Bílovice nad Svitavou

Tipy na výlet Romantika Do přírody

Studánka S. Lolka
Studánka S. Lolka  •  Fotografie (7)  • Foto: claricia

Lesy v okolí Brna skrývají řadu nejrůznějších památníků, pomníků nebo křížků na upomínku významných lesáckých osobností, ale také malířů, spisovatelů i fiktivních postav z jejich děl. Dnes se podíváme za těmi pomníky a památníky, které se nacházejí v blízkém okolí Bílovic nad Svitavou - a váží se mimo jiné také k Leoši Janáčkovi, Rudolfu Těsnohlídkovi a lišce Bystroušce.

Vyrážíme z Bílovic nad Svitavou, kam nás dopraví brněnská MHD nebo vlak z brněnského hlavního nádraží. Vydáme se po zelené turistické značce proti proudu Kuního potoka. Jako první nás čeká hájenka lišky Bystroušky, nacházející se na kraji Bílovic. Od ní pokračujeme kolem studánky Leoše Janáčka a Liduščina památníku dále. Projdeme kolem malého rybníka na potoce, mineme Památník Josefa Konšela, významného českého lesníka, a poté nás čeká závěrečné stoupání k Resselově hájence a památníku.

Od hájenky se vydáme po žluté turistické značce do Těsnohlídkova údolí. Projdeme kolem studánky Stanislava Lolka, jednoho z malířů lesních výjevů, a pomalu klesáme podél potoka, kolem Těsnohlídkova památníku až do údolí řeky Svitavy.

Z rozcestí Těsnohlídkovo údolí v údolí Svitavy máme dvě možnosti, obě vedou po červené turistické značce, každá na jinou stranu. Buď se vydáme zpět do Bílovic, nebo na opačnou stranu do Obřan, kde jezdí tramvaje městské hromadné dopravy. V Bílovicích nebo v Obřanech pak výlet končí.

Celková délka výletu:
z Bílovic do Bílovic 6,5 km
z Bílovic do Brna 7 km

Jdeme za krásami kraje, který je protkán historií a uměním - a takových krajem oblast kolem Bílovic rozhodně je. Právě zde vznikla nejkrásnější díla Rudolfa Těsnohlídka, mimo jiné právě Liška Bystrouška. Právě díky tomuto dílu vznikla následně opera od Leoše Janáčka. Díky tomu vznikla kolem Bílovic řada míst, která na tyto umělce a jejich dílo upomínají. Jedná se jak o památníky, tak o studánky.

Nejen těmto umělcům (a nejen umělcům) jsou ale věnovány vzpomínky v podobě pomníků a památníků. Na trase najdete i řadu dalších - v Bílovicích památník spisovatele S.K. Neumanna, na zelené značce Památník Josefa Konšela, průkopníka biologického, přirozeného pojetí pěstování lesů. Resselovu hájenku a památník, upomínku na lesníka a vynálezce Josefa Ressela.

A nesmíme zapomenout také na Liduščin památník - svědka zajímavého životního osudu. Liduška byla nemanželskou dcerou, kterou její matka odložila v lese, protože si nebyla s dítětem schopná najít zaměstnání. Lidušku tam našel právě Rudolf Těsnohlídek se dvěma svými přáteli. Ujala se jí pak rodina z Bílovic.

Co se jídla týká, ještě nikdy nás nezklamala Obecní hospoda v Bílovicích. Mohu ji vřele doporučit, v létě u ní najdete zahrádku, točí zde jak pivo, tak i limonády, mají hotovky i jídla na objednávku.

Množství pomníků a památníků kolem Bílovic je nepřeberné, tato oblast totiž spadá do Lesnického Slavína. Je krásné mít možnost projít se kolem památníků, případně si přečíst nějaké detaily o tom, komu je ten který objekt určen. A to všechno navíc v krásné přírodě.

Budete potřebovat peníze na dopravu do Bílovic - leží mimo brněnské zóny 100, 101, protože je potřeba k šalinkartě ještě další jízdenka IDS JMK. Pro dopravu vlakem je rovněž vhodná jízdenka IDS JMK, ne standardní vlaková jízdenka, ta vyjde podstatně dráž.

