklanského a Filipohuťského potoka. Nachází se v okrese Klatovy asi 20 km západně od Vimperka. Původně dřevařsk…
Jezerní slať je velmi pěkné rozvodnicové vrchovištní rašeliniště, které se rozprostírá v horském sedle mezi Kvildou a Horskou Kvildou. Jezerní slať je součástí národního parku Šumava. Rašeliniště bylo vytvořeno…
Naším cílem jsou Černé a Čertovo jezeru na Šumavě. Auto zaparkujeme u hotelu na Špičáckem sedlu. Odtud je to k Černému jezeru 3,5 kilometru po asfaltové silnici. Cestou míjíme Pramen svobody, jdeme místy pod který…
Chalupská slať je vrchovištní rašeliniště, které najdeme na okraji národního parku Šumava. Oblast leží nedaleko obce Borová Lada severním směrem. Obec Borová Lada se rozkládá jihovýchodním směrem od městečka Kvi…
Jedna z nejznámějších šumavských a jihočeských hor vůbec se vypíná v prostoru mezi Vimperkem ležícím severně od Boubína a Lenorou na jeho jižním úpatí. Společně se sousedním Bobíkem (1.264 m) tvoří výraznou domi…