Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Druh vybrat: vše / nic
Vinařská turistika
Za gastronomií
Na kole
Na hory
Na golf
Do přírody
Za sportem
Za kulturou
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Příroda vybrat: vše / nic
Bažina, mokřady
Poloostrov
Pláž
Tůň
Soutěska
Studánka
Vodní nádrž
Přírodní památka
Rokle
Park
Poušť
Pobřeží
Sopka
Ostrov
Přírodní park
Památný strom
Slatě
Rašeliniště
Zahrada
Kámen
Pramen
Louka
Hřeben
Planina
Travertíny
Sedlo
Kaňon
Údolí, dolina
Pohoří
Říčka
Řeka
Jezírko
Skalní útvar
Údolí
Krasový útvar
Jeskyně
Minerální pramen
Propast
Vodopád
Rybník
Pleso
Potok
Jezero
Vrchol
Štít
Kopec
Hora
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Žlab
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Půjčovna kol
Cyklisté vítáni
Zábava, atrakce
Potápění
Cyklo shop - servis
Cyklo bar - hospůdka
Půjčovna lodí
Golf
Ski areál
Ledovec
Koupaliště
Letovisko
Aquapark
Koňská stezka
Rekreační oblast
Lázně
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Synagoga
Mešita
Drobné památky
Radnice
Pevnost, opevnění
Rychta
Panský dvůr
Hrádek
Boží muka
Socha
Kašna
Lapidárium
Hradby
Hřbitov
Chrám
Dům, budova
Statek
Rotunda
Hradiště
Skanzen
Tvrz
Zámeček
Hřebčín
Farma
Letohrad
Salaš, koliba
Měšťanský dům
Památník
Kostel
Bouda
Muzeum
Chata
Kříž
Pomník
Klášter
Kaple
Trosky
Zřícenina
Zámek
Hrad
Ostatní vybrat: vše / nic
Prima Port
Babyfriendly
Bivak
WebKamera
Infocentrum
Nordic walking point
Turistická známka
Hraniční přechod
Ostatní
Zajímavost
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Hlavní město
Městečko
Město
Městská část
Městys
Místní část
Náměstí
Osada
Přístav
Samota
Ulice
Vesnice
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Typ vybrat: vše / nic
Balónem
Golf
Pěší trasa
Cyklotrasa
In line brusle
Běžky
Po vodě
Ski areál
Běžecká trasa
Autem
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Druh vybrat: vše / nic
Video trasa
Cestopisy všechny kategorie / nevybrat nic
Články redakce všechny kategorie / nevybrat nic
Rady a tipy všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Fotogalerie všechny kategorie / nevybrat nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Po stopách sklářů

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Kam a jak jedeme?

Dnešní cesta nás povede po stopácj starých šumavských sklářů, kteří zde, v drsném horském prostředí, vedli svůj nelehký život. Za výchozí bod své cesty zvolíme známé šumavské středisko, nejvýše položenou obec ČR - Kvildu. Příjezd je možný osobním automobilem hned ze tří směrů - od Borových Lad, Od Vimperka přes Jezerní slať nebo od Modravy přes Filipovu Huť. Pakoviště se nabízí buď přímo v centru Kvildy, nebo na odstavných na obou koncích obce. V letním obodbí lzde využít k Dopravě na Kvildu ekobusy, po celý rok pak pravidlené autobusové linky spojující Kvildu s Vimperkem.

Za čím jedeme?

Po stopách starých skláren

Ćeská republika vždy byla sklářským rájem a je jedno, zda se ohlédneme nazpět jen pár let či naopak několik desítek či stovek let. Vždy v české kotlině dýmaly výhně zpočátku primitivních, později stále dokonalejších skláren, v jejichž nenasytných pecích skončilo nespočetné množství dřeva z kdysi nekonečných lesů a pralesů.

Šumava díky svému přírodnímu bohatství vždy byla hojně využívána k zakládání skláren. Bohatství lesů, naleziště křemene i dostatek vody se staly ideálním předpokladem k usazování sklářů, kteří leckdy na velmi odloučených místech zakládali podniky, jenž však většinou vytrvaly na svých místech maximálně desítky let. Důvod byl jednoduchý. Těžba dříví devastovala okolní lesy do té míry, že sklářské hutě se brzy začaly vzdalovat zásobám palivového dříví, což se pochopitelně promítalo do cen. A tak nezbývalo než ponechat staré budovy svému osudu a začít na nové lokalitě uprostřed lesů prakticky od začátku.

Vydejme se teď po jejich stopách. Nebudete k tomu potřebovat žádné speciální vybavení, Postačí jen dobrá obuv, trocha dobré vůle opustit na pár hodin pohodlí pensionu a snad poprosit sv. Petra o trochu slušné počasí.

