Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Kanál vzniklý v 19. stol. je dnes památkou hydrografického umění a opravdovou turistickou atrakcí. Z technického hlediska je nejzajímavější plavební tratí nejen v Polsku. Má jediné fungující ve světě kanálové technické zařízení: svážné dráhy, propustě, jezy, bezpečnostní vrata. Pro překonání velkého rozdílu úrovně vody bylo vybudováno pět svážných drah; lodě je překonávají na speciálních vagonech, pohybujících se po kolejnicích. Délka kanálu z Ostrody do Elblagu činí 80 km, pluje se 11 hodin. Trasu je možno ukončit v Maldytach a zkrátit ji o polovinu.
Rozdíl mezi hladinami překonávají lodě - po souši. Elblaský kanál je světová rarita. Lodě po šikmých kolejnicích překonávají až 100-metrový výškový rozdíl mezi hladinami. Pasažéři z lodě vůbec nemusí vystoupit. Výjimečnost kanálu je v tom, že jsou zde hydrotechnická zařízení, které tahají lodě po souši. Je to jediné činné zařízení na světě. V podstatě byly vybudované jen dva takovéto kanály. Podobný kanál existoval na hranicích Kanady a USA, ale zde již toto zařízení nefunguje.
Ostrodsko-Elblagská plavba, Ostroda, ul. Mickiewicza 9a, Elblag, ul. Panienska 14