Tipy a novinky Cestovní pojištění  Ubytování Francie  Mapa Francie
Francie je jednou z největších zemí Evropy s bohatou historií i zajímavou současností. Hlavním městem Francie je Paříž.  Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: LyonMarseilleChamonixStrasbourg. Francie má přibližně 60 mil. obyvatel.
Oblíbené destinace a místa
 > Bretaň    Normandie   Korsika  > Francouzské Alpy  Provence-Alpes-Côte d'Azur
Příspěvky z Francie od zkušených turistů a cestovatelů  (916)
   Tipy na výlet (40)     Turistické cíle (734)     Trasy (12)     Cestopisy (104)    Fotogalerie (8)

Valaši ve Francii - 4.část ( road movie retro 1992)

Ráno je nám všeckým po konzumaci kvant toho levného "červeného" alkohóla poněkud nevolno a tak nocležiště tentokráť opůšťáme bez snídaně. Jedeme a jedeme a u jednéj křižovatky si vaříme polévku na popravení. Pak si chvílu děláme procházku a planceme sa ulicama města La Ciotat a protože zablúdíme, tož si od jedného francúzského dědy necháme vysvětlit cestu. No to sme si dali - dědek mele a mele a je k nezastavení ! Vůbec mu nevadí, že mu nerozumíme a tož sa šklébíme a pomály od něho ustupujeme pryč ! Kúsek před městem Marsej mosíme ve skalnatých kopcoch zas odstavit přehříté auto. Přes miliónové velkoměsto projížďáme kupodivu v pohodě - takoví divočáci jak v Nice tu naštěstí nejsú... Po dlúhém hledání sa dostáváme do přístavu, gde by sa možná dala zehnat práca, ale ty přístavy sú tady očíslované a je jich tu moc a ten, na kerý sme dostali typ, nigde a tož sa vzdáváme a jedem dál. Protože je mě furt blbě, tož sa chytnu s Leošem a ten leze na moje navigátorské místo. Enomže hneď na 1.křižovatce to chlapec poplete a protože neumí číst z mapy, tož místo do Martiguesu jedem gdesi do prdélky na Marignon a tož sa se zadostiučením vracám na svoje místo a už je klid !

Jedem přes Arles, pak přes 2 ramena Rhony a za mostem vidíme veliké vinice. Idem sa tam do baráku ke dvum dědulom optat na prácu, ale Nic a tož zas dál... V městečku Bellegarde sú veliké vinice též, ale tam si šéf sbírá úrodu sám speciálním kombajnem ! Pak valíme do Nimes. Je to veliké a pěkné město, ale sú tu aj dopravní zácpy. Celým centrem města vede nádherný kanál s fontánami. Pak jedem směr Alés a stavujem sa v dědince, gde zřícenina hradu, ale obchody tu nemajů. Před Vézenobres další veliké vinohrady. Idu sa zeptat na jednu farmu a od sympatické madam dostávám adresu na nejakého pána M.R. Před městečkem je bar a tam dostáváme další informace. Pak jedem do hrozného kopca do Vézenobres. Sú tu hrozně úzké středověké uličky, kupujem si cigára a pak jedem za město a spíme na pěkném travnatém plácku. V noci je úplněk a dosť zima...

Další deň

Ráno takéj zima, ale zato moc pěkně. Ani nesnídáme a jedem zrovna na tů adresu. Není ale doma a súsed pana M.R., kerý naštěstí umí po anglicky, nám vysvětluje, že tú prácu nabízá pan MR enom v Marseji. No Nic, máme holt pech - vracat do velkoměsta sa nebudem, stéjně bysme tam zablúdili a tož cestujem dál... Objížďáme Alés se třema Supermarché a pak stúpáme do kopců a jedem údolím přes město Bességes - hlavní třída je docela úzká a celá je vyzdobená praporkama. Nad městem zas veliké stúpání a samá zatáčka. Pak jedem překrásným údolím a z jedného baráku si berem od borca, kerý opravuje střechu, vodu... Přes Vilefort valíme dál do kopca, přes hráz velikéj přehrady a desítkami serpentýn sa dostáváme nad hluboký kaňon a přehrada je hluboko pod nama. Na kopci ale zas mosíme zchladit naše podkapotové koně. Jedem dál a v dalším městě je nekolik kamenných mostů přes hladinu přehrady nebo jezera? Pak frčíme až za město Langogne a za ním je obrovská přehrada a tady sa kúpem, umýváme, holíme, přepíráme prádlo a vegetíme.

