Uherské Hradiště

Město ležící na levém břehu řeky Moravy bylo založeno roku 1257. Uherské Hradiště je přirozeným, historickým centrem Slovácka, svébytného kraje známěho pro svůj typický folkór, muziku a víno. Uherské Hradiště má kolem 25 tis. obyvatel.

Turistická oblast: Jižní Morava

Z Polešovic přes dvě rozhledny do Stříbrnic

Fotografie (82)  • Foto: Franta
Polešovice - kostel sv.Petra a Pavla

Sobota 11.4.2020. Řádně natěšeni na výlet jsme překousli brzké ranní vstávání a o půl šesté nastoupili do busu, jež nás zavezl do Uherského Hradiště. Zde následoval bleskový přestup na spoj do centra Polešovic. Jsou rozlehlou obcí se statutem městyse a rozkládají se na stráních chřibského podhůří poměrně vysoko nad plochou Dolnomoravského úvalu. Lokalita byla osídlena již v pravěku a našel se zde poklad z doby bronzové. Jiné poklady se tu ale dají nalézt dennodenně, hlavně ty v kapalném skupenství, neboť obec je významnou vinařskou lokalitou. My degustaci vínečka bílého (ba ani toho červeného) v dnešním programu neměli, nás k návštěvě Polešovic zlákala „zánovní“ rozhledna Floriánka tyčící se nad obcí v lesoparku Skalka, no a pak samozřejmě i ta nejdominantnější stavba stojící v samotném jejich středu.

Jedná se o mohutné barokní stavení s vysokou věží, červenobílou fasádou a karmínovou střechou, které vesele září dodaleka. Není přitom zámkem, ale monumentálním barokním kostelem, jež by byl chloubou i takového velehradského areálu. Však on tento hodnotný stavební objekt právě zásluhou opata Josefa Malého na místních statcích velehradského kláštera vznikl!

Dostavěn byl roku 1734 (prý se na tomto místě jednalo už nejméně o třetí větší sakrální stavbu), ale tahle dala svou pompézností všem předchůdkyním nepochybně na frak. Sv.Petrovi a Pavlovi byla slavnostně zasvěcena biskupem Otto Ehreinreichem o rok později. Ta šedesát metrů vysoká hranolová věž byla ke chrámu přistavěna dodatečně. Vstupní průčelí je velmi honosné a kromě pilastrů a jónských hlavic jej zdobí také čtveřice soch světců a Panenky Marie.

Řádně namlsán venkovní podobou jsem sáhl na kliku, jenže v tak brzkých ranních hodinách bylo ještě zavřeno. Škoda přeškoda, že polešovický kostel nemá pro veřejnost přístupnou alespoň tu předsíň, umožňující přes sklo či mříž pohled do nitra chrámové lodě, neboť podle popisů z webů se jedná o barokní interiér té nejvyšší umělecké úrovně!

Jakoby se sama nebesa slitovala nad tím, že nesmím dovnitř: najednou se mezi mraky nízké oblačnosti prodralo několik zářivých slunečních paprsků a na pár minut nabídlo nadržené čočce mého fotoaparátu až neskutečně „dobré světlo“...

Dalším cílem se nám stala rozhledna Floriánka, k níž jsme museli z horního konce obce zmáknout asi kilometrové stoupání. Od posledního domu nejprve k vodojemu a odtud výhledovou loukou nad vinicemi k polní cestě končící na parkovišti pod rozhlednou. Největší fuškou bylo zdolat to strmé schodiště z pražců, vedoucí od něj k nové rozhledovně. Její název sice připomíná notoricky známého patrona hasičů, jenže ona byla pojmenovaná podle odrůdy vinné révy, která se vypěstovala právě v Polešovicích. Stojí na okraji lánu pole a lesoparku Skalka a od severu je pohodlně přístupná po odbočce ze zpevněné cesty, po níž prochází Bzenecká cyklotrasa. Pro nás, pěšáky, k ní ale žádné značení zatím nevede.

