Tipy a novinky z Jižní Moravy Chaty a chalupy Jižní Morava Mapa Jižní Morava

Jižní Morava se rozkládá v jihovýchodní části České republiky. Pomezí Čech a Moravy je tvořeno na západě Českomoravskou vrchovinou, známou též jako Vysočina. Pomyslnou hranici jižní Moravy tvoří z části Drahanská vrchovina a na východě Bílé Karpaty; jižní hranice s Rakouskem probíhá kolem řeky Dyje. Tato oblast se rozprostírá převážně v úrodných úvalech kolem řek a díky tomu patří k místům s nejstarší historií u nás

Turistické oblasti na Jižní Moravě: Brno a okolí / Podyjí / Slovácko / Moravský kras / Zlínsko / Lednicko - Valtický areál

Okresy: Blansko Brno-město Brno-venkov Břeclav Hodonín / Vyškov Znojmo

Příspěvky od zkušených turistů a cestovatelů
Tipy na výlet (727)   Turistické cíle (6 297)   Trasy (514)   Cestopisy (266)   Fotogalerie (249)   Moje dovolená (0)
Jižní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Morava

Z Lažánek do Tišnova trochu jinak

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

za Lažánkami
za Lažánkami  •  Fotografie (25)  • Foto: Isolda11

Hezký půldenní výlet okolím Tišnova jsme zahájili v obci Lažánky, kam se dá dojet autobusem sítě IDS JMK třeba z Veverské Bítýšky.

Vesnicí prochází zelená turistická značka z V. Bítýšky do Tišnova, po které jsme se vydali na první část naší cesty.

Po 3 kilometrech, na nichž jsme minuli např. Zelený most a pomníček tragicky zahynuvšího lažáneckého lesníka Jiřího Janošíka (1957-1987), nás čekalo první příjemné lesní rozcestí Pravková (s červenou značkou do Maršova a přes Šmelcovnu do Zastávky) s naučnou tabulí, lavičkami i svatým obrázkem na stromě.

Z nadmořské výšky 474 metry jsme poté sestoupili 2 km k Pejškovskému potoku a nyní už pohodlnou (až snad zbytečně moc) asfaltkou pokračovali další 2,5 km Pod Dřínovou.

Foto: Isolda11

Cestou nás mile překvapila docela nová studánka U Sovy, zbudovaná včetně pěkného posezení v roce 2008, a také prostorný dřevěný altán na louce o kus dál.

Poté jsme pokračovali po žluté značce 1 km do obce Heroltice a z ní ještě asi další kilometr až na křižovatku kousek před vesnicí Březina.

Zde jsme si ale udělali ze značky menší odbočku a vydali se silničkou opačným směrem – 2 km do obce Vohančice, kam sice turistické trasy nevedou, ale také je tu leccos co k vidění.

Jistě nejvýznamnější památkou je barokní zámek, sice ne zrovna v reprezentativním stavu, ale vzhledem k tomu, čím si v minulosti prošel (sídlo JZD), je skoro div, že ještě stojí. Snad se od svého soukromého vlastníka brzy dočká zasloužené rekonstrukce!

Zelený most
Zelený most  •  Foto: Isolda11

Nyní už nás čekalo posledních 5 kilometrů po převážně velmi málo frekventované silničce do Tišnova, přičemž cestou jsme ještě potkali žlutou značku od Deblína, po níž se dá do cíle dojít samozřejmě pohodlněji, ale zase neuvidíte starý smírčí kříž, skrytý v nenápadné zatáčce posledního (bohužel už poněkud rušnějšího) úseku silnice před Tišnovem, pod kopcem Závist…

