Cestování do Španělska 2024  Ubytování Kanárské ostrovy  Mapa Kanárské ostrovy

Kanarské ostrovy tvoří 7 hlavních ostrovů a několik menších ostrůvků. Jsou autonomním společenstvím Španělska. Kanárské ostrovy patří k nejvíce biologicky rozmanitých oblastem na světě. Najdete zde tisíce různých krajin: písečné duny, lesy, sopky a především pláže. Sopka Pico de Teide na ostrově Tenerife je nejvyšším vrcholem Španělska. >> TIP: Levné letenky do Španělska a na Kanárské ostrovyOficiální web pro turisty: www.holaislascanarias.com

Kanarské ostrovy tvoří 7 hlavních ostrovů
Tenerife / Fuerteventura / Lanzarote / Gran Canaria / La Palma / La Gomera / El Hierro
Příspěvky z Kanárských ostrovů od zkušených turistů a cestovatelů  (93)
Tipy na výlet (4)     Turistické cíle (48)     Trasy (5)     Cestopisy (22)        Moje dovolená (2)
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Tenerife s výstupem na sopku Pico Teide

Fotografie (56)  • Foto: vikicesty
Foto: vikicesty

Když jsme v roce 1995  zdolávali  nejvyšší vrcholy španělských Pyrenejí  Pico Aneto a Pico Perdido , poprvé jsem slyšela, že nejvyšší horou Španělska není ani jeden z těchto vrcholů, ale sopka Pico Teide, která  se nachází na největším z  Kanárských ostrovů  Tenerife. V té době mě ani ve snu nenapadlo, že bychom se na tento ostrov mohli někdy podívat.

Po naší  letní cestě  do Španělska  nám zůstal  u letecké společnosti  Vueling nevyužitý kredit. Proto jsme uvítali  výhodnou nabídku letenek  od této společnosti   na   kanárský ostrov Tenerife. Tím se možnost  vylézt  na nejvyšší horu Španělska náhle stala realitou.

Na letiště Tenerife Nord jsme přiletěli 15. 11. 2022 po 18 hodině, následovalo půjčení auta a pak jsme již uháněli po severním pobřeží a přes  horské pásmo vnitrozemí na  jihozápad  do města Gigantes, které se nachází  pod stejnojmennými mořskými útesy. S majitelem apartmánu jsme se setkali v centru a on nás pak navigoval až do podzemních garáží v místě ubytování  a předvedl nám celý apartmán. Když  jsme poprvé vstoupili na terasu zůstali jsme stát v  v úžasu. Před námi se  rozprostíral širý oceán a vpravo čněly  mohutné skály  Gigantes. Kromě velké terasy měl  apartmán  obývák  s kuchyňským koutem a tři ložnice.
První den pobytu jsme se vydali  směrem na západ ostrova.  Přes  město  Santiago de Teide jsme vyjeli  serpentinami na   MIRADOUR de CHERFE , ze které je výhled na vesničku Mascu, která se krčí  mezi horami nad stejnojmennou  soutěskou Masca.   Dalšími ostrými zatáčkami jsme  sjeli do vesnice  Masca a pak vyjeli  na další vyhlídku  Miradour Hilda. Z poslední vyhlídky Miradour Altos de Baracán  se nám otevřel pohled i na severní pobřeží.  Dále jsme sjeli do městečka Buenavista  a chtěli jsme  pokračovat po silnici TF 445  na mys PUNTA DE TENO. Silnice však byla pro osobní auta uzavřena a na cestu k majáku jsme museli využít autobus, který nás  po úzké silničce  s výhledem na mořské útesy dovezl až k majáku Teno. Kolem  se rozprostírá lávová krajina a v dálce u pobřeží se tyčí černé skály Gigantes. Na jednom místě, kde oceán tolik nebouří se dá i koupat.  Autobusem jsme vrátili zpět do  Buenavista. Pak jsme se  zajeli podívat k modernímu majáku a na EL RAYO, což je  díra v zemi, do které se vlévá oceán a odtud jsme pokračovali  do města Garachico s pěkným historickým náměstím a  promenádou u moře. Nakonec jsme zastavili  ve městě ICOD de las Vinos, kde se nachází 600 let starý  strom dračinec  –  Drago Milenario.

