Zlaté Hory
Zlaté Hory leží na Severní Moravě, severovýchodním směrem od města Jeseník a v těsné blízkosti hranice s Polskem. Město se rozkládá na úpatí…

více o Zlaté Hory

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Zlaté Hory
Články redakce vybrat: vše / nic

Rejvíz a Starohoří (Altenberg)

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Cílem tohoto výletu je jesenická strana Hrubého Jeseníku, konkrétně oblast přírodní rezervace Rejvíz a část zlatohorského rudného revíru, zvaná Starohoří, správněji ovšem Altenberg. Z důvodu opakovaných přesunů, přejezdu Červenohorského sedla a nutnosti zvládnout vše jako – ani ne zcela – celodenní výlet, volíme jako dopravní prostředek raději automobil. Samozřejmě v pravidelné kombinaci s využití Dopravy typu „pěšmo po svých“.

Aby mě nemohl nikdo pomluvit, že se pořád jenom poflakuji po různých historických památkách a pro novodobé loupežníky a vykradače hrobů kostely kvalitní fotogalerií vytipovávám (i když její začátek tomuto tvrzení až tak úplně neodpovídá), zvolil jsem tentokrát opravdu jen návštěvu „horských masivů“. I když nějakou tu sakrální stavbičku jsem cestou stejně alespoň koutkem oka zahlédl …

Foto: markyz63

Po průjezdu obcí Rejvíz tedy začínáme u kostela sv. Jana Křtitele v Horním Údolí. Jedná se o stavbu z I. poloviny 17. století v podobě novogotické přestavby z roku 1888. Poblíž kostela zanecháváme auto a vydáváme se vzhůru k ruinám někdejší hornické kaple sv. Marty. Jedná se o zříceninu stavby, kterou „proslavila role“ v televizním seriálu Strážce duší. Pokračujeme k šachtám Starohoří neboli Altenbergu, cenného pozůstatku bývalého důlního revíru (nejvýznamnější historický důl celé oblasti) na Zlatohorsku. Z vrcholu Příčného vrchu, tedy z výše 974 m.n.m. nás čekají výhledy na město Zlaté Hory i do sousedního Polska. Dále již nepokračujeme a pomalu se vracíme. Nejdříve nás ovšem čeká sestup k útvaru Velké Pinky (935 m.n.m.), Jedná se o nejvýraznější terénní deprese, které jsou pozůstatkem po těžbě zlata a vznikly již před rokem 1568. Potom už definitivně sestupujeme k zaparkovanému autu a vracíme se zpět na Rejvíz.

Jako místo krátkodobého odpočinku a doplnění tekutin i živin jsme zvolili oblíbený Penzion Rejvíz. Někdejší Braunerova - a později Noskova - chata je v podstatě také historickou památkou. Unikátní záležitostí jsou zde vyřezávané židle z I. třetiny 20. století s karikaturními podobami stálých hostů. Pokud zde host chtěl mít svou „podobenku“, musel si výrobu židle předem zaplatit. Poté ovšem získal právo si na ni při každém příchodu do restaurace sednout.

Samotné stoupání k Altenbergu není příliš atraktivní cestou. Zpestří ji pouze zastávka u kaple sv. Marty ... mám ty zříceniny fakt rád ! Odměnou je pak ovšem originální – již v období gotiky a renesance zlatodolného - území i zajímavé výhledy do krajiny.

Pobyt v přírodní rezervaci Rejvíz je naopak velmi příjemnou procházkou, v podstatě bez jakéhokoliv převýšení. Hlavní atraktivitou je zde, samozřejmě, Velké mechové jezírko. Po Pradědu je to druhé nejnavštěvovanější místo v Jeseníkách. A protože po povalových chodníčcích nechodí člověk každý den, prošli jsme se i kolem části toku „zrzavého“ Vrchovištního potoka.

Obec Rejvíz je zajímavá už jenom tím, že se jedná o nejvýše položenou obec Jeseníků. Nachází se v nadmořské výšce 778 metrů. V této osadě žije 75 stálých obyvatel, což je přibližně stejně, jako objektů v obci. A raritou je, již zmíněný, stejnojmenný penzion, se svými vyřezávanými židlemi. Najdete na nich například karikatury písaře, lesního, bláznivě zpívající Bety, kostelníka, kominíka nebo řezníka.

