Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Zlín a okolí

Krajské město Zlín leží ve východní části Moravy, na rozhraní Hostýnských a Vizovických vrchů. Svou polohou zasahuje do tří národopisných oblastí - Valašska, Hané a Slovácka. Svým charakterem má však nejblíže k Valašsku. Město proslavil Tomáš Baťa. Unikátní je místní funkcionalistická architektura, která nemá jinde v republice, ale ani ve světě obdoby.

Tip:
  Trasy Zlín a okolí (65)
Východní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Východní Morava

Z Vlčkové přes skály U Juránků k valašskému orloji v Držkové

Fotografie (41)  • Foto: Franta

Konec ledna 2023 přinesl sníh a začátek následujícího měsíce byl mrazivý a slunečný, což mne dokopalo k tomu, abych si vzal na pátek dovolenou a celý natěšený vyrazil do valašských kotárů. Vždyť zimní krajinu očičko mého fotoaparátů nespatřilo už hezkých pár let…

Startovním bodem výšlapu se stal střed Vlčkové, kam mne před desátou hodinou ranní přivezl autobus. Panovala tu pravá sibiřská atmosféra, okraje silnice ba i ty chodníky pokrývala ledovice a já, maje na nohou kanady, podstatně zvolnil krok, abych sebou hned na začátku putování „nelištíl.“

Ještě že to aspoň ten Oskar na obloze dneska nijak neflákal a díky tomu bylo na okolní zástavbu a kopce hezké pokoukání.

Vlčková střed

Tato Vlčková je dědinou s necelými 400 obyvateli, ukrývající se v údolí potoka Kameňáku stranou hlavní komunikace ze Zlína do Bystřice pod Hostýnem a je obklopena malebnými stráněmi hostýnských vršků. Starý znak obce (vlk unášející v tlamě ovečku) napovídá, že v minulosti byly okolní lesy plny dravé zvěře. A když uhodila tuhá zima, vlci se zřejmě nerozpakovali krást bečící dobytek přímo od lidských stavení. V dávných časech tady těch domečků ještě moc nebylo, protože Vlčková sestávala jen z patnácti usedlostí, přičemž jedna byla mlýnem. (Vesnička spadala pod lukovské panství a první zmínka o ní jako o Wilzkově je z roku 1373.)

Stavební rozmach přišel až v dalších staletích. Dlouho byla chudou dědinou, jejíž obyvatelé se živili hlavně pastevectvím. Aby si zlepšili životní úroveň, pustili se do výroby tragačů (trakařů), šindelů a žebříků.

Já se od zastávky po silnici nejprve kousek vrátil, abych si mohl prohlédnout místní kapli.

Kostel v dědině nikdy nestál (dodnes musí věřící na mše svaté zajíždět do Kašavy), ale její centrum v minulosti krášlila dřevěná zvonička. Na začátku minulého století se místní rozhodli ji přestavět na kapli sv.Martina. Posvěcená socha Panny Marie Hostýnské do ní byla koňským povozem přivezena až z daleké Kroměříže. (Zajímavostí je, že za první světové války zvon před odevzdáním Vlčkovjané zachránili tak, že jej ukryli pod hladinu místního rybníčka.)

kaple sv.Martina

V roce 1973 byla kaple opravena a obložena uvnitř i zvenčí dřevem. Roku 2015 byla celá nově natřena a pod vstupní stříšku byl umístěn obrázek Panny Marie od akademického malíře Petra Farona.

Po obhlédnutí sakrální stavbičky po zledovatělém chodníku opatrně nazpět k zastávce a o pár metrů dál mi cestu zkřížila červená tur.trasa, vedoucí z Lukova přes Vlčkovou do Držkové. Ještě než jsem na ni vykročil, zvizitýrovaly mé zraky protější budovu obecního úřadu, vzadu s nádstavbou „hasičské“ věže a před ní stojící dva pomníky. Ten první tvoří balvan s výklenkem se soškou sv.Floriána, připomínající založení místního hasičského sboru v roce 1928. Druhý kámen s pamětní deskou je věnován popraveným vůdcům Valašského povstání LP 1644.

po červené značce

No, a pak už jsem mezi zástavbou vykročil po červené (směr Držková) a nad posledními baráky si liboval, že turistický chodník stoupá lesem a pod nohama mi křupe sníh a ne ta prokletá ledovka. Svah kopce tvořil přiměřeně nakloněnou rovinu a záhy mne stezka vyvedla na okraj zasněžené pastviny, odkud se otevřel výhled dolů na Vlčkovou a okolní kopčiska. Netrvalo dlouho a já stanul nahoře na předělu u silničky. Značení odtud pokračovalo dolů do Držkové, já se ale vydal po té zpevněné cestě vstříc samotám a skalám U Juránků. Poněvadž vyježděné koleje pokrýval zrádný blyštící se led, nezbylo než kráčet zasněženým středem komunikace a ani tady nepolevovat v ostražitosti – kde bylo snížku málo, klouzalo to taky!

