Loading...
Cyklostezka Bečva je bezesporu v rámci Moravy i celé ČR jedním z nejzdařilejších počinů v tom, co se týče infrastruktury pro rozvoj turistiky, zde tedy především cykoturistiky a cestovního ruchu. Ovšem dodejme, že po cyklostezce se nepohybují jen cyklisté, často potkáte nějaké ty inline bruslaře a klidně i chodce. Celková délka všech větví (Rožnovská, Vsetínská, spojená) je něco kolem 150 km a jde tak o jedinečnou možnost užít si bezpečného pohybu na místech s vyloučením motorizované dopravy. Samozřejmě neplatí to 100%, nicméně stezka je vlastně „živým organizmem“ a stále se na ní něco mění. Kdo znal úsek mezi Valašským Meziříčím a Hranicemi, věděl, že v oblasti u vesnic Ústí a Skalička se ještě dlouho jezdilo po místní komunikaci. Provoz motoristů zde sice nebyl nijak přehnaný, ale výletníci se museli dát všanc jiným druhům dopravy. Nehledě k faktu, že zde byl překonáván mírný výškový rozdíl. Od roku 2023 to zcela neplatí, neboť právě v červnu toho roku byl otevřen nový úsek poblíže Černotína. Stěžejní stavbou této části je nádherná lávka, dalo by se říci most přes Bečvu na jejím 43. říčním km. Na mapách najdeme lávku pod hrdým označením Bečva 1. Krásných lávek je kolem Bečvy povícero, ale tato je přeci jen trošku výjimečnější.
O stavbě se začalo uvažovat v roce 2017, přesněji tou dobou začala projekční část příprav. V roce 2018 získal most stavební povolení. Na projektu spolupracovalo více firem: Stráský, Hustý a partneři s.r.o. Prof. Ing. Jiří Stráský, Dsc., Atelis, Ing. Linda Smítalová. Vysoutěžený zhotovitel:
Společnost Cyklostezka Bečva - EUROVIA - KKS (EUROVIA CZ a.s. + KKS, spol. s r.o.). Stavebník (investor): Mikroregion Hranicko, Technický dozor LAVI ENGINEERING, spol. s.r.o., Jan Blinka. Stavební práce začaly v srpnu 2020, trošku zdržoval covid, dokončení červen 2023. Cena bez DPH 87 802 091 Kč.
Ocenění: Stavba roku Olomouckého kraje, Čestné uznání, 2024.
Lávku tvoří 3 mostní pole. Mostovku tvoří betonové prefabrikáty, ktere jsou zavěšené táhly z ocele na hlavní nosná lana. Na koncích mostu jsou nosná lana ukotvená masivními patkami a jsou vedena podpíracími pylony ve tvaru „V“. Trošku čísel: přemostění 135,3 m, samotný most 145,8 m,
nosná konstrukce 137,7 m, rozpětí 15,75+105,00+15,75 m, mezi zábradlími 3,50 m, celkově 5,24 m, výška mostu 5,60 m, stavební výška 0,40 m, plocha konstrukce: 721,5 m2.
Délka úseku nových cyklostezek 3,01 km.