Pardubice

Pardubice se rozkládají na soutoku Labe a Chrudimky, jižním směrem od Hradce Králové, v turistické oblasti Pardubicko. Pardubice jsou městem perníku, koňských dostihů Velká Pardubická a plochodrážních závodů Zlatá přilba.

Města a obce v okresu Pardubice:  Holice, Lázně BohdanečPřeloučVysoké Chvojno

Památník Dr. Emila Holuba

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Fotografie (3)  • Foto: chantal

Přáním a zároveň posláním Emila Holuba bylo prospět vědě a své vlasti. Což se mu podařilo, ale nedostalo se mu od Českého národa takové uznání, jaké by si zasloužil. Jeho poznatků z výprav si více vážili v cizině než u nás, což pro něj bylo velkým zklamáním.

Jeho přínos byl obrovský, jako první nakreslil podrobnou mapu Viktoriiných vodopádů, vytvořil také detailní etnografickou studii o původních kmenech žijící v oblastech Jižní Afriky a mnohé další.

Foto: chantal

Emil Holub se narodil 7. Října 1847 v Holicích. Zde také navštěvoval základní školu, kde měl výborné výsledky. V roce 1857 se odstěhoval s rodiči do Pátku nad Ohří. V roce 1866 odmaturoval a nastoupil na lékařskou fakultu UK v Praze. Zde získal spousty přátel a svého mecenáše a kamaráda Vojtu Náprstka. Po ukončení studií vyráží na svou první výpravu do Afriky. Jeho první cesta se uskutečnila 18.5.1872, jeho začátky byly kruté, ale podařilo se mu získat místo lékaře v Diamantových polích. Za peníze, které dostával, jako lékař uskutečnil celkem 3 výpravy do vnitrozemí. Jeho pobyt na Africkém kontinentě trval 7 let a podařilo se mu shromáždit přes 30 000 sbírkových předmětů. V roce 1883 se oženil s Rosou Hoffovou, se kterou se pak vydává na druhou výpravu do Afrika, ta bohužel již nebyla tak úspěšná, všichni onemocněli malárií a dva Holubovi průvodci zemřeli. V srpnu 1886 byla výprava napadena a jen díky odvaze paní Holubové byli zachráněni a výpravu vzdali. Po návratu Holub píše další knihu a v roce 1891 otevírá velkolepou výstavu ve Vídni. Toužil podniknout ještě jednu výpravu do Afriky, ale ta se již neuskutečnila a v roce 1902 umírá.

Jídlo jsme měli zabalené v baťužku, z tohoto důvodu jsme nevyužili žádné stravovací zařízení.

Památník je velmi hezky udělán, při vstupu shlédnete video, které vás seznámí s jeho životem a bádáním a ve Zbytku expozice jsou vystaveny předměty a zvířata, která Holub dovezl ze svých cest. Z památníku jsme byli velmi nadšení a jistě to není naposled co jsme ho navštívili.

Otevírací doba:

