Jarní Kypr

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Putování (více dnů) Za kulturou Za sportem Do přírody Na golf Na hory Na kole

Fotografie (34)  • Foto: Bekmen

Pominu-li nabídky CK, tak na Kypr létají každý den ČSA. Let z Prahy do Larnaky trvá cca 3,5 hodiny.

Lefkara - muzeum

Důvodů, proč vyrazit na tento ostrov v jarních měsících je hned několik. Předně je to příjemné klima (což tedy oproti naší kotlině platí vcelku po celý rok). Hlavní turistická sezóna na Kypru probíhá zhruba od konce května až do přelomu října a listopadu. V těchto měsících je podnebí dostatečně teplé a přímo vybízí ke koupání ve zdejším neskutečně čistém moři. Vyšší denní teploty a pálící slunce si ale vybírají svoji pomyslnou daň na bujnosti a svěžesti vegetace. Proto patříte-li k milovníkům zeleně a květů, směrujte svoji návštěvu raději do Jarních měsíců – třeba právě na duben. Na počátku dubna se teploty u moře pohybují kolem příjemných 20 – 25°C, pokud vyrazíte do hor, počítejte s teplotou kolem 10°C. Na počátku dubna sice moře není ještě dostatečně prohřáté a koupání v něm si dopřejí asi jen dostatečně otužilí jedinci, ale zaplavat si můžete třeba v hotelovém bazénu. Kvalita služeb a stravování je v místních hotelech opravdu na vysoké úrovni. Asi 50% turistů cestujících na Kypr pochází z Velké Británie – tomu je také uzpůsobena nabídka stravování (k snídani tedy 100% čekejte opečenou slaninu, vejce, fazole, atd.). Ale ve stravování se určitě nespoléhejte pouze na hotel, a zajděte do některé z taveren, čeká vás tam úžasný kulinářský zážitek o kterém jsem psal na Turistice v samostatném článku: https://www.turistika.cz/vylety/kyperska-gastronomie-meze

Mozaika Pafos
Mozaika Pafos  •  Foto: Bekmen

V čem místní hotely vynikají, to jsou zahrady. Nádherně zelené anglické trávníky, příjemný stín dodávající palmy, pohodlná lehátka lákající k odpočinku a citlivě zasazené bazény – to je opravdu pastva pro oči. V létě pak tyto zahrady částečně zastupují i roli pláží (místní pláže nebývají tak rozlehlé jako třeba v Itálii, nebo ve Španělsku). Zato se asi 40 kyperských pláží pyšní modrou vlajkou (označení pro pláže s vodou vhodnou pro koupání bez známek znečištění) – což není náhoda. Všechny hotely na Kypru mají ze zákona povinnost mít vlastní čističku odpadních vod a právě vyčištěnou vodou pak zavlažují třeba ty nádherné zahrady. V tomto by si měl nejeden přímořský stát vzít z Kypru příklad! Další výhodou dubnového termínu návštěvy je vrcholící sezóna sklizně citrusů. Například pomeranče dozrávají od ledna až do dubna a garantuji vám, že tak šťavnatý a sladký pomeranč, jste ještě nejedli! Navíc kvetoucí pomerančovníky krásně silně voní a voní i jejich listy. Místní dokáží zpracovat a proměnit v pochoutku opravdu vše – pomeranče i samostatně jejich kůru, prvně jsem ochutnal v cukru nakládané (nedozrálé, zelené) vlašské ořechy, ale ještě třeba i daleko netradičnější varianty – třeba česneková marmeláda se jen tak často nevidí!!! Osobně mám česnek velmi rád, ale ta sladká varianta mi přišla opravdu zvláštní – i když třeba ke grilovanému masu…?!? Jedním z výrobců těchto produktů je paní Katerina – viz: www.katerinasweets.com – pokud tedy máte zájem o nějaké sladkosti, neměli byste vynechat návštěvu jejího podniku.

Dalším tradičním a hojně rozšířeným produktem je víno. Vinice najdete téměř na každém kroku – hlavně v horách. Spojit tedy návštěvu některého z výrobců s ochutnávkou jeho produktů, je milou povinností pro všechny milovníky vína. A domů si sebou můžete odvézt třeba vyhlášenou Commandarii (obdoba portského), nebo pálenku Zivania.

Englistra
Englistra  •  Foto: Bekmen

Kypr se pyšní bohatou historií a její pozůstatky můžete objevit při výletech po Afroditině ostrově téměř na každém kroku. Afrodita – bohyně lásky a krásy se údajně zrodila z mořské pěny právě na Kypru a k pláži kde mělo k tomuto zázraku dojít, se váže i jedna milá pověra – žena či dívka která se v moři u této pláže vykoupe – omládne a zkrásní! Tak lup, lup, lup do vody (nevadí že je v dubnu ještě vcelku studená) pro krásu a mládí je třeba něco obětovat!!! Na muže to prý neúčinkuje (což ale nevadí, protože my nestárneme)! Lásce tu propadl i Richard III. Lví srdce a oženil se tu. Jeho příkladu v současnosti následují tisíce párů z celého světa a uzavírají své sňatky právě zde – což je vítaný přínos do pokladen místních podnikatelů.

