Nýdek okr. Frýdek-Místek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Celodenní výlet Putování (více dnů) Do přírody Na hory Na kole

Nýdek- Krásná vesnička v Beskydech, jezdívám tam celý život, po celý rok -at je jaro, léto, podzim či zima v Nýdku je vždy krásně a prima, příroda- hory -čerstvý vzduch .

Pro děti kouzelný pohled na zvířátka které obklopují místní chaloupky,v létě možnost ochutnat boruvky-ostružiny které lemují každou -teméř každou cestičku v horách,pro sběratele hřibu ráj ....

Pohled na přírodu,hory,dřevenky a život místních.

Do Nýdku se dostaneme běžně autobusem, v tom lepším případě autem.

Z náměstí se mužeme dostat ještě mini busem na Goru, z té jít na Čantoryji- která nabízí pohled na Českou i Polskou stranu s rozhlednou a možností pokračovat dál do Wisly ( Hotel Stok ) a nebo zvolit druhou cestu mini busem jed na Střelmu pod Soszowem, a dojít na Schronisko Soszow nebo Lepiarzowku která spadá už pod Wislu Soszow - Slask Cieszynski Wisla. Lze jí pěšky popř. na kole .Pro turisty- cyklisty- a milovníky přírody příjemně strávený výlet Na Horách.Jdeme po vyznačených stezkách a cestám jim určeným.

Obec Nýdek se nachází na severovýchodě České republiky, v regionu Severní Morava a Slezsko. Sousedními obcemi na české straně jsou Vendryně, Bystřice, Hrádek a Návsí, na polské straně je to Wisla a Ustroň. Rozlohou 2820 ha se řadí mezi největší obce okresu Frýdek-Místek. Počet obyvatel je 1 915. Nejvyšším bodem je hora Čantoryje – 995 m n. m. Voda je z obce odváděna tokem Hluchová. Na území obce se nachází zvláště chráněné území – národní přírodní rezervace Čantoryje o výměře 40 ha.

Co se týče sportovního vyžití, je v Nýdku během teplých měsíců možnost využít tenisový kurt, hřiště na fotbal, malou kopanou, nohejbal, volejbal či nekrytý vyhřívaný bazén. V zimních měsících jsou pak k dispozici běžecké trasy a malý vlek v centru obce. Rovněž se zde nachází skokanské můstky, kde v minulosti trénoval náš olympijský vítěz ve skocích na lyžích Jiří Raška. To vše je zasazeno do nádherné přírody, protkané pěšími a cyklistickými trasami.

V obci funguje řada spolků a organizací: svaz včelařů, TJ Sokol Nýdek, svaz skautů a skautek JUNÁK, Český červený kříž, PZKO (Polski związek kulturalno-oświatowy), Myslivecké sdružení BESKYD, Myslivecké sdružení Čantoryje, Český zahrádkářský svaz, Sdružení dobrovolných hasičů (SDH Nýdek).

Mezi pravidelné známé akce se řadí např. tradiční krmáš, probíhající každoročně v říjnu, dále pak „BIERFEST“, který se koná na náměstí každou třetí Sobotu v červenci. Návštěvníci zde mohou ochutnat zhruba deset druhů piva a řadu místních specialit za doprovodu známých skupin a interpretů. V areálu skokanských můstků probíhá každoročně závod veteránů ve skocích na lyžích a můstky jsou rovněž dějištěm mistrovství republiky ve skocích na lyžích žáků a take závodů sdruženářů a běžců. Každoročně se pro velký zájem opakují mezinárodní soutěže ve sportovním tanci, které organizuje Občanské sdružení Tanečního klubu ELÁN JUNIOR Třinec.

Ze známých osobností můžeme jmenovat básnířky Evu Milerskou (1915-1985) a Anielu Kupcovou (1920) a publicistu a historika Jana Rusnoka.

Na území obce se nachází zvláště chráněné území - národní přírodní rezervace Čantoryje o výměře 40 ha.

Jdeme po vyznačených stezkách, máme několik možností kudy a kam jít- celodenní výlet by probíhal následovně : Náměstí Nýdek vydáme se směr Gora pěšky-autem-mini busem popř.kolem dle možností a sil směr Čantoryje,a těd bud sejdeme po svých do Wisly a zase tou samou trasou nazpět,nebo si prodloužíme výlet a vydáme se Swiatowid Bacovka na Beskidku 718 m n.p.m a pokračujeme v cestě dál na Schronisko Soszow 792 m n.p.m a pokud se citíme stále v kondici mužem pokračovat na Lepiarzowku 886 m n.p.m na všech místech možnost zakoupení pohledu s razítky,občerstvení především Polského výrobce, což znamená polské pivo,limo,sušenky apod.

