Loading...

Nákladní lanová dráha z Prachovic do Závratce

Turistické cíle Zajímavost

Zdejší kraj je známý těžbou a zpracováním vápence, a to již od 19. století, kdy zde vznikly první vápenky. Přímo v Závratci měla první vápenka se šachtovou pecí Pacoldova systému vzniknout kolem roku 1880 a měla patřit firmě J. Musil. Později ji měla zakoupit společnost D. Berl, jejímž jediným vlastníkem byl vídeňský obchodník David Berl, jenž se věnoval zejména produkci nebo prodeji uhlí, vápence, štěrku, stavebního kamene, stavebního vápna a vápna k hnojení. Kdy se tak stalo, tak o tom se prameny rozcházejí, v jedněch se dozvíme, že David Berl zakoupil vápenku již v roce 1884, v dalších zdrojích se uvádí až rok 1890, takže si můžeme vybrat, kdy se tak doopravdy stalo. Pravděpodobnější je však druhá verze, neboť první zprávu o firmě D. Berl máme až z 25. října 1886, kdy byla u c. k. obchodního soudu v Praze zapsána do obchodního rejstříku firem jednotlivců společnost "D. Berl" jako pražská filiálka hlavního závodu ve Vídni, jenž se zabýval obchodem uhlím. V průběhu času byly k obchodu s uhlím přiřazeny další předměty podnikání, takže z menší firmy se stal velmi známý subjekt, bez něhož by stavební průmysl nemohl ani existovat.

Již za předchozího vlastníka však byla zřízena ve prospěch provozu závratecké vápenky velká novinka - nákladní lanová dráha. Její stavbu podle patentovaného systému firmy "Adolf Bleichert & Co. in Leipzig - Gohlis" provedla ve vlastní režii rakouská společnost lokálních drah v období od září 1881 do března 1882. Když bylo 7. dubna 1882 vydáno c. k. místodržitelstvím v Praze povolení k jejímu používání a zároveň byly 15. dubna téhož roku schváleny a zkolaudovány stavby při nádraží Závratec-Třemošnice, došlo k zahájení činnosti lanové dráhy. K jejímu slavnostnímu otevření však došlo až 29. dubna 1882, kdy byl na ni vypraven z Prahy zvláštní vlak s hosty, mezi nimiž byli jak zástupci jednotlivých drah a inženýrských i jiných spolků, tak profesoři vysokých technických škol a zástupci tehdejšího tisku. Když dojeli na nádraží v Závratci, byli nasměrováni do kočárů, v nichž dojeli až do vápencového lomu v Prachovicích, z něhož do Závratce lanovka vede. Po prohlídce lomu a celé tratě se všichni vrátili do Závratce, kde se v budově železniční stanice uskutečnila slavnostní hostina, aby se hosté navrátili večerním rychlíkem státní dráhy zpět do Prahy, přičemž si musíme uvědomit to, že lokální dráha čáslavsko-žlebská a skovicko-bučická byla slavnostně otevřena teprve 6. ledna 1881 a přímo do Závratce se mohli lidé svézt až 25. října téhož roku.

Uvedená lanová dráha byla tehdy jedinou svého druhu na území habsburské monarchie a unikátním zařízením byla i v celoevropském formátu. Důvod jejího zřízení byl nasnadě, když nemohla být využita k dopravě prachovického vápence do závratecké vápenky přímo železnice, čemuž bránily strmé a skalnaté vrchy Železných hor, přišlo se s projektem, že od závrateckého nádraží povede do Prachovic visutá lanová dráha. Tuto inspiraci získali dotčení v zahraničí a velice je tehdy zaujala. Zvláště z toho důvodu, že Prachovice byly na kopci, což ulehčovalo zřízení této trati, jež vedla od železniční stanice na severovýchod a přes hřbet kolem Lichnice až do prachovických lomů, které tehdy zaujímaly výměru kolem 14,5 jiter a náležely Ferdinandu knížeti Kinskému, jenž je na 10 let pronajal právě rakouské společnosti lokálních drah. Té však nešlo jen o pouhou těžbu vápence a produkci vápna, ale získáním tohoto odvětví zvýšila také množství vlaků na své lokální železnici, která do té doby spíše stagnovala, takže doprava vápence i vápna se stala vzpruhou železniční trati do Čáslavi, jíž hrozilo, že může být zastavena a vzhledem k tomu, že byla pouhou lokálkou, tak o ni nejevil zájem ani sám stát.