Poslední aktualizace: 15.4.2009
Autor příspěvku: claricia
Památníky kolem Bílovic</strong> mapa
mapa Památníky kolem Bílovic

Příspěvky v okolí Památníky kolem Bílovic

Tento přízemní dům v Bílovicích nad Svitavou na ulici Husové se nachází poblíž středu obce v hlubokém údolí potoka Melatín. I když se neliší ničím od většiny okolních domků, jeho historický…
Nachází se ve střední části Bílovic nad Svitavou na ostrůvku, který zde vytváří řeka Svitava a Mlýnský náhon. Navazuje na zdejší park s několika pomníky a známým památníkem obětem 1.…
Obecně se uvádí, že akvadukt je umělý vodní most, který překonává různé přírodní či jiné překážky terénu. V častých případech se jedná i o mimoúrovňové křížení toků. Obdobně je to i zde v…
Bílovice nad Svitavou protéká řeka Svitava. V severní části obce se řeka u splavu rozdvojuje a část vody proudí odlehčovacím regulačním kanálem. Vytváří se tak velký ostrov, na němž v severní části stojí starý prů…
Památník se nachází na řekou Svitavou obtékaném ostrůvku v obci Bílovice nad Svitavou. Jedná se o nejstarší památník věnovaný obětem první světové války v Evropě. Pomník sám vznikl v roce 1915 na popud spisovatele Rudolfa Těsnohlídka. Vedle něj se na téže ostrůvku nachází i pomník obětem druhé světové války a Dr. Miroslava Tyrše zakladatele sokolstva.
Jedná se o parkově upravenou plochu v údolí řeky Svitavy poblíž jeho soutoku s Mlýnským náhonem a Časnýřem. Zde stojí pomník obětem I. světové války, pokud jde o jeho poslání, nejstarší v Evropě. Byl zbudován místním Sokolem z podnětu Rudolfa Těsnohlídka a odhalen 10. října 1915. Autorem pomníku je výtvarník Bohuslav Tepera. Areál Ostrůvku byl osázen lipami v roce 1918. Kolem ostrůvku po Fügnerově nábřeží…
V letech 2002-14 byla umístěna naproti nákupního střediska na zdi domu na okraji bývalého parkoviště. V tomto místě totiž stával dům U Tarzanů, v němž měl v letech 1914-22 přechodné bydliště redaktor Lidových novin a známý brněnský spisovatel Rudolf Těsnohlídek (1882-1928). Zde napsal Poseidona, Kolonii Kutejsík, Lišku Bystroušku, sbírku básní Den a řadu dalších. První pamětní deska ještě na vlastním domě U Tarzanů…
V rohu nového Těsnohlídkova náměstí stojí moderní dvoupodlažní objekt Obecní knihovny, slavnostně otevřené začátkam září 2016. V prosklené stěně pod dřevěnými sloupy je vchod do knihovny,…
V Bílovicích nad Svitavou se do řeky Svitavy vlévají dva významné místní toky. Z pravé strany je to potok Melatín a zleva pak přitéká potok Časnýř. Potok Časnýř pramení při jižním okraji…
Na rohu křižovatky do Řícmanic a Adamova (Fügnerovo nábřeží a Havlíčkova) stojí malý domek zvaný Trafika. Kousek od něho se nachází na vyvýšeném místě kaple sv. Jana Nepomuckého. Trafika…
Historie Bílovice nad Svitavou je velká obec a rekreační letovisko s 3050 stálými obyvateli, ležící v údolí řeky Svitavy několik kilometrů severně od Brna v oblasti, která bývá nazývána Moravským Švýcarskem. Dř…
Konšelova studánka Studánka se nachází u žluté turistické trasy vedoucí z obce Bílovice nad Svitavou do obce Ořešín. Pokud jdeme proti proudu potoka Melatín, tak se studánka nachází vlevo pod cestou. Pomníček stu…
Stojí v dominantní poloze při ústí Palackého údolí naproti místní Sokolovně. Byl postaven na památku básníka Stanislava Kostky Neumanna (1875-1947), který v Bílovicích prožil na několika místech velkou část svého plodného života. Zde se zrodila jeho sbírka básní "Kniha lesů, vod a strání", v níž básník opěvuje bílovické lesy, žleby, seče, řeku i květenu. Tady napsal i České zpěvy, Nové zpěvy a fejetony S městem za zády. Věnova…