O neco pozděj odpoledňa sa dostáváme do kraja Francúzského středohoří. Je tady jedno větší a nádherné město, plné historických památek. Menuje sa Le Puy a nad město trčíja z lávy vyvřelé skalnaté vrcholy kopců. Na jednom stojí katedrála a na tom druhém socha Panny Marie v nadživotní velikosti. Ideme sa podívat do vnitřku do chrámu. Leoš je enom v adidaskách a lidi sa naň škaredo dívajú. Na sochu nemožem - vede skrz ňu vyhlídka, ale platí sa tam- a tož curyk k autu a dál...

Následuje Verey, Retournac a městečko Besen - Basset se zříceninů hradu. Pod kopcem odstavujem auto a já sa idu s Liborem na nedaleků zříceninu hradu podívat. Je enom 1 km daleko, je z něho krásný rozhled a kromě iných velikých trosek v něm najdeme zachovalů kulatů věž s točitýma schodama až na samý vrch. Vevnitřku sú kulaté místnosti s okénkami - dobré ! A v každém patře majú aj prevétek !! Po návratu vaříme večeřu a já si idu do města zkusit vyptat cigaretu. Je to ale bez šance : je 19.hodina, na ulicách není ani noha ... Gdybych býl hluchý, tož si připadám jak ve městě duchů, takto ale slyším ze všeckých pootevřených oken cinkání příborů a frkání padajících špuntů od vína - celé městečko večeřá a kdyby zrovna teď vypukla 3.světová válka, tož sa to ti chudáci ani nedovíja, protože by všeci zfleku umřeli nad svojím plným taléřkem ..!!

Další deň ( neděla)

Protože sa ráno budím brzo, tož si čtu knížku o Doors. Po snídani sa vracáme přes městečko a most na 2.stranu řeky Loire a přes st.Bonnet a přes Hory do Montbrisonu. V Montronolu zpátky přes řeku - vidíme tu veliké zříceniny jakéjsi pevnosti. V obchodě si kupujem víno a bagety. Dál je to přes město Feurs, přes kopce do městečka Pamissiéres a horami do Tarare a to je dosť veliké město a my tu berem benzín. Za ním začíná další vinařský kraj. V jednom sídle sa idem optat na prácu a tak to trvá po celéj délce trasy : St.Forgeur, Villefranche - pěkné město s protáhlým náměstím, Belleville ...až po Beaujeu. Všade sa dozvídáme, že sú buď komplet anebo že cizáky bez Pracovního povolení neberú. Korunu tom všeckém dává v jednom zámečku francúzský nezdvořák, kerý na nás řve : " NON TRAVAJÉ - NON ČEKOSLOVÁKI !!!!"

Dál jedem přes Cluny a za nima Libor říká : " Hernajs, tady to znám, tady sme byli před rokem na zájezdě a dostali sme tu zadarmo najest !!"

Odbočujem z hlavní a za chvílečku sa dostáváme nad vesničku Taizé. Je tady veliké pútní místo s nízkým dřevěným kostelem, prý sa tu stál zázrak a zjevila sa tu panenka Mária. Národa je tady snáď z půl Evropy !! Ale hlavně samí mladí a nechybí tu ani bus z Čech. Idem sa podívat do kostela, vzadu v přístavku sa sedí na zemi a vládne tu správná nálada. Rozhodujem sa, že tu přespíme a idem si vařit večeřu. Je tu všady okolo moc bungalovů a plachtami zastřešených hangárů. Večér sa mladí vracajů z kostela a je to hotový babylon národů a je tu takéj moc pěkných cérek ! Já sa dávám do řeči s jedným německým učitelem - umí česky - a pak s Jurů oblbujem dvě Angličanky, ale gdyž téj pěknější, rusovlásce, vysvětluju, že máme auto a to sa menuje Škoda, tož sa dává do hurónského smíchu !!!

Před půlnoců sa ve stanu koná veliké hudební show . na kytary hrajů a zpívajů Poláci, Francúzi a především krásné cérky ze Španělska. Ty hrajů dokonca aj hit od skupiny Queen a my všeci trsáme. správně tam skáče a poskakuje aj jeden mladý farář. Jedna pěkná Polka, gdyž zjišťuje, že su Čech, tož sa se mňů dává do řeči a mosím řéct, že slyšet v cizině příbuznů řeč a eště od takovéj pěkné cérky, to člověkovi hneď pookřeje srdéčko...

Pak je konec a gdyž sa chystáme jít spat negde pod širák, tož za nama přichodí jeden Polák a odváďá nás na ubytovnu. Poprvé ( a naposled) na cestě spíme v pořádnéj posteli a sme moc rádi, protože venku začíná hrozně pršat !!

