město Cheb a Chebský hrad

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Cestu do města Cheb uskutečníme autem. Navštívíme historickou část města, zdejší hrad a muzeum Cheb. Po příjezdu do města auto zaparkujeme na parkovišti ve Školní ulici a dál se vydáme pěšky směrem k náměstí Krále Jiřího z Poděbrad.

Město Cheb (Eger) leží na řece Ohři. První historicky doložené zmínky pocházejí z roku 1061. Roku 1146 připadlo CHEBSKO císaři Fridrichu I. Barbarossovi, který zde nechal postavit středověký hrad. Město bylo založeno roku 1204. Cheb patřil střídavě Čechám a Německu a od roku 1322 je součástí českého státu. Dne 25.2.1634 byl v Chebu, v domě za Špalíčkem zavražděn Albrecht z Valdštejna. I přesto že byl Cheb součástí Zemí Koruny České, nespokojila se většina místního obyvatelstva po skončení první světové války s nově vzniklým Československem a žádala v rámci Deutchböhmen odtržení, plány se ale nepodařilo zrealizovat po příchodu italských legionářů v roce 1919. Během první republiky se počet českého obyvatelstva značně zvýšil. Protičeské nálady německého obyvatelstva se od roku 1933 zvyšovaly a v roce 1938 vyvrcholily. 3.října 1938 po triumfálním příjezdu Adolfa Hitlera na zaplněné chebské náměstí tady korunoval podepsání Minichovské dohody odchodem obyvatel českého původu a antifašistů z města a připojené Sudet k Třetí říši. Po roce 1945 byla většina Němců vysídlena. V Chebu najdeme mnoho památek a památníků. Za zmínku stojí např. gotický Kostel sv. Mikuláše, který byl z původní románské stavby z roku 1220 goticky přestavěn na trojlodní halu v letech 1456 – 1476. Poškozené vrcholky věží byly barokně přestavěny roku 1746. Dále je zde bývalý Františkánský klášter, gotická stavba s kostelem Nanebevzetí Panny Marie s křížovou chodbou ze 13. - 14. století nebo další kostely sv. Kláry, sv. Václava, evangelický kostel Pokoje a další památky. Ještě se zmíním o Špalíčku, který najdeme na náměstí Krále Jiřího z Poděbrad. Je to malebná skupina 11 středověkých kupeckých domů rozdělených Kramářovou uličkou. Špalíček vyrůstal od 13. Století na místě kramářských bud a mastných krámů. Podle nejstaršího zobrazení z roku 1472 je půdorys těchto dvou bloků zachován dodnes. Zbořena byla třetí řada domů, která stála na západní straně náměstí. 25.2. 1634 byl v Chebu v Pachlebově domě zavražděn Albrecht z Valdštejna.

My se vydáme z náměstí na Chebský hrad, který byl vystavěn kolen roku 1180 v románském slohu císařem Fridrichem Barbarossou na místě slovanského hradiště z 9. století. Patří k řadě štaufských falcí budovaných v Alsasku a Porýní. Jádro císařského falce tvoří hradní palác s pětidílnými arkádovými okny. Dominantu tvoří románská Černá věž, vystavěná z černých bosanových kvádrů, těžených v nedaleké Komorní Hůrce. Výška věže je 18,5m a síla zdiva dosahuje 3m. Nejcennější stavbou je však jednopatrová kaple sv. Erharda a Uršuly, postavena na počátku 13.století za vlády Friedricha II. První patro je ve slohu románském a druhé v ranně gotickém. Na konci 17.století vzniklo dodnes zachovalé cihlové barokní opevnění spolu s kasematami, dvěma novými baštami mezi kterými byl vyhlouben velký příkop s dnešním dřevěným mostem. Chebský hrad sloužil jako občasné sídlo evropských panovníků. Sešli se zde např. Přemysl Otakar I. s Filipem Švábským roku 1206. Pobýval tu Rudolf Harsburský roku 1285, císař Karel IV. zde pobýval v letech 1348, 1358, 1370, 1372, 1375, 1376. Václav IV. Tu pobýval čtyřikrát a jeho bratr Zikmund se tu účastnil jednání s husitskou delegací 26.5 1431. Posledním panovníkem, který zde pobýval, byl Jiřík z Poděbrad. Posledním dějištěm významné politické události se stal 25.2.1634 při večeři v „Kuchellhausu“ byli povražděni Valdštejnovi věrní důstojníci Illow, Kinský, Trčka a rytmistr Neumann. V jihovýchodní části kasemat je k vidění archeologická expozice z výzkumů na CHEBsku přístupná od roku 1986.

