TURISTIKU PODPORUJÍ
61 462 turistů a cestovatelů
109 073 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 361 979,- odměny za články
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Bulharsko
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Veřejná doprava v Bulharsku

Rady a tipy Peníze a ceny Doprava

Fotografie (4)  • Foto: petrkl
Foto: petrkl

Příjezd do Bulharska lze uskutečnit několika způsoby, nebudu mluvito tom leteckém, z Evropských měst i z Čech létají celoroční i sezónní spoje jak do Sofie, tak i do Varny a Burgasu. Autobus z Prahy do Sofie jezdí denně v 9 hod ráno z Florence a zhruba po 20ti hodinách cesty se dostanete na autobudové nádraží Serdika v Sofii. Zpáteční jízdenka stojí cca 2450 Kč, z Prahy pak jezdí ještě dvě další linky, ty ale jedou už z Německa a jsou dražší a také sezónní spoje do Varny. Přímé vlakové spojení neexistuje, nutno je přestoupit buď jen v Budapešti na rychlík do Sofie (mimo Bukurešť) a nebo ještě v Bělehradě na istambulský rychlík. V obou případech ovšem cesta trvá více než 30 hodin, je nepoměrně dražší a do spojů na Balkán si musíte rezervovat místo a to nemluvím ještě o balkánské „přesnosti“. Když jsme ještě u té dopravy do Sofie, díky tomu, že řada bulharských občanů pracuje v zahraničí, odjíždí ze Sofie celá řada autobusových linek do „západních“ zemí, hlavně Německa, Holadska, Velké Británie ale překvapivě i přes celý kontinent do Španělska a Portugalska.

Doprava vnitrostátní.

Letecká doprava v bulharsku pro běžného cestovatele asi nemá smyl, vlastně smysluplné letecké spojení je jen mezi Sofií a Varnou a Sofií a Burgasem.

Vnitrostátní železniční Doprava.

Foto: petrkl

Železniční osobní dopravu v bulharsku zajišťují BDŽ (Blgarski Děržavni Železnice). Vlaky jsou nepoměrně levnější než v ČR, ale jezdí jich také podstatně méně. Například ze Sofie do Burgasu se dostanete 6ti přímými vlaky. Jízdné stojí 20,40 BGN (cca 285 Kč, je to 450km, 7,5 hod jízdy), připlatíte-li si 1.třídu potřebuje navíc 5 BGN (70Kč) a obětujete-li dalších 5BGN máte to i s lůžkem v nočním vlaku. Vlaky jsou na podobné úrovni, jako u nás, rychlíkové vozy s různým stádiem rekonstrukce, čalouněná sedadla, někde je i chemické WC, noční vozy byly klimatizované, na velmi dobré úrovni. Pozor, jízdenky se vydávají na konkrétní vlak a to i osobní, i v případě přestupů tam máte všechny čísla vlaků uvedené, a průvodčí nenosí kleštičky, nýbrž jízdenku jednoduše natrhnou.

Na nádraží nenajdete vytištěné traťové jízdní řády, ale ten tabulky s cílovou stanicí a časem odjezdu. Tabulkový jízdní řád lze najít na www.bgn.bg,stejně jako mapu tratí i ceny.

Ještě pro doplnění místenka stojí 0,5 BGN a rychlík je o něco málo dražší než osobák.

Foto: petrkl

Na některých příměstských linkách jezdí nové jednotky Desiro, jen ovšem řádně posprejované. A ještě jedna důležitá připomínka, počítejte se zpožděním, i když bylo vždy tak max do půl hodiny. Otázkou je jestli za to může bulharská mentalita nebo velký stavební ruch polikající dotace z Evropské unie na řadě železničních tratí. A tip na cestu vlakem...určitě poslední bulharská úzkorozchodka Septemvri – Dobriniště. Sice jedete 119 km přes 5 hodin, ale fotit a filmovat můžete i z plošiny mezi vozy, neboz otevřených dveří, ty nádherné hory, soutěsky, pasoucí se koně za to stojí.

Autobusová doprava.

Je dražší než ta železniční. Cesta ze Sofie do Burgasu stojí 30 BGN (420 Kč), z Burgasu na Nesebar (6 BGN) a z Burgasu do Sozopolu 4 BGN. V některých busech hlavně na pobřeží Černého moře fungují ještě průvodčí, někde vydává jízdenku řidič, v Sofii na centrálním autobusovém nádraží je asi 40 stánků různých dopravců a musíte nalézt ten správný. Něco jako IDOS neexistuje, spoj si musíte vygooglovat, něco najdete i na webu www.avtogari.info. Na zastávkách najdete v lepším případě odjezdy autobusu a cílovou stanici, někdy je tam pouze odjezd z konečné stanice a musíte si připočítat čas kdy asi dorazí. Jinak je Bulharsko rájem pro milovníky historických autobusů, zejména starších typů Setra, Van Hool a další.

Městská doprava.

Městská doprava je zavedena ve větších bulharských městech. V Sofii jezdí metro, tramvaje, trolejbusy a autobusy. Jednotlivá jízda je za 1BGN (14 Kč) ale platí jen v tom vozidle, kde jste si ho označili (žluté označovače jsou u oken, podobně jako kdysi v Čechách, když jsme si štípli lístek). Jízdenku lze koupit ve stáncích, dopravní podniky mají hodně budek s prodejem jízdenek, lze je ale koupit i v tramvajích v automatu ve voze, ta se neoznačuje, je tam totiž vytištěn čas a číslo vozu. Nejlepší je koupit si denní jízdenku (za 4BGN – 56 Kč). Platí ve všech druzích MHD, neoznačuje se (datum je na ní vyraženo),jen před vstupem do metra si musíte pokaždé nechat odblokovat čárový kód na jízdence – je to proto, aby si nemohli lidé podat jízdenku přes turnikety a znova označit, v metru revizoři nechodí, bez jízdenky se tam totiž v podstatě nedostanete. V Sofii jsou 2 linky metra, vlaky jezdí pásmově intervaly jsou delší než v Praze (o víkendu cca 10 min celý den), a nově se metrem dostanete až na letiště. Sofia má 2 tramvajové sítě, jednu normálněrozchodnou a jednu se zvláštním rozchodem 1009mm. Na zastávkách nejsou jízdní řády, jen trasy linek se zastávkami, v centru jsou elektronické tabule ukazující, kdy jede další spoj, mimo centrum jsou pak jen vypsané intervaly,jak často linka jede. Nízkopodlažních spojů je poskrovnu, stejně tak jako nových vozů, hodně se jedná o ojetiny z Německa. Zcela opačná je situace u trolejbusů, většina z nich je už nová od Solarisu se škodováckou výzbrojí, autobusy jsou všehochuť.

A ještě jedna poznámka, pozor při vystupování z tramvají tam, kde není nástupní ostrůvek a vystupujete přímo do silnice. Ne vždy jedoucí auta zastaví. Tak „на добър път“.

Poslední aktualizace: 10.10.2015
Autor: petrkl
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Bulharsko