Studenský a Jablonský les - podhůří Orlických hor

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Těchonín, žst. 0,0 km
  Od železniční stanice (foto 1) jdeme po modré značce přes Tichou Orlici (foto 2 a 3 - v den naší túry byla po silných deštích dost rozvodněná a špinavá) a stoupáme lesem úzkou pěšinou na silnici do Studeného (foto 4).
číslo 2 Studené Šotolina 1,7 km
  Zde projdeme kolem studánky s rybníčkem (foto 5 a 6) ke kostelu (foto 7). Od něho je krásný výhled (foto 8). Pak stoupáme nad obec k lesu.
číslo 3 Nad Studeným 2,0 km
  Křižovatka lesních cest. Zde doporučuji modrou značku opustit a odbočit vlevo. Dojdete k lavičce se supervýhledem (foto 9 - 11). Od ní se buď můžete vrátit zpět na křižovatku a pokračovat po modré nebo jít po široké lesní cestě vlevo. Obě se sejdou u rozcestí turistických tras.
číslo 4 Lavička nad Studeným 2,2 km
číslo 5 Studenský horní les 2,5 km
  Krátký úsek klesání lesem.
číslo 6 Stedenský dolní les 3,2 km
  Červená pokračuje do Nekoře (foto 12), my jdeme po žluté přes les a podél pole (foto 13) do Bořitova (foto 14).
číslo 7 Bořitov Šotolina 4,8 km
  Projdeme kolem kaple (foto 15) a za ní odbočíme vzhůru na Faltusův kopec (foto 16 - 19). Z něho pomalu sestoupíme do Sobkovic (foto 20).
číslo 8 Sobkovice 6,6 km
  Od kostela (foto 21) sestupujeme k Tiché Orlici a podél jejího toku jdeme do Jablonného nad Orlicí (foto 22 a 23).
číslo 9 Jablonné nad Orlicí 9,1 km
  Z náměstí se vrátíme přes řeku (foto 25 a 26) na pravý břeh Tiché Orlice a za městem začínáme stoupat kolem skiareálu Malák (foto 27). Stoupání pokračuje až do Mistrovic.
číslo 10 Mistrovice (foto 28 - 30 12,0 km
  Z Mistrovic následuje sestup zprvu mezi poli, později lesem k potoku s porosty medvědího česneku (foto 31 - 32).
číslo 11 Orlice Asfalt 15,5 km
  U kostela (foto 33) je rozcestí, do Letohradu nás dovede žlutá značka.
číslo 12 Letohrad, nádraží Asfalt 17,6 km
  Konec trasy.

Hlavní hřeben Orlických hor je ve své jihovýchodní části přerušen sníženinou v oblasti Zemské brány a Mladkova, aby pak pokračoval dále Suchým vrchem a Bukovou horou. Právě u Mladkova a Českých Petrovic se z něho odpojuje ještě jeden hřbítek. Zatímco hlavní hřeben vystupuje do nadmořských výšek nad 1000 metrů, tento plošně malý hřbet má jen dva vrcholy, které stojí z hlediska nadmořské výšky za řeč: Adam se 765 metry a Studený s 721 metrem.

Jedná se o oblast, kam se chodí a jezdí málo. Kromě bunkrů z pohraničního opevnění sem běžného turistu nejspíš nic neláká. Je to ale hlavně proto, že je tato oblast málo propagovaná. Co nabídnout totiž bezpochyby má. Kromě klidu jsou to např. skály na Studeném a hlavně spousta výhledů, především právě na hlavní hřeben Orlických hor. Před časem jsme celý tento hřebínek prošli (viz https://www.turistika.cz/trasy/mladkov-letohrad-pres-studeny-vrch) a protože se nám zde líbilo, naplánovali jsme si sem trasu ještě jednu. Hřebenu se už jen dotýká pod Studeným, jinak se dá mluvit spíše o podhůří Orlických hor. Ale nebojte se, kopečky tu jsou taky.

Přesunout se z Letohradu do Těchonína není problém, vlaky tu jezdí každou chvíli. Po vysednutí z vlaku zvolíme modrou značku směr Studené a Studenský les. Čekají nás 2 km do kopce, ale žádný zabiják to není. Nad Studeným doporučují na kraji lesa udělat asi 200 metrů dlouhou odbočku vlevo na vyhlídkovou lavičku, zmíním se o ní v popisu uzlových bodů. Je mi docela záhadou, proč sem nevede minimálně značená odbočka z turistické trasy, ten výhled je nádherný.