Rozhledna je volně přístupná, dosahuje výše 22 metrů a vede na ni 80 schodů. Byla zhotovena z modřínového dřeva, kdežto schodiště a vyhlídkové plošiny jsou ocelové. Ta poslední mi nabídla z výše 18 metrů pěkný kruhový výhled na okolní krajinu. Úžasný byl výhled na Polešovice s kostelem i na část Dolnomoravského úvalu táhnoucího se směrem k jihu až kamsi do ztracena. Hlavním bodem mého zájmu pak byl pohled na vodní plochy ostrožských štěrkových jezer a mohutnou modravou hradbu Bílých Karpat. Vyplňuje celý východní obzor a vystupuje z ní Velký Lopeník a Velká Javořina.

Na opačné straně mne zase potěšil pohled na Chřiby a jejich nejznámější vrcholky – Holý kopec, HRAD BUCHLOV, Modlu s kaplí sv.Barbory a Břesteckou skálu. A směrem na Vážany zazáviděl vzduchoplavcům v klesajícím horkovzdušném balónu, kteří mohli všechnu tu krásu obdivovat ještě z mnohem větší výše.

Podle mého plánku jsme si do Vážan měli zkrátit cestu přes lán pole, jenže kvůli už vzrostlým plodinám to nešlo a my museli přes hřeben oklikou po cyklotrase. Na okraji vesnice jsme minuli starobylý kříž, jehož sokl byl vyzdoben pozoruhodně naivním reliéfem světice. Vzorem umělci se nejspíš stala nějaká místní tetka...

Ve středu Vážan se naše cesty rozdělily. Jana byla poslána zkratkou přes náves k rozhledně Doubí nad vsí, jež na dálku připomínala luxusní myslivecký posed anebo strážní věž a já zamířil dolů z kopce do Ořechova. Na horním konci si prohlédl část křížové cesty končící u hřbitova, a poté zamířil po chodníčku mezi staveními na její začátek – ke kapli sv.Václava, která tu stojí už od 17.století. Což o to, kaplička je opravená a moc pěkná, ale daleko atraktivnějším objektem byl pochopitelně areál zámku nad ní.

Jeho prapůvodní podobou byla tvrz, připomínaná roku 1541 za Kateřiny z Doloplaz. V druhé polovině 16.století ji Onšíkové z Bělkovic přestavěli na renesanční zámek. Na přelomu 17. a 18. století zámek získal za Magnisů barokní podobu. Zámek sestává z patrové budovy se třemi křídly a čestným dvorem před západním vstupním průčelím. Rohy nádvorní strany zdobí dvě štíhlé válcové věže se šnekovitými shodišťmi, na východní straně se nad masou zámku zase vypínají dvě patrové, masivní věže hranolové. Barokní přestavba zámku byla za Maxmiliána Filipa ukončena přístavbou římskokatolické kaple umístěné v nejkratším zámeckém křídle. Od roku 1718 zámecký objekt sloužil jako letní sídlo opata velehradského kláštera. Poté se do něj nastěhovali salesiáni, zbudovali výchovný ústav a přitom poněkud znehodnotili venkovní vzhled i podobu interiérů.

Zámecká kaple byla roku 1941 opravena a slouží od té doby svému účelu v podstatně až dodnes. Ostatní zámecké prostory bohužel takové štěstí neměly, neboť se po druhé světové válce změnily ve sklady. Později interiéry sloužily za obydlí důchodcům a dnes má sídlo soukromého vlastníka.

Stal se jím italský podnikatel Alessandro Alagia. Roku 2013 chtěl objekt prodat, ale nakonec od úmyslu odstoupil a částečně otevřel zámek veřejnosti. Průvodce po zámeckých interiérech zde ale nenalezneme. Ty slouží k pořádání různých firemních akcí, oslav a rautů, probíhají zde koncerty a jiné kulturní akce a v zámecké kapli se oddávají novomanželé.