Další deň

Ráno je zamračené. V 9 dostávám snídaňu : kakao a bagetu a máslo. leoš s Liborem si vymysleli změnu trasy : v Nevers je prý ve skleněnéj rakvi tělo panny, keré sa vůbec nerozkládá a prý je to zázrak ! Jedem zpátky na Cluny a tam, gdyž vidíme, že je to skoro 200 km, tož jedem přes Hory úplně jinde.

Le Fourche, Le creusot a město Autun. tady přestávka. Procházáme si nádherné starobylé město a jeho středověké uličky a navštěvujem aj ohromnů katedrálu, gde je zadarmo aj přístup navrch na věž a z téj je nádherný pohled dole na město aj na okolí. Okolo moc obchodů zpátky k autu. Leoš nás otravuje, že má hlad a ať mu kúpíme bagetu. Ale my sme sa naňho domluvili : "Žádné takové, Leošku, kúpí si ju každý sám ! A aj TY !!!" A tak Leoš přešlapuje v krámě, krásná prodavačka sa naňho pěkně usmívá, chlapcovi kručí nahlas v žalůdku a pak z něho, celého červeného, vyletí : " Jedna bageta !!"

Následuje Sauliz a Mountbard - je tu kraj Bourbogne, ale víno nigde. Navíc zas začíná pršat. Jedem dál a před městem Vittel nacházáme opuštěný barák. Je to tu ale rozbité na cimprcampr, naštěstí je opodál stodola se zachovalů střechů a na zemi v docela dobréj zimě aj spíme...

Další deň

Ráno je pod mrakem, ale už aspoň neprší. Jedeme na město Epinal, pak přes St.Dié a pohořím Vogézy.Chceme přes Hory na 2.stranu projet skrz tunel, ale mineme ho a tak do Selesty pokračujem po okresce. Idem na pracák škemrat o prácu a dostávám adresy vinařů z městeček podél cesty vína. Postupně jich všecky objížďáme, ale zas máme hroznů smolu : Buď už sú všady komplet anebo to majú domluvené Poláci !!

A tož si akoráť možeme vychutnávat krásu alsaských dědin, městeček a nádherných Vogéz a naposledy sa k prasknutí přežrat kradených hroznů...Do Štrasburku jedeme po dálnici a neplatíme. Přes hranice do Německa zas v pohodě a od odpoledňa už je zas pěkně. Za Kehlem najížďáme na dálnicu napříč Německem a si 50 km před Chamem zastavujem a berem si spacáky a přes plot lezeme spat do lesa - je úžasná kosa...

Deň předposlední a poslední

Ráno směr Cham - už bez snídaně, večeřa takéj nebyla - už není co a došél nám plyn, ostaly nám enom pár sáčkových polévek. V Chamu poslední pokus sehnat prácu : napřeď to zkúšáme v jednéj stavební firmě - nevyšlo, pak chcem vzít prácu třeba aj v krematóriu a já kreslím obrázek borca po karambolu a po smrti, ale sme omylem posláni do nemocnice - a tam nás takéj nechců...

A tož jedem přes hranicu a sme DOMA !!!

V Domažlicách měníme zbytek cizího oběživa na české korunky, dělíme si je a pak hladní jak vlci idem na český smažený sýr a na české pivo !

Jedeme k domovu, ale protože sa blíží večér, tož nás čeká eště jedna noc pod širákem - k nám na Valachy je to eště daleko ...

Celková bilance : prácu sme sice nesehnali, ale poznali sme, jak to chodí za humnami - šak aj ti hlúpí čeští Honzové byli vysílani na zkušenů do světa! Nijak sme sice nezbohatli, ale zas sme si dovézli přebohaté vzpomínky a zážitky z nejkrásnější evropské země ...a ty nám nigdo neukradne !!

(Velký pocit zadostiučení sa ně dostalo od mojého prostředního bráchy Zdenka, kerý nigdy v životě necestovál, ale před rokem začál jezdit s kamiónem po celéj západní Evropě a ten vyhlásil, že Francie je najpěknější zem, kerú gdy v životě viděl !!)