Na druhý den jsme si zarezervovali  na 9 hodinu  vstup do soutěsky Inferno u města Adeje. Turistická stezka vede  podél potoka a zavlažovacího kanálu  divokou krajinou úzkých soutěsek a svislých kamenných stěn. Při vstupu  jsme vyfasovali helmy a vydali jsme se  na  cestu  k vodopádu, který se nachází  na konci soutěsky.  Po návratu  k autu  jsme odjeli  na jednu z mnoha pláží u města Adeje.  Byl to krásný pocit koupat se v polovině listopadu  při představě, že u nás právě napadl první sníh. Voda v oceánu byla teplá  a i na pláži byl poměrně klid. V okolí pláže byly všude luxusní hotely a obchody, prostě komerční past na lidi.  A tak jsme zase rychle odjeli za krásami přírody.  Přes město Vilafor jsme postupně začali stoupat do národního parku Teide. Krajina se začala měnit v borovicové lesy a u silnice jsme měli možnost spatřit  nejstarší  kanárskou borovici  Pino Gordo. Borovice postupně  vystřídal  pohled na sopečnou krajinu, což bylo znamení, že se blížíme do kráteru pod sopkou  Pico Teide. A pak se nám náhle otevřel dlouhoočekávaný  pohled na sopku Pico Teide,  nejvyšší horu Španělska i všech ostrovů v Atlantském oceánu a zároveň třetí největší sopku světa. Pico de Teide je spící sopka, v současnosti je nečinná, poslední erupce skončila v listopadu 1909. Tyčila se před námi v plné kráse  jako královna, mohli jsme na ní nechat oči.  Po nekonečném focení jsme  popojeli  o pár km blíže   na parkoviště Canada Blanca   a vydali jsme se na 4 km dlouhý pěší  okruh  Rogues de Garcia  s množstvím skalních útvarů , které byly krásně zbarvené zapadajícím sluncem. Po návratu k autu jsme  se ještě zajeli podívat na parkoviště, ze kterého se vychází při výstupu na  Pico Teide a po celou dobu jsme sledovali  zapadající slunce   a čekali až se Teide jako poslední zbarví do  červena. Tohoto úkazu jsme však nedočkali a slunce brzy zmizelo z našeho dohledu  za skalními útvary.

Cílem dnešního výletu  byla návštěva národního parku Anaga . Vydali jsme se po dálnici  přes Puerto de Santiago až  do Cristobal de Laguna, kde jsme odbočili do hor  zahalených  v mlze. Počasí nám moc nepřálo, pršelo, což je prý typické pro tuto část ostrova. Jako první jsme přijeli k návštěvnickému centru   Cruz del Carmen , kde se nachází  Sendero de los Sentidos  tzv. stezka smyslů. Jedná se o tři krátké okruhy ve vavřínovém lese. Zvolili jsme jeden z nich a rychle jsme ho prošli protože déšť zesílil. Po návratu  do auta jsme pokračovali do  NP Tanaga do vesničky Taborno. Déšť ustal a po okolních horách se válela mlha, která se občas roztrhla a ukázal se výhled na pobřeží. Naším hlavním cílem zde byl pěší okruh okolo  Reque de Taborno, kterému se říká pro jeho tvar Tenerifský Matterhorn. Vydali jsme se do mlhavého oparu, ze kterého občas vykoukl  skalní útvar Matterhornu. Cestička  byla velmi úzká a  občas se nám ztrácela pod nohama. Po chvíli jsme došli na  vyhlídku, ze které bylo vidět divoce rozeklané východní pobřeží ostrova. Při zpáteční cestě se nám pěšinka ztratila a museli jsme přelézat strmý svah až  jsme narazili opět na cestu. Z vesničky Taborno jsme pokračovali dále do hlubin NP Anaga, projeli jsme po úzkých silničkách mnoho zatáček až  do vesničky Chamorga  a zpět   na pobřeží  do města San Andres, kde se nachází největší pláž  se žlutým pískem dovezeným ze Sahary-  pláž Teresitas.   Vykoupat jsme se  již nestačili , protože slunce rychle  zapadalo  za moře.