Po obkouknutí exteriérů jsem sestoupil do ořechovského podzámčí s penzionem, stylovou slováckou hospodou a upravenou návsí. Tato středně velká vinařská obec s více jak sedmi sty obyvateli nedostala jméno podle nadměrného výskytu hafanů, ale její název je odvozen od plodů lískových keřů. Za Kateřiny z Doloplaz byla malou vesničkou se čtyřiceti staveními. Nacházely se v části obce zvané Dědina okolo soutoku dvou potoků a močálu. Později se stal součástí vesničky i pánský dvůr s chovem ovcí, mlýn a právovárečná krčma, která byla přestavěna na pivovar. Koncem 17.století tady žilo už přes 400 obyvatel, ale následující staletí s počtem ořechovské populace notně zamávala: dědina byla nejprve vypálena kuruckými povstalci a o dva roky později ji postihl velký požár, kdy celá shořela a poškozen byl i zámek. A to vše ještě na začátku devatenáctého století dovršila morová rána! Blýskat na lepší časy se začalo až pak...

Na návsi jsem narazil na pomník ve tvaru štíhlého obelisku, který je „přepásán“ bronzovými stuhami s nápisy a úryvky textů a je uctěním nejslavnějšího ořechovského rodáka - Jaroslava Němce. O něm jsme se za komunistů v dějepise neučili, takže největší povědomí o něm mají bohužel hlavně místní. Tento pán byl plukovníkem československé exilové armády, vojenským prokurátorem, skladatelem a prvním sekretářem Společnosti pro vědy a umění, založené roku 1958 ve Washingtonu D.C. Před emigrací byl prvním primášem dnešního uherskohradišťského Hradišťanu – tehdejšího Slováckého krůžku. V USA připravil a do rodné obce odeslal první vydání své knihy o dějinách Ořechova. To ale bylo STB zabaveno a skartováno, takže k „opravdickému“ vydání došlo až po sametu. Jaroslav Němec se dožil 82 let a po smrti byly jeho ostatky převezeny do vlasti a uloženy na hřbitově v rodném Ořechově.

Z návsi jsem vystoupal malebným Podsklepím s vinnými sklípky nad ořechovská humna a polní cestou brzy dosáhl středu mnohem menší obce Vážany. Žije v ní přibližně 430 obyvatel a její nejvýznamnější památkou je kaple zasvěcená sv.Josefu. Žlutobílá stavba má podobu menšího štíhlého kostelíka, byla roku 1871 vystavěna v novoklasicistním slohu a je nepřehlédnutelnou ozdobou protáhlé návsi.

Poté už nohám vydán rozkaz: „Čelem vzad a pochodem chod!“ k hornímu konci dědiny a ku rozhledně Doubí, pod níž jsem se znovu šťastně shledal s manželkou.

Ale nyní něco málo k rozhledně: nevysoká „výhledovna“ (pouze 8 metrů) se vypíná na odlesněném temeni kopce (358 m) nad Vážany a díky práci místních dobrovolníků za její výstavbu obec utratila jen asi 85 tisíc korun. Má jednoduchou trámovou konstrukci a na její zastřešenou vyhlídkovou plošinu vede točité kovové schodiště. I když je rozhledna nevysoká, nabízí překvapivě daleký výhled. Především na Bílé Karpaty, Dolnomoravský úval a na Chřiby. Za dobré viditelnosti je prý vidět i Pálava a nejvyšší vrcholky Hostýnských vrchů.

Poněvadž jsem na rozhlednu dorazil před polednem, ostře svítící slunce mi výhled na hradbu karpatských velikánů znemožnilo (v pozdním odpoledni zřejmě bývá jejich pozorování úplně o něčem jiném!), zato jsme se dosyta pokochal pohledem na panoráma Chřibů (nalevo s Medlicemi) i s tím slavným „trojvrším.“ Hezký byl pohled i dolů do doliny na obec Stříbrnice, jejíž ozdobou je kostel v barvě nebeské modři.

