Žilinský kraj

Cestování na Slovensko 2022

Na severu Slovenska naleznete Žilinský kraj. Sousedí s Českou republikou a je tedy skvělým místem pro vaši dovolenou a výlet, pěší turistiku i cykloturistiku. Za návštěvu stojí Oravský hrad, dřevěný kostel ve Svatém Kříži, Malá Fatra a Velká Fatra nebo Chočské vrchy.

Turistika Žilinský kraj
Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Památky a muzea Ubytování Slovensko
Turistické cíle / Mapa Slovenska Jánošíkovy diery, Velký Rozsutec Demänovská ledová jeskyně

Nízké Tatry
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Nízké Tatry

Výstup na Prašivú - Nízke Tatry

Fotografie (15)  • Foto: horsanahory
Foto: horsanahory

Prašivá

Korytnica - Hiadeľské sedlo - Veľká Chochuľa - Sopotnická dolina - Brusno

Prašivá je najzápadnejšou časťou hlavného nízkotatranského hrebeňa a samostatnou časťou podcelku Ďumbierske Tatry. Najvyšším vrchom masívu je Veľká Chochuľa s nadmorskou výškou 1753m n.m. Hrebeň Prašivej je hladký, takmer bez skál, s mimoriadne strmými západnými až severnými bočnými svahmi. Tvorený je žulami prašivského typu a svojimi mäkkými líniami sa značne líši od Ďumbiera v centrálnej časti pohoria.

Najkratší výstup na Prašivú je z kúpeľov Korytnica. Po modrej značke prejdeme od rázcestia pri odbočke z hlavnej cesty vedúcej z Donovál do Ružomberka. Z rázcestia sme za polhodinu v kúpeľoch, chodník pokračuje vpravo popri prameni Jozef, ktorého voda má mimoriadne príjemnú osviežujúcu chuť. Chodník ďalej pokračuje dolinkou cez les, v doline sa stočí Doprava k chate pod Babou, od chaty popri malom vleku doľava miernym stúpaním popod bočné svahy Prašivej až na Hiadeľské sedlo. Sedlo je viditeľné už z diaľky, ide cezeň elektrické vedenie. S prestávkou v Korytnici sme na sedle za dve hodiny. Sedlo oddeľuje hrebeň Nízkych Tatier od Starohorských vrchov na západe. Okrem nových výhľadov na juh do údolia Hrona nás poteší aj novopostavená krásna drevená útulňa, škoda, že jej vnútorná časť v podkroví je už počmáraná ľuďmi, ktorí takýmto spôsobom potrebujú svetu dať vedieť o svojej vysokej inteligencii.

Zo sedla sa vydáme po červenej (E 8) doľava. Chodník vedie cez les, neskôr cez kosodrevinu a v nadmorskej výške cca 1400m sa stáča priamo na vrchol Prašivej. Celá prírodná scenéria okolo pôsobí veľmi sviežim zdravým dojmom, síce s niekoľkými vývratmi, ale bez vysušených porastov smrekov, ktoré sa žiaľ stali bežnou súčasťou Vysokých Tatier a východnejšej časti Nízkych Tatier.

