Švédsko

Švédsko je země ležící v severní Evropě. Švédsko je království, ve kterém naleznete pravou severskou přírodu. Hlavním městem Švédska je Stockholm. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: Göteborg, Malmö, Uppsala, Trelleborg . Švédsko má přibližně 9 mil. obyvatel.

Tipy na výlet / Trasy / Södertälje - skanzen / Tjolöholms Slott Ubytování Švédsko
Turistické cíle / Mapa Švédsko Mys Kullaberg / Vasa muzeum Skalní malby Tanum

Na návštěvu švédského Malmö nezapomenete (vezměte i děti)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Putování (více dnů) Na kole

Fotografie (10)  • Foto: kalamity

Ještě nikdy jsme nebyli na Skandinávském poloostrově a pro naši první návštěvu jsme si vybrali třetí největší švédské město Malmö. Letěli jsme z mezinárodního letiště v Katovicích, které je pro nás Moraváky velmi dobře dostupné. Ne drahé parkoviště je ihned u letiště. Hodinku na letišti, hodinku v letadle a byli jsme ve Švédsku. Pro nás v jiném světě a to doslova. Brzy jsme zjistili, že nezbytností ve Švédsku je chytrý telefon. Ti, co mají tlačítkový bez možností připojení na internet, mají návštěvu tohoto severského státu o dost složitější.
Z letiště do města Malmö jezdí autobusy nebo taxíky. Lístek na autobus jsem si koupili přes internet - byl levnější a našli jsme na stránkách více informací než v automatu. Na letišti nedoporučujeme měnit peníze ve směnárně. Kurz je dobrý, ale naúčtují vám vysoký poplatek.

Foto: kalamity

Malmö jsme si vybrali z důvodu blízkého Öresundského mostu, který spojuje Švédsko s hlavním městem Dánska - Kodaní, které jsme měli v úmyslu navštívit.
Samotné Malmö nás velmi mile překvapilo. Už při jízdě z letiště jsme si všimli, že místo aut na parkovištích stojí stovky kol. Žádné nejnovější modely, za to téměř všechny s košíky. Hned druhý den jsme si půjčili kola a vyrazili po všudypřítomných cyklostezkách objevovat město. Mimochodem na půjčení kola potřebujete také mobil. Stáhnete si aplikaci, zaplatíte, dostanete kód a pin, které pak použijete při každém půjčení. Stojany s koly jsou všude ve městě. My jsme museli kola do hodiny vrátit do některého ze stojanů. Po zadání pin jsme si půjčili jiné a mohli jsme pokračovat. Menší děti vozí rodiče ve vozíku před kolem. Některé vozíky uvezou i tři děti.
V centru u parku je hrad, ve kterém je muzeum. Tam se líbilo hlavně dětem. Jak malým, tak velkým:) Od hradu jsme pokračovali směrem k moři. Byl krásný teplý letní den. Cestou jsme potkali samozřejmě spoustu cyklistů i běžců. Ostatní Švédové si užívali na plážích u moře. Někteří se dokonce i koupali. Musím napsat, že mě ta neskutečná pohoda a prostředí u moře úplně dostaly. Sedíte v trávě nebo v písku u moře, v dálce Öresundského most a mrakodrap Turning Torso, lidé kolem vás si povídají na piknikové dece..... Vrátili jsme se k moři ještě večer, nedaleko Turnig Torsa jsme se dívali na západ slunce , a bylo to ještě krásnější.
Podél moře jsme jeli na kole směrem k Öresundskému mostu až do přístavu menších lodí a pak zpět do centra k fotbalovému stadionu světoznámého fotbalového klubu. Po odpočinku v parku Pildammsparken jsme jeli na náměstí Triangeln. Staví tam i vlak a tak velké "parkoviště" kol jsme ještě neviděli:). Je to také jedno z několika velkých nákupních center ve městě.

Ubytování jsme měli přes booking přímo v centru města nedaleko hlavního nádraží. Na terase v átriu hotelu jsme si krásně odpočívali při kávičce nebo čaji, které hotel poskytoval po celou dobu pobytu zdarma.

Pohoda, málo aut, spousta parků, moře, moderní město.  Kolo si můžete půjčit buď v hotelu nebo přímo na ulici v některém ze stojanů. Na 24 hodin vyjde půjčovné asi na 200 Kč, na celý rok jen o trochu více. Všude po městě jsou i elektrické koloběžky. Stačí mít mobil, "pípnout" na QR kód a můžete jet, kam chcete. Po vybití koloběžku necháte na místě a vezmete si jinou.

Ve Švédsku je alkohol v restauracích stejně drahý jako hlavní jídlo. Např. Aperol stojí 135 švédských korun, stejně tak třeba pizza nebo těstoviny. To může být pro někoho nepříjemné.