Tento den  jsme se vydali opět do sopečné krajiny  rozkládající se okolo  Pico Teide  a uskutečnili jsme výlet okolo sopky  Chinyero a Montaňa Negra.  Jednalo se o pohodový výlet  oblastí plnou zajímavých sopečných úkazů.  Černá barva sopečného písku se střídala s hnědou barvou  sopečných vyvřelin a mezi tím vyrůstaly  jako zázrakem  sytě zelené kanárské borovice.  Na chvíli se tato nádhera vždy zahalila do bílé mlhy mraků, které sem  vítr zavál ze severní části ostrova  a po jejich rozplynutí se před námi opět tyčila úžasná Pico  Teide.  Okruh byl dlouhý asi 12 km  a tak nám zbylo ještě dost času k tomu, abychom se zajeli vykoupat  na pláž  San Juan.  Oceán je zde spoután betonovým molem, takže mořská hladina byla klidná  a koupání příjemné.

Následující den byla v plánu soutěska Masca, do které jsme si  zarezervovali vstup na 9 hodinu  už  dva měsíce předem.  Autem jsme vyjeli do města Santiago Teide a odtud jsme pokračovali autobusem do Mascy, protože jsme se obávali ,že ve vesnici  Masca nezaparkujeme.  Před  9 hodinou jsme byli na místě a šli jsme se  nahlásit ke vstupu do soutěsky, kde si nás jmenovitě odškrtli, poučili nás o pravidlech a bezpečnosti a vydali nám helmy. Pak jsme se vydali na sestup soutěskou.   Na zhruba 4 km je třeba překonat převýšení téměř 700 m a cesta jedním směrem trvá asi 4 hodiny.  Nad hlavami se nám tyčily stometrové  příkré stěny  a mezi nimi se vinula úzká stezka,   která nás dovedla postupným klesáním až ke hladině moře. Na některých místech rostly palmy a opuncie  a při cestě se vyskytovaly bambusové houštinky.  Posbírali jsme několik  suchých bambusových  stvolů  a použili jsme je jako hůlky při náročném sestupu.  Napadlo nás, že by nám mohli  dobře posloužit hlavně  při výstupu na Teide.  Při zpáteční cestě jsme museli   700 výškových metrů, které jsme sestoupili zase   vystoupat zpátky do Mascy. Vzhledem k tomu, že  se v současné době opravuje molo pro přistávání  lodí u soutěsky, musí se cesta  soutěskou absolvovat tam i zpět. Dříve bylo možné zpáteční cestu absolvovat lodí po moři. Po výstupu zpět  do vesnice Masca jsme  spěchali na autobus,  na zastávce ale  již bylo plno lidí a po příjezdu autobusu jsme se do něj nedostali a museli jsme čekat hodinu na další. Nakonec jsme se dopravili šťastně k autu a  výjimečně  jsme dorazili  na ubytování ještě za světla. To jsme využili k podvečerní procházce k pláži Gigantes a k prohlídce centra města.