Kosodrevina je na Prašivej riadne hustá a rozrastená a chodník často vedie nie len cez, ale aj popod kosodrevinu. Výhľady na juh sú veľmi pekné, vidno masív Poľany a Veporské vrchy, po výjdení na vrchol Prašivej (1652m n.m.) uvidíme pred nami kužeľ Malej Chochule (1718m n.m.) a po ľavej strane takmer celú Veľkú Fatru. Ďalej od vrcholu Prašivá vedie chodník po hôľnom hrebeni, ktorý je takmer bez kosodreviny a pokračuje cez trojitý hlavný vrchol. Posledným z trojice je najvyššia Veľká Chochuľa. Výhľady sú úžasné na všetky svetové strany. Pod príkrymi severnými svahmi sa ťahá asi najdlhšia dedina na Liptove, Liptovská Lúžna, za ňou Salatín s okolitými zalesnenými vrchmi, na severozápade vidíme za Veľkou Fatrou Choč a Malú Fatru. Na východe je rozložený mohutný hrebeň Nízkych Tatier s dominantnou Skalkou (1980m n.m.) a Chabencom (1955m n.m.). Tieto dve hory zakrývajú aj vyššie Dereše, Chopok a Ďumbier, z ktorého zazrieme len malý kúsok. Celá Prašivá je prekrásny kopec a pri pobyte na jej vrchole rozmýšľam, či jej dali meno podľa nerovnomerne porastených svahov kosodreviny a čučoriedok, alebo trávy a čučoriedok, ktoré vytvárajú po jej povrchu zaujímavé fľaky a farebné odtiene. Po výstupe na vrch, by bolo najkrajšie pokračovať ďalej po hrebeni, ale ak nie sme pripravení na prenocovanie v horách, musíme z hrebeňa zísť a to buď na sever do odľahlej Liptovskej Lúžnej (po žltej odbočke za sedlom pod Skalkou, ktoré je vzdialené od Veľkej Chochule ešte 65 minút cesty ďalej po hrebeni Prašivej), alebo zídeme na južnú pohronskú stranu do Brusna po zelenej značke. Na juh vedie ešte jedna odbočka - modrá, ale tá je veľmi dlhá a zachádza cez bočný hrebeň popod Ondrejskú a Ráztockú hoľu až do Ráztoky, respektíve do Nemeckej. Takže ja som si zvolil kratšiu zelenú trasu, ktorá ponúka lepšie možnosti následnej Dopravy, v Brusne stoja aj rýchliky... Samotná trasa zas až taká krátka nie je, lebo okrem zídenia z hrebeňa do doliny musíme prejsť 12,5 km dlhú Sopotnickú dolinu. Trasa odbočuje z hrebeňa dosť nenápadným chodníčkom asi 20 metrov od tabule na V. Chochuli smerom nazad - na juh. Postupne chodník vchádza do väčšej a väčšej kosodreviny a človek začína premýšľať kde by sa tu uhol medveďovi, keby ho tu stretol. Preto si radšej vypiskujem, pokrikujem, aby sme sa naozaj nestretli zoči-voči,.Postupne kosodrevina redne, zato pribúda čučoriedok a začína bukový les. Stromy sú staré, ale nízke a rôznych, pre buky netypických tvarov. V lese naďabím na opustenú poľovnícku chatu Tajch a kráčam ďalej dole dosť strmým chodníkom do doliny. Konečne som zišiel do doliny na lesnú cestu, pod ktorou sa spájajú dva potoky. Voda z potoka mi prišla naozaj vhod a po kratučkej prestávke na napitie a uvoľnenie nôh, pokračujem ďalej za cestou ( z hrebeňa je to do Brusna 4 hodiny 15 minút, tak sa snažím tento čas dodržať). Dolina Sopotnice sa prehlbuje a hukot potoka sa rozlieha celou dolinou. Asi po kilometri som zostal stáť a bez pohnutia som čumel na výjav na druhom brehu potoka. Myslel som si, že zle vidím:Veď sú to medvede a hneď dva! Obidva sa spokojne pásli na bylinách rastúcich popri vode a postupovali smerom dolu potokom. No super, takže moje myšlienky na stretnutie s medveďom sa naplnili. Medvede ma stále nezbadali, aj keď boli odo mňa len na skok, dúfam, že nie medvedí, lebo by som sa smiechu asi nezdržal. Boli odo mňa asi 15, maximálne 18 metrov. Po krátkom rozmýšľaní som sa rozhodol prejsť ďalej a cestou poza stromy a kríky som zišiel pod ich úroveň. Vtedy ma už zacítili a rozbehli sa s jedným hlasným,,Brum" do lesa na druhej strane doliny. No paráda, takže mám svoje prvé stretnutie s medveďmi za sebou a hlavne bez akejkoľvek ujmy. Medvede boli asi mladé, nezdali sa mi najväčšie, ale ani najmenšie, trochu ma mrzí, že som nestihol fotiť, ale pohľad na ne bol celkom príjemný a hlavne vzrušujúci. Adrenalín má zázračné účinky. Nohy, ktoré ma pred chvíľou boleli som mal zrazu ako srnka a môj hlas, ten prekrikoval zurčiaci potok celou cestou, až po najbližšiu horáreň, aby som už ďalšieho medveďa nestretol. Pre istotu... Cesta ma doviedla k ďalšej chate. Vyzerala oveľa útulnejšie, ako tá prvá a z tabule na nej sa dozvedám jej meno - chata pod Javorinkou. Cesta je už asfaltová a dolina sa postupne rozširuje, po pár kilometroch prechádzam popri krásnej horskej lúke, napravo od ktorej stojí obývaná horáreň. Po ďalších asi troch kilometroch prídem na záver doliny k rozbitému družstvu, kde bolo ale prekvapivo živo a jeden z jeho strážcov sa ma snažil zastrašiť dobiedzavým štekotom. Cesta vedie popod most, až do kúpeľného mestečka, alebo skôr kúpeľnej dediny Brusno, kde si po osviežení jedným nealkom počkám na rýchlik do Zvolena. Ešte sa raz obzriem na hrebeň Prašivej, z ktorého som zišiel a ani sa mi nechce veriť, že som bol tak ďaleko. No čo už, ale túra to bola naozaj pekná, aj keď ma po nej poriadne bolia nohy...

