Dánsko

Dánsko je země ležící v severní Evropě. Dánsko je království, ke kterému náleží také Grónsko a Faerské ostrovy. Hlavním městem Dánska je Kodaň. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: Ribe, Esbjerk, Roskilde, Odense, Helsingor. Dánsko má přibližně 5,8 mil. obyvatel.

Mys Grenen  / Cestopisy Pivovar Carlsberg / Hrad Kronborg Ubytování Dánsko
Turistické cíle / Mapa Dánska Mons Klint / Malá mořská víla - socha Legoland Billund, Dánsko

Tak trochu tajemná Kodaň

Ráno u kanálu
Ráno u kanálu  •  Fotografie (11)  • Foto: Dadous

Když jsem se v sedm hodin ráno vypotácela z autobusu společnosti Student Agency, vypadala Kodaň tajemně. Stožáry plachetnic vystupující z mlhy kanálů připomínaly lodě pirátů z Karibiku. Mrtvé město obklopené piráty spícími na palubách svých lodiček.

Opouštím Christianii a vstupuji do EU

Pro dokreslení dojmu jsem první den dopoledne zamířila do Christianie, neznámějšího squattu v Evropě. Nebojím se totiž ani pirátů ani alternativního způsobu života. V Christianii se mi stalo to, co asi většině návštěvníků, a to že jsem se nechala odradit prvním dojmem. Dopoledne se toto místo probouzelo. Několik mužů (vzhledem bezdomovci) se hřálo u ohně, stoly v baru pokapané voskem byly plné poloprázdných sklenic od večera, v areálu se volně pohybovali psi a obchod s kuřivem se znamením listu se právě otvíral. Budovy byly pokreslené, mimo hlavní zónu byl nepořádek, místo samotné vyvolávalo pocit alternativního chaosu a mírné deprese. Je určitě dobré Christianii vidět, ale podle průvodců by se neměl návštěvník nechat odradit prvním dojmem a měl by navštívit i odlehlejší části Christianie, kde jsou prý malebné domečky a kde žije komunita umělců. Na to jsem neměla.

Christianie má vlastní samosprávu, vlastní noviny, webové stránky (www.christiania.org), atd., je to každopádně zajímavé místo.

Další tajemné místo, které mě čekalo byla malá mořská víla, postava z pohádky Hanse Christiana Andersena. Socha je to opravdu nádherná a i v deštivém počasí byla obklopená spoustou turistů. Víla, která se jakoby omylem ocitla na nenápadné skále kodaňského přístavu a tak nějak stydlivě kouká bokem (…..jsem přece nahatá, tak mě neočumujte….) je v blízkosti staré vojenské pevnosti – Citadely, která byla vybudována aby chránila kodaňský přístav.

Christianiashop

Cesta od centra Kodaně k malé víle může vést podél moře nebo ulicí Voldgade, kde je jeden z královských paláců – Rosenborg slot, obklopený překrásnými zahradami. Kromě tohoto paláce vlastní královská rodina Amalienslot, což je hlavní sídlo dánské královské rodiny a dále reprezentativní palác Christiansborg slot, který je využíván i jako sídlo dánské vlády. Tento poslední jsem si prohlédla i uvnitř. Prohlídka vede trůním sálem i gobelínovým sálem, kde královna pořádá bankety a slavnostní večeře. Úcta ke královské rodině je v Dánsku velmi silná, Dánsko je nejstarším královstvím v Evropě. Aby se Dánům to množství králů nepletlo, je každý král buď Frederik nebo Kristián (významní králové mají svoje jezdecké sochy v centru města). S naší historií je královská rodina spjatá především díky královně Dagmar, což byla česká princezna, dcera Přemysla Otakara I. Původně se jmenovala Markéta, sňatkem s dánským králem Valdemarem II získala jméno „Dagmar“.

Kromě návštěvy královského paláce doporučuji návštěvu Národního muzea, které je v neděli přístupné zdarma. Je obrovské, takže je třeba si vyčlenit alespoň tři hodiny pouze na dánskou historii. Stojí to za to, nápisy runovým písmem a kult slunce připomínající starověký Egypt, tradice Vikingů….…..to všechno pro mě bylo poznání při kterém mrazilo. Kromě dánské historie jsou v muzeu expozice starého Egypta, etnografické sbírky, museum hraček, atd.

Dále doporučuji Rundetaarn, bývalou královskou observatoř, nyní vyhlídkovou věž. No a na závěr, když už je všechno splněno, tak doporučuji toulat se po městě, vysedávat u kanálů (těch mořských), vychutnávat atmosféru a dánské pivo. Když jsme u těch potravin…..draze je ve státě dánském!

Víla a já (já jsem v červené bundě)

Několik praktických informací na závěr: dva dny na Kodaň stačí. Pokud se tam nevydáte letecky doporučuji autobus SA v pátek večer z Prahy a v neděli večer z Kodaně. Ubytování v Kodani je poměrně drahé, stejně tak jídlo (Burger King u radnice mě zachránil). Nákup dárků je také náročný, ale pokud najdete obchodní dům sítě Tiger (nedaleko Rundetaarn), kde je vše za 10 - 20 DDK, pak se dá nakoupit i pro tři děti.

