Travel blog Jeseníky Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Šumperk
Šumperk leží na řece Desná u západního okraje oblasti Hrubý Jeseník, má přibližně 30 tis. obyvatel. První zmínka o městu je z roku 1281.
Tip:
  Tipy na výlet (281)
   Trasy Šumperk a okolí (302)
> Do přírody   > Na kole   > S dětmi
> Cyklotrasy   > In-line brusle   > Pěší trasy
Hrubý Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hrubý Jeseník

Šumperk - překvapivě krásný, zelený a hýřící životem

Turistické cíle Město

Patřím k lidem, kteří velmi rádi cestují po České republice a po nejbližších zemích Evropy. Dál mě to netáhne. Cestuji občas pracovně, většinou však rekreačně, tedy za relaxací – duševní i fyzickou. A musím přiznat, že za ty roky, co jsem už cestovala, jsem si neskutečně zvykla na pohodlí, které nabízejí organizované zájezdy. Včetně těch po České republice.

Někteří mí známí se na mě dívají jako na blázna, že po naší domovině jezdím s cestovkou, když tady se dokážu domluvit rodnou řečí a vše si můžu vyřídit sama. Ale proč bych to dělala a zatěžovala si hlavu starostmi s vyřizováním pobytu, akcí a doprovodných služeb, když mi stačí si prolistovat Čedok leták, najít si, co mě zrovna zajímá a objednat. Pak už si jen užívám. A cestovku nechám, ať se o mě náležitě postará.

Šumperk byl pracovní

Můj výlet do Šumperka, o kterém chci dnes napsat, byl v kategorii těch pracovních. Měla jsem tu nějaké vyřizování pro svého nadřízeného, k tomu i nějaké úřední povinnosti. Akce byla naplánovaná na dva dny, nocleh mi zaměstnavatel povolil zajistit si v hotelu Elegance.

Na pracovní cesty jezdím jen do větších měst (bývalých okresních), vždy výhradně vlakem. Proč? Protože ve vlaku se vždy přichystám na vše, co mě během pracovního pobytu čeká. Tenhle model mi vyhovuje nejvíc.

První dojmy z nádraží a okolí

Když jsem vystoupila na nádraží v Šumperku, líbilo se mi čisté prostředí nádraží. Není tedy nijak veliké, ale vzhledem k velikosti města jistě dostačuje. Podle zkoumání mapy jsem věděla, že do centra musím jít od nádraží stále rovně. A že je to kousek.

Pár kroků od nádraží jsem byla překvapená krásným čistým parkem plným laviček. A Také s příjemnou kavárnou s velkou zahrádkou. A dokonce i s teplými obědy. Neodolala jsem a hned jsem se stavila pro kávu s sebou. Byla vynikající. Kavárna nese název D123. A věděla jsem, že odpoledne, po práci, si do ní zajdu na lososa, kterého nabízeli v jídelníčku. Tomu já totiž nikdy neodolám.

Samotné centrum je historické, dlážděné a živé

Po pár stech metrech jsem doťapala do centra města. první pracovní schůzku jsem měla na tzv. Hlavní třídě, která je pěší a je v samotném centru města. Volně pak přechází do ulice Gen. Svobody, která pak pokračuje kolem dalšího nádherného parku plného laviček a vybavení pro děti i dospělé.

Nejen parky, ale i ulice jsou osazeny mnoha lavičkami. Vše je překvapivě čisté, přitom plné lidí. Tedy, to až odpoledne. Po pracovní náplni jsem měla celý podvečer pro sebe. Strávila jsem jej v ulicích města, kde musím říct, že mi bylo překvapivě dobře. Všude totiž byly stromy, lavičky a voda.

Všude v ulicích zahrádky restaurací, kde lidé seděli a povídali si. Centrum Šumperka prostě žije tak, jak bychom si to přáli i v jiných městech, kde se bohužel vše už vytratilo, respektive přesunulo do obchodních center. V Šumperku obchodní centra nejsou. A je to znát. Lidé tu stále žijí spolu a baví se tak, jak je to pro náš druh nejpřirozenější – spolu.

