Cestování do Slovinska 2023 Cestovní pojištění  Ubytování Slovinsko  Mapa Slovinsko
Hlavním městem Slovinské republiky je Ljubljana. Většinu území zabírají Alpy s nejvyšší horou Triglav 2864 m. Nejdelší řekou je Sáva, jejiž pramen je travertinovým jezerem. Při cestování pozor na zavedené systematické kontroly v rámci vnější schengenské hranice.  TIP: Slovinská dálniční známka
Oblíbené destinace a místa
 > Trek Julské Alpy    Predjamský hrad   Jeskyně postojna Jama  > Přístav Koper  > Příroda - hory a jezera
Příspěvky ze Slovinska od zkušených turistů a cestovatelů  (530)
   Tipy na výlet (42)     Turistické cíle (309)     Trasy (16)     Cestopisy (49)    Fotogalerie (33)

Partyzánská nemocnice Franja

Tipy na výlet Rodina s dětmi

Fotografie (46)  • Foto: vachovi

Partyzánská nemocnice Franja

27.8.2015

Nejslavnější polní nemocnice, nenalezena, nedobyta. Pojmenována po hlavní lékařce Franja Bojc-Bidovec.

Jedeme o dovolené z Bledu směrem na Cerkno do partyzánské nemocnice Franja.

Nemocnice byla dobře ukrytá a chráněna v těžce přístupném krasu soutěsky Pasica. Z parkoviště je to asi půl kilometru cesty lemované info tabulemi. Poté se přechází na zbudovaný dřevěný chodník, chráněný zábradlím, abyste nespadli do dravého potoka nebo vodopádu. Dojdeme k nemocnici a následuje volná prohlídka.

Foto: vachovi

Franja byla vybudována pro těžce zraněné. Za války zde působil devátý oddíl slovinské partyzánské armády. Nepředstavujte si dnešní budovu nemocnice. Byl to komplex třinácti dřevěných staveb navzájem propojených chodníčky. Zranění zde měli kuchyň, jídelnu, prádelnu i rentgen.

U ,,Franji" je pouze budka na prodej vstupného a suvenýrů. Restaurace s WC je na malém bezplatném parkovišti.

Ač ji Němci za války nenašli, v roce 2007 přišla vyšší síla a smetla ji povodeň. Zůstala jedna původní stavba a vše ostatní září novotou.