(První návštěvnící se výhledem z volně přístupné rozhledny Doubí potěšili již na konci dubna 2006.)

Naše další kroky vedly po hřebenové silničce do sedla s rozcestím k poněkud zvláštní kapličce. Byla totiž tak jako v té známé ruské pohádce směrem k nám „Ivanům“ otočena zády. Stačilo ji ale obejít a my stanuli před nečekaně honosným vchodem se sloupovím. Nebylo třeba složitě bádat, kterého historického slohu je stavbička napodobeninou, jelikož byla k uctění památky padlých obou světových válek vystavěna až roku 1945. Černé desky se jmény obětí visí po obou stranách vchodu.

Od pamětní kaple jsme sestoupili polní cestou údolím mezi lučinami a sady k malebnému lesnímu rybníčku zbudovanému na okraji hvozdu. Jeho splynutí s okolní přírodou bylo tak dokonalé, že se nám ani nechtělo věřit, že s jeho výstavbou Vážanští započali teprve v roce 2002. Na stinném jižním svahu nad rybníkem jsme narazili na volně přístupné posezení na lavičkách a vedle z lesíka nás při svačině pozoroval dřevěný srub, ve kterém je prý možno si zamluvit nocleh. Západní stranu rybníka zase zdobí pěkný litinový kříž a dřevěná skulptura jakéhosi lesního pištce.

Okolo potoka jsme pak po cestě kráčeli dolů lesem na pastviska a od nich už to do středu Stříbrnic nebylo daleko. Tady jsme nejprve u zastávky busu narazili na romantickou „zříceninu“ obydlí stojícího nad potokem a o kousek dál na návsi na pěknou sakrální památku – na kapli. Stejně jako nedaleký kostel, je i ona zasvěcena sv.Prokopovi, což svědčí o tom, že se tento světec ve Stříbrnicích těšil (a těší) velké oblíbenosti. Předchůdcem dnešní zděné kaple z období vrcholného baroka byla dřevěná zvonička. Zachoval se z ní zvonek, používaný dodnes, který roku 1692 ulil brněnský zvonař Jan Křtitel Maleček. Upozorňoval vesničany pracující na polích na příchod poledne a večerní modlitbu, dále na smrt některého z obyvatel, vypuknutí požáru či jiné katastrofy. Raritou pak bylo vyzvánění proti bouřkám, ale jestli jeho klinkání opravdu pomohlo, o tom už v análech není nikde ani zmínky...

Na konci návsi jsme u křižovatky cest narazili na další významnou, státem uznanou kulturní památkou. Byl jí morový sloup ozdobený namísto tradiční Madony sochou bičovaného Krista. Hodnotné barokní dílo vzniklo přibližně v polovině 18.století. Původně stálo trošínku jinde, jenže nejspíš bránilo autům ke vjezdu, takže bylo roku 2001 přesunuto o pár metrů dál. Za „odměnu“ se poté morovému sloupu dostalo vzorné rekonstrukce.

Stoupající cesta nás vyvedla k areálu kostela, zasvěcenému (tady ve Stříbrnicích jak jinak, že?) - rovněž sv.Prokopu. V areálu se nachází hřbitov, Pomník padlým z 1.světové války a chátrající budova bývalé fary, kterou naštěstí oživují dva barevné dřevěné kláty, stojící na terase pod chrámem. Ten je největší dominantou areálu a stejně jako fasádu kaple dole v obci i jej zdobí omítka v barvě nebeské modři, neboť Stříbrničtí už dávno před Ondřejem Hejmou a jeho Žlutým psem přišli na to – že je Modrá dobrá...

