Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Za kulturou

Smržice kostel
Smržice kostel  •  Fotografie (27)  • Foto: vala1959

Jedeme na kole za poznáním historie našich předků skrze architektonické drobné sakrální skvosty hanáckých vesnic v okolí Prostějova.

Štětovice kaple

Trasa začíná v Prostějově a vede cyklostezkou přes Smržice- projedeme okrajem Čelechovic na Hané směr Studenec - Olšany u Prostějova - Hablov, odtud do Duban - Vrbátek -Štětovic - Hrdibořic, tady kolem NPP Hrdibiřické rybníky do osady Svárov, zpět do Hrdibořic - pak do Biskupic - před Kralicemi na Hané polní cestou do Hrubčic - Bedihoště a zpět do Prostějova. Trasa má necelých 50 km. Jedeme po cyklostezkách a málo frektentovaných silnicích 3. 4. třídy. Sakrální stavby jsou kostely, kaple, kapličky, poklony, sochy světců, boží muka, piety a kříže. Těch na cestě najdeme spousty a řada z nich je krásně opravená a místními obyvateli vzorně udržována. Níže je vyjmenuji všechny.

Smržice : kostel sv.Petra a Pavla z r.1861, kaple Panny Marie z r.1837 u místního hřbitova, kříž u kostela z r.1745, dřevěný kříž za kostelem, kříž v parku za kostelem z r.1879 a boží muka u sokolovny, socha Jana Nepomuckého v novém parku v centru obce.

Čelechovice na Hané : pravoslavný kostel Svaté Trojice u silnice, boží muka naproti pravoslavného kostela ve svahu u cesty, do centra obce je to trochu zajížďka, ale kaple Obětování Panny Marie je moc pěkná.

Studenec: po levé straně v centru obce opravená kaple sv.Cyrila a Metoděje a před ní kříž, 2 km za obcí směr Olšany pak u silnice kříž z darů obyvatel obce z r.1903

Hrdibořice kaple

Olšany u Prostějova: farní kostel sv.Jana Křtitele, u kostela v parku v r.2001 opravené sochy sv.Cyrila Metoděje a mezi nimi kříž, vše z r.1863. Níže v parku pak sousoší Panny Marie z r.1712. Kromě kříže přímo u vstupu do kostela, minete cestou k dálničnímu nadjezdu další dva kříže.

Hablov : uprostřed obce vlevo od cesty najdete malou kapličku Nejsv.Trojice z r.1787, má poškozenou fasádu.

Dubany: Kostel Narození Panny Marie s jádrem z 12.st, obnoven 1807, opraven 1991, kříž sv.Missie z r. 1899 před kostelem, kříž u hřbitova z r.1923, socha sv.Floriána z r. 1871, socha sv.Josefa a socha sv.Jana Nepomuckého z r.1882. Nezapomeňte shlédnout 2 romantické modely hradů - díla místního nadšence, jeden je u kaple a druhý u hřiště.

Vrbátky: na návsi kaple sv.Floriána z r. 1748, zachráněná v roce 1995 nákladem manželů Kaprálových- místních rodáků žijících v USA. Socha Panny Marie Lurdské poblíž návsi, kříž u kaple a na rozcestí u hl.silnice z r. 1894

Svárov kaplička z konce 18.st

Štětovice: kaple sv.Floriá z roku 1776 se zajímavým průčelím se 6 okny, kříž před kaplí z r. 1849, kříž u silnice.

Hrdibořice: opravená kaple zasvěcená opět sv.Floriánovi s románskými úzkými okenicemi z r. 1750, tradiční kříž u kaple, kříž na křižovatce nad obcí z r. 1883, opravený v r. 1990. V katasrtu obce se nachází Národní přírodní památka Hrdibořické rybníky (jsou dva) s pestrou florou a faunou, viz naučná tabule.

Svárov: u poslední obydlené usedlosti zaniklé osady narazíte na sakrální skvost - krásnou malou kapličku z konce 18.st, nachází se u cesty kudy dříve chodily procesí z Hrubčic do farního kostela v Dubu nad Moravou. K osadě se dostanete po polní cestě kolem rybníků, opuštěné chmelnice a říčky Blaty. Na konci přejedete přes most a u bývalého kamenolomu ji spatříte.

Hrubčice filiální kostel

Biskupice: filiální Kostel Sv. Markéty z r. 1784, přestavěný z původní kapličky, dnešní podobu má z r. 1941. Je zajímavě vklíněn mezi školu a obytný dům. Kříž před kostelem je z r.1853 a je zdoben reliefem Piety a sv.Veroniky.

Hrubčice: kostel sv.Urbana za vsí na hřbitově, mohutná zvonice sv.Václava z r.1769 na návsi, sochy sv.Floriána a sv.Jana Nepomuckého v parčíku na návsi. Restaurace Drábek. Původně renesanční zámek přebudovaný v pol.18.st do barokního stylu. Dnes obecní bytovka. Zámek je mimo centrum obce, směr Otonovice a vlevo.

Bedihošť: kaple sv.Floriána z r. 1875, boží muka za nádražím u trati, kříž u kaple z r. 1873 a u silnice k Prostějovu, socha Panny Marie z r. 1913 u hřbitova, a sousoší Malá Kalvárie z r.1938 také u hřbitova.

V restauraci Drábek v Hrubčicích na návsi. Výborná kuchyně. Příjemné prostředí a ochotný personál.

Hrubčice zvonice sv.Václava z r.1769

Zde bych chtěl vyzvednout dvě sakrální památky. Je to krásná kaple sv. Floriána ve Vrbátkách, vedle které najdete navíc kouzelný středověký model hradu a pak kapličku z konce 18.st v opuštěné osadě Svárov u Hrdibořic, o kterou se vzorně stará majitel poslední obydlené usedlosti.

Krásná je Národní přírodní památka Hrdibořické rybníky.

Ve Vrbátkách je u hřiště (od kaple vlevo) na soukromém pozemku ještě jeden model hradu - Bouzov, místní vás bezpečně navedou.

Zajímavý zámek v Hrubčicích. Navedou vás místní, je to mimo centrum obce. Směr Otonovice a pak vlevo.

Opuštěný areál bývalého cukrovaru Vrbátky, na menším komíně čapí hnízdo.

V roce 1991 obnovený kostel v Dubanech.

Nelíbilo se mi jaký nepořádek po sobě nechávají páni rybáři u Hrdibořických rybníků, po stromech pověšené igelitové pytlíky s Odpadky a pod.

Bedihošť kaple sv.Floriána z r.1773

Interiery kostelů byly přístupné pouze ve Smržicích a Olšanech. Na TIC v Prostějově vedle Radnice lze zakoupit knihu Bohulila Outraty "Drobné sakrální stavby na Moravě " (cena 120 Kč), která mne inspirovala k tomuto výletu.

Na výlet vlakem

Do Prostějova se dostanete vlakem ze směru od Olomouce i od Brna.