Plán na poslední  den našeho pobytu na Tenerife  byl stanoven již několik měsíců předem. Vycházel z toho, že se nám shodou okolností   na tento den na 15 hodinu  podařilo on-line  zarezervovat povolení na  výstup na vrchol Pico Teide.  A měli  jsme i velké štěstí,  že předpověď   počasí slibovala právě na tento den pro vrchol Teide slunečné počasí. Po cestě autem však nastal problém. Nemohli jsme v mobilu v e- mailu  otevřít potvrzení pro výstup na vrchol, protože  se stoupající nadmořskou výškou přestal fungovat internet. Při představě, že  jsme tak blízko  a na nedostaneme se na vrchol jen proto, že nejde internet, se nám dělalo špatně. Zkoušeli  jsme alespoň telefonovat domů a po nějaké době se nám podařilo spojit s Honzou, který nám poslal do mobilu  povolení, které jsme měli  uložené v počítači.  Při cestě na vrchol již internet fungoval a tak to dobře dopadlo.  Když jsme dojeli do výchozího bodu výstupu , parkoviště Montaňa Blanca  již bylo plné a auta stála i na různých místech podél silnice. Museli jsme se vrátit na vzdálenější parkoviště  u vyhlídky Tabonal Negro a pak jít pěšky po silnici zpět k výchozímu bodu. Pak jsme již navázali  na turistickou stezku stoupající postupně vzhůru. Nejprve se jednalo o  poměrně širokou cestu  až  k tzv. Teidím vejcům   ( kulaté balvany) , která se postupně změnila v klikatou pěšinu ostře stoupající k chatě Altavista  a dále  k vyhlídce Da Fortalaza  poblíž  konečné stanice lanovky. K ní jsme dorazili již  po druhé hodině   odpoledne.   Po odpočinku  a registraci jsme zahájili  výstup na vlastní vrchol.  Nadmořská výška 3 500 m.n.m. již byla znát  a s každým dalším  metrem jsme cítili ,  jak se nám  nám hůř dýchá a srdce tluče jako o závod.  S pravidelnými přestávkami na vydýchání jsme  se asi po půl hodině  ocitli  na vrcholu nejvyšší hory Španělska a třetí  největší sopky světa  ve výšce 3 714 m. n. m.  Před námi se otevřel na jedné straně  pohled na sopečný kráter o délce několika km ,  na druhé straně  na  oceán zahalený  do bílé peřiny oblaků a nad  námi se klenula  blankytně modrá obloha.  K tomu bylo ve vzduchu   občas cítit, jak sopka vydechuje  ze svého nitra oxid uhličitý. Na vrcholu  jsme se podle pokynů příliš nezdržovali,  udělali jsme několik fotek a vydali jsme se  na sestup. Bylo již  po 16 hodině  a   u  stanice lanovky se začala tvořit fronta. Také slunce  začalo  ztrácet na síle a silně se  ochladilo a tak jsme byli rádi, že jsme si zakoupili na cestu dolů lístky na lanovku. Při jízdě se před námi otevíraly další krásné pohledy na okolní sopečnou krajinu.  Od stanice lanovky nás ale čekala ještě  cesta po silnici na parkoviště   u vyhlídky Tabonal Negro , odkud jsme ráno vycházeli.  Slunce se pomalu chýlilo k západu  a  při  představě, že uvidíme západ slunce za Pico Teide,  jsme rychle ujížděli k observatoři.  Přijeli jsme právě v momentě, kdy  se slunce začalo schovávat  za vrchol a jeho poslední paprsky  ho ještě ozařovaly.  Při pohledu  na oceán jsme měli pocit, že vidíme stín   vrcholu Teide, který vytváří zapadající slunce. Tento úkaz je nejvíce vidět z vrcholu při východu slunce a je cílem  mnoha turistů.  Také jsme  o tom uvažovali, ale představa nočního výstupu na vrchol nás odradila . Z observatoře  jsme ještě zajeli na parkoviště Canada Blanca a sledovaly jsme, jak poslední paprsky  zapadajícího  ozářily do červena skalní útvary  Rogues de Garcia.

Poslední den našeho pobytu už byl jen ve  znamení  balení , cesty na letiště a vrácení auta.  Když letadlo vylétlo nad mraky  otevřel se nám poslední pohled  na Pico Teide, která se tyčila v plné kráse nad bílou peřinou mraků   v kontrastu s blankytně modrou oblohou.

Informace:
Na Tenerife  je řada luxusních  turistických center s přepychovými hotely, bary, obchody, plážemi, bazény např. Play de las Americas, Adeje , Los Cristianos  atd.  Ty jsme nenavštívili, hlavně jsme  se zaměřili  na nejzajímavější části ostrova z hlediska přírodních krás. Zajímavá jsou  z historického hlediska města na  severu ostrova jako La  Orotava,  Puerto de la Cruz, ale ty jsme nestihli.

