Vikýřovice
Vikýřovice jsou velkou obcí s 2060 obyvateli a uzemí obce těšně navazuje na severovýchodní okraj města Šumperk. Obec se rozkládá na obou březích řeky…

více o Vikýřovice

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Vikýřovice
Články redakce vybrat: vše / nic

Pod Prostřední skálou a kolem Petrovského vrchu

Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 1 Vikýřovice zastávka Asfalt 0,0 km
  Start u Vikýřovické zastávky
číslo 2 Černá pole Asfalt 0,5 km
  Spíše betonka než asfalt
číslo 3 Příčná stráň Šotolina 2,1 km
  Zelená pokračuje přímo do kopce, lesní cesta mírněji do serpentiny
číslo 4 Neznatelná odbočka Šotolina 2,9 km
  Tady se dá odbočit k Petrovským studánkám
číslo 5 Dolní přístřešek Šotolina 3,3 km
  Lesní cesta střídavě míjí zelenou pěší TZ
číslo 6 Horní přístřešek Šotolina 3,7 km
číslo 12 Farský vrch Šotolina 11,3 km
  Textační místo blízkého vrcholu
číslo 13 K Diakonii Šotolina 12,6 km
  Pěší značka opouští lesní cestu
číslo 14 Montovna Aktos Asfalt 15,1 km
  Konec u silnice 11

Od doby, kdy jsem pořídil horské kolo, nezabývám se jen ježděním po silnici (ač i na závodničce občas jedu po polní nebo lesní cestě). S horákem to jde do lesa jaksi líp. A protože nejblíž z města to mám na Senovou (čili Háj) už jsem tam projel kde co. Obdobně se stalo v okolí Městských skal, ty jsou o něco dál, ale taky hned za městem. Prostě vše o takové té odpolední vyjížďce po práci.

Vcelku poblíž je pak masiv kolem Petrovského vrchu a Prostřední skály, kam už ale přeci jen je o něco dál, takže se tam najdou místa ne zcela známá.

No něco už znám z běžek, něco z pěšího průzkumu (Petrovské studánky) a nakonec jednou jsem tu něco málo s kolem absolvoval.

Přeci jen ale pohled do mapy naznačoval, že bych tu ještě něco mohl objevit, konkrétně způsob jak přejet od Vikýřovic k Hraběšicím (přesněji Nad Hraběšice) bez ztráty kytičky, přesněji výškových metrů. V mapách se dá totiž objevit cesta, která by tento problém mohla vyřešit.

Start zamýšlené trasy je u hlavní Vikýřoviceké zastávky a směr určuje zelená TZ, jde o zčásti asfaltku, zčásti betonku, po pár metrech se otáčí (rozcestí Černá pole) a usilovně stoupám k severovýchodu. Betonové panely brzy nahradí šotolina smíchaná s makadamem, což není nic neobvyklého. Zelená TZ provází cestu k Rozcestí Příčná stráň (kde už se výška blíží 500 m. Pěší značka míří kolmo na vrstevnice, ale lesní cesta ji poměrně úspěšně doprovází v několika serpentinách. Už za zmíněným Rozcestím potkávám bloudícího cyklistu, který se sem nějak záhadně dostal od Anenského dvora (chtěl po žluté na Traťovku, ale špatně odbočil, protože se mu víc líbila asfaltka). Radím mu nad aplikací mapy.cz (do terénu vůbec není špatná), ale evidentně se mé radě brání, tak se tedy musí vrátit a vlastně kopec vyjet nanovo…

Brzy dosáhnu serpentiny, kousek dál je malý přístřešek, kde prochází již zmíněná zelená TZ, ta zase ještě pokračuje samostatně, pak se ještě jednou k lesní cestě vrátí, aby nakonec závěrečným trhákem vylezla na Prostřední skálu. Pak ji dlouho neuvidím.

„Moje“ lesní cesta se již zklidní a v podstatě vrstevnicí (taková houpačka) obtáčí postranní JZ výběžek vrcholu s názvem Ptačí vrch. Kolem je hospodářský les, takže občas jsou u cesty stopy těžby ale i nějaké mýtiny, takže se může porozhlédnout převážně jižním až západním směrem, tady k Vikýřovicím a Šumperku, občas ale jde i vidět něco na jihovýchodě (Drážník, Nový Malín, ale tuším že jde vidět i na Bradlo. Za zmíněným Ptačím vrchem sleduju tachometr, ale občas i mapu, abych neminul kýženou spojku. Naštěstí odbočka v další serpentině je dostatečně zřetelná a z toho jak se nesměle tváří v mapě je nakonec vcelku pěkná, byť trošku zarostlá cesta. Překonává malý hřebínek a jak se otevře les (vyplaším dvě srnky) vidím, že jsem na správném místě, tedy na žluté TZ od Aneského Dvora, tedy té trasy, kterou chtěl projet potkaný ztracený cyklista. Ovšem jsem tu o pár kilometrů dál a hlavně o pár desítek metrů výš (napojení cesty je asi 600 m n.m.).

