Harmonická cesta od Luhačovické přehrady za drobnými klenoty Pozlovic

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Do přírody Na hory Na kole Se psem

Naše okružní výletní trasa začíná u známého hotelu Harmonie, který byl zrekonstruován v roce 2006. Ten se nachází na okraji městysu Pozlovice, ale jeho parkoviště již částečně patří na „panství“ luhačovické. Z hotelu pár metrů sestoupáme  a vydáme se mírným stoupáním Jurkovičovou alejí a po červené TZ k naší první zastávce. Tou je místo s rozcestníkem, ve kterém se v podstatě stýká hráz Luhačovické či Pozlovické přehrady s Okruhem D. Jurkoviče.

Okruh nás provede kolem části Luhačovické přehrady, která je vlastně údolní nádrží na říčce Štiavnici, jejíž stavba byla zahájena v roce 1913. Poprvé byla napuštěna roku 1930 a dnes je nejen významným vodohospodářským zařízením, ale i oblíbenou rekreační lokalitou.

Hned na začátku nás čeká Koupaliště Duha, které vzniklo v roce 2010 a doplňují je mnohé atrakce i terasový bufet. Na jeho plotu si můžeme prostudovat informační tabule Naučného chodníku Luhačovická přehrada s mnoha zajímavými fotografiemi.

Další zastávka už se nachází mimo Jurkovičův okruh (a žádné turistické značení teď poměrně dlouho neuvidíme), ale v těsné blízkosti vodní hladiny zůstáváme. Je jí Pirátská zátoka, což je sympatické lanové centrum pro děti od 3 do 12 let.

Poté dojdeme k mostku, který se klene nad říčkou Šťávnicí, která zde vtéká do přehrady a je v této chvíli ještě spíše Luhačovickým potokem. Množství ryb tady ovšem připomíná spíše výlov rybníku. Však se také z mostku rybařit nesmí, ale o to pilněji se tu krmí.

Za mostkem zahneme doprava a po výstupu kolem remízku, který brzy vystřídá lesní pěšina (díky spadanému listí chvílemi takřka neviditelná), se brzy dostaneme ke skutečnému „klenotu dne“. Tím je lesní smírčí kříž „Zbojníček“. Jeden z našich nejkrásnějších smírčích křížů připomíná statečnou mlynářku, která uhájila svůj majetek zabitím jednoho ze zbojníků (nebo Turků či Tatarů). Kříž pochází z roku 1663 a stojí zde od chvíle, kdy své původní – a nedaleké – stanoviště musel přenechat sloupu VN.

Odsud pokračujeme dál k vrcholu Plaňavka (381 m). Nedaleko od něj a od lesní cesty se nachází další připomínka zločinů „dávné minulosti“. Tou je smírčí kámen, který v lesním porostu připomíná místo zastřelení hraběcího hajného mladým pytlákem, ke kterému došlo v roce 1897.

Tím máme za sebou téměř celou „lesní část“ naší trasy. Ještě ale musíme po lesní cestě dojít k NS Pod Starým Světlovem. Po ní už od chatek - a až do konce načí trasy - jdeme opět po asfaltu.  Po chvíli dorazíme k další zastávce, kterou jsou boží muka „u altánu“. Jedná se o zajímavá sloupová boží muka s vrcholovým kamenným křížem z počátku 19. století, která najdeme vedle vyhlídkového turistického altánu. Zde se k nám také opět připojí červená TZ.

Po ní dojdeme až k areálu kostela sv. Martina. Jedná se o hřbitovní pozlovický kostel z roku 1642, který dnes můžeme vidět v podobě pozdějších úprav. Pod kostelem se nachází kopie lesního smírčího kříže Zbojníčka.

Pokračujeme po červené TZ dolů k přehradě. Nejprve mineme Martincův kříž z roku 1944 a poté i pláž vodní nádrže Luhačovice. Krátce se zastavíme na přehradní hrázi, jejíž výška lehce přesahuje 17 m a která je oblíbeným korzem pozlovických i luhačovických obyvatel. Nejčastěji zde ale potkáváme inlinisty.

Poté, co 240 m dlouhou hráz překonáme (společnost nám už opět dělá Okruh D. Jurkoviče), zbývá nám už jen návrat do výchozího bodu u hotelu Harmonie.

Místem našeho dvojdenního pobytu byl hotel Harmonie I. Tady jsme také jedli a něco málo i vypili.

Příjemná výletní trasa v oblíbené lokalitě. Nepotkáte na ní moc lidí a naopak narazíte na jeden z našich nejkrásnějších (možná se dá dokonce mluvit o jasném č. 1) smírčích křížů.

Pomineme-li dopravu, ubytování a stravování, jedná se o výlet zcela beznákladový. Cestou nám ale hrozí - zejména pokud půjdeme s dětmi - několik velkých finančních rizik, např. koupaliště nebo lanové centrum.

A jako závěrečná poznámka ještě jedno vysvětlení. Tento článek měl být původně zařazen do kategorie Trasy. Nechtělo se mi ji ovšem ručně vyťukávat  - a navíc jsem si uvědomil, že to hlavní, tedy smírčí kříž Zbojníček, lesní smírčí kámen i boží muka u altánu, své upřesňující články na Turistice již mají - takže vznikl tento Tip na výlet.

Poslední aktualizace: 19.8.2023
Harmonická cesta od Luhačovické přehrady za drobnými klenoty Pozlovic na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Harmonická cesta od Luhačovické přehrady za drobnými klenoty Pozlovic

Hotel Vyhlídka u přehrady v Luhačovicích
Pokud se chcete ubytovat na atraktivním místě nedaleko lázeňského města Luh…
Luhačovická priehrada   Obec Pozlovice a mesto Luhačovice na začiatku 20…
Výlet zahajujeme v centru Luhačovic, které je snadno dostupné autobusem či…
Prvýkrát otvorilo svoje brány v roku 2010. Jeho výhodou je poloha priamo…
Požičovňa lodí a šľapadiel priamo pred kúpaliskom Duha. Prevádzková doba…
Nejlepší je začít výlet na lázeňském náměstí. Projdete krásnou kolonádou…
  Začátek naší puberty odstartovala dvě nepříjemná zjištění. Tím prvním…
V katastru Pozlovic, 3 km SV od  centra Luhačovic se nachází vodní dílo -…
Kvalitný kemp priamo pri priehrade v Luhačoviciach (Pozlovice) zaujme tých…
Luhačovice se rozkládají v nadmořské výšce 250 metrů, v údolí říčky…