- letenky:  od  letecké společnosti Vueling, létá z Prahy  přes Barcelonu na severní letiště Tenerife    sever ( TFN),   jiné letecké společnosti létají  i na letiště  Tenerife Jih  ( TFS)
 - ubytování : přes booking   nejlépe na jižní a jihozápadní straně  ostrova, je tam tepleji, na severu a    východě  bývají  mraky a může pršet . My jsme bydleli  na jihozápadě ve městě  Los Gigantes, které    je propojené s dalším moderním  turistickým střediskem Puerto Santiago.

V moři se dá koupat v tzv. lávových bazénkách ( klidné místo v oceánu mezi skalami)  např.  Charco de la Laja.  V turistických centrech jsou upravené písečné pláže. Největší pláž  s navezeným pískem ze Sahary  je  Teresitas   u města San Andres na východě ostrova.

Foto: vikicesty

Ze všech částí ostrova se dá vyjet autem až  do výšky 2000 m.n.m.  pod Pico Teide.    Když se dole drží mraky, tak   ve výšce  2000  m. n. m.  svítí zpravidla sluce,  vyjede se nad mraky a je azuro.

Autopůjčovna

Rezervace na výstup Pico Teide

Rezervace  do soutěsky Masca

Rezervace do soutěsky Barranco Inferno

uložit .gpx soubor (28.088, -15.656)
Poslední aktualizace: 26.5.2023
Autor: vikicesty

Comarca Norte

Příspěvky z okolí Tenerife s výstupem na sopku Pico Teide

Gran Canaria, západ, Španělsko
Po západním pobřeží vede turisticky velmi zajímavá silnice GC200. Začíná na jihu v Puerto de Mogán a končí na severu v Agaete. Ten, kde má rád divokou přírodu a…
Teror je, navzdory svému jménu, sympatické městečko v severní části Gran Canarie. Bylo založeno koncem 15. století. Je zde zachována typická kanárská architektura. Barevné domky s vyřezávanými dřevěnými balkony. T…
Sever Gran Canarie, s výjimkou hlavního města Las Palmas de Gran Canaria, není tak turisticky vytížen jako "plážový" jih. je to ale škoda protože i zde se najde spousta zajímavých míst. Historická městečka, archeo…
Střed Grand Canarie tvoří sopečné pohoří Cumbre a zabírá víc jak polovinu ostrova. Nejvyšší vrchol je Pico de las Nieves - 1949 m. Oblast je zajímavá svými hlubokými údolími a s…
Vždy jsem si myslel, že Kanárské ostrovy je místo, kde se mastňáci povalují okolo hotelových bazénů. Názor jsem změnil po loňské návštěvě ostova Tenerife. Když jsem se tentokrát vypravil na…
Víte, jak Kanárské ostrovy získaly svůj název? Možnost, že by se tak jmenovaly po kanárcích, byla zcela vyloučena. Nejpravděpodobnější variantou zůstává, že ostrovy nacházející se nedaleko Afriky, se jmenují Kanárské podle latinského…
Ideální místo, kde je možné během nevlídných plískanic v Čechách strávit aktivně několik teplých a slunečných dnů, je ostrov Gran Canaria. My jsme zde byli deset dní. Naše putování jsme zača…
Barranco de Guayadeque je místo s pozoruhodnou scenerií na jihovýchodě Gran Canarie. Strž, s až 400 m vysokými srázy, patří mezi nejdéle obývaná místa na na ostrově. Svědčí o tom skalní obydlí ve zdejších svazích,…
Co se stalo s PASÁTEM? V posledních letech vyplouváme zhruba v polovině listopadu z Kanárských ostrovů do Karibiku. Letos vyplouváme 12.listopadu 2007 ve 12 hod.místního času z Las Palmas. Je to moje čtvrtá přep…
Malý okruh po jihu Gran Canarie. Zajímavou krajinou po silnici GC60 údolím Barranco de Fataga do středu ostrova a zpět k pobřeží po GC 65 údolím Barrabco de Tirajana.