Jde samozřejmě o známou trasu, kterou ale využíváme hlavně v zimě (je-li zima dobrá, pak jezdíme ze Skřítku až do Šumperka).

Pěkná lesní cesta stále mírně stoupá, bohužel povětšinou lesem, takž toho není v okolí moc ke kochání.

Co nevidět jsem u Hraběšic, tedy v rozcestí Nad Hraběšicemi. Asi po kilometru bych dorazil k Traťovce, ale tam ani nepotřebuju, tak se spokojím zase z nalezenou zelenou TZ. Vlastně o ní můžu říci to samé, jako o nedávné žluté. Známe jí z běžek, ač na kole už jsem asi předloni taky část projel. Značka vede po pohodlné lesní cestě a obtáčí nejdříve severní svah Petrovského vrchu. Ten ovšem leží spíše nad Sobotínem a místní zde zřídili naučnou stezku. Jedním ze zastavení je např. Vyhlídka na Praděd (tam se samozřejmě musí učinit zastávka).

Ještě sem trasa mírně stoupala, pak už se bude jen sjíždět. Po přípojce lesní asfaltky na Farským vrchem objevím za zatáčkou k veliké radosti v příkopě pár zajímavých kytek. Podle všeho Prstnatec Fuchsův, čili vstavačovitá orchidej. Podmínky tu má asi dobré, vlhko, polostín. Jde ale jen o jedno místo, pak už jsem ho neviděl. Zelená značka provází lesní cestu až nad okraj Sobotína a sestupuje prudce k Diakonii, to ale nepotřebuju. Lesní cesta klesá přeci jen pozvolněji na severních ramenech masivu a nakonec vyústí značně poničeným asfaltem k silnic č. 11 u výrobny okem Aktos.

Samozřejmě se musím vrátit do bydliště, ale to už myslím není potřeba popisovat.

Poslední aktualizace: 12.6.2017
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Pod Prostřední skálou a kolem Petrovského vrchu

