Rosice
Rosice leží na Jižní Moravě, západním směrem od Brna. Město se rozkládá v Boskovické brázdě a na levém břehu říčky Bobravy. Ze tří stran je město…

více o Rosice

Reklama
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Rosice
Články redakce vybrat: vše / nic

Cihelna v Rosicích - expozice Vesnice žije

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Jedeme do Rosic, kde se v areálu bývalé cihelny nachází i zajímavá expozice s názvem Vesnice žije. Jedeme autem nebo zdatnější mohou vlakem do Chrasti a odtud zhruba 5 km pěšky. (2 km z nádraží do centra Chrasti a 2,5 z Chrasti do Rosic).

Cílem naší cesty je vesnické muzeum s expozicí Vesnice žije. Muzeum se nachází v bývalé cihlářské peci v areálu bývalé rosické cihelny, kde se již od roku 2001 konají pravidelné sobotní Rosické trhy. Expozice byla otevřena v roce 2011. V přízemí můžeme obdivovat Krásné klenuté chodby, v nichž se konají příležitostné výstavy regionálních výtvarníků. Hlavní lákadlo je ale hasičsko-zemědělská expozice, v níž můžeme obdivovat zemědělské stroje a hasičská auta a vybavení. Největší poklady se ale skrývají na půdě, kde zaplesá srdce nejednoho milovníka starých věcí. I když si při prvním pohledu můžete připadat jako v obřím vetešnictví, vše má své místo a příběh. Návštěvník může obdivovat staré pračky, valchy, ždímačky, bicykly, plečky, pluhy, sečky, třídičky brambor, čističky obilí, líheň na kuřata, hodiny, kovářské měchy, zařízení kovárny, vybavení ševcovské, sedlářské, pumpařské a bednářské dílny, saně, bryčku, kočár, žebřiňák, rádia, televize, kočárky, šicí stoje, žehličky, kuchyňské náčiní, vybavení obýváku a kuchyně,máselnice, odstředivky brusle, lyže, močůvkovač a mnoho dalších věcí. Stovky předmětů přímo vybízejí ke vzpomínkám na staré časy a prarodiče, kteří tyto předměty používali. Děti zase budou nevěřícně kroutit hlavami a hádat, co k čemu sloužilo.

Přímo v areálu si můžete nakoupit čerstvé a domácí potraviny. Jsou zde i stánky s rychlým občerstvením.

Byla jsem překvapena množstvím vystavených předmětů, z nichž většina je zapůjčena místními občany. Zarazilo mě, že ačkoliv se na tržnici nacházely davy lidí, v expozici jsme byli sami.

Expozice je otevřena každou sobotu v rámci trhů od 8 do 12 hodin. Mimo trhy lze objednat i inviduální návštěvu. Vstupné se neplatí, pouze při odchodu z areálu tržnice je vybírán poplatek 5 Kč za osobu a 15 Kč za auto.