K překonání lichnického hřbetu stačilo pouhých 1,27 km a odtud do Prachovic to bylo dalších 3,56 km, takže celkem dosahovala lanová dráha délky 4,83 km, i když někde se uvádí až 5 km, což je však délka i s nákladními kolejemi na obou koncových stanicích. Protože překonávala řadu obecních cest a dokonce 3x okresní silnici ze Závratce do Prachovic, tak byla určena minimální volná výška pod ní na 4,5 m, což bylo pro tehdejší dopravu přinejmenším dostatečné. Tento Bleichertův systém o 2 pevných drátěných lanech však byl kvůli své délce, zatížení i proměnlivému sklonu přerušen na 3 místech, 2x středním zakotvením (1,3 km a 3,56 km) a 1x středním napínadlem (2,5 km), takže celá lanová dráha byla de facto rozdělena na čtveřici samostatných částí s výhradně dřevěnými stojany, z nichž jedny sloužily k zakotvení lan a pro jejich napínání, druhé pak k držení běžných lan po celé délce trati. Hlavní sloup musel mít šířku 23-24 cm a do země byl zasazen do hloubky kolem 1,5 m. K němu pak byla přidělána čtveřice vzpěr o šířce 13 cm, které byly zakotveny v zemi v hloubce kolem 1 m. Podpory nebyly jednotného vzoru, protože se musely přizpůsobit terénu, takže jejich výška se pohybovala mezi 5,18 a 20,9 m. Stejně tak se lišila jejich vzdálenost od sebe. Ta byla mezi 25-100 m, podle pořeby a situace. Na obou koncích dráhy pak byly připojeny ploché železné kolejnice, k nimž musíme ještě připočítat další přenosné vedlejší koleje v lomu, které díky výhybkám umožňovaly přivážení materiálů z různých míst a průjezd jedné či druhé tratě. Naopak na závrateckém nádraží byla vybudována trojice kolejí pro celkem 12 vagonů, takže každá kolej mohla být zvlášť naložena a odvezena, aniž by se musela lanovka zastavovat. Samy vozíky, jež spočívaly na 18 mm silném tažném laně, byly vyrobeny ze silného železného plechu a jejich podlaha byla vzhledem k různým vznikajícím poškozením snadno vyměnitelná. Těsně před oběma stanicemi pak bylo umístěno zařízení, díky němuž zůstal vozík stát, zatímco tažné lano pokračovalo bez přerušení dál, takže mohlo dojít k nakládce nebo vykládce materiálu.

Tato jediná činnost se neobešla bez lidské síly, jinak bylo vše automatické, přičemž lano se pohybovalo rychlostí 1,5 m/s, což činilo za hodinu 80 vozíků (celkem jich bylo na lanovce 180) o hmotnosti 250 kg (někde se uvádí 280 kg) neboli 20 tun odvezeného materiálu za hodinu. Zatímco z lomu byl do Závratce vezen vápenec, tak opačným směrem pokračovalo uhlí, cihly nebo jiný potřebný materiál, takže se jinak ušetřilo za cestu. Lanovka byla poháněna parní lokomobilou o výkonu 10 koňských sil, jež byla umístěna ve zvláštní strojírně vedle skladní stanice Závratec-Třemošnice. Ve skutečnosti byla potřebná síla pouhých 6 koňských sil, takže vždy byl nějaký ten přebytek síly. Spotřeba uhlí činila při desetihodinové práci a při 400-450 naložených vozících kolem 300 kg. K zavážení pak sloužily rampy a mostky. Aby vše fungovalo, jak by jen mělo, tak byly obě stanice spojeny elektrickými zvonky a telefony. Ze stanice v Závratci se potom kámen buď rovnou odvážel dráhou pryč, nebo se přepravoval tzv. polní drážkou do vápenky. Zde však sloužili jako pohon již pouze koně. Vyrobené vápno pak mířilo stejnou cestou zpět na závratecké nádraží a odtud vlaky do Čáslavi. Jedinou chybou tak byly vysoké náklady, které dosáhly téměř 100 000 zlatých a byly způsobeny zejména vykupováním potřebných pozemků a zařízením stanice Závratec-Třemošnice.