Holice

Příspěvky z okolí Památník Dr. Emila Holuba

Holice - památník, muzeum Dr. Emila Holuba
Památník Dr. Emila Holuba - Africké Muzeum je po rekonstrukci opět otevřeno. Do afrického života se v Muzeu Dr. Emila Holuba můžeme přenést každý den, mimo pondělí. vstupné:  dospělí 40,-Kč, děti, studenti, důch…
Jedeme do východočeských Holic, do rodného města cestovatele Dr. Emila Holuba. Do Holic se jezdí většinou na motocross, nebo do Památníku - Muzea Dr. Emila Holuba, do kterého směřujeme i my. Památník se nachází ne…
Prozatím každý přelom roku (prosinec, nebo následující leden) se v mobilu objeví zpráva, kam se jede o prázdninách na „školní“ výlet. Ten letošní s lokalitou Holice. Od nás je to skoro coby…
Kulturní a informační středisko v Holicích, kde návštěvník obdrží veškeré informace o městě a okolí se nachází v Kulturním domě města Holic, v blízkosti známého Památníku Dr. Emila Holuba. Turistickou známku č. 45…
Turistický rozcestník, který se nachází u železničního nádraží v Holicích, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po modré značce ve směru Suté Břehy - Horní Jelení a po značce žluté ve směru Třebechovice pod Orebem - Holice.
Holice leží ve Východních Čechách, východně od Pardubic. Město je známé jako rodiště doktora Emila Holuba ( 1847 ? 1902 ), lékaře a cestovatele, jemuž učarovala Afrika. Část jeho sbírek z Afriky je umístěno v Africkém muzeu ve městě. Severním a východním směrem se rozkládá rozsáhlý komplex Hradeckého lesa. Severozápadním směrem od města je vybudováno několik rybníků. U…
Rok 2018 byl plný akcí a připomínek stoletého vzniku již neexistujícího Československa. Je tedy faktem, že rozpad státu v roce 1993 asi více litovala právě západní část rozdělené země. Češi a Moravané si přeci jen víc užívali v roce 1918 znovunabyté samostatnosti. Ačkoliv tedy meziválečná První republika měl určitě spoustu nedostatků, kdyby se žilo v příznivější mezinárodní situaci, snad by si své ukotvení našla, ale dějiny…
V tomto nestandardním pořadu představí cestovatel množství snímků přírody, lidských tváří, zvířat a situací ze všech šesti kontinentů planety. Exotický výlet objasní specifika některých…
Nepřéhlednutelnou dominantou holického hřbitova je zdejší pomník padlých spolu s hrobem padlých v období květnového povstání 1945. Holice byly poměrně důležitým shromaždištěm vlaků s…
Působivý pomník obětem odboje z let 1939–45 objevíme v Holicích na návrší před vstupem do zdejšího hřbitova. Původní umístění pomníku sice bylo v parku naproti tamní Sokolovně. Prostor ale prošel nedávnou revitalizací a to si vynutilo i přesun pomníku na současné místo. Na faktu, že Holice jsou spíše městem malým než středním, je důležitá skutečnost, že si zde připomínají poměrně značný počet padlých. Vše vlastně vyvrcholilo…
Hřbitov vyznavačů hebrejského ritu v Holicích je poměrně zánovní, takže seskupení přes sebe navršených náhrobků se tady nedočkáme. Zdejší židovská obec zakoupila pozemek v roce 1912 poblíž katolického (dnes městského) hřbitova. Jako vhodné místo k pohřbívání se jevila západní část pozemku, na východní straně byla původně vybudována brána s márnicí. Do dnešních dob se dochovalo cca 25 náhrobků z let 1915–51. Kromě místních…
Turistický rozcestník, který se nachází při vstupu do areálu campu u rybníku Hluboký, ukazuje turistům cestu po zelené značce po Okruhu Hluboký. Trasa tohoto okruhu je cca 3,5 km a je obousměrná. Samostatným směrn…
Rybník Blažek se nachází v chatové oblasti nedaleko rybníku a autokempu Hluboký. Rybník Blažek, tak i rybník Špičník, jako oficiální plocha ke koupání neslouží, ale vzhledem k tomu, že voda z rybníku vtéká do rybn…
Turistický rozcestník, který se nachází v lese, v lokalitě Viselce, severně od rybníku Hluboký ukazuje turistům cestu do dovou směrů. Po zelené značce po obousměrném Okruhu Hluboký a po značce žluté ve směru Třebe…
Poběžovice jsou malou obcí s 210 obyvateli a najdeme ji u jižního okraje Hradeckého lesa, severním směrem od města Holice a západním směrem od města Borohrádek. Obec je známá díky motokro…
Jedná se o průtočný rybník na sever od Horních Ředic, který se stejně jako rybníky Smilek a Mordýř nachází na bezejmenném toku, jenž teče od Vysokého Chvojna a pod rybníkem se vlévá do Ředického potoka čili Ředičk…
Rybník Špičník se nachází cca 1 km severně od rybníku a autokempu Hluboký. Rybník Špičník, tak i rybník Blažek, jako oficiální plocha ke koupání neslouží, ale vzhledem k tomu, že voda z rybníku vtéká do rybníku Hl…
Kostel Zvěstování Panny Marie najdeme uprostřed obce, nedaleko hlavní silnice ve směru Hradec Králové - Svitavy, ze které je dobře viditelný. Již v r. 1350 je připomínán v obci kostel dřevěný. Současný kostel byl …
Východně od Vysokého Chvojna na Pardubicku, v sousedství známého dendrologického parku (arboreta), se na ploše 4,33 ha rozprostírá přírodní rezervace U Parku. Svah v nadmořské výšce od 280 do 310 metrů místní znaj…
Největší dominantou a zároveň nejvýznamnější památkou Velin je roubený Kostel sv. Mikuláše, vrcholné dílo lidové architektury, který je zapsán mezi Kulturní památky ČR. Předchůdce dnešního kostela je připomínán …
Dřevěnou zvonici ve Velinách najdeme v blízkosti dřevěného kostela sv. Mikuláše. Zvonice byla postavena v r. 1750, má osmiúhelníkový půdorys a je postavena na kamenné podezdívce. Zvonice je mimo oplocení kostela sv. Mikuláše. Kolem zvonice vede zelená turistická značka ve směru Hradecké lesy - Horní Jelení a cyklotrasa KČT č. 4265.
Naše cesta směřuje cca 5 km severně od Holic v Čechách, do obce Vysoké Chvojno na jejímž okraji se nachází park - arboretum. Arboretum - park ve Vysokém Chvojně založil markrabě Alexandr Pallaviczini c.k. komoří, …
Cílem naší cesty je obec Veliny, která se nachází cca 5 km východně od Holic. To co nás do Velin, které jsou prvně písemně doloženy roku 1366, přivádí je barokní dřevěný Kostel sv. Mikuláše, vrcholné dílo lidové a…
Farní kostel ve Vysokém Chvojně je zmiňován již ve 14. století. Do jeho osudu však zasáhly husitské války, kdy byl pobořen. Současný kostel sv. Gotharda pochází z roku 1729, oprava byla r…
Arboretum - park ve Vysokém Chvojně, který založil markrabě Alexandr Pallaviczini po r. 1884. Na pozemcích měl být vybudován zámek a s ním zámecký park. Ke stavbě zámku nakonec nedošlo a uskutečněno bylo pouze zal…
Vysoké Chvojno je malou obcí s 360 obyvateli a najdeme ji u jižního okraje Hradeckého lesa, severním směrem od města Holice a jihovýchodním směrem od města Hradec Králové. V okolí obce se…
Veliny jsou malou protáhlou obcí s 400 obyvateli a najdeme ji u okraje Hradeckého lesa, východním směrem od města Holice a jihozápadním směrem od města Borohrádek. Veliny se rozkládají podél silnice procházající o…
Na venkově není neobvyklé vidět v ohradách koně, kravky a jiná domácí zvířata. V oborách zase není zvláštností sledovat daňky, jeleny, srnky, muflony a divoká prasata. Při tichém chování a troše štěstí můžeme ně…
Naše cesta směřuje k dominantě východního Polabí, ke Kunětické hoře, která se nachází cca 7 km od centra Pardubic a cca 15 km od centra Hradce Králové. Historie hradu, který založil vůdce Orebitů Diviš Bořek z Miletínka na osamělé znělcové kupě, sahá do doby husitské, do let 1421-23. Za doby Pernštejnů byl hrad v období od konce 15. století až do poloviny 16. století významně…