Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy
Hrubý Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hrubý Jeseník

Na Radmilovský křížek

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody Na kole

Od cesty nad Bohutínem
Od cesty nad Bohutínem  •  Fotografie (43)  • Foto: Bobkart

Nejlépe pěšky, můžeme i s kolem, ale asi ho budeme tlačit, nicméně na přiblížení pod kopec se velice hodí. Je to tak akorát na krátký výlet po nedělním obědě (to pro ty místní), pro vzdálenější spíš součást delšího výletu. Lokalita sice leží mimo značené cesty, nicméně je celkem dobře dostupná např. z cesty mezi Bludovem a Bohutínem zhruba ve vrcholu stoupání odbočíme do svahu severním směrem, z opačné strany je nejsnáze dostupný (logicky ze samotného Radomilova, sice neznačenou cestou, ale snadno nalezenou od horního konce Doprava za rozcestníkem. Návštěvníci někde ve směru od Hrabenova nebo od kostelíčku můžou opustit modrou TZ značku za rozcestím Zlatník po celkem jasně patrné pěšině.

Foto: Bobkart

Radmilovský křížek (tedy pořádný kříž) není vlastně žádnou důležitou historickou památkou přesto minimálně v okolí jde o místo všeobecně známé a poměrně oblíbené.

Pokud budeme mít štěstí a dorazíme sem jako já na počátku léta, může si občerstvení natrhat přímo na místě, cesta od Bludova do Bohutína je lemována třešňovou alejí a dost třešní roste i na straně k Radomilovu, tudíž problém hladu nebo žízně se nedostavil. Nakonec je to celkem krátká vycházka, tak ani moc nevyhládne.

Samotný kříž najdeme na jižním předvrcholu kopce který můžeme najít v mapách pod názvem Zlatý, případně Zlatník (jako nedaleké rozcestí, které je ovšem víc na Vlčím Dolem). Právě chceme li sem dojít od tohoto rozcestníku musíme obejít ještě jeden kopec, který v mapě většinou nenese jméno (kóta 503 m). Ten by se ovšem mohl jmenovat Dědek, protože opodál je návrší Baba (nad kostelíčkem Božího těla).

Zbová
Zbová  •  Foto: Bobkart

Ale zpět ke křížku. Ten tu stojí od roku 1930, zhotovil ho tesař Falhamer a za velké účasti obyvatel jej vysvětil farář z Bludova Dřímal. Hlavním důvodem měl být prý důvod, že kopec přitahoval bouře, mohl by to tedy být kříž hromový a údajně se tu stalo nějaké neštěstí.

Foto: Bobkart

To je sice možné, ale podezřívám stavitele, že chtěli neznalé upozornit na krásné okolí, zejména pak výhled který v podstatě zcela bezlesý kopec nabízí. Od kříže je totiž velmi příjemný výhled v podstatě půlkruhový na údolí Moravy, přesněji to, čemu říkáme Mohelnická brázda s okolními kopci tedy na východní straně kopce Hanušovické vrchoviny, přesněji těm, které patří Hraběšické hornatině nebo Úsovské pahorkatině. Asi dobře odhadneme výrazný vrchol Kamence, nebo výrazné Bradlo. V údolí nejblíže najdeme obec Chromeč, za ním větší Postřelmov a obilní sila jasně označují Zábřeh. Severní strany jsou od křížku spíše zakryté, ovšem hlavní vrchol není zas tak daleko a tam se můžeme rozhlédnout po zbytku světa. V tomto případě na výhledy zhruba od Bukové hory někam k Sušině, tedy od Orlických hor (Bukovohorská hornatina) přes Jeřábskou hornatinu (Bouda) k pohoří Králického Sněžníku. Podle ohniště a poradního kruhu se dá usoudit, že vrchol Zlatníku je užíván k nějakým obřadů, nebo důležitým poradám nejspíše temného bratrstva, případně skautům. Po krátkém sestupu směrem k severozápadu (za luxusním krmelcem), totiž dorazíme k pečlivě vyvedenému kruhu s vysypaným štěrkopískem a vyrovnaným po okrajích kamením. Odtud máme pěknou vyhlídku zhruba k Bukové hoře (s dobře viditelnými sjezdovkami).

