Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

SLEZSKÁ HANÁ-kraj Osoblažska

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na kole

Fotografie (6)  • Foto: radimm

Kraj rovinatý s místy vystupujícími pahorky na severozápadě Moravskoslezkého kraje dost připomíná tu známou Hanou při toku řeky Moravy.Proto se často říká Slezká Haná.Byť nám krajina zde Hanou připomíná,tradice a zvyklosti,stejně tak jako Kulturní památky jsou pochopitelně odlišné.Výběžek Osoblažska zahrunuje oblast vymezenou býv.st.hranicí s Polskem a od městečka Osoblaha až po Třemešnou.

Kraj,napohled skoro zapomenutý,přesto nabízí vděčné turistické cíle.

Foto: radimm

Městečko Osoblaha,kde naši výpraqvu započneme ležící v okrese Bruntál nedaleko hranic s Polskem. Žije zde 1129 obyvatel (2010) a rozloha jejího katastrálního území činí 1 816 ha. V Osoblaze se nachází konečná stanice úzkorozchodné železniční trati vedoucí z Třemešné ve Slezsku. Osoblaha je sídlem svazku obcí Mikroregion - Sdružení obcí Osoblažska.První písemná zmínka o obci pochází z roku 1233. Bývala městem, do roku 1945 s takřka intaktně zachovaným historickým jádrem. Na konci druhé světové války byla z 90 % zničena. Protože po válečné zkáze následoval odsun německých obyvatel a neúplné dosídlení, byly v rámci odstraňování trosek často zbořeny i domy, které by jinak byly opravitelné. V roce 1962 byly odstřeleny i Trosky cenného městského kostela. Současná zástavba je proto nyní v drtivé většině novodobá.Tyto samostatné obce byly dříve částmi obce obce Osoblaha: Slezské Pavlovice (od roku 1961 do 23. listopadu 1990), Dívčí Hrad (od 30. dubna 1976 do 23. listopadu 1990), Hlinka (od 1. ledna 1980 do 23. listopadu 1990).S pamětihodností nás zde zaujmou zbytky hradeb.poslední zbytek městské fortifikace na obvodu historického jádra bývalého města. Památka stavebně historická ze 16.století. Hřbitovní kostel sv.Mikuláše - jednolodní barokní stavba z let 1765-1766 stojící na hřbitově za obcí. Jde o drobnou stavbu dobré výtvarné úrovně, jedna z posledních architektonických památek zaniklého města.Židovský hřbitov - přiléhá ke zbytkům městských hradeb. Jeden z nejvýznamnějších Starých židovských hřbitovů s kvalitními náhrobky připomínajícími historii zdejší zaniklé židovské obce s četnými náhrobky ze 17.století.Litinová kašna - kvalitní empírová kašna z doby konce 19.století dokládající úroveň uměleckého řemesla v této oblasti. Kašna stojí ve středu náměstí.Nedaleko náměstí je pomník padlím vojákům a u něj replika vojenské techniky.Nad kempem je jeden s největších bludných balvanů.Ty osoblažsko pokrývají ve větší míře.Tou největší zajímavostí je zde bezesporu Úzkokolejná dráha Třemešná ve Slezsku - Osoblaha - dráha byla uvedena do provozu 14.prosince 1898. Je to technická památka o délce trati 20 km, rozchod kolejí je 760 mm. Nejvyšší dovolená rychlost vlaku 40 km/hod., nejvyšší sklon trati 26,8 promile. Trať má 4 mosty, 102 oblouků z nichž 24 je o poloměru 100 m a menší. Nejmenší poloměr je 75 m. Nejvyšší nadmořská výška je 385 km a vlak v dnešní době projíždí deseti zastávkami.