Možnost ubytovaní nabízí v Nýdku místních hotelech dále na Soszowe ... Reatauraci Nýdečenka mohu vřele doporučit, nachází se přímo v Nýdku i se zahrádkou venku,příjemná obsluha, široký výběr menu, dobré ceny ! Pokud se rozhodnete stravovat na Sosczowe doporučuji , zajít do směnárny jelikož za zloté ,vás vše vyjde lacněji,ale berou i naši měnu.

Čantoryje Velká Čantoryje - polsky Wielka Czantoria (995 m n. m.) je bájná hora, nejvyšší vrchol Slezských Beskyd, nachází se v hraničním hřebenu 10 km východně od Třince, mimo hranice CHKO Beskydy.

Turistická chata Čantoryje byla postavena v roce 1904 polským turistickým svazem. Krásné výhledy do údolí Wisły v Polsku.

Pod vrcholem na místě zvaném "Zakamien" v Nýdku se v hlubokých lesích scházeli v době temna evangelíci. V období předválečné československé republiky se zde konaly schůzky esperantistů a pracovníků KSČ se členy ilegální polské komunistické strany. Za druhé světové války působili v okolí polští partyzáni. V srpnu se na vrcholu koná mezinárodní mírový sraz mládeže.

Na západním úbočí hory se nachází Národní přírodní rezervace Čantoria, která mj. chrání poslední tisy v Beskydech.

28.8.2004 proběhly oslavy 100 let turistiky, 100 let chaty a vybudování nové rozhledny na VELKÉ ČANTORYJI (1904 - 2004).

• nadmořská výška - 995 m
  • nejvyšší bod - 1016 m
  • výška rozhledny - 29 m
  • výška 5. podlaží - 21.420 m
  • počet schodů - 118

Je to Krásné místo z ktéreho je výhled jak na Českou tak i Polskou stranu. Dále nás nadchla Lepiarzowka

Zagroda LEPIARZÓWKA znajduje sić na samej granicy z Czechami przy czerwonym szlaku turystycznym Czantoria Wilelka - Stożek, na zboczu szczytu Soszowa Wielkiego (886 m n.p.m.).
Zagroda to świetne miejsce do organizowania zimą szkółek narciarskich i raj dla wytrawnych naciarzy.

Nýdek a okolí ( Čantoryje,Soszow,Schronisko,Swiatowid )

Celkově prostě kouzelné místo pohled,výhled,krajina.příroda staré dřevěnky a člověk má pocit jak by se ocitl v jiném století,jako by se tam zastavil čas, a zustalo vše krásně zachováno, tak jak se kdysi žilo a bylo,což ve srovnání s městem či jinými vesnicemi se nedá srovnat, a zasah člověka je zřejmý na první pohled.Nadchla mně i místní řeč tak zvaně po našimu která přidavá oblasti +

Platí se lanovka mám dojem že cena 100kč na Soszove Lepiarzowce, dále na Čantoryji rozhledna

provozní doba
úterý - neděle
zimní sezóna - (2. 11. - 31. 3. 2010) 10oo – 133o 14oo – 15oo
sobota - neděle
Ve dnech státních svátků jak v Polsku tak v České republice otevřeno.

Za pěkného počasí otevřeno i během týdne úterý - pátek.

V mimosezónních měsících prosíme o kontakt před návštěvou za účelem ověření provozní doby na telefonním čísle 558 335 313 nebo cantoryje@seznam.cz.

vstupné
obyčejné vstupné 30,- Kč
slevněné - důchodci, studenti, zps 20,- Kč
slevněné - děti do 12-ti let 10,- Kč

Tyto slevy jsou poskytovány na základě přislušného dokladu.

rodinné vstupné
Nýdek okr. Frýdek-Místek na mapě

Příspěvky z okolí Nýdek okr. Frýdek-Místek

Turistická známka č. 2357 - Nýdek
Nýdek je typická horská obec v údolí Slezských Beskyd. Nejstarší písemná zmínka o obci pochází z roku 1456, ale…
Horskou obec Nýdek najdeme východně od města Třinec. Nýdek se rozkládá v…
Z Nýdku (sem dojedete autobusem z Bystřice nad Olší) vede na vrchol Velké…
Střelma je rozcestí a orientační místo na zelené turistické značce a…
Nýdek - Gora je orientační místo a rozcestí na červené turistické trase a…
Hluchová je průzračná horská říčka s kamenitým dnem. Hluchová protéká obc…
Vrchol Mionší ( 744 m.n.m.) je součástí pohoří nazývané Jablunkovská bráz…
Chráněná přírodní rezervace rozprostírající se v blízkosti vrcholu Velké Čantoryje, jihovýchodně od města Třince. Vyskytuje se zde…
Malebný vrchol Filipka se vypíná nad obcí Hrádek nedaleko Třince. Měří 761 m n. m.  a jde o poměrně pohodlnou vycházku, kterou za…
Tak tahle kapitola se měla původně psát už v listopadu 2007. Jeno…