Takto fungovala lanovka, překonávající výškový rozdíl 180 m a maximální sklon terénu od Lichnického hřbetu k jeho úpatí (zalesněná část činila 40 %, což znamená 22 ° sklon), i za nového majitele Davida Berla, který navíc ke staré vápence přistavěl nový provoz, k jehož kolaudaci mělo dojít roku 1893. Firma fungovala úspěšně i po smrti komerčního rady Oskara Berla v roce 1934, kdy již dávno nosila pojmenování D. Berl, Joksch a spol. Později však začal vadit neárijský původ rodiny Berlovy, takže vápenku a lanovku, fungující do roku 1940 pod značkou D. Berl, provozovala společnost Králodvorská cementárna a. s., Praha II. Její zánik pak přišel v souvislosti s vybudováním nové, v roce 1955 spuštěné velké vápenky v Prachovicích, kdy již dosavadní malé provozy stratily smysl. A stejně tak ona lanovka byla roku 1949 zastavena (ke konci války však stejně nefungovala), aby byla následně zrušena a rozebrána a nahrazena nákladními automobily (viz https://muzeum.mineral.cz/vapenictvi/zeleznohorske-vapno/zavratec-lanovka.php), ještě před vyhasnutím pecí v Závratci v roce 1960 (viz http://podzemi.solvayovylomy.cz/techpam/zavratec/zavratec.htm). Jedinou památkou na místní těžbu vápence a výrobu vápna je tak dnes pouze Berlova vápenka, která prošla v letech 2009-2010 rekonstrukcí a slouží jako muzeum železnohorského vápenictví (viz https://www.tremosnice.cz/zivot-ve-meste/berlova-vapenka-1/).
Poslední aktualizace: 26.2.2024
Nákladní lanová dráha z Prachovic do Závratce na mapě
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Nákladní lanová dráha z Prachovic do Závratce