Výstup na Zlatník skutečně nepatří k žádným vrcholným výkonům, ovšem ne vždy musíme za krásami šplhat někam do nebetyčných výšek a dálav, leckdy stačí vyjet kousek za město a ani to nic nestojí. Dnešní kříž samozřejmě není tím původním, jak se dočteme na malém štítku ten poslední byl obnoven r. 2006. Že je místo oblíbené svědčí i přítomnost nových bytelných laviček a stolu, jakož i výsadba několika nových stromů (převážně dubů).

Poslední aktualizace: 16.6.2014
Autor: Bobkart

Ruda nad Moravou

Příspěvky z okolí Na Radmilovský křížek

Radomilov
Radomilov je malá vesnice u Šumperka spadající pod Rudu nad Moravou. Je zde kaple, škola, několik domů a z okolních kopců krásné výhledy Na Králický Sněžník nebo hrubý Jeseník. U kaple…
Vydává-li se turista do některých lokalit opakovaně, musí si k tomu občas vytyčit nějaký originální cíl či úkol. A tak jsme se i my vydali do okolí Šumperka s tím, že si projdeme „poutní trasu dřevěných křížů“, kt…
První česká měšťanská škola Měšťanská škola v Bludově vznikla roku 1908 a pyšní se jedním prvenstvím. Je totiž největší a první českou měšťanskou školou na celém šumperském …
Jedno z posledních přírodních koupališť v této části Severní Moravy. Jak si můžeme přečíst na pamětní tabuli, bylo vybudováno zásluhou ochotných bludovských občanů v l. 1958-63. Péčí Obec…
Sice nevysoký, nicméně významný vrchol světové pověsti. Patří k nejjižnějším vrcholům Branenské vrchoviny, tj. střední části Hanušovické vrchoviny, jižního podhůří Hrubého Jeseníku. Tím vůbec nejjižnějším vrcholem…
Z hlediska výškového členění nejde o nijak významnou kótu. Z pohledu místopisného jde ovšem přeci jen o významnější lokalitu. Všeobecně se v mapách udává výraz Na Vrše, ovšem pro místní, tedy bludovany jde o Učite…
Bohutín je podhorská obec s 860 obyvateli a najdeme ji na levém břehu řeky Moravy a západním směrem od města Šumperk. Severním směrem se nad obcí zvedají zalesněné stráně Burdova vrchu ( 489…
Zase do Bludova. Vzhledem k přítomnosti rodičovstva a blízkosti bydliště sem zajíždíme poměrně často, všemi způsoby, tj. pěšky, kolmo, autem, busem, v zimě na běžkách. Přítomnost styku dvou prvotřídek 11 a 44 nazn…
Vedle poutního lesního kostela Božího Těla na hranici katastru obcí Bludov a Hrabenov se nachází několik zajímavých drobných památek. Nejstarší a zřejmě i nejzajímavější z nich jsou rustikální pískovcová sloupcová boží muka, po…
Jedna z mnoha zajímavých památek šumperského okresu se může pochlubit jistou raritou. Jedná se totiž o lesní poutní kostel, který by normálně patřil obci Hrabenov. To by ho ovšem předkové této obce u Šumperka nesm…
Poutní kostelík, nebo "Kostelíček" Božího Těla stojí v „rozkošném zátiší“ horského sedla mezi Hájem a Prostředními horami. Tak praví průvodce Bludovem, nazvaný též jako Informační spisek pro návštěvníky Severní Mo…
Pokud jsme místní, tak vlastně nikam nejedeme, protože máme les pěkně kousek za městem, přespolní se do Šumperka dostane poměrně snadno, okresní město neleží příliš daleko od tras dosažitelných běžnými dopravními …
Lom v lese nad severovýchodním okrajem Bludova. Dostupný po lesní cestě od horního konce směrem k Zámečku, asi po 200m odbočka do kopce východním směrem (je od cesty vidět). Va svahu nad úpatím výběžku Chocholík…
Okolí centra bývalého největšího okresu republiky, tedy města Šumperk, se může pochlubit neuvěřitelným množstvím zajímavých geologických lokalit v podobě různých opuštěných i dodnes funkčních lomů. Většina se jich…
Ačkoliv je Bartoňov jen malou vesničkou v úpatí Hanušovické vrchoviny (v údolíčku mezi Burdovým vrchem a Blýskačem), vždy se snažil být součástí velkého světa. V dávných dobách před privatizací bylo na louce u železniční zastávky vodácké tábořiště, kam se za dobrého stavu řeky Moravy uchylovali vodáci a sem tam tu bylo dosti rušno (tak 3-4x do roka). Po restituci si nový…