Vstupné: dospělí: 5 €, dítě,student: 3 €

Bled-Franja (směrem na Cerkno, Dolenji Novaki) 54 km

Poslední aktualizace: 17.9.2015
Autor: vachovi

Idrija

Příspěvky z okolí Partyzánská nemocnice Franja

Idrija - zámek Gewerkenegg
Zámek, tvořící dominantu historického městského jádra, byl postaven v letech 1522 až 1533 pro potřeby dolu na rtuť. Nejprve byl využíván jako skladiště pšenice a rtuti, později sloužil jako sídlo správy dolu. Ve zrenovovaném renesančním zámku s barokní přestavbou z 18. století, při níž bylo vnitřní arkádové nádvoří vyzdobeno freskami, nyní sídlí Muzeum. Naleznete v něm např.…
Jedná se o součást rozsáhlého opevnění Římské říše ze čtvrtého století. Soustava opevnění táhnoucího se horami střežila jednu z tehdejších hlavních cest říše. J…
Město Logatec se nachází ve středním Slovinsku nedaleko dálnice mezi Lublaní a Postojnou. Místo se díky tomu může stát zajímavou zastávkou na cestě k moři nebo výchozím bodem pro výlety na všechny strany - do hlav…
Samozřejmě ne jenom ve slovinském víně je pravda, ale ve víně obecně, jak už samo dávné latinské přísloví praví: In vino veritas! Ovšem víno vypěstované na slovinských svazích si rozhodně zaslouží vaší pozornost. …
Pojedete i letos k moři autem?  Tak si to naplánujte s výletem a přespáním. Je to mnohem pohodlnější pro řidiče i spolucestující. Pravidelně si cesty k prázdninovým destinacím zpestřujeme. Jednou z možností při c…
O Postojenské jeskyni (Postojnska jama) tady už je napsáno. Popíšu tedy své osobní dojmy. V jednom průvodci jsem se dočetla, že jeskyně jsou zprůmyslněné a a komerční, že je lepší je vynechat. Co mi vadilo? Davy…
Po turistice v Triglavském národním parku jsme jeli do Postojenské jeskyně (viz článek) a 11 km od ní je vytesaný do skály nad hlubokým údolím Predjamski grad. Je přístupný jen z jedné strany. Na tomto místě se n…
Jen 9km od Městečka Postojna je Městečko Predjama se svým zajímavým hradem. Většina hradů se nachází na kopci , ale tento byl vystavěn ve 12.století před vstupem do jeskyně.Jeho nejznámější…
V jihozápadní části Slovinska, zhruba 50 km od hlavního města Lublaně, se nachází jedna z nejznámějších a nejnavštěvovanějších krasových jeskyní Slovinska. Podzemní jeskynní systém je dlouhý necelých 25 km a nachá…
Když navštívite Slovinsko, tak rozhodně nezapomeňte navštívit jeskyní komplex Postojna Jama. Po slovinské dálnici A1 z Ljublanje pojedete směrem na slovinské pobřeží (Koper) asi 60km k…
Škofja Loka je malebné středověké městečko, které obtéká řeka Sora (podobá se Českému Krumlovu). Nachází se asi 25 km severozápadně od Lublaně. Ve městě a jeho okolí je spousta památek…
23 kilometrů od Lublaně leží starobylá Škofja Loka. Dojedete sem autem či autobusem, po městě se chodí pěšky. Ono moc velké není, má něco přes 12000 obyvatel. Ve středověku město chránily hradby, něco se z nich z…
Jedeme do Slovinska autem. Nemáme rádi davy turistu a raději, v potu tváře, se plazíme do kopců, ale jsou věci mezi nebem a zemí, které nelze ovlivnit. Moje levá noha se ze svého ochrnutí vz…
Řeka Soča pramení v nadmořské výšce 1100 m n. m. nedaleko obce Trenta pod horou Jalovec. Je dlouhá 136 km. Peřeje horního toku lákají velké množství vodáků z celého světa. Podél toku řeky vede silnice, která zvláš…
Julské Alpy (5): Bohinjské hory – Orlove glave, Šija (07/2014) Ráno vyrážíme autem z kempu Soča v údolí Trenta tentokrát směrem přes sedlo Vršič, Kranjskou Goru, Jesenici, Bled, Bohijskou…
Na horu Vogel v Julských Alpách se dá vystoupat pěšky, my jsme vyjeli lanovkou asi do výšky 1600 metrů. Celková výška hory je 1922 metry. Lanovka stoupá strmě vzhůru a nahoře nás čekaly fantastické výhledy. Pod n…
Vogel - lanovka  30.8.2013  Poslední už slunečný den dovolené ve Slovinsku  jsme využili na odpočinkovou cestu lanovkou až do oblak.  Přijedeme autem ( pro nás) na konec bohinjského jezera na bezplatné parkoviš…
Po dálnici A2 z Ljubljaně směrem do Julských Alp sjedete z dálnice u města Radovjlica a pojedete kolem jezera Bled do Triglavského národního parku k jezeru Bohinj. Bohinjské jezero je druhé největší jezero ve Slovinsku. Leží v nadmořské výšce 525 m. Má rozlohu 3,18 km² a je 4,35 km dlouhé a 1,25 km široké. Dosahuje maximální hloubky 45 m.Nachází se v povodí říčky Sava…
Vodopád Savica, vysoký 78 m, patří mezi největší lákadla oblasti kolem jezera Bohinj a je nejznámějším slovinským vodopádem. K vodopádu se jde lesem, poslední úsek před vodopádem je placený. Poplatek se vybírá u kamenného mostu přes Malou Savicu. Připravte se na asi půlhodinové stoupání po schodech k vrcholu, kde je postaven vyhlídkový altánek. Vedle Velkého vodopádu se…
Začínáme na turistickém parkovišti Planina Blato (1147m), kam se lze dostat úzkou horskou silničkou ze Stare Fužiny, kolem parkoviště, kde je nutno zaplatit taxu za vjezd a pak pokračovat asi 10 km vzhůru. Z Blat…
Návštěvníci slovinských jeskyní by se mohli přít, které jsou krásnější - Postojenská nebo Škocjanská? Každá je jiná, takové jeskyně u nás nemáme, každá má své kouzlo. Na mě osobně ale mnohem víc zapůsobila jeskyně (jama) Škocjanská. Především tím, že k ní neproudily davy, jako v Postojenské. Bylo víc času si vše prohlédnout. Šli jsme od vchodu asi 10 minut údolím směrem dolů…
Hlavním městem Slovinska je Lublaň s 325000 obyvateli. Je to největší a nejdůležitější slovinské město, které leží v Lublaňské kotlině při řece Ljubljanici, lépe řečeno na obou březích té…
Včerejší škaredé počasí je pryč jako mávnutím kouzelného proutku, nad námi se všechno vesele modrá a sluní .. ale lehce nepříjemný pocit s hořkou pachutí z nedělního nepříliš vydařeného…
Bled je  turistickým centrem a symbolem Slovinska. Kdo by neznal jezero obklopené Julskými Alpami a kostelíkem uprostřed? Město leží na severozápadě Slovinska, asi 80 km od Lublaně. Bled je ideálním základnou pro…
Dojeli jsme autobusem do lázeňského městečka Bled. Má asi 6000 obyvatel a leží v nadmořské výšce 500 metrů. Lázně tu fungují od poloviny 19. století, kdy byl postavený první hotel zásluhou švýcarského lékaře Arnol…
Júlské alpy patria k najkrajším a zároveň najteplejším pohorím Európy. Autom z Bratislavy sa dostanete do centrálnej doliny Trenta za 6-7 hodín. Cakajú Vás nádherné štíty akými sú Triglav Mangart, Kanin Prísojní…
Náš výstup na Triglav jsme pojali jako dvoudenní a zvolili jsme dlouhou a velice pěknou trasu, která začínala a končila v kempu Zlatorog u Bohinjského jezera. Nejprve se vystoupá do stěny u vodopádu Savica, odkud …
Soutěska Vintgar se nachází nedaleko města Bled a Bledského jezera (3,5 km). Je jednou z nejnavštěvovanějších přírodních scenérií Slovinska. Byla objevena roku 1891 a zpřístupněna pro veřejnost roku 1893. Návště…
Triglav, nejvyšší vrchol Julských Alp. Svou výškou ničím vyjímečný, výstupem však rozhodně ano…. 15.9.2006 cca v sedm ráno přejíždíme hranice Rakouska, vjíždíme do Slovinska. Hned za hranicemi nás čeká výběr „mý…