Jako jednodenní výlet je návštěva této oblasti velmi příjemná. A nemusí být ani vysloveně krásné počasí. Vždyť se zkuste zeptat místních, kolik dní v roce je na Rejvízu slunečno …

Altenberg
Altenberg  •  Foto: markyz63

Naučná stezka Rejvíz - ve stejnojmenné přírodní rezervaci – se nachází v nadmořské výšce 750 -790 metrů. Stezka do rašelinišť kolem Velkého mechového jezírka začíná u dřevěné chatky, kde je možné zakoupit i množství suvenýrů. Vstup je placený (dospělí 20,- Kč, děti, studenti a důchodci 10,- Kč); toto zanedbatelné vstupné slouží opravdu převážně k údržbě přístupových komunikací. Oblast Malého mechového jezírka je veřejnosti, bohužel, již dlouhodobě nepřístupná.

Vzhledem k originální atraktivitě prostředí jsou i ceny v rejvízských podnicích pro každého turistu naprosto přijatelné.

Poslední aktualizace: 3.1.2013
Autor: markyz63

Zlaté Hory

Příspěvky v okolí Rejvíz a Starohoří (Altenberg)

Rezervace a rekreační středisko v nejsevernější části Jeseníků.
Při toulkách po Jesenicku a Zlatohorsku určitě pojedeme přes nejvýše položenou horskou osadu ve Slezku, přes Rejvíz ve výšce 780 m. O vyřezávaných židličkách, které proslavily Penzion Rejvíz už slyšel snad ka…
Turistické značení: Rejvíz po červené| Rejvíz, ch. Svoboda | Starý Rejvíz | Lurdská kaple | Starý Rejvíz | Pod Kolberštejnem, dále po zelené Tz.| Koberštejn | Zámecký vrch | Opavská lovec…
Turistický rozcestník, který se nachází u autobusové zastávky u známého penzionu Rejvíz, který je znám zejména díky vyřezávaným židlím místních usedlíků, ukazuje turistům cestu do pěti směrů: -  po znač…
Národní přírodní rezervace Rejvíz byla vyhlášena již roku 1955, 14 let před vznikem chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Území o rozloze 329 ha slouží k ochraně největšího komplexu…
Naučná stezka Rejvíz nás vede k největšímu rašeliništi na Moravě, k Velkému Mechovému jezírku, které vzniklo před 6 - 7000 lety. NS byla zřízena Správou CHKO Jeseníky již v roce 1970. Délka trasy je…
Rejvíz a Zlatý chlum u Jeseníku Velké mechové jezírko a rozhledna Zlatý Chlum u Jeseníku Zlatý Chlum - možnost zakoupení a opečení špekáčků Jeseník - restaurace vedle náměstí Velké mechové jezírko,…
Dnes navštívíme zajatecký tábor pro sovětské válečné zajatce, později pro zajatce anglické a francouzské národnosti a příslušníky Todtovy organizace. Společně tedy zahájíme tuto asi šestikilometrovou cestu u Penzi…
Při pobytu v Rejvízu jsme se letos nezapomněli zastavit v údolí Ztracených štol, kudy protéká říčka Olešnice, která zde odedávna ukládá zlato do náplavů. V současné době je v tomto údolí vybudována replika středov…
Vydáváme se na jednu z nejkouzelnějších lokalit v Jeseníku a to do horské osady Rejvíz. Našim cílem je přírodní rezervace Rejvíz s největším rašeliništěm na Moravě. Autem dojedeme z Jeseníku do osady Rejvíz a odtu…
Největší rašeliniště na sev. Moravě je zcela jistě REJVÍZ Parkoviště a výchozí bod k Mechovým jezírkům je uprostřed vesnice, která leží uprostřed hlubokých lesů a je vhodná pro všechny aktivity spojené s horami a lesem. Tato horská osada byla vyhlášena vesnickou památkovou zónou vzhledem dochované dřevěné lidové architekruře. Na mechová jezírka se jde po žluté značce a dál o vyhlídkové trase povalového chodníku. Důležité …
Jedeme na Rejvíz! Cílem tipu na výlet je návštěva rašeliniště na Rejvízu. Auto necháme na parkovišti a vyrážíme po naučné stezce – zelená značka. Délka trasy je cca 2km a vede lesem po…