Cesta nejprve klesala nad Vlčkovou (opět pěkné rozhledy), pak se stočila do svahu a začala stoupat po okraji lesa na další hřeben. Tady se u Informační cedule Hory moje silnička spojila s tou, mířící sem zdola z Držkové. Otvíral se odtud nádherný výhled na tu dědinu lemovanou interesantní kulisou kopců a také na louku pod lesem s několika usedlostmi nade mnou.

nad Držkovou
nad Držkovou  •  Foto: Franta

Z jedné z nich se nesl etérem štěkot a vytí jakéhosi vlkodlaka, ale vypadalo to, že silnička pastvinu s pasekářskými staveními obchází velkým obloukem. Moje radost netrvala dlouho: najednou se cesta přes louku stočila kolmo vzhůru a vedla přímo k baráku s tím nervním čoklem. Ten už mne čekal volně puštěný před brankou, a když jsem se přiblížil, zvíře veliké jak tele již neštěkalo ani nevylo, jen při pohledu na mne zplna hrdla vrčelo. Než jsem se z toho stačil to... potento, otevřelo se v domě okno a páníček odvolal přerostlé psisko zpět na dvůr.

Ufff!

Následný strmák lesem jsem vyletěl jak laňka a oddechl si teprve na dalším návrší, pod nímž už se rozkládala velikánská louka s celkově třemi pasekářskými staveními U Juránků a výhledem na protější zasněžený skalnatý hřeben.

Koleje cesty projeté už v mnohem hlubším sněhu obešly dvě usedlosti a zamířily naproti pod skalnatý svah, pod nímž procházela lesní cesta. Následoval obrat „vpravo vbok“ a výstup k rozcestí u největšího pasekářského stavení, odkud vedla na hřeben zeleně značená tur.trasa. Než jsem k ní dokráčel, minul jsem na okraji louky strom s cedulkou a upozorněním:

LOUKA JE PRO DOBYTEK, CESTA PRO LIDI. POKUD SE CÍTÍTE BÝT KRÁVOU ANEBO VOLEM, NAVŠTIVTE PSYCHIATRA!

Foto: Franta

Zelená to nemilosrdně brala úzkou cestou mezi pískovcovými balvany „hore kopcem“, což mi tolik nevadilo. Problémem spíš bylo, že tudy už dlouho nikdo pěší nešel a já se místy do sněhu bořil až po kolena. Ke skalní dědince to odsud bylo jen několik stovek metrů, jenže procházka růžovým sadem to zrovna nebyla. Tady jsem ke svému překvapení zjistil, že se půlka skalního seskupení nacházela v novodobé oplocence a přístupny zůstaly jen ty nejvyšší a nejpůsobivější skalní útvary, obklopující menší skalní náves. Na vrcholku nejmohutnějšího skaliska se nachází pěkná skalní studánka, dnes samozřejmě nepřístupná, a tak jsem se spokojil s krátkou obhlídkou dědinky a poté zamířil po své stopě po hřebeni nazpátek.

K samotě U Juránků jsem nesestupoval a pokračoval po hřbítku vysoko nad osadou okolo dlouhého pásu oddělených skalních výchozů, táhnoucích se v kilometrové délce až dolů ke zpevněné cestě. Ony jsou zdejší skalky sice miniaturní, zato velmi pestré a nejpůsobivějším zjevením je tu skalní hradbička s pitoreskním útvarem „Kulíškem.“ Skalní masívek je napříč proťat dvěma chodbami a nad jejich vyústěním ze skalní hradby trčí velice působivý balvan, mající tvar zvětšené lidské hlavy. Ta z profilu notně připomíná hlavního hrdinu filmu „E.T. Mimozemšťan". I když tento mohutný balvan vypadá jako viklan, zdání klame - ostatně jediný známý viklan v moravských pískovcích se nachází toliko v Pulčínských skalách.

oddychový úsek

Od „návštěvníka z kosmu" už byl sklon hřebene a neviditelného chodníku pod sněhem poněkud strmější. I dál jsem procházel mezi dalšími shluky balvanů a skalek, a pak se dostal na okraj novější paseky, na níž dřevorubci odkryli tajemnou a rozeklanou skalní hradbu s pozoruhodným útvarem „Milujících se Bytostí.“ Z paseky se otvíral nádherný výhled na kopcovité panoráma Držkové. Následovalo překonání lesního vývratu a úmorné plahočení se hlubokým sněhem s muldami až dolů k lesní cestě.

