Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Dobršín – vesnická památková rezervace.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Dobršín, celkový pohled od jihu
Dobršín, celkový pohled od jihu  •  Fotografie (17)  • Foto: Bohumir

Dobršín, silnice od Sušice

Jen málokterá ves si uchovala tak pěkné, středověké jádro. Kolem protáhlé návsi jsou domy špýcharového typu, ve kterých síň domu přímo navazuje na sýpku. A sýpky jsou nejstaršími stavbami obce a to u domů č. 1, 8 a 9. Budovy byly postaveny přibližně ve 2. polovině 17. století. Ze stavebních slohů se zde uplatnily ponejvíce baroko a klasicismus. Nepřehlédnutelná je novogotická kaple z roku 1896, která je památkou I. kategorie. To samozřejmě platí i o některých domech. Zajímavá je kaplička ve zdi statku a z drobných sakrálních staveb ve vsi najdeme několik hezkých křížků. Velmi pěkná je budova bývalé školy z roku 1911, ta je dnes sídlem obecního úřadu. Minulost vzdělávání zdejších dětí je velmi zajímavá. Ve vesnici měli tak zvanou stěhovavou školu. Protože chyběla budova, učilo se střídavě na statcích. Vždy jeden rok na jednom statku. Až v roce 1860 byla postavena první budova školy. Současnost přinesla další zařízení, kterým se obec může pochlubit. Je to kemp na levém břehu řeky Otavy. Jeho vybavení snese přísnější měřítko a jistě kolem řeky patří mezi ty nejlepší. Procházku vesničkou máme za sebou a tak ještě zbývá návrat do minulosti a návod, kudy sem vede cestička.

První písemná zmínka o obci je z roku 1372. Název obce je z konce 16. století. Ves patřila ke Hradu Kašperku. V roce 1584 ji prodal císař Rudolf II. městu Sušici. Až po mnoha letech měla obec svého starostu. V roce 1995 byla prohlášena vesnickou památkovou rezervací. V současnosti zde žije něco přes 100 stálých obyvatel. Obec je na území přírodního parku Buděticko a již z tohoto vyplývá, že má velmi pěkné okolí. Ze severu je obklopena pásmem hor a přímo nad vsí se zdvihá velmi hezký vrch Pumperk ( 556 m.n.m.). Jižně od vsi protéká řeka Otava a na západ je několik již uzavřených vápencových lomů. Do vsi je nejblíže ze Sušice. Od nádraží vede modrá značka a vzdálenost je asi 2 km. Nedaleko obce při silnici ze Sušice do Horažďovic je autobusová zastávka odkud je ves na dohled. S autem je možné zajet až na náves a tam i zaparkovat.

Dobršín, náves s kaplí

V turistické sezóně je možné se najíst v místním kempu nebo v nedaleké Sušici. Romantické duše jistě zvolí k nocování kemp. Není nad to při ohníčku poslouchat šumění řeky a popíjet pivko či něco ostřejšího pod měsíčním kotoučem.

Dobršín patří mezi vesničky, které by turista neměl vynechat. Když stojíte na zdejší návsi, je to malý návrat do starých časů. Stačí jen přivřít oči a vidíte žáčka s tabulkou či hejno hus nebo koňský povoz s naloženými snopy. Zdejší staré lípy by jistě mohly hodně vyprávět o časech, kdy člověk měl pro život jiná měřítka. Sedlák ještě zapráská bičem a je jen otázkou, zda onen „velký pokrok", nebo jak to dnes nazýváme, není jen nahluchlou ozvěnou onoho starodávného světa. Odpověď si ale musí již najít každý sám.

Okolí je nejkrásnější na jaře, kdy ve zdejších lesích rozkvetou statisíce jaterníků. Vodáci dají přednost létu a skalní turista si svoji krásu najde kdykoliv. Vstupy se zde neplatí a místní kemp je otevřen od 1. 5. do 30. 9. Tak šťastnou cestu.