Foto: kalamity

půjčení kola na 24 hodin 80SEK, vstupné do muzea děti do 19 let zdarma, studenti 20 SEK, dospělí 40 SEK, autobusy jsou levnější než vlaky, zálohují se plastové láhve.....

Poslední aktualizace: 1.9.2019
Autor: kalamity

Malmö

Příspěvky z okolí Na návštěvu švédského Malmö nezapomenete (vezměte i děti)

Švédsko - Malmö - park Pildammsparken
Pildammsparken park sa nachádza v centre mesta Malmö. Slúži hlavne k prechádzkam a oddychu. V minulosti sa na mieste dnešného parku nachádzali vodné nádrže, do ktorých sa voda privádzala pomocou dreveného potrubi…
Farský kostol v meste Malmö patriaci pod diecézu Lund, ktorý je pomenovaný podľa apoštola Jána. Bol postavený v rokoch 1903 - 1907 podľa návrhu architekta Axela Anderberga, narodeného v roku 1860 v Kristianstade,…
Kráľovský park a zámocký park sa nachádza priamo v centre mesta Malmö Je najstarším parkom mesta. Má rozlohu 8,4 ha. Park je postavený na mieste bývalej pevnosti a opevnení, ktoré už doslúžili. Návrh na výstavbu t…
Z polského letiště Katovice je to jen necelá hodina a půl letu do asi třetího největšího města Švédska - Malmö. Jedná se o město na jihu Švédska na pobřeží Baltského moře. Naším cílem bylo si město prohlédnout, a v rámci jednodenního výletu navštívit i nedaleké hlavní město Dánska. Na prohlídku města Malmö jsme se vydali na půjčených kolech. Projeli jsme si centrum a velkou část pobřeží. Odpočinuli jsem si u zatím nejvyšší budovy na skandinávském poloostrově Turning Torso a ve velkém množství krásných …
Námestie Gustav Adolf Torg sa nachádza priamo v centre prístavneho mesta  Malmö a nesie názov podľa švedského kráľa Gustava Adolfa IV., ktorý v tomto meste žil a pracoval v rokoch 1806 - 1807. Tento muž, ktorý sa …
pátek 30.6. Ve 13:15 jsme se sešli na olomouckém vlakovém nádraží, abychom se vydali na náš vysněný výlet do Švédska. Této cesty jsme se účastnili ve dvou lidech – Marek Fiala (píšící tento deník) a Michal Roub…
Stortorget- Veľké námestie bolo dostavané v roku 1530 starostom Jorgenom Kockom a rýchlo sa stalo jedným z hlavných obchodných centier severu. Na hlavnom námestí od roku 1887 - 1907 jazdili konské električky a nes…
Kostol St.Petri -  Sv. Petra stojí blízko Veľkého námestia. Patrí do farnosti Malmö, pod diecézu Lund a je zasvätený apoštolom Petrovi a Pavlovi. Tento stredoveký kostol postavený v barokovom slohu je na mieste p…
Dominantou mesta Malmö je určite obytná mrakodrapová budova, ktorá sa nachádza v jeho severnej časti blízko prístavu u ulice Lilla Varvsgatan. Táto budova je najvyššou budovou Škandinávie a treťou najvyššou obytnou budovou v Európe po Triumph Palace v Moskve 264 metrov a Sky Tower v Poľskej Wroclawi, ktorá má výšku 212 metrov. Táto budova je vysoká 190 metrov, má 54 nadzemných…
Pri návšteve švedského mesta Malmö ma počas prechádzky starým prístavom zaujali aj dva majáky a most Universitetsbron. Prístav Västra Hamnen - Západný prístav je najstarším prístavom v meste Malmö. Jeho výstavba …
 Dnes máme před sebou výlet do Švédska. Jedním ze symbolů moderní Kodaně je bez pochyby Öresundský most, který spojuje Kodaň se švédským městem Malmö. Spojení těchto dvou měst bylo vybudován…
Turning Torso je moderní výšková budova v Malmö, postavená v letech 1999 až 2004 podle návrhu španělského architekta Santiago Calatravi.Budova má tvar šroubovité věže skládající se z devíti pětipatrových bloků. Celá stavba má 54 pater a je zpevněna konstrukcí z ocelových trubek, které však díky natočení budovy nepůsobí rušivě. Jde o nejvyšší obytnou budovu ve Skandinávii a…
Třetí největší město Švédska (280 tisíc obyvatel) ležící na jižním pobřeží. Jde o město dvou tváří - staré hanzovní centrum, hrad, Muzeum, kde mají i českého průvodce, vedle toho nejdelší evropský most a tunel, …