Šumperk je město plné parků, kaváren i restaurací. Obchody se z centra zatím nevytratily

A aniž bych musela chodit nějak daleko, mohla jsem si projít tři krásné parky. Sady 1. máje u nádraží, Smetanovy sady kousek za okresním soudem a Dvořákovy sady ještě kousíček za těmi Smetanovými. Nádherný relax v zeleni těchto tří sadů. Když jsem si k tomu nesla v ruce kávu, zmrzlinu nebo smoothie, vydalo to za nejlepší relaxační náplň světa.

Cestou zpět do centra, k hotelu Elegance, kde jsem byla ubytovaná, jsem to vzala trochu oklikou přes další park. Ano, zní to neskutečně, ale Šumperk je město plné parků. V současnosti je jich sedm. A plánuje se bodovat další, zaměřený přímo na maminky s dětmi. Úžasné. Je znát, že Šumperští si svého města váží.

Kamkoliv jsem se vydala, všude jsem si mohla koupit občerstvení, sednout si, pokochat se krásnými historickými budovami. A dokonce si nakoupit jako ve velkém městě. Obchody, na které už jsme zvyklí jen z obchoďáků, tu totiž zůstaly v centru města.

Hotel Elegance má čtyři hvězdičky. Ne nadarmo

Po příchodu do hotelu, kam jsem šla hned dopoledne se ubytovat, jsem byla příjemně překvapená jak samotnou recepcí, tak hlavně nádherným stromem – jínanem dvoulaločnatým. Je to samičí strom, velký, starý a opravdu nádherný. Byla jsem v Šumperku koncem května, tedy v době, kdy svěže zelené listy plné nové energie.

Pokoje hotelu jsou klasické, jako známe i z jiných, tady se žádné překvapení nekonalo. Ale úžasná je terasa ve čtvrtém patře, která je prostorná a pohodlně vybavená pro hosty hotelu. K tomu pohodlná a dost velká restaurace.

Co musím opravdu vyzdvihnout, jsou neskutečně pohodlné matrace na posteli. A polštáře i přikrývky vypadaly, jako by byly zcela nové. Spalo se mi vyloženě pohádkově. A to se o mnoha mých nocích v hotelech rozhodně říct nedá.

Večer jsem si ještě zvládla jít zaplavat. A druhý den jsem stihla i můj oblíbený golf na golfovém simulátoru. Nabídka hotelu je však mnohem širší – najdete tu ricochet, malou kopanou, stolní tenis, bazén, aerobic, moderní fitness s kardio zónu, vibrační plošiny a také aerobní sál. K tomu pak i whirlpool, saunu, solária, masáže a také největší solnou jeskyni v okrese. Na zimu je k dispozici také vytápěná lyžárna.

Pak je tu i herna s posezením a barem, kde hotel svým hostům nabízí právě golfový simulátor, bowling, kulečník, snooker, šipky, stolní fotbálek a hokej, air hokej a také pokerový salonek. Ubytování tu sice levné není, ale při zvážení všech možností, co hotel nabídne, a pohodlí vybavení pokojů, je cena rozhodně přijatelná.

Dovolená v Šumperku a okolí

Na památky a vlastivědná poznávání jsem čas a hlavně místo v hlavě sice neměla, ale rozhodně se chci do Šumperka vrátit. Jednak si projít muzea, expozice, další části města, navštívit sushi bar, který je tu také, a kterému rozhodně tentokrát neodolám.

Kousek od Šumperka jsou Velké Losiny s pověstnou pralinkárnou. Jde o lázeňské město, o kterém jsem slyšela jen to nejlepší. V rámci dovolené sem prostě také musíme zavítat. Když ne organizovaně, tak alespoň na vlastní pěst. Zařídit si pobyt v Šumperku rozhodně nebude složité. A cestu už znám.