Poslední aktualizace: 23.7.2012

Liptovská Lúžna

Příspěvky z okolí Výstup na Prašivú - Nízke Tatry

Velká Chochula - Nízké Tatry
Ráno po vydatné snídani se vydáváme po žluté značce do sedla pod Skalkou. Výstup je hodně prudký, ale odměnou jsou nádherné výhledy. Ze sedla se pěšina vlní po červené - Cesta hrdinou SNP a míříme do dalšího bodu…
 Počátkem ledna 2012 panovalo v České kotlině na zimu nezvyklé počasí, bez sněhu ani bez mrazu. Teploty okolo nuly a trochu sněhu se drželo na horách, ale já zavítal na své obvyklé místo, jako každý rok počátkem le…
Hôľny vrch Baba sa nachádza v Starohorských vrchoch pri obci Korytn…
Rázovitá obec pod Vežkou Chochužou, dlouhá 6 km. Byla založena v roce 1669 v rámci kolonizace z horní Oravy. V 18.století se dolovalo zlato pod Prašivou. Typická řeťezová zástavba dřevěnými domy podél cesty - někt…
Je sobota 15. február 2003, 7 hodín 15 minút. Vystupujem z autobusu v Liptovskej Osade. Najskôr kráčam pol hodiny po ceste smerom na Liptovské Revúce, pri autobusovej zastávke Lipt.Revúce-Tep…
Horská obec ležící v sedle mezi Vežkou Fatrou a Starohorskými vrchmi, vznikla začátkem 18.století jako administrativní centrum uhlířských osad: Bully, Polianka, Hanesy, Mistríky, Mišúty, Moči…
Autem do obce Donovaly. Nádherné vápence už kousek za hranicemi. Dálnicí se připravíme o ty pěknější výhledy, ale zas jsme tam rychleji. V nejen dětském ráji,-) Takový pohodlný výlet. Lanovkou na kopec Nová hoĺa, …
Osada Magurka je najvyššie položená Osada na Slovensku.Nachádza sa po hrebeňom Nízkych Tatier.Založili ju baníci v 13. storočí.Osada mala kedysi za Rakúska-Uhorska veľký význam, nakoľko v nej boli významné ložisk…
Nachází se v Ďumbierskych Tatrách, v severozápadním výběžku Nízkých Tater. Je středovým vrcholem geomorfologické podskupiny Salatín, která vybíhá severně od hlavního hřebene. Má pozor…
Jedná se o mohutný a skalnatý vrchol pohoří Roháče, což je jeden z geografických podcelků Západních Tater. Baníkov je poměrně vyhledávaným vrcholem. Jeho přechod je však hodn…
Banská Bystrica - Slovenská Ľupča - Hiadeľ - Hiadeľská Kyslá - Kozí Chrbát V obci Hiadeľ pri kultúrnom dome je potrebné naštudovať turistickú mapu na tabuly a orientovať sa podľa turistických značiek. Za obcou H…
Tento vrchol se nachází v severozápadní části Královohožských Tater v pohoří Nízké Tatry. Je rozložený 4 km severně od hlavního hřebene v rozsedlině, která vybíhá ze Zadní hole. Obrovský masív Velkého boku má po…
Národní přírodní památka vyhlášená v roce 1980. Ochrana skalního stupně - tzv. Kurucká skala, přes kterou padá 55 m Vysoký vodopád. Zajímavější je tohle místo v zimě, kdy vodopád zamrzá a stává se z něj ledopád. Skalní stupeň se vytvořil mezi horninami střední křídy - šedými vápenci a slídovými břidlicemi. Tento přírodní útvar nemůžete minout, protože je výrazným…
Chabenec se nachází v západní části pohoří Nízké Tatry v Ďumbierskych Tatrách, na hlavním hřebeni v geomorfologickém podcelku Ďumbiera. Mohutnost Chabenca je zjevná hlavně ze severní strany, kde pod ním se nacháze…
Rakytov se nachází v centrální části pohoří Vežká Fatra. Svérázný trojúhelníkový tvar vrcholové pyramidy nápadně vystupuje ze všech stran, z poměrně málo výrazného a z části zalesněného hlavního hřebe…