Na rozcestí Studenský horní les modrá končí, pár set metrů popojdeme lesem po značce červené na rozcestí Studenský dolní les, kde odbočíme po žluté značce. Ta nás dovede přes Bořitov a Faltusův kopec s dalšími krásnými výhledy (nám bohužel nepřálo počasí, jak ostatně uvidíte z fotek, ale ty výhledy z dřívějška známe) do Sobkovic a následně dolů do Jablonného nad Orlicí. Zde je možné se dobře a levně najíst v některé zdejší restauraci, naší oblíbenou je Na Mýtnici (a cukrárna U Luxů), ale i jinde je dobře. Z Jablonného budeme zase stoupat, tentokrát po zelené značce přes skiareál Malák do Mistrovic, docela velké obci na kopci. Proto asi není divu, že odtud se pak jde naopak z kopce do Jablonského lesa k potoku, kde nejspíš ucítíte známou "vůni", při které dostanete chuť na topinky nebo česnečku. Ano, česnek. Břehy potoka jsou porotlé velkými plantážemi medvědího česneku, to se vidí málokde.

Potok ústí do řeky Tiché Orlice u osady Orlice, která už je součástí Letohradu. Zelená značka tu končí a zbytek cesty do Letohradu nás dovede značka žlutá. Trasu končím u nádraží, pokud si budete chtít prohlédnout letohradské náměstí a další památky, je to od nádraží ještě asi 800 metrů.

Trasa je celkově nepříliš náročná, výstupy do Studeného a Mistrovic nejsou nic hrozného. Rovněž délka trasy cca 17 km je dost rozumná, tím spíš, že přibližně uprostřed leží Jablonné nad Orlicí se svými hospůdkami. Trasu bezpečně projedete i na kole.

Poslední aktualizace: 6.6.2014
Studenský a Jablonský les - podhůří Orlických hor na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Studenský a Jablonský les - podhůří Orlických hor

Turistické rozcestí Těchonín
Turistické rozcestí leží u vlakové stanice Těchonín. Procházejí tudy tyto značené trasy: modrá J směrem - Stanovník, Kobylí důl, Z…
Podzimní výlety často spojujeme i se sběrem hub, a proto často vymýšlíme…
Studenské skály v Orlických horách jsou svým způsobem takovým…
Vyhlídka ze Studenských skal
 Znalcům Orlických hor a jejich podhůří Studenské skály netřeba…
Studenecké skály
Přestože se jedná o nejvýraznější skupinu skal v Orlických horách v jihov…
 A máme tady pondělní ráno se zamračenou oblohou. Jana se rozhoduje pro…
 Celné je od roku 1960 součástí Těchonína, ale až do té doby to bývala samostatná obec, kterou procházela důležitá cesta z Jablonného…
 Studené je půvabnou vískou, jejíž zástavba je rozhozena ve svazích vrchu…
Studené je malá podhorská obec se 160 obyvateli a najdeme ji pod vrcholky…
Turistické rozcestí leží v lesích pod kopcem Studený. Procházejí…
Nadešel poslední den naší dovolené v Králíkách - pátek, kdy nás o…
 Vlčkovice jsou rozloženy v sedle mezi vrchem Studený a Adamem a v dnešní…
 A máme tady v Králíkách páteční, naštěstí prosluněné ráno. Bohužel posl…
Oblíbenou památkou zvanou smírčí kříž se mohou chlubit také východočeské Vlčkovice, tedy malá víska ležící v Orlických horách. V tomto případě se ov…
  Před výletem s našimi přáteli ze Šumperka – Markem a Martinou, jsem…
Trasu začínám na železniční stanici Mladkov (foto 1), kam se…
  Čerňovický potok - (na mapách se nesprávně označuje jako Černovický),…
Mladkov je středně velkou podhorskou obcí s 560 obyvateli a najdeme ji po…
Naším cílem je Mladkov do východě Orlických hor. Cestou se zastavíme v Letovich a Moravské Třebové. Jedeme autem. Cílem je obec…
V podhůří Orlických hor se na sklonku 1. republiky budovala opevnění,…