Dobrý oběd za rozumnou cenu jsme si dali v restauraci Děravý kotel v Židovské ulici, otevřeno mají denně od 10-03 hodin.

Město s náměstím Krále Jiřího z Poděbrad a Špalíčkem je opravdu nádherné. Hrad pěkný, určitě stojí za návštěvu.

Chebský hrad má otevřeno v dubnu, květnu a září mimo pondělí od 9 – 17 hodin, červen mimo pondělí od 9 – 18 hodin, červenec a srpen denně 9 – 18 hodin, říjen a listopad mimo pondělí 9 – 16 hodin. Počítejte s polední přestávkou od 12 – 13 hodin. Vstupné je 40 kč.

Muzeu Cheb má otevřeno celý rok mimo pondělí od 9 – 17 hodin. Od listopadu bude zavřeno i v úterý. Polední přestávka je od 12,30 – 13 hodin. Vstupné je 60 kč.

Je možno využít kombinované vstupné do muzea a hradu za 70kč.

Poslední aktualizace: 19.5.2010
město Cheb a Chebský hrad na mapě

Příspěvky z okolí město Cheb a Chebský hrad

S dětmi do Chebu na výstavu mašinek
Nenechte si ujít výstavu vláčků, která se koná o víkendu 1…
Jedno z nejznámějších náměstí České republiky najdete v Chebu, třice…
Do krypty návštěvník sestoupí z hlavní lodi chrámu po cca 20 úzkých schodech. Zde jsou k vidění nově zrekonstruované prostory krypty…
díl střípků vás zavede do města Chebu, kde…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních…
Barokní kostel sv. Václava se nachází v těsné blízkosti severní části…
Cheb leží v Západních Čechách, na okraji Ašského výběžku. Městem protéká…
Kam a jak jedeme? Cheb leží v Západních Čechách, na okraji Ašského výběžku, městem protéká řeka Ohře.  Při návštěvě města byste si…
Turistické rozcestí na náměstí Krále Jiřího z Poděbrad v Chebu je průsečíkem tří turistických tras. Červená TZ vás severním směrem při…
Už je tomu skoro 5 let, co jsme si udělali vlakem výlet do Chebu. Město je nádherné, spojení z Plzně vynikající. Nejsme žádní ranní …
Kostel sv. Mikuláše a sv. Alběty v Chebu
Chrám sv. Mikuláše a Alžběty v Chebu se nachází na Kostelním náměstí. Je…
Pod kostelem sv. Mikuláše a sv. Alžběty v Chebu se kdysi nacházela jezuitská kolej. Byla zde rozsáhlá zahrada oddělená zdí a u té…
Chebské vánoční trhy budou letos opravdu skvělé. Překvapí vás pro…
Dominantou východní strany náměstí je nová barokní Radnice postavená v l…
Kašny jako takové si spíše spojujeme s obdobím před novověkým obdobím a ještě spíše před průmyslovým věkem. Svým účelem totiž sloužily kašny jako zdr…
Bronzovou bustu Gustava Noska naleznete v Dlouhé ulici na domě č. p. 417/5. Vznik desky inicioval chebský loutkař a publicista…
Pozoruhodný gotický Kostel sv. Bartoloměje najdete na břehu řeky O…
Kašna stojí uprostřed náměstí a do roku 1591 je ozdobena sochou Rytíře…
Jednou z nejkrásnějších románsko - gotických prostor u nás je stavba…
Původní klášter s kostelem byl v Chebu založen v roce 1…