Poslední aktualizace: 30.8.2013
Autor: Isolda11

Jižní Morava

Příspěvky z okolí Z Lažánek do Tišnova trochu jinak

Lažánky
Lažánky jsou větší podhorskou obcí a najdeme ji pod jihovýchodními vrcholky Českomoravské vrchoviny, západním směrem od městečka Veverská Bítýška a jižním směrem od města Tišnov. K obci b…
Přírodní rezervace Slunná, známější mezi turisty jako Lažánecký prales, se nachází severně od obce Lažánky v okrese Brno-venkov, na stejnojmenném kopci nad údolím Maršovského potoka. Jedná se o starý bukový porost, jehož stáří se odhaduje na 250 let, nejvyšší buky dosahují až výšky 40 metrů. Přírodní rezervace zde vznikla v roce 1985, resp. 1992, přičemž chráněný není jen…
Nachází se na na severním okraji obce u hřbitova. Prochází tudy zeleně značená turistická cesta. Jedním směrem vede do údolí Maršovského potoka, pod Pejškov a kolem Velké Dřínové na letovisko Šárka. Druhým směrem pak přes Holasice do Veverské Bítýšky. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.85 Okolí Brna-Svratecko/D1
Rozcestí žluté a zelené turistické značky se nachází ve středu Holasic, malé obce, která je součástí nedalekých Lažánek. Žlutá značka, která obcí prochází, vede z Veverské Bítýšky přes Heroltice na vlakovou zastávku Hradčany. Zelená značka, obkružující vrch Slunná, kde se nachází lokalita zvaná Lažánecký prales, vede z Veverské Bítýšky na rozcestí Šárka.
V roce 1908 bylo mezi Maršovem a Lažánkami ( 21 km severozápadně od Brna) asi 8 metrů pod povrchem objeveno bohaté ložisko kaolinu ( používá se např. k výrobě porcelánu ). Doprava vytěženého kaolinu k dalšímu zpracování byla ale problematická, a tak byla roku 1911 vybudována železniční trať z…
Jedná se o cca 15 kilometrů dlouhé údolí rozkládající se mezi Velkou Bíteší a Veverskou Bitýškou, které bylo roku 1992 vyhlášeno přírodním parkem. Do tohoto údolí se zařezává Bílý potok, jindy též …
Tentokrát začínáme ve Veverské Bítýšce v okrese Brno-venkov. Její poloha ji předurčuje k turismu. Nalézá se mezi přírodními parky Údolí Bílého potoka a Podkomorské lesy, nedaleko města Brna se zajímavým okolím. Začíná tu Kníničská přehrada s lodní dopravou až k samému Brnu. Kousek odsud shlíží na přehradu romantický hrad Veveří. Za okrajem Brna stojí za návštěvu další zajímavý …
S přáteli jsme dojeli autobusem do Velké Bíteše a odtud jsme se vydali na pěší pouť po modré značce okolo Bíleho potoka kde je plno mlýnů - Ryglovský , Pánovský , Spálený , Pavlovcův k…
Maršov je středně velkou podhorskou obcí s 450 obyvateli a najdeme ji pod jihovýchodními vrcholky Českomoravské vrchoviny, u severního okraje přírodního parku Údolí Bílého potoka, jihozápadním směrem o…
Jez se nachází v romantickém údolí řeky Svratky mezi obcemi Březina a Veverská Bítýška pod příkrou skalnatou strání kopce Sokolí. Dnes z něho odcházející náhon pohání dvě malé vodní…
 Údolí bílého potoka mezi Velkou Bíteší a Veverskou Bítýškou je prostě skvost a odpradávna lákalo Brněnské obyvatele k výletům, například proletáře jako Petr Bezruč :-)      Rodinná pohodová trasa vede údolím poto…
Nějak špatně se mi chodí. Zjišťuji notné zkrácení šlach a svalů na nohách. I záda mi nějak ztvrdla. Musím všeho nechat a vyrazit ven. Problémy musí počkat. Zdraví především. Už jsem se dlouho nikam nedostal. Z méh…
Kousek od soutoku Maršovského a Pejškovského potoka,se na druhém jmenovaném nalézají zbytky hráze,jež byla zbudována v r.1802 za napoleonských válek,z důvodu plavení palivového dřeva pro město Brno. Jelikož za těc…
Rozcestí zelené a červené turistické značky se nachází v lokalitě Pravková pod kopcem Slunná, kde se nachází přírodní rezervace bukových porostů. Lokalitě se též říká Lažánecký prales díky zachovalosti tamního lesa. Zelená turistická značka, která zde prochází, vede z Veverské Bítýšky přes Holasice a Lažánky k chatové osadě Šárka. Červená turistická značka zde začíná a…