Kostel je oproti kapli mnohem mladšího data. Budovat se začal v roce 1906, o dva roky později byl v listopadu slavnostně vysvěcen a na Buchlovicku přibyla nová farnost. Páter Bogar, který se o jeho výstavbu nejvíce zasloužil, se pak stal i prvním jeho stálým farářem. To ale až od roku 1910, kdy mu byla k dispozici nová fara a kdy zde přestal mše celebrovat dojíždějící buchlovský kněz. Do kostela poté byla pořízena trojice zvonů, ale dlouho si v kostelní věži nepobyla, neboť byla za první světové války zkonfiskována. Stříbrňané tento problém vyřešili zapůjčením zvonu z kaple sv.Prokopa a hned po válce si pořídili „bimbadla“ nová. Za druhé světové války se situace opakovala - zvony byly opět zabaveny pro válečné účely – a ty, které v jeho věži vyzvánějí dnes, byly zakoupeny až se sbírek konaných občany po skončení válečných útrap.

Kostel byl vystavěn v novorománském slohu a zdobí jej krásný portál s obrazy leptanými na skle. Do jeho uzavřeného interiéru jsme se bohužel nedostali, takže jsme hlavní oltář se sv.Prokopem (ba ani ten dřevěný s Pannou Marií), sochy světců, kazatelnu s reliéfy evangelistů a křížovou cestu bohužel na vlastní oči obdivovat nemohli.

No a poněvadž nám nejbližší spoj k domovu odjížděl skoro za dvě hodiny (a místní osvěžovna byla kvůli koronaviru zavřena), nezbylo než ten dlouhý čas vyplnit seděním nejprve na lavičce před farou a poté v autobusové zastávce...