Poslední aktualizace: 8.11.2011
Autor: Dadous

Dragør

Příspěvky z okolí Tak trochu tajemná Kodaň

Dánsko - Kodaň - Dragor - obec Store Malgeby
Obec Store Malgeby s približne 2000 obyvateľmi je obcou patriacou pod mesto Dragor, mestskej oblasti Kodane, nachádzajúca sa v južnej časti ostrova Amager. K rozvoju obce a nárastu populácie obyvateľstva došlo po …
Historické rybárske a obchodné mesto Dragor je v histórii spájané s lovom sleďov a k tomu sa viaže aj predhistoria vzniku kostola. V stredoveku, kedy sa v Dragoru konávali výnosné trhy povolil vtedajší kodaňský biskup Roskile na trhovisku použiť prenosný oltár, ten bol vlastne začiatkom kostolníctva. Po útlme lovu sleďov a reformácii odišiel z trhoviska aj tento prenosný oltár.…
Dánske prístavne mesto Dragor vzdialené 12 kilometrov od centra hlavného mesta Kodane má približne 14 000 obyvateľov. Na východ a juh je Oresund, úžina, ktorá oddeľuje Amanger a Zealand od Švédska. Mesto dragon založili na prelome 12. a 13. storočia ako rybársky prístav. Už svojou polohou bol Dragor predurčený pre lodnú dopravu a rybolov, more Oresund poskytovalo obrovské množs…
O Dragoru sa hovorí, že je jedným z najzachovalejších, udržiavaných historických dedinských prostredí v Dánsku. Dragor bol založený v 12. storočí a rástol ako rybársky prístav, postupne  sa rozvýjal a od roku 1600 začal byť ústredným miestom života mesta. Prístav bol rokmi obklopovaný okolitými budovami, ktoré sú hlavne z rokov 1750 a 1850, sú dodnes zachovalé a rozprávajú príb…
Royal Arena - Kráľovská aréna je nový architektonický skvost  je novou viacúčelovou budovou určenou hlavne pre šport, ale ako ostatné podobné ,,areny,, aj pre iné podujatia, napríklad koncerty. Hala je kruhového t…
Asi za najzaujímavejšiu stavbu v dánskom hlavnom meste Kodani sa dá považovať budova AC Hotel Bella Sky. Ide o jeden z najväčších hotelov v Škandinávii, štvorhviezdičkový hotel s kúpeľami, susediaci s Bella kongre…
Zaujímavým miestom v kodaňskej časti Amager Vest, u križovatky Vejlands Allé a Orestads Boulevard, približne v polovici medzi stanicami metra Sunby a Bella Center St. je jedno umelecké dielo. Videl som ho náhodne z auta hlavnej cesty, ktorá vedie neďaleko. Zaujali ma hlavne farebné mozaiky a bol to jasný podnet pozrieť si toto miesto zblízka. Tak som sa tam cez víkend z centra …
Sydhavnstippen, používaný aj skratkou Tippen je voľne rastúca časť prírody južne pod mestskou časťou Valby, v južnom okrese Sydhavnen, východne od Valbyparku. Nie je žiadnou prírodnou rezerváciou, je bývalou sklad…
Kodaň, hlavné mesto Dánska, je spojené s vodou, je dôležitým prístavným mestom. Voda rozdeľuje aj mesto, jeho súčasťou je aj Slusen. Slusen je vodným stavidlom, zámkom v južnom prístave mesta Kodaň. Svoj názov má …
Park Amager Faelled v hlavnom dánskom meste Kodaň je miestom, kde sa priamo z ulíc mesta dostanete do prírody. Nachádza sa na najväčšom kodaňskom  obývanom ostrove Amager s približne 200 000 obyvateľmi. Park príro…
Dánske Národné akvárium Den Blå Planet, v preklade Modrá planéta je najväčším akváriom v severnej Európe s tisícovkou rôznych druhov rýb s celkovým obsahom sedem miliónov litrov vody. Je postavené kombináciou nádh…
Budova Metropolis sa nachádza na malom poloostrove Sluseholmen na ulici Oscar Pettifords Road 25. Sluseholmen je umelo vytvorený poloostrov z nanesenej vrstvy tisícok ton štrku a piesku v južnej časti Kodane, na mieste, kde bol v minulosti prístav a ťažký priemysel. Budova Metropolis sa výrazne odlišuje od ostatných budov nachádzajúcich sa v jej okolí. Je postavená na špičke po…
Východná časť  hlavného mesta Dánska, ostrov Amager je príjemným miestom na prechádzku. Pokiaľ by sme začali od kodanského letiska Kobenhavns Lufthavn okolo morského pobrežia, ako prvé je miesto hojne navštevované turistami  - akvárium Den Bla Planet severne sú pláže na Amager Strandpark. Akvárium by sme obišli a pozreli si ďalšie pekné miesto - prístav Lystbadenhavn, nachádzaj…