Teda – v životě bych nevěřil, že se při sestupu tak zpotím!

I tahle lesní vrstevnicová cesta vedoucí severním směrem do doliny potoka Červenky, vlévajícího se o kus níž do ještě „mladé“ Dřevnice, byla pokryta sněhem, takže jsem si prošlapávání vlastní stopy vcelku dost „užil.“ Mému utrpení nastal konec až v místech, kde cesta vyústila na širší a používanější komunikaci, ta ale byla zase pokryta ledem! Kupodivu jsem při sestupu po ní do údolí nikde neuklouzl a „držku“ málem hodil až na rovině před mostkem, za nímž tahle komunikace ústila na „Novou cestu“ z Držkové do Rusavy. Z mostku byl zajímavý pohled na ledopád na potoku, a pak už jsem přišel k novému prostinkému zastřešenému tur.odpočívadlu, vystavěnému nad kaskádou dvou rybníků. Spodní je maličký, ale ten pod odpočívadlem dosahuje větších rozměrů i mnohem líbivějšího vzhledu.

dál už jen stoupání

Odtud už to bylo jen asi 400 metrů k nyní rekreační osadě Hutě (nalevo odbočovala asfaltka do rozsáhlého údolí Košařiska s mnoha rekreačními objekty i starými paskářskými chalupami), já ale pokračoval úsekem silnice rovným jak když střelí do držkovské Ráztoky, kde na mne čekal hlavní cíl dnešního putování – nový Valašský orloj.

Většina lidí zná jen dva nejslavnější – Pražský a Olomoucký orloj, ale k těm méně známým „starým“ patří ještě secesní na radnici v Litomyšli a Prostějově.

Jejich počet v ČR se dočkal razantní změny po sametu a v poslední době mi připadá, že jich u nás přibývá jak slimáků po dešti. První novodobou „vlaštovkou“ se stal orloj zbudovaný z bývalé trafostanice v Kryštofově Údolí na Liberecku. Ten ještě patří k těm klasickým, neboť zvědavým návštěvníkům z okýnek kynou apoštolové, ale ty ostatní moderní už se svým provedením liší.

V našich končinách vznikl "Pohádkový orloj" v Zašové u Rožnova pod Radhoštěm, který byl slavnostně spuštěný v září 2022 a stal v Česku orlojem s „pořadovým“ číslem 14.

Foto: Franta

Valaši ale ještě neřekli své poslední slovo a jen o měsíc později (sobota 22.října 2022) byl s velkou slávou do chodu uveden i ten, nacházející se v maličké dědince Držková v Hostýnských vrších.

S pomocí kamarádů jej zbudoval místní nadšenec Pavel Čihař. Stavba trvala dva roky a stala se dalším objektem na jeho pozemku, tvořeném stylovou valašskou roubenkou, zvonicí s kapličkou, dvěma sušírnami ovoce a u Dřevnice také ohradou s přístřeškem pro kozenky.

Tento nový orloj nenabízí přehlídku apoštolů, nýbrž unikátní galerii pohanských bohů a bohyň, které v podobě reliéfů vytvořil Martin Cigánek - řezbář z Valašských Klobouk. Pod dvěma okýnky, v nichž se při spuštění tyto vyřezávané obrazy předvádějí, je umístěna dlouhá panoramatická deska s plastikou zobrazující několik starých řemesel. Při uvedení orloje do chodu se na nich některé postavičky rovněž rozpohybují.

Foto: Franta

Hned vedle dřevěné „orlojní věže“ se nachází točitý trojúhelníkový informační panel, z něhož se o starých pohanských bozích, jakými jsou Rod, Dažbog, Mokoš, Lada, Triglav - Bělbog, Chors, Svarog, Perun, Morana, Černobog, Živa a Veles, dozvíme víc... a také zajímavosti o stavbě.