Poslední aktualizace: 7.6.2020
Autor: Franta

Polešovice

Příspěvky z okolí Z Polešovic přes dvě rozhledny do Stříbrnic

Polešovice - výhledy z rozhledny Floriánky
  Rozhledna Floriánka nebyla pojmenována podle notoricky známého patrona hasičů svírajícího v ruce neodmyslitelnou puténku, ale podle odrůdy vinné révy vypěstované v Polešovicích. Na katastru městyse s téměř dvěma tisíci obyvateli se také ona výhledovna nachází. Žádná značená tur.trasa k ní prozatím nevede, takže k ní musí pěší turisté z centra Polešovic zmáknout přibližně…
Jedeme z Přerova do Lednice. Tentokrát se zaměřujeme převážně na rozhledny. Už jsme byli na Rovnině západně od Uherského Hradiště a na Majáku v sousedním Starém městě. Přibližně o 15 km dál naším směrem jsou rozhledny Floriánka a Doubí. První písemná zmínka o Polešovicích je pochází z r. 1220. Tehdy patřila nově založenému cisterciáckému klášteru ve Velehradě. Právě s klášterem…
Severozápadně nad nevelkou vinařskou obcí Polešovice na Slovácku je vybudován nový lesopark Skala. Najdete zde přes 2000 nových stromů a keřů, například hrušeń, jabloň, třešeň, dub, jasan, lípu a další stromy. Pětihe…
  Nedaleko od Uherského Hradiště se nad železníční stanicí Nedakovice nachází rozlehlá obec se statutem městyse – Polešovice. Místo, malebně se vypínající ze strání chřibského podhůří vysoko nad rovinou Dolnomorav…
Polešovice - městys ležící 10 km od Uherského Hradiště, v mírném svahu na předělu Dolnomoravského úvalu a pohoří Chřiby. Žije zde 2000 obyvatel, od 7. století zde žily různé slovanské vrstvy. Bohaté ar…
  Vinařská obec Vážany, vypínající se asi 10 km od Uherského Hradiště na podvrcholovém svahu oblého kopce vysoko nad hladinou vzdálené řeky Moravy, byla dle análů osídlena již roku 1228. Dnes v ní žije přibližně 430 obyvatel a její nejvýznamnější památkou je kaple zasvěcená sv.Josefu. Žlutobílá stavba mající podobu menšího štíhlého kostelíka je nepřehlédnutelnou ozdobou prot…
  Pokud půjdeme od rozhledny Doubí po hřebenové silničce asi 300 metrů na východ, narazíme na celkem nenápadnou, přitom ale zvláštní kapličku. Je totiž tak jako v té známé ruské pohádce směrem k návštěvníku otočena zády. Stačí ale objekt obejít a staneme před nečekaně honosným vchodem se sloupovím. Není třeba složitě bádat, kterého historického slohu je stavbička napodobeninou,…
Ačkoliv Šlechtitelská stanice vinařská svým názvem zřejmě neevokuje zajímavý turistický cíl, minimálně pro milovníky vína může být návštěva „Šlechtitelky“ v Polešovicích velmi atraktivní. Muškát moravský, jakož…
Dřevěná rozhledna Douby v blízkosti Bzenecké vinařské stezky
Projíždíme-li po Bzenecké vinařské stezce z Újezdce do Vážan, narazíme na začátku Vážan na siluetu dřevěné rozhledny. Cesta k ní vede vlevo po odbočení na polní cestu kolem zahrad. Přibližně po 300 m od odbočky, na kopci zvaném Douby ve výšce 358 metrů nad mořem stojí od roku 2006 dřevěná rozhledna. Tvarem rozhledna připomíná dřevěnou strážní věž, dosahující výšky 11 metrů. Vyhlídkový Ochoz, k němuž vede točité kovové scho…
Víno není jen alkohol. Víno je společenský nápoj. Pokud se o ně zajímáte, vyzkoušejte vinařskou turistiku. Připravili jsme pro vás seriál o vinařských zajímavostech, dáme vám tipy na výlety…
  Je vzdálen 600 metrů směrem na sever od vážanecké pamětní kaple a hřebenové silničky k rozhledně Doubí. Malebným údolíčkem s pastvinami a sady k němu klesá polní cesta, která dál vede až na okraj přibližně 1 …
Vyrazili jsme na Moravu, plány máme veliké. Chceme toho vidět hodně a nejvíc asi rozhledny. Na cestě z Uherského Hradiště do Kyjova jich je několik. Už jsme byli na Rovnině, na Majáku a na Floriánce. Nyní nás čeká Doubí a v plánu byla i rozhledna Johanka. Jenže tu jsme nenašli. Jen cedulku, že byla v dezolátním stavu, a protoji zbourali. Obec Vážany se nachází zhruba 15 km jiho…
  Turistika v ČR jen kvete. V okolí obcí přibývá nových rozhleden a mnohé z nich se mohou pochlubit také zbrusu novou křížovou cestou. U nás na Zlínsku vznikly např. v Kašavě či Šarovech, ale dnes se podíváme za…