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Nadmořská výška:
339 metrů nad mořem
Poslední aktualizace: 13.6.2018
Autor: ruttinka

Šumperk

Příspěvky z okolí Šumperk - překvapivě krásný, zelený a hýřící životem

Šumperk – suchý poldr na Bratrušovském potoce
Průtočná akumulační nádrž neboli suchý poldr č. 3 se nachází na katastrálním území Dolní Temenice a jejím úkolem je bránit severozápadní část města Šumperk před zuřivou povodňovou vlnou, která by mohla vzniknout n…
Na rozhlednu Háj, cca 4 km od Šumperka ( žst.stanice ).Po žluté. Jdeme pěšky, cestou lesem, pěknou procházkou, ale pozor, poslední 0,5 km vzhůru je už docela náročné!! :-) Výstup ale za to…
Poprvé jsme Šumperk navštívili v lednu 2014, když jsme vyrazili na lyže do Jeseníků. Bylo to bohužel v době, když nebyl žádný sníh, tak jsme hledali náhradní program. Proto jsme vyrazili i do Šumperka. Při letošní…
Muzea i galerie v celé České republice jsou kvůli epidemii COVID-19 uzavřeny. Sociální sítě a internet však fungují i nadále. Vlastivědné muzeum v Šumperku se proto rozhodlo seznamovat veřejnost se svou aktuální č…
Krásný vrch, malá Vídeň a brána Jeseníků, tolik přívlastků město získalo během své dlouhé a bohaté historie, která se začala psát v druhé polovině 13. století, kdy na místo zvané Krásný…
V lokálním vydání deníku.cz se uvádí, že Bratrušov je poslední vesnicí, do které ze Šumperka nevede cyklostezka. Je patrné, že autoři zcela nerozlišují pojmy. Do takového Bludova, který je tedy přes kopec jezdím c…
Nedávno jsem ve svém počítači objevil vyprávění, která jsem svým příbuzným a přátelům „kdysi“ posílal jako doprovod k odkazům na  fotografie z různých výletů, cest a výprav, umístěných na „R…
Pokud patříte k milovníkům architektury a malebných uliček, vydejte se na výlet do Šumperka, kterému se přezdívá Malá Vídeň. Mnoho bohatých šuperských podnikatelů si zde nechalo v 19. a na začátku 20. století vybu…
Tak trošku zájmu široké veřejnosti uniká stále neutěšený stav šumperské Sanatorky, neboli bývalého Hydropterapeutického ústavu, v pozdějších dobách Dětské plicní léčebny a ještě v nejposlednějším tažení některých …
Kdysi výstavní zdravotnické zařízení, pocházející z konce 19. století, s anglickým parkem a sochařskou výzdobou, dnes odporný hnisající vřed na tváří jinak krásného okresního města v podhůří Jeseníků. Hydroterapeu…
Při cestě ze Šumperka na oblíbené výletní místo Nové Domky najdeme již za koncem ulice Raisovy v parku po levé straně cesty (směr od Šumperka) pomníček se zastavením č. 8 Čarodějnických cyklotras (Zlaté Hory – Jes…
Jízdárna J.O. Šumperk, nacházející se nedaleko Bratrušovské střelnice na severovýchodním okraji města, je místem, které pamatuje velká sportovní klání v rámci závodů Zlaté podkovy i první pokusy…
O severomoravském Šumperku se svého času říkalo, že je to snad nejrudější město republiky. A kdo zde v časech (ne)dávno minulých zažil tvrdou ruku okresního tajemníka KSČ Švédy nebo navštěvoval ústav zvaný Gymnasi…
S blížícím se koncem listopadu (2016) se snad i blíží slavnostní otevření rozhledny na Předním Bukovém kopci. Původní záměr, aby byla rozhledna přístupná již počátkem měsíce zhatilo snad …
Nedlouhá a poměrně nenáročná trasa, vhodná i pro rodiny s dětmi, by tentokrát mohla nést podtitul Zimní procházka v okolí Šumperka. Toto město, nazývané Brána Jeseníků, má tu výhodu, že příroda je zde hned za posl…