Turistický rozcestník, který se nachází u parkoviště západně od osady Rejvíz ukazuje turistům cestu do čtyř směrů: -- po značce žluté ve směru Švýcárna, sedlo Videlský kříž, Jelení loučky, Kazatelny, Bublavý…
Národní přírodní rezervace Rejvíz s rozlohou 331,29 ha, která je největším rašeliništěm na Moravě i ve Slezsku, se nachází v severovýchodní části Hrubého Jeseníku u osady Rejvíz, nejvýše…
Naším cílem je Rejvíz, nejvýše položená osada ve Slezsku, která je známa zejména díky Penzionu Rejvíz a vyřezávaným židličkám. A právě od historického penzionu se vydáme na výšlap po Naučné stezce Rejvíz. Nau…
Velké a malé Mechové jezírko jsou rašelinná jezírka v SPR Rejvíz - 1,2 km jz. od vsi Rejvízu. Jsou centrem velkého vrchovištního rašeliniště v povodí Černé Opavy. Plocha velkého jezírka je 1 692 m2, hloubka 2-3 …
nenáročná procházka bez převýšení
Nádherné místo, doporučuji navštívit ihned po ránu, pokud zde není hodně turistů. Podrobnosti lze přečíst na fotce s naučnou tabulí.
Pojedeme na Rejvíz, nejsnáze se sem dostaneme autem nebo autobusem z Jeseníku, případně v obráceném směru ze Zlatých hor. Rejvíz je nejvýše položená osada ve Slezsku, tzn. že včetně bývalého území Dolního Slezska,…
Nejideálnější spojení na Rejvíz je autobus,nebo kolo,popř.autem.Vlak tam nejezdí.   Rejvíz označovaný znalci jako nejkouzelnější lokalita v Jeseníkách. Na Rejvízu se nachází řada přírodních skvostů, Ná…
Čertovy kameny jsou skalní útvar na severním úbočí Zlatého Chlumu,skalní útvar je 40m vysoký a asi 100m dlouhý,na vrcholku je vyhlídková plošina na kterou se dostanete po výstupu zabezpečeném řetězy a zábradlím,z …
Příspěvek, kterým jsem se snažil popsat muzeum hornictví ve Zlatých Horách je již zde, http://www.turistika.cz/vylety/zlate-hory-muzeum-expozice-hornictvi No a nyní ještě něco o nedalekých Zlatorudných mlýnech.…
Rozhledna Zlatý chlum se nachází nad městem Jeseník....pěkná trasa vede z Rejvízu přes vyhlídku Čertovy kameny. Dá se jít i z Jeseníku. Z rozhledny je krásný výhled na Otmuchovské jezero v Polsku. Vidíme i Hrubé Jeseníky. Za příznivého počasí je viditelný kralický sněžník a Rychlebské hory. A když se vám podaří být na rozhledně při západu Slunce.....no nádhera. Na vrcholu…
Jeseník leží na Severní Moravě, severním směrem od města Šumperk. Jeseník je horské město, které obklopují zalesněné stráně kopců Hrubého Jeseníku. Jeseník je nejenom vyhledávaným rekreačním střediskem, ale také…
Okresní město Jeseník se stalo centrem turistického ruchu celého okresu. Město je zároveň největšími lázněmi okresu založenými V. Priessnitzem, s Kolonádou a mnoha léčebnými prameny. Z…
Jeskyně na Pomezí je vyhledávaným turistickým cílem lázeňské oblasti Jeseník. Jeskyni najdeme severozápadním směrem od města Jeseník a v chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Jeskyně je…
Jedeme autem na Hvězdu, buď z Karlové Studánky nebo z Malé Morávky. My jsme parkovali na placeném parkovišti za 70 Kč (rok 2009),které bylo 27.9.2009 den před stát.svátkem totálně narvané a…
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud…
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem nad obcí a je nejvýše položeným místem pohoří Jeseník. Karlova Studánka je jednak vyhledávanou rekreační oblastí a jednak světoznámými lázněmi, a to především pro léčbu dýchacího ústrojí. Obcí protéká říčka Bílá Opava. Karlova Studánka je nejvýše položenou obcí bruntálského re…