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 12.6.2011
Autor: Franta

Francie

Příspěvky z okolí Valaši ve Francii - 4.část ( road movie retro 1992)

Francie - Provence - Marseille
Stejně jako  v roce 2015, tak i na podzim 2016 nevyšlo tolik toužené  Toskánsko. Jako náplast na bebino se na poslední chvíli za pár  peněz objednala podzimní ryzí vesničková Provence. I tuto tras…
Na malém ostrůvku vzdáleném zhruba dva kilometry východně od marseillského přístavu se nalézá stroze vyhlížející Pevnost If, proslulé vězení, ve kterém dlel  Edmond Dantés, hlavní postava Dumasova románu Hrabě Mon…
Marseille, hlavní město Provence, je to nejvýznamnější francouzský přístav a druhé největší město Francie. Rozkládá se v široké zátoce uprostřed polokruhovitě rozmístěných vápencovitých vrchů, které dodávají okolí…
Jednou z mnoha významných památek druhého největšího města ve Francii v Marseille je chrám Notre Dame de la Garde. Významná a výrazná církevní stavba se nachází na nejvyšším mí…
Marseille má opravdu dlouhou a na události štědrou historii, takže není divu, že se zde nalézá velké množství pamětihodností, jež stojí za zhlédnutí a jejichž případné opomenutí byste si vyčítali ještě dlouho po n…
Ve Francii zdejší sportovní příznivci se stejným zájmem sledují nejvíce dva sporty fotbal a ragby. V této zemi jsou jen tři stadióny, do jejichž hledišt se vejde přes 50 000 diváků. Dva největší stadióny jsou v…
Letiště Provence (MRS) spadá pod město Marseille, které leží ve státě Francie.
Ve druhém největším městě Francie v Marseille naleznete mnoho zajímavostí a pozoruhodností mezi něž patří i nejrůznější památníky, sochy a mohyly. To, co vás překvapí u jednoho kruhového objezd…
Letiště Off-line Pt (QXB) spadá pod město Aix-en-provence, které leží ve státě Francie.
Aix-en-Provence založil při termálních pramenech římský konzul Sextius roku 122 př. n. l. V roce 1409 zde byla založena jedna z nejstarších univerzit ve Francii. Aix bylo od 12. století až do revoluce hlavním měst…
Město bylo jedním z našich cílů při cestě po Provence na jihu Francie. Navíc jsme si tady zajistili na tři noci ubytování a chtěli jsme si zde i trochu odpočinout. Aix-en-Provence má více jak 140 000 obyvatel a je městem hodně živým. Zřejmě tomu přispívá i počet studentů, kterých je kolem 30 000. Psát o minulosti města by zabralo poměrně hodně místa a tak jen ve stručnosti. Založili jej Římané v roce 103 př. n. let. Poloha …
Druhý den jsme si vyšli do východní části města. Prvním objektem na který jsme narazili byly staré římské lázně. Moc z nich toho nezbylo, torza jsou opravena a okolí parkově upravené. Aby…
V tomto případě je opravdu každá rada drahá a je důležité stanovit si jednoznačné priority. A ty mohou být, pochopitelně, u každého jednotlivce zcela rozdílné. Základem je zřejmě požadavek…
Antibes Přímořské městečko ve Francii, v provincii Provence-Alpes-Cote d´Azur. Nachází se naproti lázeňského města Nice. Dnes má 77 000 obyvatel   Původně se jmenovalo Antipolis, bylo založeno řeckými osadníky.…
Saint Tropez známé malé letovisko na Francouzské riviéře. Žije zde asi 4500 obyvatel. Proslavily je u nás zejména francouzské filmy o četníkovi v hlavní roli s Luisem Funesem. Je to malá rybářská vesnička s vojenskou pevností a s významným přístavem, kde se přepravovaly nejrůznější suroviny. Na svém významu nabyla až po druhé světové válce, kdy ji objevili francouzští umělci…
Letiště Le Castellet (CTT) spadá pod město Le Castellet, které leží ve státě Francie.
Pevnost if se nacházi poblíž Marseille ve středozemnim moři.Proslavil ji Alexandr Dumas románem Hrabě monte christo.Dostaneme se na ni lodi ,která vyplouvá z přistavu v Marseille.Vstup je 6 euro.
Ramatuelle malá klidná vesnička, která se nachází v blízkosti známé pláže Pampelonne v délce asi 5 km, která se táhne až ke známému letovisku Saint Tropéz. Ve vesničce se nachází kostel Notre Dame ze 16. století. …
Lacoste je malá krásná vesnička nacházející se v oblíbené jihofrancouzské oblasti Provence. Přesto, že zde žijí jen asi čtyři stovky obyvatel – a v historii Lacoste jich bývalo maximálně o 150 více – je obcí poměrně slavnou. Jejím obyvatelem totiž svého času býval muž skutečně věhlasný a pravděpodobně již navždy nezapomenutelný – Markýz de Sade. Díky tomu si dnes může být každý návštěvník Lacoste jistý, že zde nebude nikdy…
Zřícenina hradu Lacoste se může pochlubit mnoha pozitivy, které ji řadí mezi místa obzvláště půvabná, romantická a magická. Použijeme-li pouze tři nejvýznamnější „vlastnosti“, tak to bude po…