Zrušení nevolnictví, konec napoleonských válek a hospodářský rozkvět, který nastal v první čtvrtině 19. století vedl k tomu, že i vesnice se začala proměňovat. Bohatnoucí obyvatelstvo se snažilo vyjádřit své…
Technickou zajímavost, která jistě potěší každého příznivce těchto vodních staveb, najdeme na rozhraní obcí Ruda nad Moravou a Bartoňov (ten už je dnes součástí Rudy), které tvoří tok řeky Moravy. Řeku překlenu…
Bludov je vesnice či spíše městečko na jih od Šumperka - za Bluďákem jak říkáme kopci, který mezi nimi leží, je snadno dostupný díky křížení dvo sinic 1. třídy, 11 od Prahy a Hradce Králové a 44 od Olomouce a Zábřehu. Jezdí sem dostatek spojů, autobusová i vlaková zastávka je nedaleko lázní a nakonec díky rovině v okolí sem můžeme zajet v rámci vyjížďky na kole. Kdo by neuměl lázně najít, výrazným orientač…
Městečko se zbytky hradu a zámečku, barokním zámkem a lázněmi, Bludov je 4,5 km jz. od Šumperka. První zprávy o vsi Bludovu pocházejí z r.1201. Blud z Bludova(předek rodu pánů ze Žerotína)…
Čekali jsme na ni dlouho, ale konečně se vše chýlí ke zdárnému konci. To, že Město Šumperk, téměř 30.000 okresní město (okresy stále existují, neexistují okresní úřady) nemá svou vlastní kloudnou cyklostezku už pí…
Zajímavost z kategorie kuriozit lze o těchto Velikonocích shlédnout na zahradě kulturního domu v Bludově. Po pěti letech bludovští zopakovali svůj zápis do české knihy rekordů a kuriozit v počtu nasbíraných Kraslic na jednom místě. Zatímco v roce 2007 sbírku kraslic zavěsili na jeden ze stromů, na zahradě u kulturního domu, tentokrát si na Skořápkovník připravili speciální…
Poslední veřejné Koupaliště v údolí Moravy vlastně již na úpatí hor najdeme v Rudě nad Moravou. Výš proti proudu jsou už jen soukromé bazény. Areál je situovaný na břehu Moravy ve sportovní zóně Rudy – nedaleko fotbalového stadionu. Hlavní bazén o rozměru cca 39x15m i kruhové brouzdaliště je napájen vodou z místního vodovodu, nabízí tedy vcelku dobrou čistou vodu. Areál Koupaliště je zároveň i …
Městečko Bludov najdeme na Severní Moravě, jihozápadně od města Šumperk. Městem prochází silniční tah z Hrubého Jeseníku do Olomouce. Město se rozkládá mezi toky řek Moravy a Desné. Bludov…
Háj
Západně od Šumperka se týčí kopec Háj s rozhlednou, ze které se naskýtá překrásný výhled na celé Jeseníky a Orlické hory. Otevřena byla v roce 1997 a nahradila starou rozhlednu, která v roce 1953 vyhořela. U roz…
Když v temné minulosti 20. století Ladislav Vostárek ústy Oldy Říhy pochyboval o tom, budou-li si mít děti na začátku dalšího tisíciletí hrát, zřejmě netušil, že zas tak strašná budoucnost národ nečeká. Ačkoliv se…
Předlistopadová doba se v mnohém řídila heslem po staru se žít nedá až nakonec svou strnulostí na toto heslo vlastně doplatila. Bohužel v rámci uplatňování tohoto hesla nenápadně, leč systematicky ničila to pods…
Tentokrát to bude docela krátký a ne příliš náročný výlet. A ačkoliv je lokalita dosažitelná i automobilem, snadnou dostupností si říká o pěší nebo cyklistickou vycházku. Naším cílem je Bludoveček, část obce Bludo…
Ta aktuální zima 2019–20 je už vlastně tradičně zase na začátku rozpačitá, sněhu málo, takže musíme na hory. Naštěstí ze Šumperka to nemáme zas tak daleko. A když přijde přelom roku, tedy Si…
Západní části Šumperka vlastně i okraji Šumperské kotliny dominují dva vrcholy. Známější a navštěvovanější je samozřejmě Háj (631 m, lidově Senová, něm. Heukoppe, obyvatelé Bludova říkají i Hajkopa), nižší je pak Choc…