Horní Paseka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Zahrádka, kostel sv. Víta
Zahrádka, kostel sv. Víta  •  Fotografie (4)  • Foto: claricia

Každý rok se u kostela svatého Víta v bývalé obci Zahrádka koná několik setkání, při nichž je tato významná památka otevřena veřejnosti. Další z těchto setkání se koná poslední říjnovou sobotu, 27.10.2011 od 14:00.

Obec Zahrádka padla za oběť vzniku Želivské vodní nádrže. Zůstalo po ní jen několik budov, přičemž přímo na břehu nádrže stojí kostel svatého Víta, který stál v centru původní obce. Kolem kostela je dodnes patrné náměstí, na němž se nacházela (a stále nachází) kašna a Morový sloup.

K Zahrádce se nejlépe dostaneme autem z Ledče nad Sázavou nebo z Humpolce přes Kaliště. U hlavní silnice je k dispozici parkoviště, ze kterého je to ke kostelu jen asi 400 metrů.

Jdeme za duchem místa, který je v Zahrádce a v jejím kostele svatého Víta velmi silný. Kostel vznikl zřejmě již ve 12. století a najdeme v něm nádherné nástěnné malby z poloviny 14. století.

Dušičkové setkání nabídne kromě otevřeného kostela také výstavu dokumentů a fotografií, které se týkají zaniklé obce Zahrádka, pěvecké vystoupení a další doprovodný program.

Občerstvení na zahřátí je k dispozici na místě, ubytování netřeba, protože se jedná jen o krátkou akci.

Kostel je krásný a jeho návštěva rozhodně stojí za to. Je navíc otevřený jen málokdy, proto je potřeba využít nabízené šance.

Vstupné dobrovolné. Na místě bude probíhat veřejná sbírka, určená na záchranu kostela, který je ve špatném stavu kvůli všudypřítomné vlhkosti.

Poslední aktualizace: 21.10.2011
Autor příspěvku: claricia
Dušičky v Zahrádce - Služby, informace
Dušičky v Zahrádce na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Dušičky v Zahrádce