Parky v mestách sú vždy vítaným miestom na prechádzku, stretnutia počas celého roku, vždy majú svoje čaro, či už v zime, krásne rozkvitnuté na jar, všetkými farbami vyzdobenými majstrom maliarom ,,jeseň,, v letnom…
Kodaňský oceľový most Teglevaerksbroen je mostom v južnej časti mesta na poloostrov Teglvaerkshavnen, v bývalom južnom prístave spája novovybudované časti budov Sluseholmen a Teglholmen. Jeho názov je podľa Teglva…
Počas ,,potuliek,, hlavným dánskym mestom Kodaň som sa rozhodol, že sa vydám do školy. Nie na rodičovské združenie, ani do školy pre pracujúcich, ale do veľmi zaujímavej školy v mestskej časti Sydhaven - južnom pr…
Veľkomesta, ale aj menšie mesta musia riešiť problémy s dopravou, aby bola čo najrýchlejšia, bez kolón a státia v kolonách a na križovatkách. V hlavnom dánskom meste Kodaň presunu miestnému obyvateľstvu a veľkému …
Základný kameň kostola Frederiksholm Kirke bol položený 12. júna 1927 o pol roka neskôr, vo 4. adventnú nedeľu roku 1927 otvorili kostolnú sieň. Úplné dokončenie a otvorenie kostola sa konalo 31. augusta 1952. Kos…
V Kodaňskej časti Sydhavnen na drevenom plote z dosák okolo stavby budúcej stanice metra Enghave Brygge koncom leta vzniklo veľmi zaujímavé dielo, nástenná maľba pod názvom ,,Evolution 2,,. Čo je na tomto diele um…
Amager Strandpark je kodánsky prímorský verejný park v prielive Oresund, ktorý tvorí vodnú dánsko - švédsku hranicu. Je vlastne aj časťou hranice Severného a Baltského mora, spájajú sa v ňom prúdy s rozdielnou sla…
Mesto Kodaň má niekoľko mostov spájajúcich jednotlivé ostrovy a mestské časti.  Jedným z nich je oceľový most Brybbebroen, je to most slúžiaci pre cyklistov a chodcov, spája Havneholmen s ostrovami Brygge. Most bo…
Verejný cintorín Vestre Kirkegard je najväčší dánsky cintorín - pohrebisko, leží na ostrove Vesterbro v južnej časti mesta Kodaň. Rozprestiera sa na ploche viac ako 54 hektárov v krásnom zelenom prostredí a k jeho…
Dáni majú radi pivo a tiež si dokážu aj kvalitné piva vyrobiť. Jedným z dánskych pivovarov je aj pivovar Carlsberg v meste Kodaň. Pivovar Carlsberg je v súčastnosti najväčším dánskym pivovarom s viac ako 150 ročnou historiou. Pivovar v roku 1847 založil vtedajší pokrokový priemyselník a zároveň aj milovník umenia Jacob Christian Jacobsen  ( 2. septembra 1811 v Kodani - 30. aprí…
Kodaňská hlavná, centrálna stanica - Kobenhavns Hovedbanegård, nazývaná tiež Kobenhaven H  je najväčšou železničnou stanicou hlavného dánskeho mesta. Ide o modernú, dobre vybavenú stanicu s medzinárodnými spojenia…
Jedným z najnavštevovanejších miest mesta Kodaň je jeho zábavný park Tivoli so záhradou. Otvorili ho 15. augusta 1843 a je jedným z najznámejších európskych a druhým najstarším zábavným parkom na svete. Je skvelou kombináciou atrakcii, kultúrnych akcii, reštaurácii, rozkvitnutých záhrad a tisícok farebných svetial.  Jeho zakladateľom bol Georg Carstensen, dánsky vojenský dôstoj…
Další z pulzujících částí Kodaně. Sice není tak malebné jako slavný Nyhaven. Radnice z červených cihel byla vybudována v letech 1892 až 1905, nad vchodem má sochu biskupa Absalona, zakladatele města Kodaně. Prosto…
V sobotu 1. října jsem společně s Lukášem, Pavlem a Filipem vyrazil do hlavního města Dánského království, do Kodaně. Ráno nás všechny čekalo velmi brzké vstávání, protože letadlo odlétalo již v…
Socha malé mořské víly v Kodani překvapí svou velikostí - nebo lépe řečeno svou nevelikostí. Socha si opravdu nic nezavdá se svým názvem a je opravdu malá a na pobřeží nevýrazná. Přesto se jedná o nejznámější místo Ko…
Někde se o národních knihovnách diskutuje, jinde se raději stavějí. Příkladem může být Kodaň. Zdejší klenot (říká se jí Černý diamant) byl otevřen v roce 1999 na břehu jednoho z kanálů. …