Velká Británie

Spojené království Velké Británie a Severního Irska (samotná "Velká Británie" je název pro jeden z britských ostrovů) je jednou z největších zemí Evropy s bohatou historií. Hlavním městem Spojeného království je Londýn. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: Salisbury, Cardiff, Brighton, Edinburgh. Celé Spojené království má přibližně 61 mil. obyvatel. (Anglie - 51; Wales - 3; Skotsko 5; Severní Irsko - 2)

Tipy na výlet / Cestopisy / Trasy Oxford / Caledonský kanál Ubytování Velká Británie
Turistické cíle / Mapa Velké Británie Zámek Windsor / London Eye - rozhledna Londýn - Greenwich

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

V katedrále
V katedrále  •  Fotografie (56)  • Foto: dupis

Dnešní město Ely, nacházející se v hrabství Cambridgeshire, bylo původně ostrovem obklopeným neprostupnými močály zvanými Fens. Název Ely vychází z Eel island – ostrov úhořů. Historie místa sahá do konce 7. století. První stavbou na ostrově byl klášter, který zde v roce 673 nechala postavit Etheldreda, dcera anglosaské královny Anny. V 9. století byl klášter zbořen při invazi Vikingů. V roce 970 byl na témže místě postaven nový benediktínský klášter.

Pohled na katedrálu ze severozápadu

S výstavbou katedrály, která dnes patří mezi sto architektonických klenotů západní Evropy, se započalo v roce 1083. Prvně byla postavená příčná chrámová loď, po ní křižující hlavní chrámová loď s hlavní věží. V letech 1174 až 1197 byla v románském slohu přistavěná ještě západní věž vysoká 66 m. Přístřešek byl dostavěn v letech 1198 až 1215. V roce 1322 se zřítila věž nad křížením. Na začátku 14. stavitelé vyřešili křížení lodí unikátní osmibokou věží Lantern Tower, zvanou také Oktagon.

V roce 1539, v době rušení klášterů za vlády Jindřicha VIII, byla v katedrále zničená hrobka Etheldredy, zakladatelky prvního kláštera (viz výše). Pustošení podlehly i sochy v její kapli. Následně v roce 1541 byla katedrála obnovená. V 17. století severní vchod katedrály získal nové gotické dveře, jejichž autorem je Christpher Wren.

Celková délka katedrály je 172,2 m. Délka hlavní lodi měří 75 m, je nejdelší v Anglii. Oktagon dosahuje výšky 52 m, šířky 23 m. Míry uvádím s výhradou. Zdroje, ze kterých jsem čerpal, se neshodují. Na stavbu katedrály byl dovezen kámen z nedalekého Barnacku ležícího v hrabství Northamptonshire.

Západní věž
Západní věž  •  Foto: dupis

Po architektonické stránce je katedrála obdivuhodná a zvláštní svojí odlehčeností normansko-románského slohu. Členění stěn půlkruhovými oblouky, arkádami a sloupy potvrzují románský styl. Bazilikální okna prosvětlující prostor lodi katedrály jsou gotická. Podoba kamenných portálů je ovlivněná německými stavbami, nepatrně se liší od strohých normanských portálů. Větší množství soch v interiérech odpovídá anglické vrcholné gotice.

Stránky katedrály: www.elycathedral.org

Možnosti občerstvení v Ely odpovídají velké návštěvnosti města. Konkrétní tip neuvedu. Po prohlídce katedrály jsme spěchali do Cambridge, místa našeho pobytu a stravování.

Totéž
Totéž  •  Foto: dupis

Katedrála je nádherná, jistě právem patří mezi zmíněných sto architektonických klenotů západní Evropy. Denně ji navštíví tisíce lidí. Standardu se však vymykalo placení vstupného. To vybírala paní za hlavním vchodem, aniž by návštěvníkům vydávala vstupenky. Odůvodnila to rozbitou tiskárnou. Požadované vstupné bylo vyšší, než uváděl ceník u vchodu. Přikládám ho ve Fotogalerii. Do půlhodiny paní zmizela i s penězi a vstup do katedrály byl zcela volný. Podivné také bylo chování další paní, která vyháněla některé návštěvníky z presbytáře, včetně nássmile. Po jejím odchodu jsme se do kněžiště všichni vrátili. Do věže pro pokročilou hodinu nebylo možné vystoupat. Měli jsme přijet dříve.

Otevírací doba katedrály je v dubnu až říjnu od 7 do 18.30 hodin denně. V listopadu až březnu je od pondělí do soboty možný vstup od 7 do 18.30 hodin, v neděli zavírají o hodinu dříve.

Vstupenka do lodí katedrály a přilehlých kaplí stojí pro dospělého 10 liber, pro dítě 8 liber. Za návštěvu věže a dalších částí se připlácí. Děti do 10 let nesmí do věže. Fotografovat můžete zdarma, nikoli však v době bohoslužeb. Za použití stativu se platí 2 libry.