Bjärred je pobrežná lokalita v južnom Švédsku v regione Skäne asi 20 kilometrov severne nad mestom Malmö a 10 kilometrov západne od mesta Lund. Toto prímorské letovisko s počtom asi 9500 obyvateľov je akýmsi predm…
V obci Hög, západne od mesta Kavlinge je i pekná záhrada Pegasus Garden, ktorá leží pri rieke Öresund. Záhrada je otvorená celoročne. Návštevník sa tu môže voľne pohybovať, prezrieť si tu pestované plodiny, pri k…
Medzi najväčšiu dominantu univerzitného mesta Lund, ktoré leží v južnom Švédsku v regione Skane, určite patrí katedrála Domkyrkan. S výstavbou katedrály sa začalo v roku 1080, dokončená mala byť v roku 1085. Kare…
Hrad Borgeby sa nachádza iba niekoľko kilometrov juhovýchodne od mesta Löddeköpinge. Má bohatú historiu ešte z vikingských časov, kedy okrem Dopravy na súši bola dôležitá i lodná Doprava. Borgeby sa stalo jedným z…
Kostol v Borgeby v regione Skåne u mesta Löddeköpinge je postavený asi iba dvesto metrov východne od hradu rovnakého názvu. Kostol tu postavili niekedy okolo roku 1200, ale už predtým tu mala stáť v roku 1100 Kapl…
Botanická záhrada - Botanisk trädgarden je umiestnená v centre historického univerzitného mesta Lund. Záhrada v tomto meste existovala pred hlavnou univerzitnou budovou už v roku 1690. Tento priestor bol už ale ča…
Veterný mlyn Fredwicksfeldtska mollan je postavený v meste Löddeköpinge blízko kostola na okraji mesta. Tento veterný mlyn patrí medzi deväť mlynov, v ktorých sa počas druhej svetovej vojny mlelo obilie. Postavil…
O Dragoru sa hovorí, že je jedným z najzachovalejších, udržiavaných historických dedinských prostredí v Dánsku. Dragor bol založený v 12. storočí a rástol ako rybársky prístav, postupne  sa rozvýjal a od roku 1600 začal byť ústredným miestom života mesta. Prístav bol rokmi obklopovaný okolitými budovami, ktoré sú hlavne z rokov 1750 a 1850, sú dodnes zachovalé a rozprávajú príb…
Malá obec Stävie leží v regione Skåne blízko Furulundu, ktorý je mestskou časťou Kavlinge. Samotnú obec tvorí iba niekoľko domov, kostol a malý rybníček, ale mne sa tu páčilo a trocha by som Vám ju popísal. Bol so…
Historické rybárske a obchodné mesto Dragor je v histórii spájané s lovom sleďov a k tomu sa viaže aj predhistoria vzniku kostola. V stredoveku, kedy sa v Dragoru konávali výnosné trhy povolil vtedajší kodaňský biskup Roskile na trhovisku použiť prenosný oltár, ten bol vlastne začiatkom kostolníctva. Po útlme lovu sleďov a reformácii odišiel z trhoviska aj tento prenosný oltár.…
Obec Stångby s kostolom leží v južnom Švédsku severne nad mestom Lund, pod ktorého diecézu patrí. Tento farský kostol pochádza z roku približne 1100. Podľa histórie v obci predtým stál kostol drevený na mieste bý…
Starý kostol - Gamla kyrka v meste Kävlinge patrí farnosti Kävlinge v diecéze Lund. Starý kostol je skutočne starý, jeho najstaršie časti sa datujú až do roku 1157. Kostol sa skladá z hlavnej lode ukončenej aspido…
V meste Kävlinge sú dva kostoly. Starší kostol má názov Gamla kyrkan a v jeho blízkosti na miernom kopečku je postavený nový farský kostol v novogotickom slohu. Tento kostol patrí do náboženskej komunity švédskej …
Trelleborg je prístavné mesto na juhu Švédska, ktoré spája Švédsko s Nemeckom trajektovou dopravou. Mesto s bohatou históriou, ktoré má asi 40 000 obyvateľov bolo pôvodne osídlené Vikingami, je tu zrekonštruovaná …
Někde se o národních knihovnách diskutuje, jinde se raději stavějí. Příkladem může být Kodaň. Zdejší klenot (říká se jí Černý diamant) byl otevřen v roce 1999 na břehu jednoho z kanálů. …
Socha malé mořské víly v Kodani překvapí svou velikostí - nebo lépe řečeno svou nevelikostí. Socha si opravdu nic nezavdá se svým názvem a je opravdu malá a na pobřeží nevýrazná. Přesto se jedná o nejznámější místo Ko…