Orloj se oficiálně spouští každý den pouze v poledne. Já se tu sice ocitl až 55 minut poté, ale zklamaný jsem kvůli tomu nebyl. Do otvoru na dobrovolné příspěvky umístěném ve spodní části věže totiž stačilo vložit libovolný kovový obolus (já do něj vhodil dvacku) a poté se orloj za doprovodu cinkání a hudby uvedl do chodu, okenice se roztáhly a já na tu parádní exhibici pohanských bohyň a bohů už jen s otevřenou hubou čubrněl...

Poslední aktualizace: 9.4.2023
Autor: Franta

Vlčková

Příspěvky z okolí Z Vlčkové přes skály U Juránků k valašskému orloji v Držkové

Z Držkové na obhlídku skal U Juránků
  Poslední říjnovou sobotu bylo už od rána hezky, což jsem psychicky nevydržel a bleskově si naplánoval trasu popolední zdravotní vycházky: tentokrát pojedu na horní konec Držkové, omrknu část Holíkovy rezervace se Zadními skálami a ve zbylém čase se uvidí...   Jenže na zlínském autobusáku přišel šok!   Nastoupil jsem do vozu, nahlásil paní řidičce cíl cesty a ta mi oznámila, …
  Jméno samoty U Juránků už jsem ve svých článcích několikrát zmínil. Tahle miniosada s několika usedlostmi a přilehlými travnatými pozemky se totiž nachází na dohled dvou zajímavých skalních lokalit a je přístu…
  Šel jsem tudy pouze dvakrát, zajímavého místa jsem si všiml, ale nebyl čas jej prozkoumat. Však se nadarmo neříká – do třetice všeho dobrého i zlého, ne? Na své nedávné toulce z Držkové na královský hrad Lukov s…
  Obec Vlčková se nachází v hluboce zařezaném údolí v jižním pásmu Hostýnských vrchů. Pro motoristy do ní z hlavní cesty odbočuje slepá silnička. Napříč dědinou sice prochází červená turistická trasa, vedoucí z …
    Kuželek je výrazný zalesněný vrch v Hostýnských vrších (638 m), jehož hmota od sebe odděluje 2 hluboká údolí - "Hutě" u Držkové a "Kameňák" u obce Vlčková. Skrze smíšené lesy Kuželku se proplétají dokonce dvě …
      " TVÁ POUŤ JE SKONČENÁ         USTLÁNOST LŮŽKO TVÉ         ----------   ZHASLÝ ZRAK          ------------    NEBESKÉ                     SPANÍ  ZVE "                                 K.H.MÁCHA           …
  Ale kdeže – skalní stádečko od mojí poslední návštěvy žádnou výraznější metamorfózou neprošlo, ale razantně se změnil pohled na něj! Od samoty U Juránků je po zelené tur.značce vzdáleno jen asi 300 metrů, z toho…
  My Moravané můžeme Čechům jenom tiše závidět jejich velkolepá pískovcová skalní města - v tomto ohledu se k nám příroda zachovala trochu jako lakomec. Pískovcové skalní tvary nalezneme na Moravě jenom na východě…
Kdo dává v letních měsících  přednost koupání v přírodě a za teplých nocí při měsíčku, romantickým místem je areál přírodního koupaliště Vlčkova u Koliby s občerstvením. Obec se nachází v JZ části Hostýnských vrch…
   Pás zajímavých pískovcových skalek a balvanů najdeme asi 200 m od křižovatky lesních cest a nejvyššího bodu zeleně značené tur.cesty z Držkové na Okluk a dosahující svého nejvyššího místa právě na okraji vrchol…
  Teplotní inverze je takový meteorologický jev, který nastane právě v tom okamžiku, když vyrazíte o víkendu někam na výlet. Podle zákona schválnosti je den dva před příchodem inverze to nejkrásnější podzimní poča…
V malebném údolíčku Hostýnských vrchů okolo břehů potoka Kameňák leží obklopena krásnou přírodou, kde jakoby lišky dávaly  dobrou noc vesnička Vlčková. Je to nevelká obec, dle turistického členění…
  Jistě už každý z vás navštívil končiny, kde vám z okolního šerého hvozdu dávaly svými tlapičkami "pá pá" lištičky, ale jsou místa, kde vám může na přivítanou zamávat také jiné zvířátko. Skoro by se jedním z nich…
  Za jednu z nekrásnějších procházek v okolí Držkové, kterou si dovolím doporučit i širší veřejnosti, považuji sestup po neznačené vyhlídkové silničce, která spojuje samotu U Juránků s vlastní obcí. Ta v délce n…