Osm kilometrů od Brna na severovýchod, v malebném údolí Svitavy při trati Brno – Česká Třebová leží obec Bílovice nad Svitavou. Vesnice se rozprostírá na obou březích řeky, v údolích potoků Melatína a Časnýře, na stráních a návrších, ověnčených ze tří stran prořídlými smíšenými lesy.
Na jihovýchodním okraji obce se klene přes řeku Svitavu z technického hlediska velice zajímavě řešený železobetonový silniční most, připomínající svým půdorysným tvarem dvě hyperboly nebo…
Z Bílovic nad Svitavou od Sokolovny Palackého údolím po zelené značce kolem Myslivny lišky Bystroušky, studánky Leoše Janáčka k Helenčině památníku a dále až na rozcestí pod Resslovu…
Nachází se ve střední části obce v těsné blízkosti mostu přes řeku Svitavu u dominantního objektu místní Sokolovny, která je výchozím, průchozím či koncovým místem zdejšího turistického…
Tato okružní vycházková trasa začíná a končí u železniční stanice v Bílovicích nad Svitavou. Od nádraží směřuje Komenského ulicí kolem restaurace U Ševčíků až k Obecnímu úřadu. Zde v objektu…
Nachází se v dolní části obce na Komenského ulici, která směřuje od obecního úřadu k nádražní budově. Vilu v dominantní poloze v řeckém stylu si zde nechal postavit v roce 1909 JUDr. Josef Poláček, tehdejší ředitel Zemské živnostenské rady v Brně, podle návrhu známého brněnského architekta Jana Flory, jako letní sídlo pro svou ženu Melanii. Vila se v době první republiky stala místem letního pobytu a odpočinku řady významných…
Bílovice nas Svitavou se nacházejí 3 km severovýchodně od Brna a patří mezi nejvýznamnější výletní místa v okolí moravské metropole. Oblíbeným místem výletů byly již za první republiky a též i …
Tato prastará památná hrušeň obecná se nachází při západním okraji obce u výpadové silnice směrem na brněnskou čtvrť Obřany. Jelikož Bílovicemi s určitou pravidelností procházím již více jak padesát let, proto jako pamětník sleduji průběžně i život tohoto stromu. V době mých začátků to byla domi…
Nachází se v místě, kde 22. 12. 1919 nalezli tři přátelé František Koudelka, Rudolf Těsnohlídek a Josef Tesař odložené dítě, kterého se ujali bezdětní manželé a dali mu jméno Liduška. Na základě této události uzrála v mysli jednoho z nich, spisovatele a novináře Rudolfa Těsnohlídka myšlenka, stavění vánočních stromů republiky v našich městech. Z darů a sbírek pod nimi byl ještě v době první republiky postave…
V brněnských Soběšicích během minulého roku vyrostla díky občanské iniciativě Soběšická garda nová rozhledna s výhledem na Brno, Moravský kras a kopce…
Brno je krajské město Brněnského kraje a najdeme jej na Jižní Moravě. Brno bylo postaveno na soutoku řek Svratky a Svitavy. Brno se rozkládá v jihomoravské rovině, která u východního okra…
Hrad Špilberk je monumentální pevností nad centrem největšího moravského města Brna, nacházejícího se v Jihomoravském kraji. Původní gotický královský hrad z 13. století si svého původního účelu reprezentačního …
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…
Propast Macocha lákala lidi odnepaměti. První dobrodruzi, kteří sem přicházeli, ale museli podstoupit riziko, aby se na její dno mohli podívat. Macocha je 138 metrů hluboká a když ještě na…
Rozsáhlý hrad Veveří stojí na skalnatém ostrohu nad Brněnskou přehradou. Veveří se nachází na Brněnsku v Jihomoravském kraji. Hrad Veveří je jedním z nejmalebnějších a nejrozsáhlejších hradů u nás. Vlastní hrad,…
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…
Zámek Lednice je národní kulturní památkou a byl také zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek stojí na pravém břehu řeky Dyje, uprostřed romantické KRAJINY. Zámek se nachází na B…