První písemná zmínka o  obci Zahrádka pochází z roku 1219, kdy tuto ves daroval král Přemysl Otakar I. Vyšehradské kapitule. V roce 1928 měla 1187 obyvatel. Při napouštění přehradní nádrž…
Zhruba na 77. km vede dálnice D1 přes vodní nádrž Švihov (Želivka). Most přes nádrž je dvojitý - pod dálnicí vede ještě jeden most. Je součástí dálnice stavěné od roku 1939. Byl dokončen v roce 1942. Při stavbě ny…
Předmětem ochrany je především cenný soubor geomorfologických jevů s dobře vyvinutými projevy říčního fenoménu. Jde o přirozené, hluboce zaříznuté údolí řeky Sázavy, kde v řečišti se…
Již od konce druhé světové války se uvažovalo o stavbě vodní nádrže na řece Želivce. Důvodem byl nedostatek pitné vody v Praze. Projekt doporučený Státní komisí pro koordinaci vědy a …
Jedu si pro foťák do Světlé n.Sázavou, který jsem zapomněl v autě jednoho hodného a poctivého pána, co nás vezl z Českého Lesa do Prahy. A když už k Sázavě, tak jsem z toho udělal výlet na…
Přírodní rezervace Stvořidla jsou úsek řeky  Sázavy mezi Smrčnou a osadou Stvořidla u Ledče nad Sázavou.  Délka peřejí je téměř 5 km.  Celá oblast je součástí přírodní rezervace o rozloze cca 300 ha…
Zátoku, kde se konalo několik táborů legendárního oddílu Pražská dvojka pod vedením spisovatele Jaroslava Foglara najdeme při trati posázavského pacifiku Světlá nad Sázavou – Čerčany. Vystou…
Ledeč nad Sázavou leží ve Východních Čechách, severním směrem od města Humpolec. Město se rozkládá v severozápadní části Českomoravské vysočiny. Jak název města napovídá městem protéká řeka Sázava…
Nachází se na pravém břehu Sázavy na výrazném skalnatém ostrohu, který je 100 m dlouhý a 80 m široký. Obepíná jej z jedné strany řeka Sázava a z druhé pak Olešenský potok. Původně zde…
Klášter byl založen spolu s klášterním kostelem Narození Panny Marie v první polovině 12. století na vysokém ostrohu obtékaném ze dvou stran říčkami Želivkou a Trnavou. Původně zde sídlil mužský řád benediktinů, k…
Hrad Lipnice je jeden z nejmohutnějších českých šlechtických hradů, který byl založen kolem roku 1310 mocným rodem pánů z Lichtenburka. Přestavěn byl na výstavnou hradní rezidenci na  počátku 16. století …
Humpolec leží ve Východních Čechách, severozápadním směrem od Jihlavy. Nedaleko města prochází dálniční tah vedoucí z Brna do Prahy. Město je obklopeno vrcholky Čes…
Hrad stojí na vrcholu táhlého hřbetu (620 m) v dominantní poloze nad Městečkem Lipnicí nad Sázavou v kraji Vysočina. Návštěvníci si mohou prohlédnout celý hradní areál včetně kaple sv. Va…
Pelhřimov leží ve Východních Čechách, jihozápadním směrem od města Humpolce. Městečko se rozkládá ne levém břehu říčky Bělé a v severní části Českomoravská vrchoviny. Pelhřimov je známý …
Hora Blaník je legendární český vrch. V těžkých chvílích naší historie byl vždy symbolem naděje na získání svobody a svébytnosti českého národa. Jedná se  o dva zalesněné skalnaté vrchy Velký Blaník /638 m. n…
Hrad Český Šternberk stojí na úzkém skalnatém kopci nad řekou Sázavou. Hrad se nachází ve Středočeském kraji a je druhou nejnavštěvovanější památkou na Benešovsku. Hrad je otevřen od června do října denně mimo pon…
Zámek Žleby tvoří dominantu městečka Žleby, které se nachází na rozhraní Středočeského a Pardubického kraje, 25 kilometrů od Kutné Hory. Zámek je možné navštívit v dubnu a říjnu pouze o víkendech a od května do …
Protože máme ještě malou turistku(2 roky),vydali jsme se do ZOO autem. Z Kladna je cesta snadná a jednoduchá,po dálnicí Praha-Brno utíká cesta rychle. Po sjezdu na EXITU Jihlava,je to do města opravdu ko…
  Chrám svaté Barbory je mohutný gotický kostel, který je zasvěcen patronce všech horníků. Vzhled je určitě nezaměnitelný - má tři stanové střechy, devět svazků opěrných pilířů se soustavou symetricky vyváže…
ZOO leží v malebném údolí řeky Jihlávky. V areálu jsou vodní plochy, zalesněné svahy, louky i skály a to v bezprostřední blízkosti centra města, cca 10 minut pěší chůze. Příjezd - z…
Kutná Hora leží ve Středních Čechách, jihovýchodním směrem od Prahy. Kutná Hora se rozkládá nedaleko severního okraje Středočeské pahorkatiny. Městem protéká řeka Vrchlice, na které je u jihozápadního okraje města…
Jedeme do severozápadní části CHKO Železné hory, cca 10 km severně od přehrady Seč, míříme ke zřícenině hradu Lichnice. Historie hradu Lichnice sahá do 12. století, kdy Smil z rodu Ronovců postavil na st…
Sedlecká kostnice má pohnutou historii. Původně to byl hřbitovní kostel zdejšího cisterciáckého kláštera. Původně gotická stavba z konce 14. století se skládá ze dvou kaplí postavených nad sebou. Hřbitov byl vša…
Pohádkový renesanční Zámek Červená Lhota stojí na skalnatém ostrově uprostřed rybníka. Do zámku se vstupuje kamenným mostem, který spojuje zámek se souší. Zámek se nachází v Jihočeském kraji, severozápadním směrem od…
Zámek Červená Lhota se nachází 20 km od Jindřichova Hradce nedaleko městečka Deštná. Pojedeme autem a zaparkujeme na placeném parkovišti asi 200m od zámku. Jeden z nejnavštěvovanějších zámků…
Zámek Telč patří mezi klenoty moravské renesanční zámecké architektury. Zámek Telč byl zařazen do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek je jednou z nejvýznamně…
Telč leží na Jižní Moravě, východním směrem od Jindřichova Hradce. Telč je označován jako jedno z nejkrásnějších moravských měst, historické centrum města bylo zapsáno do seznamu památek UNESCO. Městečko se rozkládá v jižní části Českomo…
Komplex budov hradu a zámku v Jindřichově Hradci, který se nachází v Jihočeském kraji, je třetím nejrozsáhlejším a jedním z nejnavštěvovanějších památkových objektů u nás. Komplex budov…
Jindřichův Hradec leží v Jižních Čechách, severovýchodním směrem od Českých Budějovic. Jihozápadním směrem od města se rozkládá chráněná krajinná oblast Třeboňsko s rozlehlou soustavou…
Červená Lhota Kdykoliv se ocitnu v malebném údolí jehož dominantu tvoří neméně malebný barokní zámeček, musím si vzpomenout na svá mladická léta. A to hned dvakrát. První vzpomínka patří bezstarostnému období ško…