  Kdybych nebyl už z netu poučen, že se jedná o rozhlednu, myslel bych si při pohledu na ni z dálky, že je to nějaký luxusní zastřešený myslivecký posed anebo strážní věž. Tahle nevysoká „výhledovna“ (pouze 8 metrů) se jmenuje Doubí, vypíná se na odlesněném temeni kopce (358 m) nad Vážany a díky práci místních dobrovolníků za její výstavbu obec utratila jen asi 85 tisíc korun.…
V obci Vážany, ležící deset km od Uherského Hradiště na Slovácku, stojí u západního konce obce v lokalitě Doubí na návrší u hlavní silnice nevelká dřevěná rozhledna. Má jednoduchou dřevěnou konstrukci, kovové schodiště a krytý kruhový ochoz ve výšce 5 metrů. Rozhledna zde byla postavena roku 2006, má podobu dřevěné strážní věže. Vyjdete k němu po 33 schodech a může…
  Středně velká vinařská obec s více jak sedmi sty obyvateli, ležící poblíž Uherského Hradiště, nedostala své jméno podle nadměrného výskytu hafanů, ale její název je odvozen od plodů lískových keřů. Obec se po…
  Jedná se o jednoduchou stavbu s podélným půdorysem a půlkruhovým kněžištěm. Nad ním je střecha zvalbená, jinde sedlová. Věž je zastřešena čtyřbokým stanem s makovicí a křížem. Vnitřní prostor je sklenut dvěma poli tzv.pruské klenby. Kaple zasvěcená sv.Václavu byla vystavěna před koncem 17.století a dodnes slouží také jako zvonice. V roce 1849 byla přestavěna - pravděpodobně k…
Zámek se nachází uprostřed vsi Ořechov na Uherskohradištsku ve Zlínském kraji. Zámek je patrová trojkřídlá budova s čestným dvorem před západním vstupním průčelím. Na východní straně jsou dvě nárožní věže. Histor…
Obec Stříbrnice, ležící na Slovácku v údolí Medlovického potoka, je známá od roku 1141. Dominantou je novorománský kostel svatého Prokopa z roku 1910. Kdalším památkám patří kaplička sv. Prok…
  Lokalita slováckých Stříbrnic patří k nejdéle osídleným na Uherskohradišťsku a obyvatelé obce už od pradávna inklinují k jednomu jedinému světci – sv.Prokopu. Tomuto svému oblíbenci zasvětili jak barokní kapli stojící vprostřed návsi, tak i kostel, který je ale mnohem mladšího data. Roku 1906 v obci vznikla Jednota sv.Prokopa, jejíž hlavním cílem byla výstavba obecního kostel…
Smraďavka je název pro dnešní velmi vyhledávanou turistickou a rekreační oblast, rozprostírající se v okolí potoka Smraďavka nedaleko Buchlovic, která patří do okresu Uherské Hradiště. V současné době zde byly obnoveny lázně, které zde koncem 18. století založil hrabě Leopold I. Berchtold. Tomuto majiteli buchlovského panství také oblast vděčí za své druhé jméno - Leopoldov. Z historických památek zde můžete zhlédnout m…
Nachází se na jižním úpatí Chřibů v malebném údolí potoka zvaného Dlouhá řeka. Zdejší sirnaté prameny jsou známé svými blahodárnými účinky od nepaměti. U hlavního pramene byla vybudována kaplička sv. Kříže již kon…
    Říkají mi Lila. Ne, nejsem ta slavná tanečnice, co se o ní zpívá v jedné krásné písni od skupiny Marsyas - jsem jen obyčejná kachna divoká... Spolu se svými družkami a kamarády žijeme na místě, kterému vy lidé…
N západ od Uherského Hradiště, nedaleko obce Buchlovice a rekreační oblasti Smraďavka (Leopoldov) můžete najít plochý pískovcový kámen o rozměrech 105 × 75 cm, který je nahoře zarovnán do oslího hřbetu a v jeho za…
Zámek Buchlovice, nacházející se poblíž Uherského Hradiště ve Zlínském kraji, je stavbou vrcholného baroka ve stylu italské vily. Zámek je vybaven původním mobiliářem, který doplňují novobarokní repliky, pocháze…
Buchlovice jsou velkou slováckou obcí s 2400 obyvateli a najdeme ji západním směrem od města Uherské Hradiště a pod jihovýchodními vrcholky Chřibů. Buchlovice jsou turisticky vyhledávanou obcí a to díky hned něk…
K vyznamnemu kralovskemu hradu Buchlov, ktery je dominantou chribskeho pohori. Hrad Buchlov byl vystaven v polovine 13. stoleti v romanskem stylu. Jeho hlavnim ukolem bylo st…
Velehrad
Toto významné poutní místo se nachází cca 6 km západně od Starého Města (okres Uherského Hradiště). Velehrad byl připomínán jako ves Veligrad již v roce 1131. V roce 1205 zde byl založen cisterciácký klášter, kt…
Buchlov
Hrad Buchlov stojí na vysokém návrší v zalesněném pásmu Chřibů, hrad se nachází několik kilometrů severozápadně od Uherského Hradiště ve Zlínském kraji. Hrad Buchlov je vynikající ukázko…