Poslední aktualizace: 7.8.2013
Autor: jeni-c

Rosice

Příspěvky v okolí Cihelna v Rosicích - expozice Vesnice žije

Hasičskozemědělská expozice se nachází v prostorách cihlářské pece v areálu bývalé rosické cihelny, která je nyní proslulá sobotními Rosickými trhy. Expozice návštěvníky seznamuje s historií hasičského sboru v …
Chrast leží ve Východních Čechách, jihovýchodně od města Chrudim. Jižním směrem od městečka se zvedají vrcholky Železných hor a severním směrem se rozkládá oblast Svitavské pahorkatiny. U východního okraje města…
Renesanční a barokní zámek jihovýchdně od Chrudimi, kdysi letní rezidence královéhradeckých biskupů. Dnes muzeum zaniklých řemesel.
Barokní čtyřkřídlý zámek je nejvýznamnější památkou města Chrast na Chrudimsku v Pardubickém kraji. V přístupném zámku sídlí muzeum s přírodovědnými, historickými, vlastivědnými, archeolo…
Nachází se na vchu Chlumek, je významným poutním místem a svým dvojvěžím dominuje celému širokému okolí Lužska. Základem poutního místa se stala Kaple Panny Marie, která zde v letech 1667-69 byla postavena na terase sevřené ambity. Každoročně na poutní místo přicházelo stále více věřících a proto se uvažovalo o vybudování větší svatyně. V letech 1690-1700 tak nahradil kapli mohutný vrcholně barokní kostel Panny Marie Pomocnice…
Mohutné zříceniny hradu Košumberk stojí na skalnatém vrchu nad údolím Novohradky na Chrudimsku v Pardubickém kraji. Areál hradní zříceniny je veřejnosti přístupný. Dochovaly se rozsáhlé z…
Slatiňany jsou nevelké město s 4010 obyvateli a najdeme jej na okraji chráněné krajinné oblasti Železné hory a v těsné blízkosti města Chrudim, jihovýchodním směrem. Město se rozkládá převážně na pravém břehu řeky…
Romantický Zámek Slatiňany stojí na úpatí Železných hor, na pravém břehu Chrudimky. Zámek se nachází na Chrudimsku v Pardubickém kraji. V hlavní sezóně, od května do září, je zámek otevře…
Státní Zámek Slatiňany Zámek ve Slatiňanech - původně gotická tvrz nad řekou Chrudimkou - se běhěm staletí stal místem, kde knížecí rodina Auerspergů trávila svůj rodinný život. S nadsázkou můžeme…
O Kočičím hrádku se nedohovalo mnoho sprav. V letach 1898-1901 ho nechalo postavit knezna Vilemina Auerspergova. Architektura stavby je ovlivnena romantisem. Tento umelecky smer minuleho stoleti…
Ahoj cestovatelé, tentokrát se vydáme na Zámek Nové Hrady. Nové Hrady, malá obec ležící asi 15 km západně od Litomyšle, nepatří zrovna k nejznámějším ani k nejnavštěvovanějším. Zámek Nové Hrady je v současnosti …
Architektonicky významný rokokový zámek se nachází v Nových hradech na Chrudimsku v Pardubickém kraji. Zámek, označovaný za "České Versailles" nebo "Malý Schönbrunn", je působivě zasazený do malebné KRAJINY na o…
Pardubice leží ve Východních Čechách, jižním směrem od Hradce Králové. Pardubice jsou městem perníku, koňských dostihů Velká Pardubická a plochodrážních závodů Zlatá přilba. Město se rozkládá na soutoku Labe a C…
Pardubický zámek je nepřehlédnutelnou dominantou centra krajského města Pardubic ve východních Čechách. Zámek je ojedinělou architektonickou památkou ve středních Evropě. V zámeckých interiérech se zachovalo renesanční vybavení sálů, několik místností je vyzdobeno malbami a kazetovými stropy. Na zámku je umístěna Východočeská galerie a Východočeské muzeum, které návštěvníkům…
Příroda, nacházející se na území přírodní rezervace Maštale a mikroregionu SOTM, je krásná a neponičená civilizací. Rozmanité geologické podmínky v různých částech způsobily, že krajina nemá jednotný ráz, ale s…
Veselý kopec je ideální místo pro Váš výlet. Nachází se na pomezí Vysočiny a východních Čech přibližně 5 km od Hlinska. Jedná se o rozsáhlou expozici lidového stavitelství. První zm…
Naše cesta směřuje k dominantě východního Polabí, ke Kunětické hoře, která se nachází cca 7 km od centra Pardubic a cca 15 km od centra Hradce Králové. Historie hradu, který založil vůdce Orebitů Diviš Bořek z Miletínka na osamělé znělcové kupě, sahá do doby husitské, do let 1421-23. Za doby Pernštejnů byl hrad v období od konce 15. století až do…
Je výraznou dominantou Pardubicka. Nachází se 1,5 km severozápadně od Kunětic a 5,5 km severovýchodně od středu Pardubic. Nejvyšší bod má nadmořskou výšku 307 m a vystupuje 85 m nad ok…
Perníkovou chaloupku - Muzeum perníku a pohádek najdeme v bývalém loveckém zámečku z roku 1882 mezi obcí Ráby a Kunětickou horou. Dětičky zde naleznou expozici skřítků, strašidel, pohádkové peklo, Ježíškovo nebe a…
Jedeme do severozápadní části CHKO Železné hory, cca 10 km severně od přehrady Seč, míříme ke zřícenině hradu Lichnice. Historie hradu Lichnice sahá do 12. století, kdy Smil z rodu Ronovců postavil na st…
Litomyšl leží ve Východních Čechách, jižním směrem od města Ústí nad Orlicí. Město Litomyšl se rozkládá v srdci Svitavské pahorkatiny. Město je velmi známé…
Litomyšlský zámecký areál je národní kulturní památkou a v roce 1999 byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Areál tvoří soubor několika budov, část z nich získalo město zpět v r…
Hrad Potštejn leží v podhůří Orlických hor, ve stejnojmenné obci, asi 5 km od města Vamberk. Hrad je přístupný pro veřejnost od dubna do října. Prohlídka hradu probíhá s průvodcem a trvá přibližně 45 min. Vstupné …
Zámek Žleby tvoří dominantu městečka Žleby, které se nachází na rozhraní Středočeského a Pardubického kraje, 25 kilometrů od Kutné Hory. Zámek je možné navštívit v dubnu a říjnu pouze o víkendech a od května do …
Obří akvárium naleznete nedaleko centra Hradce Králové, v Baarově ulici v Envi domu. Cílem této expozice bylo představit nejen vodní faunu, ale i část jihoamerického tropického pralesa. K dispozici je i tunel, kte…
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a S…
Zámek Hrádek u Nechanic je kromě zámku Hluboká nad Vltavou nejvýznamnější českou stavbou romantické architektury postavenou po vzoru anglické gotiky. Zámek se nachází na Lubenském vrchu, 10 kilometrů západně od Hr…
Počátkem osmnáctého století nechal hrabě Sporck na svém panství, u obce Kuks, zbudovat velkolepý areál, který dodnes okouzluje návštěvníky. Kromě proslulých lázní, které patřily k nejslavnějším v tehdejší Evropě, vyrostl v nádherném labském údolí také klášterní Hospital, který ozdobily sochy Ctností a Neřestí z dílny mistra Matyáše Bernarda Brauna. Špitálnímu komplexu, který připomíná zámek, vévodí kostel Kostel Nejsvětě…
Náchodský zámek je kulturní dominantou města Náchoda ve východních Čechách. Charakteristickým rysem zámku je gotická válcová věž s arkádovým Ochozem, která je vidět z dalekého okolí. Zámek je možné navštívit v kvě…
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…