Nachází se na okraji stejnojmenného letoviska ležícího na břehu řeky Svratky. Prochází tudy dálková červená značka, která vede údolím řeky a začíná zde zelená značka. Červená jde proti toku na Březinu a do Tišnova k železniční stanici. Po řece pak dojde do Veverské Bítýšky a dále na hrad Veveří a podél Brněnské přehrady do Brna-Bystrce. Zelená směřuje na rozcestí Pod Dřínovou, prochází lesem…
Osada Šmelcovna leží v údolí Bílého potoka, v přírodním parku, kde slouží turistům i cyklistům jako vítané odpočinkové místo s občerstvením. Leží na křižovatce červené a modré turistické značky.HistoriePrvní osídlení osady pochází ze 13. století, kdy se zde začala dolovat především stříbrná ruda. Ta se tu také tavila a právě od toho pochází dnešní název Šmelcovna - z německého…
Jarošův mlýn ve Veverské Bítýšce je muzeem mlynářského řemesla. Probíhají zde prohlídky mlýnské budovy a mlecích zařízení z 1. poloviny 20. století s podrobným popisem postupu výroby jednotlivých druhů mouky a d…
Z náměstí ve Veverské Bítýšce, kde jsme se zastavili na dopolední kafíčko v cukrárně U Kostela, jsme se vydali tentokrát po žluté turistické značce ve směru do Hradčan. Cesta nás vede nejprve kousek údolím proti …
Trasa začíná ve Veverské Bítýšce a odtud pokračuje nejprve po pravém břehu řeky Svratky. U silničního mostu začíná již vzdutí přehrady. Dále kolem rozhlehlé bažiny a přes rezervaci Kr…
Začínáme v městečku Svatoslav a jdeme po žluté značce k údolí Bílého potoka. U Pavlovcova mlýna přecházíme na modrou značku a trasa získává na zajímavosti. Během následujících několika kilometrů se musíme několikr…
Farní Kostel ... Jakuba Většího na náměstí Na Městečku ve Veverské Bítýšce byl vystavěn v letech 1771-1782 na místě staršího a již nevyhovujícího kostela z 15. století. Se stavbou začal zdejší farář Václav Josef Wolf a dokončena byla za jeho nástupce Tomáše Františka Kubečky. Jedná se tedy o pozdně barokní podélnou trojlodní stavbu o rozměrech 29 metrů na délku a 12 na šířku…
Tento mohutný jírovec maďal roste uprostřed křižovatky ulic Hvozdecké a 9. května ve střední části města. Obvod kmene v prsní výšce je 317 cm, výška stromu dosahuje 16 m a šířka koruny pak 22 m. Za památ…
Autobus do Veverské Bítýšky jezdí z Brna-Bystrce (od ZOO) o víkendu každou hodinu, za necelou půlhodinku nás pak kolem přehrady a hradu Veveří doveze do Bítýšky. Z Tišnova pak snadno odjedeme vlakem. Jako obvykle nás ve výchozím a cílovém místě čekají zajímavé památky - a mezi tím krásná příroda Na tak krátký výlet není jídlo skoro třeba, ale už v Bítýšce je hned u zastávky…
Křížová cesta se nachází v kopci zvaném U tří křížů nad obcí Chudčice, na hranici města Brna. Jedná se o 14 zděných kapliček se sedlovou střechou, nedávno opravených. Vznikly v roce 1856 na základě projektu chud…
Veveří
Rozsáhlý hrad Veveří stojí na skalnatém ostrohu nad Brněnskou přehradou. Veveří se nachází na Brněnsku v Jihomoravském kraji. Hrad Veveří je jedním z nejmalebnějších a nejrozsáhlejších hradů u nás. Vlastní hrad,…
Studánka pojmenovaná po Ríšovi, románovém hrdinovi Mrštíkovy Pohádky máje. Studánkou pramení potok Rakovec, který protéká Kočičím žlebem a vlévá se do Brněnské přehrady.Nachází se v Podkomorských lesích, je jedním z větších rozcestí - vedou tudy tři turistické značky, navíc ještě cyklistická trasa. První značkou je žlutá, vedoucí od Brněnské přehrady do Hvozdce, další je…
Klášter Porta Coeli
Klášter Porta coeli (Brána nebes) v Předklášteří u Tišnova založila v roce 1233 královna Konstancie, vdova po českém králi Přemyslu Otakarovi I. Klášterní kostel, vysvěcený v roce 1239, je trojlodní bazilikou …
Betonová rozhledna s Kamennou podezdívkou, celková výška 29,3 m, výška horní plošiny 24 m, výška ochozu 21 m, 133 schodů. Z původní 30 m vysoké dřevěné rozhledny, která byla postavena v roce 1934 a za protektorá…
Nejvýznamnější rekreační oblast města Brna. Nachází se na severozápadě města a dnes zabírá území městských částí Bystrc a Kníničky. Byla vybudována v letech 1936-40 na řece Svratce, kdy…