Je 14.9.2002 a naše oddíly „Bludný kruh“ a „Průzkumník“ se vydávají na společnou jednodenní výpravu na Slovensko, konkrétně zdolat dva skalisté vrcholy Malý Rozsutec (1343m.n.m.) a Velký Rozsutec (1610mn.m.). Sraz jsme měli už ve 4:30h, to proto, že Ostrava je přece jen od Malé Fatry nějaký ten kilometr, je nutno také podotknout, že jsme si objednali autobus, který nás měl na intrikované místo přepravit. Nástup do…
Sedlo Poľany – výrazné sedlo (1837 m n. m.) v hlavním hřebeni Ďumbierských Tater, v NP Nízké Tatry. V hlavním hřebeni odděluje vrchol Poľany (1890 m) na severozápadě od nejzápadnějšího suku Deřeší (suk má nadmoř…
Veľká Fatra je krásne pohorie kde sa dá naplánovať veľa trás.Uvediem príklad jednej dvojdennej trasy.Hrebeňovka,ktorú sme začali v dedine Staré Hory pri Banskej Bystrici.Vystúpili sme na…
Je nejvýraznějším vrcholem v jižní části hlavního hřebene Velké Fatry na rozhraní podcelků Hožné a Bralné Fatry. Z mohutného masívu Krížné vybíhá na jihovýchod 3 km dlouhá boční rozsedlin…
Mohutný rozložitý vrchol s náhorní plošinou a strmými úbočími, nebezpečnými především v zimních měsících - v období tvoření lavin. Vzhledem k plochému vrcholu je výhled kruhový, ale pouze do dálky. Severozápadní…
Chata pod Borišovem patří ke starým typickým turistickým chatám, které se už jen zřídka vyskytují na trasách hřebenovek. 1509 m vysoký vrchol Borišov, s pěknou kruhovou vyhlídkou je domin…
Na Chopok lanovkou
Soutěž 2 body
Jedeme zdolat vrchol Chopok v Nízkých Tatrách. Jedeme autem z Liptovského Mikuláše do lyžařského střediska Jasná, kde začneme cestu na vrchol Chopku 2024 m nad m.  Při naší letní dovolené na Slovensku  si nenechám…
Chopok
Druhý nejvyšší vrch (2024 m) v hlavním hřebenu Nízkých Tater ve skupině Ďumbieru. Přístup sedačkovými výtahy od jižní strany z Bystré Doliny ze Srdiečka, od severu z Demanovské doliny z Jasné. Vyhlídkový bod na …
Z Námestia Andreja Hlinku pri kostole sv. Ondreja v Ružomberku vedú Školské schody zakončené terasou, ktoré sú zdobené balustrádami. Boli postavené v minulom storočí podľa architektov J. Uhlára a Š. Martonika. Na …
Kam jedeme? Demänovská jaskyňa Slobody je součást Demänovského jeskyního systému v Nízkých Tatrách...   Technické informace: Teplota v jeskyni: +7°CVlhkost vzduchu: 98%Počet schodů: 913!! Délka prohlídky: 1,415kmD…
První písemná zmínka o městě je zaznamenána v ustanovujícím dekretu maďarského krále Bely IV z roku 1255, kde město Banská Bystrica získala královská privilegia. život ve městě rozkvétal se zvyšujícími se aktivi…
Sedlo Čertovica (1.232 m n. m.), které odděluje Ďumbierské Tatry na západě od Kráĺovohoĺských Tater na východě, je vhodným nástupním místem k výstupu na Ďumbier (2.046 m n. m.), nejvyšší vrchol Ďumbierských Tate…
Nejvyšší vrch Nízkých Tater (2043 m) v hlavním hřebeni horstva. Výrazný masív tvoří žulové horniny. Pod vrcholem klesají více než 500 m Vysoké stěny a žleby, pod nimiž jsou ledovcové kotle. Vrcholem prochází tur…
Velký Choč 1611 m.n.m.
Datum v kalendáři ukazuje 4.6.2005, naším dalším místem určeným pro poznání krás Slovenska se stal nejvyšší vrchol Chočských Vrchů „Velký Choč“ – 1611 m.n.m. Je 4:15 hodin ráno a my se setkáváme na stanoveném m…