obec Kalek - Načetínské údolí - německé vyhlídky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody Na hory Na kole

Zvu Vás do Načetínského údolí s obcí Kalek.Obec je roztažená do ulice a těsně sousedí s SRN,což ovlivnilo dění obce v jeho historii.Byla založena v 13.stol uhlíři a dřevaři,ale písemně je známá od 15.stol.kdy se tu začalo stěžbou rud -hlavně železa.Štoly/náznaky,sejpy/lze najít v kopci na kterém stojí kostel Sv.Václava /z roku 1702/ a na protějším svahu.Hora Kladivák je též dotčena názvem a i název tomu odpovídá.Byly tu vysoké pece,hamry,válcovny,hamry,soustružny,vápenka.Největší vrchol obec zažila kolem roku 1700/ Načetínské železárny/.Roku 1770 a během 30 války obec pocítila největší bídu a utrpení.Roku 1874 byl provoz železáren zcela zastaven.Dále se zde jen vyrábělo dřevěnné zboží /i nedávno v okolí - též v Německu/.Zvláště sudy,šindele,dřevitá vata,hračky,vánoční ozdoby.Nacionalistické hnutí tu bylo velmi silné -před válkou oldneři a po válce záškodnictví.V roce 1944 tu byl zřízen pracovní tábor pro české muže jež měly za ženu židovky/cca 60 mužů/.V roce 1968 byl necitlivou přestavbou znehodnocen zdejší zámeček.Místní pila byla zrušena.

Dnes tu žije cca 200 obyvatel.Pořádají se zde soutěže o nejlepší bábovku a nejlepší utopence.Velmi pěkně je opraven kostel Sv.Václava a zajímavý je i hřbitov /viz foto náhrobky/.Pod kostelem je pomníček obětem války /zde keška/.

Doporučuji se vydat i přes přechod na německou stranu - mostek s pěkným starým patníkem.

My se vydáme k zmíněnému mostku u shořelé zdevastované pily/má zde vyrůst sportovní areál/,ale jdeme dál po naší straně po manipulační ploše - panelka.Jdeme podél Načetínského potoka.Vlevo máme Německo s domky a silnicí.Postupně se dostáváme do lesa a vlastního Načetínského údolí.Sem tam vidíme zbytky starých staveb a skalní srázy.Jdeme ve stínu a i ve velmi teplých měsících je tu příjemně.Pěších turistů je tu velmi málo,potkáme hodně cyklistů a hlavně spíše němců.

Dojdeme až na rozcestí - tady můžeme pokračovat do Rudolic nebo Brandova.Oboje je velmi pěkná tůra ,ale spíše pro cyklisty / delší trasy - možnost návratu pro pěší je obtížná/.Doporučuji ještě dojít cca 1 km do Gabrielky /údolí ,kde dříve byla huť/ s rybníkem.zde můžete najít zdejší suvenýr Strufelit modravého zabarvení /struska železa z železáren sklovitého vzhledu/.

Já osobně mám velmi rád trasu,kdy přejdu po mostku/sice oficiálně neprůchodném,ale dá se v pohodě přejít/ na německou stranu.Zde po protější straně se dostanete lesní stezkou na vrchol skal na potokem a silnicí - velmi pěkné vysoké vyhlídky a dá se tak dojít až do německého Brandova.Odtud jezdí německý autobus před Rübenau a tak se dostanete krásně přes přechod do Kalku.

Na německé straně doporučuji nad Kalkem navštívit zdejší výrobnu vánočních ozdob /výrobna je u zdejšího německého domova důchodců/.Jde o pravé vánoční ozdoby velmi vysoké úrovně./Prodej za eura i Kč.Nevýhodou je,že obchod nemusí být zrovna otevřený/výrobu zajišťuje rodina a ta je velmi zaneprázdněna výrobou/.

Staré hornické městečko žijící country životem , krásné romnatické hraniční údolí s potokem, na německé straně skalní vyhlídky, kostel s pěkným hřbitovem a pomníkem .

V Kalku je několik restaurací , je zde kemp a hotel Zámeček, penziony . Já nosím vše sebou - protože mnohdy tyto restaurace pořádají soukromé akce a svatby . Na druhou stranu se tu najde i ohniště pro opečení něčeho dobrého. V blízkosti několik Míst kde rostou ve velkém brusinky.

Kalek je pěkná osada kde lidé umí žít a bavit se. Pozor ale abyste tu neříkali Kálek , aby jste nedostali přes tlamku - jsou tu na to hákliví ....

Nemohu nic vytknout - snad ty spoje , je to tu opravdu okraj světa ...a všude daleko. Dopručuji spíše pak dojít do Rudolic - více spojů / jezdí tu i cyklobus/.

7.2011. – prodejna Vánoce a hračky dřevo byla otevřena v Chomutově v ulici Revoluční /je to v památkovém centru/ .

- Zámeček v Kalku byl opraven a je zněj hotel a kemp , zrovna se tu pořádal mezinárodní tábor. V Kalku jsou pěkné country tancovačky a menší fesťáky.

Osobně doporučuji zajet autem do Kalku a nechat zde auto.Autobusem je sem velmi špatné spojení – o víkendu jen dva spoje.Cyklobus jezdí v létě /cena za autobus 30 –35Kč./.

Poslední aktualizace: 18.8.2011
obec Kalek - Načetínské údolí - německé vyhlídky na mapě
Autor: skincarlos

Příspěvky z okolí obec Kalek - Načetínské údolí - německé vyhlídky

Načetínské údolí
Načetínské údolí se rozkládá západně od Brandova směrem na býval…
Výlet do jednoho krásného, skalnatého a divokého údolí v Krušných horách.…
Kalek leží přímo u hraničního potoka, na německou stranu je možné se dostat přes dva hraniční přechody. Dominan…
U hraničního přechodu v Kalku, na okraji obce Rübenau, se dochoval starý poštovní kámen. Vedla tudy poštovní cesta z Chemnitz přes…
Údolí Načetínského a Telčského potoka byl další z našich cílů při putování…
U rekreačního domku č.p. 45 v Kalku je v kamenné zídce před domem zabudované torzo smírčího kříže. Nový majitel domu torzo kříže nalezl na okraji parkoviště u hraničního…
Pátá etapa hřebenové trasy po německé straně Krušných hor.   Vzhledem k…
Obec Kalek leží na hřebeni Krušných hor, na hranici s Německem. Je…
Studenti gymnázia v Chomutově a Marienbergu vytvořili p…
Rübenau se skládá z několika sousedících osad a usedlostí, je to největší…
Výlet do Krušných hor do krásného a divokého údolí Načetínského potoka. Tentokrát po jeho levém břehu z Rübenau do Grünthalu. Od zastávky autobusu jdu na hraniční přechod Kalek…
Horská obec na hřebeni Krušných hor v blízkosti státní hranice,…
Nedělní ráno počíná větráním spacáků a přípravou snídaně. Poté ba…
Zaniklá obec, která stávala na rozhraní údolí Telčského a Načetínského…
Rybník  Lehmheider je jeden z nekrásnějších  a také jeden z nejvýše…
Památník čtyř zavražděných lesníků z panství Červený Hrádek stojí u cesty z Načetína do Rübenau v blízkosti státní hranice na…
Náhorní Volárenská plošina Krušných hor je bohatá na rašeliniště…
Jedno z nejkrásnějších, nejzachovalejších a nejdivočejších údolí v Krušný…
Poblíž naší státní hranice, u silničky vedoucí z Načetína do Rübenau, byl…
Přímo na hraniční čáře v Načetíně bylo upraveno torzo staré celnice na…