Vikýřovice
Obec Vikýřovice je asi 2 km severovýchodně od Šumperka, ve směru na Jeseník, případně Rýmařov, rozložena po levém břehu řeky Desné v podhůří Hrubého Jeseníku. Se Šumperkem jsou Vikýřovice stavebně propojeny osadou …
Že je Zemědělský skanzen a Veteran muzeum v Rapotíně ojedinělým místem nelze nijak zvlášť pochybovat. Kdo sem zavítal potvrdí, že s takovou atrakcí se jen tak nesetkal. Muzeum je dílem a řekl bych přímo dítětem Mi…
Zemědělská expozice s řadou atrakcí zejména pro děti - oblíbený výletní cíl v podhorské obci severně od Šumperka.
Vlakem,autobusem nebo popřípadě na kole z Šumperku směrem na Vikýřovice.Dál k muzeum jen malý kousek,přes pěknou obec Vikýřovice.   Všichni milovníci dobových řemesel a technik…
Hlavní vchod do areálu a parkoviště do Zemědělského skanzenu se nachází v ulici U Splavu.  Skanzen se nachází v Rapotíně mezi Šumperkem a Velkými Losinami. ZEMĚDĚLSKÝ SKANZEN "U Havlíčků" Rapotín, se skládá ze Skanzenu, Veteran muzea, Zooparku a Dětského zábavního koutku. SKANZEN MUZEUM obsahuje expozici od 17. do 20. století všeho druhu a provedení od…
Rapotín je velkou podhorskou obcí s 3060 obyvateli a najdeme ji v údolí řeky Desné, na obou jejích březích a severovýchodním směrem nedaleko města Šumperk. Severní část Rapotína plynule nava…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá u západního okraje Hrubého Jeseníku a na pravém břehu řeky Desná. Šumperk je označován jako vstupní…
Vlakem z Šumperku,velmi dobrý spojení,ač vlak býva poměrně často obsazen,naštestí to není až tak daleko,tak cestu snadno přečkáme V druhé polovině 17. století byl na místě tehdejších hospodářských objektů zbu…
Renesanční arkádový žerotínský zámek v podhůří Jeseníků, neslavně proslulý čarodějnickými procesy v období baroka.
Velké Losiny jsou podhorskou rekreační a lázeňskou obcí a najdeme ji severním směrem od města Šumperku. Obec je známá nejenom díky lázním, ale také díky zdejšímu zámku, ve kterém probíhaly č…
Byl postupně budován kolem lázeňských objektů. Původně francouzský park byl od roku 1851 cíleně upravován v přírodně krajinářském duchu. Dnes je osázen často i více jak staletým vzácnými dřevin…
Aktualizace: únor 2016 Historie lázeňství ve Velkých Losinách sahá až do 16. století a zdejší lázeňští hosté vždy vyhledávali v termálních lázních jedinečné léčebné účinky sirných…
Jedeme vlakem do Velkých Losin   a potom procházkou na zámek. Zámek se nachází nedaleko Šumperka na úpatí Jeseníku.Namístě dnešního zámku byla původně tvrz. V 15 století se tato tvrz stala majetkem pánů ze Žerotín…
Jedeme do Velkých Losin podívat se na ruční výrobu papíru. Jedema vlakem do Šumperka  a dále vlakem  do Velkých Losin . Velké Losiny leží severně od Šumperka. První papírny vybudoval Jan  mladší ze Žerotína v lete…
Nevelké zříceniny hradu Rabštejn se ukrývají v lesích nad obcí Bedřichov na Šumpersku v Olomouckém kraji. Hrad se skládal z Předhradí a vlastního hradu mezi dvěma skalními bloky. Z hradu se…
Dlouhé stráně  h.
Dlouhé stráně h.
Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně. Instalovaný výkon elektrárny je 650 MW. Horní nádrž je spojena s dolní nádrží (800 m.n.m.) dvěma tunely o průměru 3m. V době největších povodní zadržela přehrada 2 0…
Rešovské vodopády
Rešovské vodopády je národní přírodní památka a najdeme ji západním směrem od obce Rešov a na toku říčky Huntavy. Přírodní památka je součástí přírodního parku Sovinecko. Severovýchodním…
Nejvyšší hora Moravy v masivu Hrubého Jeseníku, nadmořská výška 1491 metrů.
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud…
Jedeme autem na Hvězdu, buď z Karlové Studánky nebo z Malé Morávky. My jsme parkovali na placeném parkovišti za 70 Kč (rok 2009),které bylo 27.9.2009 den před stát.svátkem totálně narvané a…
Praděd (1491,3m n.m.) je pátá nejvyšší hora České republiky a zároveň nejvyšší hora Moravy a tím pádem i Jeseníků. Rozkládá se  na staré zemské hranici Moravy a Slezska. Je zde jedno z nejchladnějších podnebí v republice  s průměrnou roční teplotou kolem 1°C. Na severním úbočí hory mužete spatřit skalní útvar tzv. mrazivých srubů pojmenovaný Tabulové skály. Na vrcholu hory se…
Na nejfrekventovanější části hlavní hřebenové trasy Jeseníků, mezi Červenohorským sedlem a nejvyšší horou Moravy - Pradědem, leží na svahu Malého Děda v nadmořské výšce 1304 m.n.m jeden z…
Bílá Opava je říčka pramenící pod vrcholkem Praděd a tvoří přítok Střední Opavy. Tok říčky a její okolí je součástí přírodní rezervace Praděd. Mezi Ovčárnou a Karlovou Studánkou vytvořila říčka ve skalním podloží …
Hrad Sovinec a stejnojmenné městečko se nacházejí 13 km jižně od Rýmařova na okraji masivu Nízkého Jeseníku v Andělskohorské vrchovině, která nese podle hradu název Sovinecká vrchovina.Hrad byl založen bratry Pavl…
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem nad obcí a je nejvýše položeným místem pohoří Jeseník. Karlova Studánka je jednak vyhledávanou rekreační oblastí a jednak světoznámými lázněmi, a to především pro léčbu dýchacího ústrojí. Obcí protéká říčka Bílá Opava. Karlova Studánka je nejvýše položenou obcí bruntálského re…
Středně naročný výstup podél Bílé Opavy zahájíme a ukončíme v Karlově Studánce. Na jaře bývají vodopády po jarním tání nejkrásnější, ale cesta může být mokrá a na vrcholku trasy, U Barborky, může být i sníh. V lét…
Tato hora s nadmořskou výškou 1424 m leží na hranici Čech, Moravy a Polska a je dominantou krajiny. Z horského masívu odtékají řeky do třech evropských moří - Morava přes Dunaj do Černého Moře,…
Jeskyně Na Pomezí
Jeskyně na Pomezí je vyhledávaným turistickým cílem lázeňské oblasti Jeseník. Jeskyni najdeme severozápadním směrem od města Jeseník a v chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Jeskyně je…
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky adaptace z konce 19. století, zvýrazněné cimbuřím, arkýři, střílnami, bezpočtem věží a bašt, parkem a dvěma dlouhými mosty, které se klenou na…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Olomouc je nejvýznamnější historické město na Moravě ležící na soutoku řeky Moravy a Bystřice. Město je centrem oblasti zvané…