Třemošnice - Kubíkovy Duby - Seč
Třemošnice - Kubíkovy Duby - Seč
Trasa
Trasa začíná na náměstí v Třemošnici (foto 1). Po společné…
0.1km
více »
Třemošnice - Vápenný Podol přes Skoranov
Třemošnice - Vápenný Podol přes Skoranov
Trasa
Z Temošnice (foto 1) vyrazíme po modré a zelené značce ke Zlaté…
0.1km
více »
Park Božího Milosrdenství v Třemošnici
Park Božího Milosrdenství v Třemošnici
Park
V těchto místech u Zlatého potoka, který byl dříve nazýván jako Pekelský,…
0.1km
více »
Údolím Doubravy z Třemošnice do Žlebů
Údolím Doubravy z Třemošnice do Žlebů
Trasa
Velice příjemná procházková trasa na jedno odpoledne. Její výhodou je i…
0.1km
více »
Třemošnice - Licoměřice - Lichnice
Třemošnice - Licoměřice - Lichnice
Trasy
Máme už asi 20 let chatu na Seči, kde moje žena coby zasloužilá…
0.1km
více »
Třemošnice
Třemošnice
Město
Třemošnice jsou nevelké průmyslové město s 3300 obyvateli a najdeme jej na…
0.1km
více »
Kolem Třemošnice
Kolem Třemošnice
Cestopisy
Třemošnice je vlastně hodně mladá, statut města…
0.1km
více »
Třemošnice, město na jižním úbočí Železných hor
Třemošnice, město na jižním úbočí Železných hor
Tipy a novinky
Město Třemošnice se nachází na jižním úbočí Železných hor. O původu názvu…
0.1km
více »
Na Lichnici z Třemošnice a Lovětínskou roklí zpět
Na Lichnici z Třemošnice a Lovětínskou roklí zpět
Trasa
Krátká procházka na jedno odpoledne. Z centra Třemošnice (foto …
0.1km
více »
Zlatý potok v Třemošnici
Zlatý potok v Třemošnici
Fotogalerie
Na mnoha místech bublající a zurčící Zlatý potok je velkou okrasou míst,…
0.2km
více »
Turistické rozcestí Třemošnice, východ
Turistické rozcestí Třemošnice, východ
Rozcestí
Rozcestí se nachází na východním okraji Třemošnice na břehu Zlatého potoka. Křižují se zde tři turisticky značené trasy: červená S…
0.3km
více »
Zámek v Třemošnici
Zámek v Třemošnici
Zámek
Původním šlechtickým sídlem býval v těchto místech hrad Lichnice, což není…
0.7km
více »
Třemošnice – zámek
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Třemošnice – zámek
Zámek
Třemošnická tvrz, prvně vzpomínaná v roce 1564, byla na počátku 17…
0.7km
více »
Třemošnice - Zemědělské muzeum
Třemošnice - Zemědělské muzeum
Muzeum
Třemošnice ležiace na toku Zlatého potoka  a úpätí Železných hor sú…
0.9km
více »
Žižkův dub v Podhradí aneb jak to bylo s Vilémem a Kateřinou
Žižkův dub v Podhradí aneb jak to bylo s Vilémem a Kateřinou
Památný strom
V obci Podhradí pod zříceninou hradu Lichnice mají jeden z nejvýznamnější…
1km
více »
Třemošnice - Muzeum Bredlova vápenka
Třemošnice - Muzeum Bredlova vápenka
Muzeum
Severná časť Železných hor je známa bohatým výskytom vápenca. To viedlo k …
1km
více »
Turistické rozcestí Hedvíkov
Turistické rozcestí Hedvíkov
Rozcestí
Rozcestí se nachází na břehu Zlatého potoka v Hedvíkovském údolí. Křižují se zde dvě turisticky značené trasy: červená JV směrem - Nad Peklem, sv.…
1km
více »
Směřujeme na severovýchod republiky – 26. den - Česká Lhotice-rozhledna Boika, Třemošnice-bývalá Berlova vápenka, Žandov-rozhledna Březina, Louňovice pod Blaníkem-kostel Nanebevzetí Panny Marie
Směřujeme na severovýchod republiky – 26. den - Česká Lhotice-rozhledna Boika, Třemošnice-bývalá Berlova vápenka, Žandov-rozhledna Březina, Louňovice pod Blaníkem-kostel Nanebevzetí Panny Marie
Cestopisy
Pondělí 14. 9. 2021 Stejně jako včera bylo i dnes v noci teplo, že jsme…
1km
více »
Berlova Vápenka
Berlova Vápenka
Muzeum
Při příjezdu do Třemošnice ve směru od Čáslavi stával smutně pozůstatek…
1km
více »
Podhradí, Lichnice, dříve Lichtenburk
Podhradí, Lichnice, dříve Lichtenburk
Tipy na výlet
Do Železných hor. Konkrétně jsme sem zavítali při vcelku tradiční…
1.1km
více »
Zřícenina hradu Lichnice
Zřícenina hradu Lichnice
Tipy na výlet
Na výlet jsme vyrazily autem. Zaparkovat je možné na…
1.1km
více »
zřícenina hradu Lichnice
zřícenina hradu Lichnice
Tipy na výlet
Jedeme do severozápadní části CHKO Železné hory, cca 10 km severně od…
1.1km
více »
Lichnice (Třemošnice – Podhradí) – hradní rozhledna Milada
Lichnice (Třemošnice – Podhradí) – hradní rozhledna Milada
Rozhledna
Zřícenina Hradu Lichnice se může od dubna roku 2017 chlubit novou…
1.1km
více »
Zřícenina hradu Lichnice v Železných horách
Zřícenina hradu Lichnice v Železných horách
Zřícenina
Lichnice nebo Lichtenburk je zajímavá zřícenina hradu v Železných horách v…
1.1km
více »
Hradní rozhledna Milada na zřícenině Lichnice v Železných horách
Hradní rozhledna Milada na zřícenině Lichnice v Železných horách
Rozhledna
Lichnice nebo Lichtenburk je zajímavá zřícenina hradu v Železných horách v…
1.1km
více »
Lichnice
Lichnice
Tipy na výlet
Naše společná cesta začíná na Exitu 39 dálnice D11 Poděbrady. Odtud směřujeme na Kolín, Kutnou Horu a Čáslav. Za obchvatem Čáslavi o…
1.1km
více »
Za hradní paní
Za hradní paní
Vyhlídka
Zřícenina hradu Lichnice leží na zlomovém hřebeni Železných hor nedaleko…
1.1km
více »
Pekelské a Hedvičino údolí u Třemošnice
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Pekelské a Hedvičino údolí u Třemošnice
Rokle
Hluboká rokle zaříznutá do Kaňkových hor Zlatým potokem. Ten je z…
1.2km
více »
Lichnice
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Lichnice
Zřícenina
Malebná a z daleka viditelná zřícenina gotického Hradu Lichnice…
1.2km
více »
Lovětínská rokle
Lovětínská rokle
Tipy na výlet
Na sobotní výlet jsme si objednali modré nebe a sluníčko, nádherné letní počasí v září. Motoráček nás dovezl do Třemošnice, městečka…
1.4km
více »
zavřít reklamu