Dne 30. dubna 2019 získá město Šumperk, plným právem nazývané Brána Jeseníků, novou přitažlivou atrakci. Toho dne totiž ve zdejším příměstském lese – tedy mezi areálem někdejší „Sanatorky“, Čarovným lesem a Tul…
Pohled snad každého turisty občas se zájmem spočine na názvu té které ulice, takže tyto informační tabulky můžeme považovat za významné až životně důležité. Zejména pro ty, kteří trpí nadměrnou zapomnětlivostí neb…
Téměř v dokonalém utajení, připomínajícím činnost tajných protifašistických a protikomunistických odbojových skupin, proběhlo v sobotu 13. července 2019 v 15,00 hod. slavnostní odhalení památníku, který má připo…
Ve zveřejněných informacích se hovoří, že v prostoru okraje lesa za bývalou Sanatorkou na Reissově ulici v Šumperku vzniká soustava lagun, jakožto součást odpočinkové a rekreační zóny při vstupu do Městského lesa.…
Ačkoliv se šumperskému koupališti říká bratrušovské, s vesnicí Bratrušov má společný pouze název díky nedaleké výpadovce na Hanušovice, která Bratrušovem prochází. Ve skutečnosti leží na…
K tomuto místu nevede žádná turistická značka, ale jen několik vyšlapaných cestiček. Neváží se k němu žádné pověsti ani nepůsobí nijak mysticky nebo tajemně. A přesto – nebo právě proto - je pro mnoho obyvatel kat…
„Na koupališti“ je oficiální název restaurace, která je součástí Bratrušovského letního Koupaliště ve městě Šumperk. Budova restaurace, nebo přesněji - jak je v současnosti oficiálně uváděno - Hanušovické pivnice,…
Tipem na výlet nemusí být jen popis vzdálených lukrativních destinací či klenotů domácí přírody i architektury, ale také doporučení trasy krátké příjemné procházky, která může – jen s lehkou nadsázkou řečeno - vyp…
Skutečnost, že ze Šumperka to do hor nemáme daleko je celkem známé. Ale naštěstí nemusíme jen do hor, už pár kilometrů za městem máme nějaké kopečky, které prověří fyzickou kondici výletníka jak pěšího, tak kolové…
Šumperský kotel je dalším místem tohoto okresního města v podhůří Jeseníků, které se – pomalu, ale jistě – stává zapomínanou legendou (královna Mab by mohla vyprávět). „Kotel“ je místem, na kterém se určitě neblaze podepsala neschopnost (nebo všehoschopnost) šumperské radnice, a jehož současný stav je Pyrhovým vítězstvím několika místních zelených politiků, kteří již dávno…
Všichni je známe, mnozí je nenávidíme, a přesto jsme nuceni do nuch občas vstoupit. Monumentální katedrály dnešní doby, nacházející se většinou na okrajích měst všech velikostí. Obchodní zóny, nákupní centra … zkr…
Dne 18. června 2014 bude v dopoledních hodinách slavnostně otevřen Čarovný les nad Šumperkem. Jistě se ozve „Vivat a sláva!“ Ale chtělo by se současně také zvolat „No konečně!“ O tomto počinu se mluvilo dosti dlouh…
Arboretum je definováno jako sbírka živých dřevin neboli zvláštní botanická zahrada, specializující se na výzkum a pěstění dřevin. Tato Dendrologická zahrada pak má buď úpravu parkovou nebo je jistým typem lesního…
Kopec je částí hřebene, táhnoucího se od Holubího vrchu mezi Šumperkem a Rapotínem až k nejvyššímu Smrku (742m) nad Kopřivnou. Celkem snadno dostupný od sedélka Tulinka po žluté TZ (zároveň červené místní psaníčko), případně při návratové trase po stejné žluté od rozcestí Nad Lomem, psaníčko pak výstupem od Bratrušovské střelnice. Kokeš má vlastně dva vrcholy, jižní ve výšce 511m n.m., vyšší severní pak 519m n.m. Oba vrcho…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá u západního okraje Hrubého Jeseníku a na pravém břehu řeky Desná. Šumperk je označován jako vstupní…