Od autobusové zastávky na spodním konci maličké obce Držková se necháme vést červenou značkou - vede po silničce kolem pily - a po deseti minutách chůze přicházíme k úzkému hrdlu Ráztoky. Pokocháme se pohledem na krásnou valašskou krajinu, odpovíme na pozdrav bečícím ovečkám a přicházíme k turistickému rozcestníku. Zelená značka, vedoucí okolo několika stavení do prudkého…
Mezi lesy kdesi, nedaleko krajského města obuvi Zlína, se nachází  nevelká obec Vlčková. Ukrývá se v údolí Hostýnských vrchů. Dolinou protéká potok Kameňák. Významnou památkou stojící uprostřed obce je replika dře…
   Toto místo je jako stvořené pro romantiky, snílky a "skalní " tuláky. Je to místo, kde můžete úplně sami objevovat tajemný svět skal a působivá a  intimní lesní zákoutí. Středem naší pozornosti je tentokrát dlo…
  Tak trochu kuriozitou je vkusný památník, se kterým jsme se střetli při procházce horní částí dědiny Vlčková. Velmi strohou formou a slovy "Sbohem komuno" dává navždy vale Velké výseči novodobých dějin. Právě té…
Obec v jihozápadní části Hostýnských vrchů asi 12 km severovýchodně od Zlína. Obcí protéká potok Kameňák, jedna z větví říčky Dřevnice, která nad ní pramení. Významnou památkou je kříž U Kapličky. První písemná …
 Závěrem našeho virtuálního putování putování po „nejbizarnějším kamení“ Hostýnských vrchů se zaměříme na jejich nejjižnější část a na blízké okolí nejhořejšího toku Dřevnice.    Pod vrcholovou kótou Zadního Lázku (566 m) se na zalesněném hřebeni vzdáleném zhruba 1 km od dědinky Držková ukrývá mimořádně krásné skalní sousoší - známé jako Zadní skály. Tři navzájem propojené skal…
  Ach jo! Ráno mi Jana při odchodu do práce zapomněla natáhnout budíka a já jedu do „Hostýnek“ až v půl deváté. a to jsem se přitom tolik chtěl vyhnout polednímu horku. Jsem zvědav, kde se v tu dobu budu na trase …
   Výraz "ráztoka" se nám dodnes dochoval z mluvy původních valašských přistěhovalců. V jazyce národa, který do našich Západních Karpat při své dlouhodobé migraci doputoval až z dalekého Rumunska a Ukrajiny, se tí…
  Valašskou obcí Vlčková protéká potok Kameňák, který pramení pod nám už známým vrchem Kuželek (638 m). Zatímco horní část potoka protéká v celkem rovné linii zalesněným terénem, v lučinatém terénu nad obcí tvoří j…
Obec leží severovýchodně od Zlína v srdci Hostýnských vrchů. Obcí protéká říčka Dřevnice a severně odtud pramení. Obec je východiskem do okolních lesů, chat a usedlostí rozesetých po zdejších kopcích. V Držkové …
Letošní září bylo chladnější a deštivé, konec měsíce byl teplejší, konečně se objevují v lese i nějaké houby. Oblíbeným místem hřibařů je malá obec Držková nacházející se v srdci Hostýnsk…
  Maličká obec Držková, rozkládající se při soutoku Držkovského potoka s horním tokem Dřevnice, je obklopena nesmírně působivou krajinou centrální části Hostýnských vrchů a stala se proto významným rekreačním a tu…
  Držková je maličká a protáhlá valašská dědinka, stulená ve vidlici útulných hlubokých údolí - (jedno z nich vyhloubil horní tok Dřevnice), a obklopena velmi malebnou soustavou valašských kopců, zalesněných vrš…
Zřícenina hradu Lukov se nachází asi deset kilometrů od Zlína, na kopci nad obcí Lukov, na dohled Zoologické zahrady Zlín a zámku Lešná. První zmínky o něm pocházejí ze 13. století, důkazy o osídlení této lokality však sahají ještě do dávnější historie – během archeologických výzkumů v 80. a 90. letech 20. století zde byly mj. nalezeny fragmenty pravěké keramiky, které…
   Narazili jsme na sebe v prodejně zlínského Army shopu a ihned jsme si vzájemně padli do oka. Po chvilce nezávazného flirtování jsem se jim svěřil, že hledám věrné a spolehlivé kamarádky, které by mne doprovázel…