Cestu je nejlepší začít u informačního střediska národního parku na Kvilně. Od info centra projedete přes obec až k odbočce na Bučinu, tady pokračujete doprava po asfaltce míjející nově vybudovanou služebnu Horské služby a táhlým stoupáním kolem bývalé pily kopírujete kraj lesa. Vpravo se Vám otevře výhled nejen na dominantní siluetu kopce Tetřev, ale i na rozlehlé lučiny, jimiž se vine tok Ćerného potoka (nebo spíše Teplé Vltavy) přitékající sem od hranic se Spolkovou Republikou Německo. A právě na jejích březích stála první sklárna našeho dnešního putování - Hraběcí Huť. Při navážkách a zemních úpravách, které zde v uplynulých desetiletích prováděly, se tu často nacházely nejrůznější artefakty, připomínají provoz této sklárny.

Od Hraběcí Hutě zamíříme hlouběji do šumavských hvozdů. Po asfaltové silnici začneme stoupat směrem ke státní hranici, která je však vtuto chvíli vzdálena ještě několik kilometrů. Po zhruba kilometru chůze uhneme doleva na lesní cestu, která se brzy začne klikatit a zarývat stále hlouběji do šumavského hvozdu. Po necelém kilometru se před námi otevře svažitá paseka, na jejímž horním okraji nás čeká druhá zastávka. Tentokráte jsme na místě bývalé Tomášovy hutě, která stávala vtěchto místech na konci 17. a začátku 18. století. Jen těžko rozpoznatelné základy budovy jsou dnes porostlé travou, mechem a lišejníkem. I přes poměrnou poměrnou odlehlost této sklárny se zde vyrábělo tabulové sklo, byť to znamenalo určité problémy při jeho Dopravě.

Zde se rozloučíme s poměrně pohodlnou lesní cestou a teď mimo cesty zamíříme severovýchodním směrtem - na Františkov. Člověk si tak trochu připadá jako pašerák či přímo „Král Šumavy", který měl nedaleko odtud svůj pašerácký a později převaděčský „kanál". Tok Teplé Vltavy překonával na okraji Františkova, kam teď míří i naše cesta. Po zhruba kilometrovém pochodu lesním porostem překřížíme lesní silničku, vedoucí z Kvildy do Borových Lad a kterou lze využít v létě na kole či vzimě na běžkách jako alternativu ke spojení těchto dvou obcí, pokud se člověk chce vyhnout občas dost rušné silnici dole vúdolí. Od lesní silničky je to na Františkov jen pár set metrů převážně prudkého klesání až kTeplé Vltavě, kterou překonáváme po jednom ze zde vybudovaných můstků.

Stopy po sklárně na Františkově musíme hledat při odbočce z hlavní silnice k pensionu Františkov, který se nachází jen o pár desítek metrů výše ve svahu. Zbytky budov bývalé sklárny jsou zde podstatně výraznější, než tomu bylo v předcházejících případech, ale tím veškeré stopy končí. Stopy po vodních náhonech a korytech se dají vystopovat jen těžko, protože vdobách pozdějších tu panoval poměrně čilý průmysl a na základech sklárny byly vybudovány další podniky včetně papírny. V posledních letech se výrazně oživily spekulace o existenci podzemní zbrojařské továrny vtěchto místech, ale o tom někdy příště.

Teď nám nezbývá nic jiného, než počkat na autobus spojující Františkov s Kvildou, protože na útratu ve zdejší lovecké krčmě většina znás asi mít peníze nebude, nebo se vydat po silnici hezky po vlastních nohách.

Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?

V otázce stravování je lepší se spoléhat na vlastní zásoby, protože možnosti občerstvení jsou v podstatě jen dvě. Kvilda, nebo pension na Františkově. K ubytování lze doporučit jednoznačně Kvildu, kde je slušný výběr možností ubytování a stravování. Františkov je jen malá osada, která je zvláště v zimě dost "mrtvá".

Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?

Nádherné lesy, klid, pohoda a minimální "turistický" provoz

Ostatní informace

Jedinou investicí týkající se tohoto výletu, jsou snad jen náklady spojené s Dopravou na Kvildu a zpět.

Na výlet vlakem

Vlak jako dopravní prostředek se dá v tomto případě použít jen pro přiblížení do Vimperka, odkud je nunto použít autobusovou linku z vimperka na Kvildu buď přes Borová Lada nebo Horskou Kvildu.

Poslední aktualizace: 26.3.2009
Autor příspěvku: pavka07
Kvalita příspěvku:    
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace