Moje oblíbené
 Travel blog Ústí nad Orlicí Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Ústí nad Orlicí

Zveme vás do Ústí nad Orlicí, regionální křižovatky cyklostezek. Vhodné jsou pro kola i koloběžky a jejich kvalitní povrch umožňuje příjermnou jízdu na in-line bruslích a koloběžkách. Za návštěvu stojí relaxační park u kostela s meditační kaplí, secesní Hernychova vila, rozhledna na Andrlově chlumuaquapark nebo krytý bazén se slanou vodou. Poznejte Ústí nad Orlicí. TIP: Terénní koloběžky České Petrovice

Trasy Ústí nad Orlicí a okolí (209)

Orlické hory a Podorlicko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Orlické hory a Podorlicko

Lanšperk - Horákova kaple - Verměřovice

číslo 1 Lanšperk, vlak Šotolina 0,0 km
  Od vlakové zastávky (foto 1 a 2) se vydáme doprava po žluté (pár metrů společně se zelenou) značce. Brzy odbočíme ze silnice na širokou lesní cestu (foto 3) a mírně stoupáme.
číslo 2 Pod vyhořelým srubem Šotolina 1,6 km
  První rozcestí s modrou značkou.
číslo 3 Lukešův smrk Šotolina 1,8 km
  Přístřešek a tzv. Bod záchrany.
číslo 4 Nad vyhořelým srubem 2,1 km
  Druhé rozcestí s modrou značkou, ta se odklání doleva. My jdeme dále po žluté lesem (foto 4).
číslo 5 Pod Horákovou kaplí, rozcestí 3,5 km
  Rozcestí opět s modrou značkou. Pokud sejdete asi 20 metrů k okraji lesa, otevře se vám velice hezký výhled na Orlické hory a Králický Sněžník (foto 5 - 7).
číslo 6 Horákova kaple (foto 8 - 12) Šotolina 4,2 km
  Tady je prostě krásně... Pokračovat budeme po červené značce kousek lesem, později alejí s výhledy (foto 13 - 16) kolem sochy Panny Marie (foto 17) do Dolní Dobrouče.
číslo 7 Dolní Dobrouč Asfalt 5,8 km
  Začíná neznačený úsek. Po silnici vpravo, po 100 metrech uličkou vzhůru doleva (foto 18) do protisměru a nad zemědělskou usedlost.
číslo 8 Nad Dolní Dobroučí 6,5 km
  Jsme na hlavní cestě, ze které nebudeme uhýbat. Z cesty jsou hezké výhledy (foto 19 - 23).
číslo 9 Bernardův kopec 7,1 km
  A další vyhlídková místa (foto 24 - 27). Kdybyste čekali, že z Bernardova kopce budete klesat, byli byste zklamaní. Ještě to bude pár set metrů mírně vzhůru, klesat začneme až v lese nad Petrovicemi.
číslo 10 Lavička nad Petrovicemi (foto 29) Šotolina 8,7 km
  Po cestě vlevo. Sice je tu oficiálně červená cyklotrasa (č. 4253), ale značka široko daleko nikde. Ono ji ani není kam dát. Za to se z lavičky příjemně kouká do kraje (foto 28 - 31).
číslo 11 Křížek pod lipou Šotolina 9,1 km
  Přejdeme silnici a pokračujeme po cyklotrase 4253 s výhledy (foto 32 - 35).
číslo 12 Pod Hůrou Šotolina 10,4 km
  Tady začneme potkávat žluté značky, ale oficiálně dnes žlutá trasa vede jinudy. Nicméně jako vodítko, že jdeme správně, je to fajn. Cesta klesá ke kapli Panny Marie.
číslo 13 Kaple sv. Panny Marie 11,3 km
  Z hlavní cesty sejdeme úzkým chodníkem vlevo ke kapli a studánce (foto 36 - 41). Od ní pěšinou rovnou dolů k hlavní cestě.
číslo 14 Potok Čermná 11,6 km
  Hlavní cesta je žlutě značená a vede z Dolní Čermné do Letohradu. My vpravo přes lávku přejdeme potok (foto 42 - 46) a přes louku jdeme k Tiché Orlici (foto 47 - 50).
číslo 15 Verměřovice, okraj Asfalt 12,3 km
  Teď už se budeme motat místními uličkami k hlavní silnici a do centra.
číslo 16 Verměřovice, kostel (foto 51 - 53) Asfalt 12,8 km
  Od kostela jdeme po hlavní silnici směr Letohrad, přejdeme Tichou Orlici (foto 54) a za chvilku jsme na vlakové zastávce (foto 55).
číslo 17 Verměřovice, vlak 13,9 km
  Konec trasy
1-Lanšperk, zastávka vlaku
1-Lanšperk, zastávka vlaku  •  Fotografie (56)  • Foto: HonzaC8
2-Lanšperk, zastávka vlaku

Když se chodí na výlety téměř každý týden víc jak 10 let, začnou docházet turisticky značené trasy pro pěší, po kterých se ještě nešlo. Tak se začnou procházet i trasy pro cyklisty a když už docházejí i ty, přijdou na řadu cesty bez značení, po kterých se možná procházejí místní maminky s kočárky nebo tudy jezdí zemědělci na svá pole. Prošli jsme jich s navigací v ruce už taky spoustu kilometrů, ale většinou jsem zde o nich nereferoval. Většinou totiž někde poblíž nějaká ta značka vede, a to po cestách atraktivnějších. Občas se ale nějaká výjimka najde. Před časem jsem tu popisoval trasu z Ústí nad Orlicí do Letohradu přes Horákovu kapli a Dolní Dobrouč (zde). Loni jsem se o této cestě bavil s bývalým spolužákem na setkání absolventů školy, který v Dolní Dobrouči dlouho bydlel, a když jsem mu sdělil, že jsme šli z Dobrouče do Letohradu po červené, mávl rukou a pronesl: "Tak příště, až se tam k nám dostaneš, se na červenou vykašli a vem to přes Bernarďák a Hůru. Tam si užiješ krajinku a výhledy, ne jen les!" S námitkou, že tam žádná značená cesta není, jsem neuspěl. Zabloudit se tam prý nedá. A tak jsme ten neznačený úsek zakomponovali do jedné z našich túr a mohu vám říct (tedy vlastně napsat), že fakt nekecal.
Jedná se opět o moji oblíbenou variantu trasy z bodu A do bodu B, začátek a konec proto volím na vlakových zastávkách (trať Ústí nad Orlicí - Letohrad - Lichkov). Vlaky tu jezdí minimálně jednou za dvě hodiny a většinou bez přestupu a tedy i bez problémů.  Od zastávky v Lanšperku volíme žlutou značku stoupající mírně lesem k dvěma rozcestím se značkou modrou Pod a Nad vyhořelým srubem. S další modrou značkou se naše žlutá spojí Pod Horákovou kaplí (zde je krásný výhled), spolu pak obě značky vedou k nádhernému areálu Horákovy kaple (podívejte se sem).
Od kaple se budeme chvíli řídit červenou značkou, po které sejdeme alejí s výhledy a kolem sochy Panny Marie do Dolní Dobrouče. Zde začíná onen neznačený úsek trasy. Na hlavní silnici odbočuje červená značka vlevo, my půjdeme naopak vpravo. Jen kousek, nějakých 100 metrů. Uvidíme úzkou uličku odbočující vlevo do kopce (je vidět na fotce č. 18), po té se dáme a zatočíme do protisměru. Ulička se pak otáčí zase na druhou stranu kolem zemědělské usedlosti a za ní se mění v polní cestu. Po cca 250 metrech vyúsťuje na hlavní polní cestu a po té jdeme až na její konec. Občas z ní nějaká cesta odbočuje, ale ta "naše" je vždy ta širší. Cesta přechází Bernardův kopec, z kterého jsou výhledy opravdu nádherné.
Tato cesta vyúsťuje kolmo na cyklotrasu č. 4072 a 4253 u lavičky s výhledem na Petrovice. Dáme se vlevo. Cyklotrasa č. 4072 odbočuje u křížku pod lipou po silnici do Petrovic, cyklotrasa 4253 (červená) pokračuje přes silnici rovně  a obchází kopec Hůra. Pod ním narazíme na žluté pěší značení. Značka je dnes sice vedena jinudy, ale řídit se žlutými značkami můžeme. Dovedou nás totiž k další kapli, tentokrát zasvěcené Panně Marii. Její umístění je úžasné. Pod cestou v hustém lese není do poslední chvíle vidět. Z cesty k ní vede chodník. U kapličky je i přístřešek pro odpočinek, studánka s výbornou vodou a křížová cesta.
Od kaple seběhneme úzkou pěšinou dolů rovnou za nosem. Ocitneme se na široké cestě se žlutým značením. Po ní vlevo bychom došli podél potoka Čermná a později podél Tiché Orlice do Letohradu. Je to asi 5 km. My jsme ale potok přešli po lávce a přes louku to vzali do blízkých Verměřovic (opět cyklotrasa č. 4253). Z Verměřovic stojí za zmínku hlavně kostel sv. Jana Křtitele s velmi hezkou vnitřní výzdobou a pak hlavně to, že za obcí je železniční zastávka, na které, když si na vlak mávnete, tak vám i zastaví.
Délka této trasy je cca 14 km, náročnost nijak závratná. Spíš příjemná půldenní procházka s mnoha možnostmi se na chvíli zastavit. Každou chvíli jsme tu narazili na nějakou lavičku, ze které se krásně koukalo na okolní krajinu, a tak není divu, že jsme těch 14 km šli skoro 6 hodin.

Poslední aktualizace: 29.3.2017
Autor: HonzaC8

Dolní Dobrouč

Příspěvky z okolí Lanšperk - Horákova kaple - Verměřovice

Z Lanšperka do Dolní Dobrouče
Trasa není náročná, ani dlouhá je to ideálně strávené nedělní odpoledne. Jelikož jsme z Letohradu, vyrazili jsme vlakem do Lanšperka, kde jsme zahájili pěší putování. Lanšperk je vesnička na trati Letohrad - Ústí nad Orlicí a protíná ji jak železnice tak silnice č. 360 nebo cyklostezka. Z nádraží jsme se vydali, jak jinak než do kopce, po zelené turistické značce. Na konci…
Je to už hodně let, co jsme se se ženou zúčastnili tradičního Pochodu přes tři hrady, který pořádá KČT Sopotnice. Mimochodem, letos se 10. května koná už 42. ročník (viz http://www.kct-sopot…
Turistické rozcestí leží poblíž přejezdu silnice č. 360 u železniční stanice Lanšperk. Začíná zde modrá značka do Hnátnice a Letohradu (nové značení, na starších mapách není) a žlutá značka na Mariánskou horu přes Horákovu kapli. Dále je tudy vedena zelená značka z Ústí nad Orlicí přes Lanšperk, Dolní Dobrouč a Písečnou do Žamberka.
Od zastávky ČD Lanšperk po zelené značce kolem pensionu Lanšperk až do horní části obce na rozcestí. Odtud po značené odbočce až ke zřícenině hradu. Z vyhlídkové plošiny rozhled po okolí. Krátká…
Že nám přípoj v Ústí nad Orlicí „navazoval“ až za více než hodinu, to nás nemohlo rozhodit, jelikož stačilo zaběhnout do příjemné cukrárny Na Výsluní v Sychrově ulici hned pod náměstím na kávičku a výborné zákusky…
Tento tip na výlet nás provede méně známými hrady, zámky, hradními zříceninami a menšími městy té části východních Čech, která se nachází podstatně blíže k řece Moravě než k našemu hl…
Malebné zříceniny hradu Lanšperk se nachází na okraji stejnojmenné vsi v Pardubickém kraji, nedaleko města Ústí nad Orlicí. Lanšperk stojí na strmém kopci nad údolím řeky Tiché Orlice. Hrad…
Sobota 10. 7. 2021 - dopoledneV noci na parkovišti hospůdky u pivovaru Letohradský jelen bylo poměrně teplo a konečně nepršelo. Samozřejmě jsem večer nemohla usnout, ale pak jsem spala dobře. Vstáváme skoro v devě…
Minirozhledna na hradě Lanšperk
Na hradě Lanšperk je nyní vybudovaná minirozhlednička, která nabízí krásný výhled do údolí Tiché Orlice, na Orlické hory a na obec Lanšperk. Jedná se o železnou konstrukci, smontovanou z lešenářských trubek. Vyhl…
Lanšperk je znám spíše svojí zříceninou hradu, je zde ale ještě jedno místo, které rozhodne stojí za návštěvu. Jedná se o kapli postavenou koncem 19. století v pseudogotickém stylu a zasvěcenou Nanebevzetí Panny Marie. Stojí na vyvýšenině nad obcí a díky tomu je od ní také nádherný pohled na Orlické hory, Žamberecko, Letohradsko, část obce Dolní Dobrouč a Hnátnice. O historii kaple se dovíte více z výborně zpracovaných …
Nachází se v horní části obce. Prochází tudy modře značená turistická cesta. Jedním směrem vede na rozcestí Na Tiché Orlici, kde končí. Dále se dá po žluté značce dojít až do Ústí nad Orlicí. Opačným směrem pak vystoupá na Lanšperk a končí ve Skuhrově. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.49 Českomoravské mezihoří-Českotřebovsko
Kaple se nachází v centru vesničky Černovír poblíž Ústí nad Orlicí. Původně zde stála dřevěná zvonička, kterou kaple nahradila v roce 1851. Využívaná byla do 2. světové války, po válce začala pustnout…
Na bledulkové koberce známého Údolí Sejfů nedaleko Ústí nad Orlicí jsme se chystali už několik let. Naposledy jsme tu byli totiž někdy v roce 1995. Jenže nakonec jsme vždycky našli nějakou j…
Turistické rozcestí ukazuje průběh červené značkyna trase Choceň - Brandýs nad Orlicí - Ústí nad Orlicí - Horákova kaple - Dolní Dobrouč - Letohrad. Rozcestí je součástí trasy popsané na https://www.turistika.cz/trasy/usti-nad-orlici-letohrad-pres-dolni-dobrouc
Jedná se o 15 přírodních lokalit vyznačující se geologickými nebo vodními jevy doplněných o informační tabule a odpočinková místa pro turisty i cykloturisty. Naučné tabule poskytují informace  o dané vodním nebo g…
Kopec Strážný se nachází jihozápadně od Dolní Dobrouče a východně od Ústí nad Orlicí. Zatímco k Dolní Dobrouči se svažuje příkřeji, k Ústí nad Orlicí je jeho spád pozvolnější. Strážný dosahuje nadmořské výšky 58…
Tuto v lese ukrytou kapli sv. Panny Marie nechal postavit Bernard Dušek z Dolní Dobrouče. Učinil tak poté, co se podruhé uzdravil z těžké nemoci pitím vody ze zdejšího pramene a modlitbami k Panně Marii. Stavba kaple byla dokončena v roce 1866 a zasvěcena byla kaple samozřejmě sv. Panně Marii. To, že se kapli říká Horákova, má zajímavý důvod. Bernard Dušek měl syna Jana. Ten se na konci 19. století živil…
Nachází se v údolí Tiché Orlice poblíž turistického a vodáckého centra Cakle. Prochází tudy modře a zeleně značená cesta. Modrá značka jde jedním směrem na Staré Oldřichovice a do Ústí nad Orlicí, opačným směrem na hrad Lanšperk. Zelená jde přes Dolní Libchavy do Ústí nad Orlicí a opačně pak na hrad Lanšterk. Turistická mapa KČT 1:50 000 č.49 Českomoravské mezihoř…
Ústí nad Orlicí leží ve Východních Čechách, severozápadním směrem od České Třebové. Město se rozkládá u soutoku Třebovky s Tichou Orlicí a v oblasti přírodního parku Tichá Orlice a v podhůří Orlických hor. V oko…
  Vila, mající vzhled půvabného zámečku, patří k nejhezčím stavbám města a vertikála věže pnoucí se nad jejím průčelím i k jeho dominantám. Secesní skvost vznikl podle návrhu architekta Matěje Blechy z pražského Karlína a rodinné sídlo pro největšího ústeckého podnikatele – Floriana Hernycha, začalo sloužit svému účelu od roku 1907. P Pan Florian Hernych byl sice velmi úspěšným…
Městské muzeum Ústí nad Orlicí
Městské muzeum najdete v Ústí nad Orlicí, v krásné reprezentativní vile z období tzv. florální secese, která byla původně rodinným sídlem ústeckého textilního podnikatele Floriana Hernycha. Byla postavena v letech 1906-1907 podle plánů karlínské firmy Matěj Blecha a provedením zcela překračuje místní průměr a odráží postavení…
Nachází se uprostřed hlavního Mírového náměstí a je jeho dominantou. Sloup se sochou Panny Marie pochází z roku 1737. Jeho okolí je parkově upraveno s bohatou květinovou výzdobou. Náměstí je centrem zdejší městské památkové zóny.Prochází tudy červeně, modře a zeleně značená turistická cesta, které směřují k hlavnímu rozcestí u autobusového nádraží. Turistické mapy: KČT 1:50…
Ústí nad Orlicí - aquapark, koupaliště
Letní AQUAPARK s atrakcemi nejen pro děti ale i dospělé:  tobogán, skluzavka Kamikadze, vodní chrliče, vodní hřib, beach volejbalový kurt, stolní tenis, vodní fotbal, Aquazorbing, prolézačky, skákací hrad, dětské …
Trasa je dlouhá něco přes 16 km. Její náročnost není nijak velká, trochu dá zabrat výstup na Andrlův chlum. Poté už se jedná o pohodlnou, mírně zvlněnou cestu. Trasa vychází z náměstí v Ústí nad…
  Na Mírové náměstí, krášlící historické centrum města, mohou být ústečtí právem pyšní. Co by to ale bylo za rynek bez nějaké výraznější vertikální stavby? V tomhle případě se jeho dominanty ujala radnice navýšená věží, která se nachází nad průsečíkem ulic v jeho severozápadní části. Jen o pár desítek metrů dál stojí další stavení s velmi vysokým průčelím, které dělá starobylé…
  V raném odpoledni sedáme ve Svitavách do rychlíku a necháme se jim přes Českou Třebovou odvézt až na hlavní nádraží města, kterým jsme vždy jenom projížděli, ale naše nožky se jeho ulicemi ještě nikdy neprošly. Ř…
Socha byla vytvořena v roce 1762 a umístěna na hlavním, dnešném Mírovém náměstí. V 60. letech minulého století byla odsud odstraněna a přemístěna do tzv. lapidária na starý hřbitov. Na dnešní místo ve Štefánikově ulici byla po nákladném restaurování umístěna v roce 2007. Socha znázorňuje světce, opírajícího se o žerď praporu, v levici držící maršálskou hůl a s knížecí korunou…
Letohrad leží ve Východních Čechách, severovýchodním směrem od města Ústí nad Orlicí. Město se rozkládá v podhůří Orlických hor. Až do roku 1950 byl Letohrad známý pod názvem Kyšperk.…
Andrlův Chlum
Obecný popis Vystupující Rozhlednu Andrlův Chlum můžeme spatřit nad jihozápadní částí města Ústí nad Orlicí, v pardubickém kraji. Stojí v nadmořské výšce 559,3 m. Výška rozhledny je 49,4 metrů. Jediná vyhlídková plošina se nachází ve výšce 34,6 metrů. Vede k ní 183 schodů. Příjezd k rozhledně je ze silnice č.14 Vamberk - Česká Třebová, odbočka v Ústí nad Orlicí vpravo na silnici č.360 na Řetůvku a po cca 1 km odbočka vlev…