Pokud se chcete vydat za trochu hmatatelnější historií, doporučuji návštěvu města Pafos (zapsáno v UNESCO) na jihozápadě ostrova, kde uvidíte vzácné podlahové mozaiky, přístavní opevnění ze 16. století a to vše můžete spojit s procházkou po přístavu. Pokud vás zajímají sakrální památky, tak několik kilometrů od města Pafos najdete klášter Agios Neophytos a proti němu ve skále vytesanou poustevnu Englistra.

Agios Neophytos

Dáváte-li přednost krásám přírody, pak se vydejte do pohoří Troodos, kde najdete několik značených stezek, na kterých uvidíte potoky, vodopády a také statné borovice a další druhy místní vegetace. Na Kypru často narazíte i na Eukalypty, které sem dovezli Britové a používali je k vysoušení bažin a mokřin. Mimo krásných výhledů do horských údolí tu najdete i několik přehrad (slouží jako nádrže na pitnou vodu) a také spoustu malebných vesniček, které jsou ještě z velké části uchráněny od globalizačních vlivů. Pískovcové domky, úzké uličky, slunce a klid – to je atmosféra vnitrozemských vesniček. Atmosféra, za kterou se vydává stále více turistů a je tedy podporována i prostředky z EU. Agroturistika má být částečným únikem z dnešní přetechnizované doby. Turisté obývají původní pískovcové domky, ale vybavené vším komfortem, na který jsou zvyklí (např. TV) – zase se to s tím „únikem“ nesmí tolik přehánět.

Budete-li si chtít z Kypru domů přivézt trvanlivější suvenýr než různé pochutiny (jejich zkáza ve formě konzumace patrně proběhne velice rychle), pak navštivte vesničku Lefkara (je po cestě do Larnaky). V této vesničce je spousta krámků zaměřených na výrobu a prodej suvenýrů ze stříbra – a stříbrný náramek, nebo náhrdelník vám bude tento ostrov připomínat podstatně déle…

O jídle jsem se již zmínil výše Smile

Agios Neophytos

Zeleň, Hory, příjemné teploty pro výlety, omamná vůně pomerančových květů + vše výše popsané wink

Na Kypr se z cestovních kanceláří specializuje hlavně CK VTT (má i kyperského majitele) http://www.vtt.cz/ a lze ji proto 100% doporučit.

Další cestovní kanceláří která má Kypr v nabídce za velmi atraktivní ceny v programu 55+ (pro turisty nad 55 let s možností doprovodu jedné osoby nesplňující věkový limit) je CK Quality Tours http://www.qualitytours.cz/

Stránky Kyperské turistické centrály: http://www.visitcyprus.com/wps/portal

Dále linky na pěkné hotely:

Foto: Bekmen

a opravdu maximální luxus najdete v hotelu Coral Beach: http://www.coral.com.cy/Coral.aspx

Poslední aktualizace: 13.4.2011
Autor: Bekmen

Nicosia

Příspěvky z okolí Jarní Kypr

Vítejte na Kypru
Země ve východním Středomoří, s rozlohou 9 250 čtverečních kilometrů a 800 000 obyvateli, je dnes považována za jednu z nejlepších celoročních turistických destinací. Je zde vše co si jen můž…
V nádherném kyperském pohoří Trodos jsme se jeli podívat do kláštera Kykko, který v 11. stol. postavili východní mniši ve výšce přibližně 1200 m n.m.. Ve svých prostorách ukrývá ne…
Vyšla jsem z Pedoulas směr Troodos s cílem přiblížit se co nejvíce hoře Olympos. Horská turistika. Prodromos- kavárna. Měnící se krajina. Zdarma vstupy.
Po výborné snídani na hotelu jsem ráno (v horách ještě místy sníh) vyšla zvesnice Pedoulas do sousední vesničky Moutoullas. V obou vesnicích jsou kamenné kostely typické pro nejranější kyperskou sakrální architekturu. V hotelu Christys Palace. Dělila jsem se jako obvykle s kočkama. Nádherné malebné vesničky zasazené v horách. Vstupy zdarma.
Kypr 2007 20. 4. Z Brna odjíždíme autem na vídeňské letiště, z kterého o půlnoci odlétáme do kyperské Larnaky. Kola vykládáme u odletové haly a Tomík jede zaparkovat na předem vyhlídnuté…
Z Larnaky do Nicosie Famagusta gate a české pivo Ubytování v čistém, příjemném hostelu Nex Hostel. Procházky zapadlými uličkami, české pivo U hraniční zóny s tureckou částí Nikosie pozor při focení.
Omodos je vesnice ležící uprostřed vinic na jižním úpatí pohoří Troodos. Žije zde kolem 300 obyvatel. Zdejší klášter Timiou Stavrou  /Svatý kříž) je jedním  nejstarších kyperských klášterů. Jeho nynější podoba je …
Pokud vyrazíte na dovolenou na Kypr, pak si jistě nenechte ujít návštěvu některé z taveren. Chápu, že loučení s „all inclusive“ ve vašem hotelu bude srdcervoucí, ale nebudete litovat. Hotelová strava je na špičkov…
Klášter Kykkos byl založen v 11. století byzantským císařem. Nachází se v pohoří Troodos ve výšce cca 1300 m nad mořem. Během let byl několikrát poškozen a vždy obnoven. Současná podoba kostela pochází z r. 1745. …
Pohoří Troodos zaujímá střed ostrova Kypr. Jeho nejvyšším bodem je hora Olympos (1951 m). Je zalesněno převážně jehličnatými stromy, včetně věkovitých cedrů. Hory skrývají malebné vesnice a kláštery. Nedaleko jedn…