Parkovali jsme na Fore Hill Car Park, necelých 200 metrů od katedrály. Parkovné se zde neplatí. Parkovišť je v Ely více. Záleží, z které strany přijedete.
Poslední aktualizace: 8.4.2018
Autor: dupis

Ely

Příspěvky z okolí Katedrální kostel Nejsvětější trojice v Ely (Cathedral Church of the Holy and Undivided Trinity of Ely)

Gotické katedrály středověké Anglie, 1. část (Dover, Ély a Lincoln)
Každý, kdo se alespoň trošku zajímá o historii a jednotlivé stavební slohy, se mnou jistě bude souhlasit v tom, že krásu a dokonalost stylu gotického zkrátka a prostě překonat nelze. Někdo…
Letiště Mildenhall Arpt (MHZ) spadá pod město Mildenhall, které leží ve státě Velká Británie.
Letiště Lakenheath (LKZ) spadá pod město Lakenheath, které leží ve státě Velká Británie.
Letiště Cambridge (CBG) spadá pod město Cambridge, které leží ve státě Velká Británie.
Zvu vás do Cambridge. Název snad zná každý, ale kde doopravdy město je a co se v něm nachazí, to už tak známé není. Cambridge je především universita, která se skládá z cca 26 kolejí. Nejznámější je King´s college…
Starobylé anglické univerzitní město a administrativní centrum Hrabství Cambridgeshire. Nachází se asi 80 km na severovýchod od Londýna. Nejznámější institucí je University of Cambridge.
Když se řekne Most vzdechů, každému se vybaví ten v Benátkách (italsky Ponte dei Sospiri), spojující výslechovou místnost v Dóžecím paláci s blízkým vězením. Most vzdechů však mají i v Cambridge, Oxfordu a možná…
Francie, Anglie, Skotsko – 2008   V pátek 27. 6. 2008 jsme vyrazili na dovolenou, jejímž hlavním cílem bylo Skotsko. Od domu jsme odjížděli v 16:19. Během dvou dnů cesty do Francie se nestalo nic zajímavého. Projeli jsme Polskem a vjeli do Německa. Spali jsme na louce u obce Einebach. V sobotu odpoledne jsme projížděli Lucemburskem; v 15:35 jsme dorazili do Francie. Mířili jsme na táboř…
O kostelu Great St Mary`s jsem již psal v článku „Cambridge – Great St Mary`s – univerzitní kostel“. Po prohlídce svatostánku jsme vystoupali po 123 schodech na kostelní věž, abychom si prohlédli z výšky historick…
Kostel Great St Mary`s najdete v centru Cambridge mezi ulicí King`s Parade a Market Hill (tržištěm). Původní kostel tu stál již v roce 1205. Po osmdesáti pěti letech, 9. července 1290, však vyhořel. Později byl na…
      V úterý 30. dubna v 9:58h vlakem z London Liverpool station. V Anglii je běžné, že z jednoho nástupiště odjedou během 10 minut dva vlaky. Deset minut do odjezdu. V klidu jsem si sedl do vlaku na 2. nástupišt…
Naše anglické putování do časů, kdy Evropě vládl „temný“ středověk, už dávno pokročilo do své druhé poloviny, ale nádherné gotické stavby s vějířovým zaklenutím neboli  tzv. palmami, na které jsme se všichn…
Corpus Clocks jsou unikátní hodiny, které v Camridge na rohu ulice Trumpington St a Pembroke St zaujmou každého návštěvníka města. Jsou osazeny v zasklené nice objektu Taylorovy knihovny, která tvoří vnější seve…
Muzeum, které vzniklo darováním soukromých sbírek je nyní jedno z nejvýznamnějších ve Velké Británii. Najdeme zde díla velkých mistrů jako Tizian a Rembrand, dále Monet, Renoir a van Gogh, sbírky z dob klasické a …
Nejznámnější součástí King´College v Cambridgi je její kaple. Universita ve městě vznikla na konci 13. století, když nespokojení studenti v Oxfordu utekli a založili novou vysokou školu. V bohatě zdobené kapli se …
Universita v Cambridge byla založena nespokojenými studenty z Oxfordu na konci 13. století. Nejstarší budovou, která dodnes slouží studentům je Peterhouse Colege. Pokud není zrovna zkouškové období, je možné kolej navštívit. Nenechte se zmást starým vzhledem budov. Vnitřek je kompletně zrekonstruován. Cekají vás tam moderní přednáškové sály, kabinety i perfektně udržované…
Letiště Marham Raf (KNF) spadá pod město Kings Lynn, které leží ve státě Velká Británie.
Mountfitchet Castle je ojedinělý zábavní a naučný komplex, ve kterém můžete poznat historii Saxonů, Vikingů a Normanů. Leží nedaleko Letiště London - Stansted. V roce 1066 napadl Vilém Dobyvatel se svou armádou t…