náměstí Osoblaha

Oblastí se klikatí řekla Osoblaha. pramení v Hrubém Jeseníku na severních svazích Kutného vrchu (866 m) v nadmořské výšce 715 m pod názvem Petrovický potok (německy Petersbach), od spojení s Mušlovem (německy Muschelbach) se nazývá Osoblaha. Nejprve její tok směřuje na severovýchod. Protéká Petrovicemi, Janovem a Jindřichovem, kde se říčka stáčí na východ. Níže po proudu nad obcí Bohušov se obrací na sever a teče při česko-polské hranici. Dále protéká stejnojmennou obcí, pod níž ji zleva posiluje řeka Prudník (polsky Prudnik). Pod tímto soutokem opouští území Česka. V Polsku teče převážně severovýchodním směrem. Protéká obcí Racławice Śląskie a městem Głogówek. U města Krapkowice se vlévá do řeky Odry.Nad městem Osoblaha přijímá řeku Prudnik a nedaleko od soutoku leží přírodní rezervace močálů zv.Džungle a Pavlovické rybníky.Území je tvořeno dvěma rybníky (Pavlovický rybník I a II) a nivou dvou potoků s břehovými porosty. Pavlovický rybník I je součástí stávající přírodní rezervace Velký Pavlovický rybník. Lokalitu tvoří rybník s rozsáhlým litorálním porostem s velkými plochami volné vodní hladiny mezi okrsky měkkých litorálních porostů s plovoucími rostlinami. Pod hrází, ve východní části území, se nacházejí ruderalizované, druhově chudé aluviální louky. V okolí rybníka jsou vyvinuty rozsáhlé porosty rákosin eutrofních stojatých vod s Phragmites communis a nemnoha nitrofilními druhy, zejména s Urtica dioica a Galium aparine. Mokřadní vrbiny se Salix cinerea jsou vyvinuty na podmáčených částech luk v okolí rybníků nebo na neobhospodařovaných vlhkých loukách.

nedaleko města Osoblaha se rozkládá Osoblažský les.V něm můžeme narazit na muflony..což je ve volné přírodě vzácnost.

V údolí řeky Osoblahy leží obec Bohušov.Obec je tvořena místními částmi Dolní Povelice, Karlov, Ostrá Hora a Kašnice.Najdeme zde menší geologocké muzem.V léte koupaní v kempu na břehu Fulštejnského a Bohušovického rybníka.nad obcí se honosí zřícenina hradu Fulštejna se zbytky okrouhlé věže, brány, mostem, mohutných valů a příkopů. Založen před r. 1249 v místě pravěkého osídlení Herbortem z Fulmu. R. 1476 byl dobyt a poškozen vojsky M. Korvína. Přestavěn v 15.–16. st., pobořen poč. 17. st.Dostaneme se sem odbočkou z červené tur.trasy,která prochází podél toku řeky Osoblahy.

památník Osoblaha

V nedaleké obci Dívčí Hrad je přístupný zámek.Původně hrad z 13.století. V druhé půli 16. století přestaven na renesanční zámek. Za druhé světové války značně poškozen dělostřelbou. Po válce rekonstruován. Dnes je zde pamětní síň maltézského řádu.

3km od zámku leží obec Liptáň.Dominantou obce je gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie, o kterém jsou první dochované zmíňky z roku 1256, není však známo kdy byl postaven. Vznik obce se datuje k roku 1240 kdy tuto obec obývali občané české národnosti.Obcí prochází modrá tur.značka a ta odbočuje na vrchol Stráž(494m.n.m),kde nově stojí rozhledna.Stejně tak se můžeme po značce vydat k Liptaňskému bludnému balvanu a skupince skal nedaleko obce.

Velice krásný zámek veřejnosti přístupný nalezneme také ve Slezkých Rudolticích.Kromě zámecké expozice nás zaujme expozice radiopřijímaču a tradičního řemesla.

Přátelé,přeji příjemné toulky Osoblažskem a milé zážitky!!

nádraží Osoblaha

K ubytování doporučuju kempy..v Osoblaze je levno a u kempů jsou i dobré restaurace a letní grilovačky.

L9bil se nám celej kraj.Klídeček a pohodička.Kapku zklamaní jsme ze stavu některých komunikací..

Každý si zde najde své.Na výkend je to skutečně pěknej výlet.