Loading...
Tato modrá mozaika, o rozloze 92 m², byla vytvořena v roce 1967 slavnou portugalskou továrnou Fábrica Aleluia jako součást reklamní kampaně legendární letecké společnosti Pan American World Airways. Dominují jí ikonické logo Pan Am, výrazné písmo a slogan „Torna a sua viagem maravilhosa“ – „Udělejte svou cestu nádhernou“.
Proč právě tady?
Billboard byl strategicky umístěn na trase mezi dvěma významnými poutními místy – Batalhou a Fátimou – kde projížděly tisíce domácích i zahraničních návštěvníků. Cílem bylo oslovit potenciální cestovatele, kteří mohli být inspirováni k mezinárodnímu letu právě s Pan Am, tehdy jedné z největších a nejprestižnějších aerolinek světa.
Zánik legendy
Pan Am, založená v roce 1927, byla po desetiletí symbolem luxusního cestování, inovací (např. první komerční lety s Boeingem 747) a globálního dosahu. Společnost však postupně ztrácela konkurenceschopnost kvůli deregulaci trhu, rostoucím nákladům a sérii nešťastných událostí – včetně tragédie letu 103 nad Lockerbie v roce 1988. Definitivně zanikla 4. prosince 1991.
Dnes
Billboard je nejen připomínkou zlaté éry letectví, ale i důkazem, jak se portugalská tradice azulejos promítla do moderní reklamy. Díky své odolnosti vůči počasí a vizuální síle se keramické billboardy staly běžnou součástí krajiny v polovině 20. století. Dnes se usiluje o jeho zařazení mezi kulturní památky.